Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقاخانی استاد دانشگاه و کارشناس محیط ‌زیست گفت: نیروگاه حرارتی شازند درگیر مصلحت‌اندیشی مدیران استانی و ملی است و این مصلحت‌اندیشی چون در حوزه امنیت و سلامت عمومی است به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست و مدیرانی که الآن چنین تصمیماتی را می‌گیرند باید در قبال سلامت شهروندان پاسخگو باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سیاوش آقاخانی استاد دانشگاه و کارشناس محیط ‌زیست در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به وضعیت ناسالم و خطرناک هوای اراک و انتقاد از ایرادات شبکه پایش آلودگی هوای شهر اراک گفت: این شبکه بیش از یک دهه است که راه‌اندازی شده و در طول این مدت به علت فعالیت‌های عمرانی تعدادی از ایستگاه‌ها جابجا شده‌اند از طرفی با افزایش محدوده شهری اراک و اضافه شدن سنجان و کرهرود لازم است که بازنگری جدی در بحث شبکه پایش و مکان‌یابی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه پایش هوای اراک از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نداشته است/اگر جابجایی مکانی ایستگاه‌ها اتفاق بیفتد آمارها بسیار متفاوت خواهد بود

آقاخانی با بیان اینکه طبق استانداردها ایستگاه‌ها باید بالادست و پایین‌دست باد غالب و مناطق خاصی که بحث‌های ترافیکی و جمعیتی خاصی دارد جانمایی شود افزود: متأسفانه این شبکه در شهر اراک از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نداشته است، اگر جانمایی مناسبی در ایستگاه‌های سنجش اتفاق بیفتد ما شاهد تغییری معناداری در وضعیت آلودگی هوای شهر اراک و افزایش روزهای آلوده خواهیم بود.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال ایستگاه اداره کل محیط زیست که مسائل فراوانی درباره آن مطرح است و یا ایستگاه میدان شریعتی که می‌تواند جابجا شود و ابتدای محدوده سنجان به‌عنوان بالادست باد غالب در ورودی شهر جانمایی شود، اگر این جابجایی مکانی ایستگاه‌ها اتفاق بیفتد آمارها بسیار متفاوت خواهد بود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: یک موضوع بحث جانمایی ایستگاه‌هاست و موضوع بعدی که بسیار مهم است مسئله سنجنده های فعال در ایستگاه‌ها است که متأسفانه الآن در بسیاری از مکان‌هایی که شبکه پایش فعالیت می‌کند تعدادی از سنجنده ها فعال نیست و یا سنجنده های تخصصی آن ایستگاه غیرفعال است.

در شهر شازند سنجنده  SO۲ وجود ندارد!

آقاخانی اظهار کرد: در شهر شازند SO۲ یک شاخصه مهم است ولی سنجنده آن در این ایستگاه نیست درحالی‌که امروز در دنیا الآن به دنبال این هستند که سنجنده های اختصاصی را نیز علاوه بر از سنجنده های عمومی استفاده کنند.

وی افزود: شبکه پایش به‌عنوان چشم ناظر بر برنامه‌ی مدیریت کاهش آلودگی هوا موضوع مهمی است که در چند سال گذشته به آن توجه نشده است و به نظر می‌رسد در کنار به‌روزرسانی طرح جامع مهم‌تر از آن بحث ایستگاه‌های پایش است که مدیران استان همت قوی‌ای در این زمینه ندارد.

نیروگاه حرارتی شازند درگیر مصلحت‌اندیشی مدیران استانی و ملی است

این فعال محیط‌زیست با بیان این اینکه نیروگاه حرارتی شازند درگیر مصلحت‌اندیشی مدیران استانی و ملی است افزود: این مصلحت‌اندیشی چون در حوزه امنیت و سلامت عمومی است به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست و مدیرانی که الآن چنین تصمیماتی را می‌گیرند و پیگیری درستی روی این موضوع نداشته‌اند باید در قبال مردم شهر اراک، وجدان خود و سلامت شهروندان پاسخگو باشند که یک مسئولیت سنگین انسانی و اخلاقی است.

رئیس موسسه مردم‌نهاد کیمیای سبز گفت:  ما تا جایی که می‌توانستیم در چارچوب و حدود وظایف و اختیارات موضوع را پیگیری کردیم ولی مدیران ملی‌ای که تصمیم می‌گیرند و شاید فشار بیشتر مدیران استانی تنها راهکار حل مشکل است.

مازوت سوزی نیروگاه شازند ظلم بزرگی در حق مردم اراک است

آقاخانی اظهار کرد: شهر اراک جزو شهرهایی بود که طی چند وقت گذشته به علت آلودگی هوا چند روزی تعطیل شد اما مثل شهرهایی تهران و اصفهان الزامی به تأمین گاز نیروگاه شازند صادر نشده و این ظلم بزرگی در حق مردم اراک است.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که از دستگاه قضایی صورت گرفت مواردی اقدام شد ولی با توجه به اینکه بسیاری از مسائل در بعد ملی است دادستان‌های استان نمی‌توانند خیلی ورود پیدا کنند؛ حتی دو خط مازوتی که در نیروگاه شازند پلمپ شد حاشیه پیدا کرد لذا لازم است مدیر ارشد استان و نمایندگان در این زمینه ورود پیدا کنند که این اتفاق به‌صورت جدی نیفتاده است.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: نیروگاه شازند کارشناس محیط ایستگاه ها شبکه پایش سنجنده ها محیط زیست شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۷۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی ایستگاه پمپاژ نخل تقی عسلویه

ایسنا/بوشهر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با قدردانی از شهروندان قدرشناس شهر نخل تقی اظهار کرد: آبرسانی پایداری به عنوان اولویتی اجتناب ناپذیر همواره در دستور کار جدی شرکت آبفا استان بوشهر قرار دارد.

ابوالحسن عالی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: در همین راستا براساس ارزیابی‌های صورت گرفته طرح و برنامه‌های متنوعی در استان بوشهر اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در شهر نخل تقی نیز با هدف افزایش پایداری آب شرب مشترکان، عملیات بهسازی و مهندسی مجدد ایستگاه پمپاژ مرکزی شهر با اورهال نمودن و تعمیرات اساسی الکترو پمپ های این ایستگاه در مخزن چهار هزار مترمکعبی این شهر صورت پذیرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر طرح‌های مقابله با تنش آبی در مناطق مختلفی در دست اجرا است که سعی می‌شود تا قبل از آغاز فصل تابستان وارد مدار شوند.

عالی افزود: به تناسب تمامی اقدامات صورت گرفته باید هم استانی‌ها نسبت به بازنگری در نحوه مصرف و صرفه جویی در آب اهتمام لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: در سال آبی جاری میزان بارش‌ها در استان بوشهر کاهشی ۵۰ درصدی داشته که با این میزان کاهش باید هم استانی ها بیش از پیش نسبت به مصرف بهینه آب حساس شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است
  • بهسازی ایستگاه پمپاژ نخل تقی عسلویه
  • تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور
  • لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا