Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@06:34:31 GMT

به يک ولاگر ميليونر در يوتيوب تبديل شويد

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۲۹۷۳۷

به يک ولاگر ميليونر در يوتيوب تبديل شويد

خبرگزاری آریا- ولاگری یعنی حتی از نمایش کارهای روزانه خود به دیگران هم می‌توانید درآمد کسب کنید. یکی از بهترین و پردرآمدترین مشاغل اینترنتی جدید، تولید ولاگ یا محتوای ویدیویی و قرار دادن آن در بستر اینستاگرام یا یوتیوب است. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی با شما در میان بگذاریم که می‌تواند شما را به یک ولاگر میلیونر در یوتیوب تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا در پایان مقاله قرار است یک پیشنهاد شگفت انگیز و بی‌نظیر برای تبدیل شدن به یک ولاگر حرفه‌ای به شما ارائه دهیم.

ولاگ چیست و به چه کسی ولاگر گفته می‌شود؟

ولاگ ( Vlog) خلاصه کلمه ویدیو بلاگ است. در واقع ولاگ نوعی محتوای ویدیویی است که در آن فردی دارد در مورد زندگی خودش، فعالیت‌‎های روزانه یاذ مباحث تخصصی صحبت می‌کند. معمولاً این محتوای ویدیویی در بستر اینستاگرام یا تلگرام منتشر می‌شود. حال کسی که این محتوای ویدیویی را از خودش می‌گیرد و در بسترهای مخصوص منتشر می‌کند، ولاگر نام دارد. به فرآیند ضبط ویدیو و انتظار در بسترهای مجازی، ولاگری یا ولاگینگ (Vlogging) گفته می‌شود.

ولاگری یک کار مستمر است و نیاز است که ولاگر هر روز یا در بازه‌های زمانی مشخص در کنار مخاطبان خودش قرار بگیرد و با آن‌ها تعامل و ارتباط داشته باشد. اهمیت ولاگینگ به این دلیل است که نوعی از محتوای ویدیویی است و محتوای ویدیویی یکی از بهترین و اثربخش‌ترین شکل‌های محتوا است و مخاطب می‌تواند ارتباط خیلی بهتر و عمیق‌تری با تولیدکننده محتوا (ولاگر) برقرار کند. یکی دیگر از مزایای ولاگری این است که محتوای تولیدشده در یک وب‌سایت مجزا منتشر نمی‌شود (مثل وبلاگ‌ نویسی) بلکه این محتوا در یک بستر اجتماعی که همه به آن دسترسی دارند منتشر می‌شود و به همین خاطر هم بیشترین اثربخشی را دارد و خیلی زودتر به دست مخاطبان هدف می‌رسد. از این رو ولاگرها کوشا و تلاشگر معمولاً درآمد خیلی خوبی دارند.

آیا ولاگر فقط باید به زندگی شخصی خودش بپردازد؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای علاقمندان به ولاگری وجود دارد این است که شخص ولاگر باید فقط از زندگی شخصی خودش ویدیو بگیرد و در ویدیوها به کارهای روزانه خودش بپردازد؟ اصلاً چنین چیزی درست نیست. ولاگر هیچ محدودیتی از نظر موضوع ندارد.

برخی از ولاگرها فقط به کارهای روزانه خودشان می‌پردازند و برخی دیگر هم که در یک حوزه تخصصی دانش و اطلاعات دارند، در حوزه تخصص خود ولاگ منتشر می‌کنند و از این طریق مخاطب جذب می‌کنند. در ادامه قصد داریم به مزایای فعالیت در زمینه ولاگری اشاره کنیم.

مزایای ولاگری برای رشد تعداد مخاطبان

ولاگری یکی از جذاب‌ترین کارها است و اتفاقاً مردم هم بهمحتوای ویدیویی و ولاگرها علاقه خاصی دارند. مسئله اصلی این است که هر کسی در اینترنت مخاطب داشته باشد، درآمد و منابع مالی هم به دنبال آن به سمت او می‌آید. در ادامه این بخش از مقاله تصمیم داریم به مزایای ولاگری برای رشد تعداد مخاطبان اشاره کنیم:

1. علاقه شدید افراد به تماشای ویدیو

اولین مسئله‌ای که پرداختن به آن اهمیت زیادی دارد این است که مردم عاشق تماشای ویدیوهای جذاب هستند و حاضرند زمان خود را صرف تماشای ویدیو کنند. متوسط زمانی که کاربران در سال 2018 صرف اینستاگرام می‌کردند، 26 دقیقه بود. در سال 2019 اینستاگرام اعلام کرد که کاربران به صورت متوسط 53 دقیقه از زمان خود را صرف اینستاگرام می‌کند. دلیل علاقه مردم به اینستاگرام این است که پر از محتواهای جذاب است.

2. انگار دارید حضوری با مخاطب صحبت می‌کنید

دومین مزیت ولاگری این است که انگار دارید به صورت حضوری با مخاطب خود صحبت می‌کنید و به همین خاطر مخاطب بیشتر تحت تأثیر شما قرار می‌گیرد و بیشتر با شما ارتباط برقرار می‌کند. همین برقراری ارتباط نزدیک باعث می‌شود که مخاطب بیشتر به  سخنان شما گوش دهد و درخواست شما برای خرید یک محصول یا خدمت را راحت‌تر از سایر انواع محتوا عملی کند.

3. مخاطبان با ولاگ راحت‌تر وفادار می‌شوند

یکی از اهداف مهم از تولید محتوا وفادار کردن مخاطب است. در صورتی که بتوانید محتوای خود را به بهترین شکل ممکن تولید کنید و با مخاطبان ولاگ خود ارتباط نزدیک و عمیقی برقرار کنید، مطمئناً آن‌ها هم به ولاگ شما وفادار می‌شوند و اگر روزی برای آن‌ها محتوای ناب و درجه یک تولید نکنید از شما گله و شکایت خواهند کرد.

4. ولاگری هیچ قانون و قاعده‌ای ندارد

یکی از مزایای مهم ولاگ این است که هیچ قاعده و قانونی ندارد. حتی اگر در مورد مسائل تخصصی صحبت می‌کنید، لازم نیست خیلی کتابی و سخت حرف بزنید. کافی است حین رانندگی یا رفتن به محل کار ویدیوی مورد علاقه خودتان را ضبط کنید یا در اینستاگرام لایو بگیرید و در مورد مسئله‌ای که مورد نظرتان است، صحبت کنید.

5. کسب درآمد از زمان‌های تلف‌شده

یکی از مهم‌ترین مزایای ولاگری این است که حتماً لازم نیست در مکان خاصی ویدیوی مورد نظر خود را ضبط کنید. می‌توانید حین رانندگی با خودرو یا حین پیاده‌روی ویدیوی مورد نظر خودتان را ضبط و منتشر کنید. ولاگری یکی از معدود مشاغلی است که می‌تواند در زمان‌های تلف‌شده آن را انجام دهید و به درآمد خوبی دست پیدا کنید.

تاکنون به تعریف ولاگری و مزایای آن پرداختیم. اکنون زمان آن است که در مورد نحوه ولاگری در یوتیوب که بهترین بستر برای ولاگری محسوب می‌شود، صحبت کنیم و مطالبی ارائه دهیم که می‌تواند شما را به یک میلیونر یوتیوبر تبدیل کنید.

استراتژی تبدیل شدن به یک ولاگر میلیونر در یوتیوب

یکی از بهترین بسترهایی که می‌تواند شما را به یک ولاگر میلیونر تبدیل کند، یوتیوب است که یکی از بهترین بسترها برای انتشار محتوای ویدیویی است و در تمام جهان محبوبیت زیادی دارد و معمولاً کسانی که می‌خواهند ویدیو تماشا کنند به این رسانه مراجعه می‌کنند. یوتیوب به کسانی که بتوانند مشترکان (سابسکرابرها) زیادی را به سمت خودشان جذب کنند، امتیاز می‌دهد، به آن‌ها کمک می‌کند که از طریق تبلیغات یوتیوب به درآمد برسند و بیش از پیش دیده شوند. شرطی که یوتیوب برای کسب درآمد برای ولاگرها و صاحبان کانال گذاشته این است که باید حداقل 1000 سابسکرابر یا همان مشترک داشته باشید. دومین شرط این است که ویدیوهایی که تاکنون در یوتیوب منتشر کرده‌اید باید حداقل 4000 دقیقه تماشا شده باشد. شرط مهمی دیگری که باید داشته باشید این است که حتماً در گوگل ادسنس عضو باشید؛ چون درآمد شما در یوتیوب از طریق سرویس گوگل ادسنس پرداخت می‌شود.

در نهایت لازم است که مشخصات حساب بانکی شما با مشخصاتی که در حساب کاربری خود در گوگل ادسنس و یوتیوب ثبت کرده‌اید، یکی باشد. همه چیز باید واقعی و طبیعی باشد. چنانچه یوتیوب به کوچک‌ترین چیزی مشکوک شود، بدون شک درآمد شما از یوتیوب به مشکل می‌خورد و قضیه تبدیل شدن به یک ولاگر میلیونر در یوتیوب منتفی می‌شود.

پس از اینکه شرایط اصلی و اولیه‌ای که تا به اینجا کار بیان کردیم رعایت کردید لازم است گام‌های مهم زیر را بردارید تا بتوانید در یوتیوب موفق شوید و درآمد خوبی از این رسانه کسب کنید.

1. حساب کاربری تجاری خود را در یوتیوب بسازید

اولین گامی که برای شروع کار ولاگری در یوتیوب باید بردارید این است که یک حساب کاربری تجاری در یوتیوب ایجاد کنید. با ایجاد یک حساب کاربری تجاری می‌توانید در این رسانه به درآمد برسید. اصلاحی که یوتیوب برای این نوع از حساب‌های خودش در نظر می‌گیرد، «Brand Account» است.

2. مخاطبان هدف خود را تعیین کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای تبدیل شدن به یک ولاگر میلیونر در یوتیوب باید انجام دهید این است که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. با توجه به موضوع و حوزه‌ای که در آن ولاگری می‌کنید باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند. وقتی آن‌ها را و روحیات و علایق آن‌ها به خوبی بشناسید می‌تواند محتوایی تولید کنید که باب میل آن‌ها باشد و آن‌ها این نوع از محتوا را بپسندند و دوست داشته باشند و از شما حمایت کنند.

3. در مورد رقبای خود تحقیق کنید

اگر در زمینه‌ای که می‌خواهید فعالیت کنید هیچ رقیبی ندارید که واقعاً باید به شما تبریک گفت؛ چون این موضوع واقعاً عالی است. رسیدن به یک ایده ناب و جدید برای ولاگری در یوتیوب، آفرین و تشویق دارد ولی اگر جستجو کردید و دیدید رقبای زیادی برای شما در عرصه رسانه اجتماعی یوتیوب وجود دارد، باید تحقیق و پژوهش را شروع کنید و سعی کنید که رقبای خود را به بهترین شکل ممکن بشناسید و بدانید که مخاطبان آن‌ها چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند. برای شناخت بیشتر و بهتر رقبا از آنالیز سوآت یا SWOT غافل نشوید. این آنالیز به شما اجازه می‌دهد که نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را بشناسید و بتوانید به تهدیدها و فرصت‎هایی که پیش روی کسب و کار شما وجود دارد پی ببرید.

4. کانال‌های موفق را الگوی خودتان قرار دهید

یکی از کارهای مهمی که به موفقیت شما در یوتیوب کمک می‌کند، الگو گرفتن از کانال‌های موفق است. ببینید کسانی که در اینستاگرام موفق هستند از چه ترفندهایی استفاده می‌کنند و چه روش‌هایی به کار می‌برند. حتماً از آن‌ها یاد بگیرید و روش‌های آن‌ها را به کار ببندید. سعی کنید که هر هفته موفق‌ترین کانال‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و نکات برجسته این کانال‌ها را یادداشت و از آن‌ها استفاده کنید.

5. مدام در حال بهینه سازی ویدیوهای خود باشید

اگر می‌خواهید در یوتیوب به برتری دست پیدا کنید باید ویدیوهای خود را با الگوریتم یوتیوب سازگار کنید. سازگاری با این الگوریتم به شما کمک می‌کند که ویدیوها و محتوای شما در این رسانه اجتماعی بهتر و بیشتر دیده شود. سعی کنید با الگو گرفتن از کانال‌های برتر ویدیوهای خود را بهینه‌سازی کنید. بهینه‌سازی ویدیو از نظر توضیحات، عنوان، مدت زمان ویدیو، جلوه‌های هنری و محتوایی که در ویدیو به مخاطب عرضه می‌کنید اهمیت زیادی دارد و می‌تواند مخاطبان شما را به شدت افزایش دهد.

6. با سایر حساب‌ها و افراد تأثیرگذار همکاری داشته باشید

یکی از نکات مهم برای کسب درآمد از ولاگری در یوتیوب این است که با سایر حساب‌ها و افراد تأثیرگذار همکاری کنید. شما محتوای آن‌ها را منتشر کنید و از فالوورهای خود بخواهید آن‌ها را دنبال کنند و از افراد تأثیرگذار هم بخواهید که این کار را به صورت مشابه برای شما انجام دهند.

7. تجزیه و تحلیل را اصلاً فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که به شما کمک می‌کند رشد و پیشرفت کنید این است که همیشه نتیجه پست‌ها و کارهای خودتان را آنالیز، تجزیه و تحلیل کنید. یوتیوب خودش ابزاری به نام یوتیوب استودیو دارد که تمام اطلاعات آماری مهم در مورد کانال یوتیوب‌تان را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند عملکرد بهتری در این رسانه اجتماعی داشته باشید. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این ابزار کسب کنید، کافی است مقاله یوتیوب استودیو را در همیار آکادمی مطالعه کنید. تا به اینجای کار تلاش کردیم اطلاعات خوبی در مورد کسب درآمد از یوتیوب با شما به اشتراک بگذاریم. در صورتی که تمایل دارید به بازاریابی در این حوزه بپردازید کافی است مقاله بازاریابی در یوتیوب را مطالعه کنید.

با همیار آکادمی به یک ولاگر بی‌نظیر تبدیل شوید

همیار آکادمی به عنوان مجموعه‌ای برای آموزش مهارت‌های جدید یک دوره بی‌نظیر برای آموزش ولاگری راه اندازی کرده است و در این دوره شیوه کسب درآمد از ولاگری را به بهترین شکل ممکن آموزش می‌دهد. با یادگیری مطالبی که در این دوره بیان می‌شود می‌تواند هم در اینستاگرام و هم در یوتیوب ولاگری کنید و درآمد بی‌نظیری کسب کنید. مدرس دوره آموزش غیرحضوری ولاگری، علی حاجی محمدی، موسس و مدیرعامل همیار آکادمی است که تخصص فوق‌العاده‌‌ای در زمینه ولاگری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره شگفت انگیز کافی است به آموزش ولاگری مراجعه کنید.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میلیونر یوتیوب محتوای ویدیویی یکی از بهترین کسب درآمد حساب کاربری داشته باشید کانال ها ترین شکل کسب کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۹۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!

اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کرده‌اند، نکاتی نگران‌کننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن می‌آورد که موارد متعددی را از حیف‌ومیل و خروج ارز و البته از همه مهم‌تر کاهش مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیق‌تر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانه‌ای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، به‌خصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلم‌های روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یک‌میلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچه‌زرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمده‌اند، روی‌ هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروخته‌اند، یعنی پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچه‌زرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلم‌هایی که البته در نگاهی دقیق‌تر، علاوه بر کمدی‌بودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای!

این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.

اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کرده‌اند، نکاتی نگران‌کننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن می‌آورد که موارد متعددی را از حیف‌ومیل و خروج ارز و البته از همه مهم‌تر کاهش مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون شامل می‌شود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلم‌هایی هستند که تبلیغات‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق می‌تواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنه‌آمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان می‌دهد که سیاست‌های نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه می‌تواند سیاست‌های عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.

آمار و ارقام ترسناک
داده‌هایی که درباره تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانه‌های خارجی هفته‌ای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلم‌های ایرانی می‌گیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلم‌های روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکه‌های ماهواره‌ای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تمام‌وقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلم‌های رقیب باقی نگذارد.
داده‌های ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ‌بگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیت‌تر و بهتر هم می‌تواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یک‌ونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

یک حساب‌وکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامه‌ها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکه‌های ماهواره‌ای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یک‌ماهه فیلم‌ها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز می‌شود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت می‌شود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقه‌ای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یک‌بار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکننده‌ای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلم‌ها چقدر هزینه کرده است!

آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکه‌های ماهواره‌ای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان می‌داد و به تریبونی برای بهتر دیده‌شدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگ‌های مختلف پیش‌پای محصولات سینمایی که از این میان می‌توان از سختگیری‌های فراوان تا ممیزی‌های مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.

این موارد که نارضایتی‌های بسیاری را موجب شدند، کم‌کم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزی‌هایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخش‌کننده سینما و تهیه‌کننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفه‌ای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین می‌شود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاست‌های تلویزیون است، از تیزر بی‌بهره می‌ماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
 
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تک‌تک صاحبان فیلم‌ها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضع‌گیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلم‌های تبلیغ‌شده در ماهواره آگاهی یافته‌اند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلم‌ها چنین تصمیمی می‌گیرند و تبلیغ فیلم‌شان را به ماهواره‌ها می‌دهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام برده‌اند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمی‌توانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم‌ صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلم‌های سینمایی اختصاص می‌داد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علم‌الهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولت‌های گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهواره‌ای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق می‌کند و روی ۶۰درصد باقی فیلم‌ها تاثیر چندانی ندارد»، می‌گوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح می‌دهند تبلیغ کارشان را با هزینه‌ای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من می‌دهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید به‌صرفه نباشد.»

حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرون‌به‌صرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلم‌های سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهواره‌هاست که همان‌طور که گفته شد باعث خروج یک‌ونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاری‌ها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنی‌های سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهواره‌ها ریخته می‌شود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایه‌های کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • قطعی: بارسلونا پایان فصل در کره جنوبی
  • چگونه سود 33 درصدی بانکی دریافت کنیم؟
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • درآمد تعمیرات برد الکترونیکی چقدر است
  • پزشکی به شرط کسب درآمد