Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید امید خلیل زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی دریافت گزارش رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستای حاجی خوش در شهرستان مهاباد در هشت کیلومتری تالاب بین المللی کانی برازان، بلافاصله ستاد مقابله با این بیماری با هماهنگی استاندار آذربایجان غربی به ریاست مدیر کل دامپزشکی استان و دیگر ارگانهای مرتبط تشکیل و با تصمیمات پیشگیرانه که اتخاذ شد، در عرض ۲۴ ساعت کانون این بیماری پایش و مهار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه ۲۰ قطعه بوقلمون و مرغ در این منزل روستایی معدوم شد، ادامه داد: بر اساس گفته های مالک طیور در کنار این پرندگان تلف شده، یک قطعه گنجشک مشاهده شده که احتمال ابتلای طیور از طریق این پرنده دور از انتظار نیست.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: اکیپ‌های دامپزشکی استان پس از گزارش دهی و انجام  نمونه برداری، بیماری را تشخیص داده و اکیپ های کنترل و پیشگیری از این بیماری با مراجعه به محل آلودگی، عملیات مهار و معدوم سازی را آغاز و  از گسترش آن در طیور بومی و روستایی منطقه و از همه مهمتر صنعت طیور واقع در شعاع سه کیلومتری آن پیشگیری کردند.

خلیل زاده گفت: کارشناسان دامپزشکی هم اکنون در منطقه حضور دارند و  اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای انجام شده و شعاع یک، سه و هشت کیلومتری این بیماری تحت پایش مستمر است.

وی ادامه داد: در اطراف این کانون چندین واحد مرغ تخم گذار و گوشتی وجود دارد که به خاطر اهمیت موضوع اکیپ های رصد، پایش و پیشگیری در منطقه فعال هستند و به شهرهای اطراف از جمله میاندواب نیز در این زمینه هشدارهای لازم ارائه شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت این بیماری در صنعت طیور و پیامدهای احتمالی شیوع آن در جمعیت طیور صنعتی و بومی از تمامی کارشناسان و تولیدکنندگان بخش طیور در سراسر استان در خواست می شود تا به محض دیدن کوچکترین علایم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان، موضوع را به دامپزشکی شهرستان و استان گزارش کنند.

وی ادامه داد: شهروندان در مصرف گوشت مرغ نگران نباشند، فقط مرغ های مصرفی خود را از طریق مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی و به صورت بسته بندی که دارای مشخصات می باشد، تهیه کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی پرندگان، مراتب را به ادارات دامپزشکی گزارش دهند.

آذربایجان غربی در کریدور تردد پرندگان مهاجر قرار دارد به همین علت همه ساله خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور این استان را تهدید می کند.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می باشد، ویروسهای آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A می باشند. در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری نماید. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.

پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروسهای آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروسهای آنفلوانزای طیور و پستانداران می باشد.

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری می باشند.

برچسب‌ها آذربایجان غربی سازمان دامپزشکی کشور ارومیه نابودی پرندگان آنفلوآنزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی سازمان دامپزشکی کشور ارومیه آذربایجان غربی سازمان دامپزشکی کشور ارومیه نابودی پرندگان آنفلوآنزا اخبار کنکور فوق حاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۱۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل فرزند کوچک‌تر جلوی چشم مادر!/ عکس

تینا مزدکی_ نازکا، از همان کودکی خودش را تنها وارث قلمرو می‌دانست. دیوید اندرسون که برای دهه‌ها زندگی این پرندگان در شرق اقیانوس آرام را مطالعه کرده است، ‌می‌گوید:« در لانه این پرندگان اغلب یک جوجه دیده می‌شود. این جوجه، جوجه بزرگتر خانواده است که فرزندان دیگر را به قتل رسانده است. نازکا مانند دیگر پرندگان در جوجه‌کشی عالی نیست، اگرچه ممکن است دو تخم بگذارد اما تخم دوم تنها چند روز بعد از تخم اول و فقط با هدف بیمه بودن تخم اول گذاشته می‌شود.»

حال اگر هر دو جوجه به سلامت از تخم بیرون بیایند، جوجه بزرگتر، جوجه کوچکتر را از لانه بیرون می‌کند، جالب است بدانید که مادر جوجه‌ها هیچ دخالتی در این رقابت ندارد. بنابراین معمولا این رقابت در بین جوجه‌های نازکا کاملا عادی بنظر می‌رسد و نادر است که آن‌ها به یکدیگر حمله کنند.

شاید نازکاها رکورد شدیدترین رقابت خانوادگی را داشته باشند اما پرندگانی وجود دارند که سبک زندگیشان کاملا مخالف سبک زندگی نازکاها است. به عنوان مثال دارکوب بلوطی پرنده‌ای است که در گروه‌های خانوادگی شلوغ بزرگ می‌شود.

این پرنده در کنار خواهر و برادرانش زندگی می‌کند، حتی دیده شده است که گروهی متشکل از پنج خواهر برای مبارزه با پرندگان دیگر برای اشغال منطقه‌ای جدید متحد شده‌اند. آن‌ها جیغ می‌کشند، تعقیب و خودنمایی می‌کنند و این اتحاد تا جایی ادامه پیدا می‌کند که هر کدام از خواهرها بتواند یکی از مناطق مورد نظر را بدست آورد و شروع به تولید مثل کند.

منبع: newser

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903644

دیگر خبرها

  • این پرنده عجیب به دزد پرندگان مشهور است! (فیلم)
  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • قتل فرزند کوچک‌تر جلوی چشم مادر!/ عکس
  • پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند
  • فیلم| فرود پرندگان مهاجر در گرمه خراسان
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • دستگیری سارقان حرفه‌ای طیور در دامغان
  • دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره