Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:40:39 GMT

کرونا چه آموخت؟

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۹۶۰۲

کرونا چه آموخت؟

حسین ابراهیمی‌ مقدم متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه روز جمعه در گفت ‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: ویروس کرونا به رغم تشدید برخی دشواری‌های زندگی و همچنین ایجاد معضلات اقتصادی و اجتماعی، اما با آموخته‌های متعددی همراه بود که با پایان یافتن این بحران نیز می‌تواند تداوم داشته باشد.

وی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا ارزش ارتباطات اجتماعی را بیش از پیش برای بشر روشن کرد و شاید بتوان گفت که درک اهمیت این روابط رسالت کرونا بود، همچنین اهمیت رعایت بهداشت فردی و عمومی در روند پیشگیری از انواع بیماری ها از جمله سرما خوردگی و آنفلوآنزا بیش از پیش مشخص شد چون آمارها نشان می دهد که این بیماری ها در کشور کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این متخصص روانشناسی تصریح کرد: بنابراین می توان گفت که نهادینه شدن رعایت بهداشت در جامعه و اذهان شهروندان می‌تواند یکی از مهمترین دستاوردهای شیوع ویروس کرونا برای بشریت باشد.

وی به توسعه فناوری در روند شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی باعث شد تا از فناوری ارتباطات به بهترین شکل ممکن استفاده شود چون برگزاری کلاس های آموزشی آنلاین موجب شد افراد از آموزش عقب نمانند.

این استاد دانشگاه با اشاره به استفاده برخی کشورهای توسعه ‌یافته از این فناوری افزود: عدم استفاده از فضای مجازی در برخی عرصه‌ها در ایران سبب بروز مشکلاتی برای دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و همچنین گردشگران ایرانی و افراد مقیم خارج از کشور شده بود که ضرورت استفاده از این فناوری موجب توسعه و فراگیری آن شد.

ابراهیمی مقدم تاکید کرد: آموزش و فراگیری چگونگی ارتباط با خانواده، همسر و فرزندان نیز با قرنطینه خانگی تقویت شد، پیش از شیوع این بیماری تصور می‌شد که برای تفریح و سرگرمی صرفا باید با اقوام و دوستان معاشرت کرد اما در دوران کرونا مشاهده شد که اعضای خانواده نیز در کنار هم با خلق لحظات شاد، پیوندهای خانوادگی را مستحکم می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین شیوع این بیماری زوایای زیادی از زندگی انسان را روشن کرد، به عنوان مثال دوستان حقیقی مشخص شدند که این مساله در زندگی انسان بسیار ارزشمند است.

ابراهیمی مقدم با بیان این که پول درمان همه مشکلات نیست، تاکید کرد: درک و فهم قدرت مطلق آفریدگار نیز در دوران شیوع کرونا برای بشر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، ارزش معنویت و بهره‌گیری از احساسات و عواطف خوشایند ناشی از این معنویت به منظور غلبه بر اضطراب، استرس‌ و ناامیدی‌ نیز در دوران کرونا پدیدار شد.

این متخصص روانشناسی اضافه کرد: ارزش تعدد فرزند نیز یکی از آموخته‌های دیگر این ویروس برای بشر بود؛ در این دوران نیاز انسان به معالجه و مراقبت دوران درمان با تکیه بر فرزندان رفع می‌شد، در مقابل فرزندان نیز دریافتند که هیچکس در این دنیا به اندازه والدین دلسوز و عاشق واقعی آنها نیست.

ظهور کسب و کارهای نوین با شیوع ویروس کرونا

ابراهیمی مقدم گفت: برخی کسب و کارهای نوین نیز در دوران شیوع این بیماری ظهور یافت و در مقابل شماری از کسب و کارهای سنتی و قدیمی (که شاید صرفا به دلیل وفاداری به پیشینه پدری تداوم یافته بود) منحل شد.

به گفته این استاد دانشگاه، این کسب و کارها با پایان یافتن بحران کرونا نیز تداوم خواهند داشت و این مهم نیز یکی از آثار و نتایج مثبت کرونا است.

وی افزود: برقراری ارتباطات اجتماعی از طریق فضای مجازی که با کاهش ترافیک، آلودگی هوا، هزینه‌های اقتصادی و معضلات تردد همراه شد نیز به عنوان یکی از آموخته‌های بشر از کرونا می‌تواند تداوم داشته باشد و منابع مالی، وقت و انرژی را پس‌انداز کند.

ابراهیمی مقدم یادآور شد: کاهش برخی از هزینه‌ها همچون برگزاری مراسم و تشریفات ازدواج که گاها یک عامل بازدارنده برای تشکیل زندگی مشترک بود هم در این دوران تجربه شد.

وی ادامه داد: بشر همچنین با شیوع این بیماری دریافت که در هر موقعیت‌ اجتماعی و اقتصادی باشد، ناتوان است و می‌تواند با یک ویروس میکروسکوپی تلف شود.

ابراهیمی مقدم تاکید کرد: بنابراین کرونا به بشر آموخت که بسیاری از عناصر به ظاهر سودمند می‌تواند بی‌فایده باشد، باید متفکر بود، در رابطه با اعمال و اقدامات فردی و اجتماعی اندیشید، از غرور و نخوت گذشت، از هر واقعه و حتی شکست درس گرفت و براساس آموخته‌ها در زندگی گامی به جلو برداشت.

برچسب‌ها ویروس کرونا ارتباطات اختصاصی ایرنا پرسش از خبر آسیب ها پروندهٔ خبری پرونده | پیشنهادهایی برای پیشگیری از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ارتباطات اختصاصی ایرنا ویروس کرونا ارتباطات اختصاصی ایرنا پرسش از خبر آسیب ها اخبار کنکور شیوع این بیماری ابراهیمی مقدم ویروس کرونا آموخته ها برای بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۹۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند