Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جنبش دانشجویان عدالتخواه استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تصاویری که از پیشرفت بند کمالخان در رودخانه هامون از سوی افغانستان منتشر شده این بند از روز جمعه آبگیری خود را آغاز کرده است.

امین کمالی، دبیر جنبش دانشجویان عدالتخواه استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص انتشار تصاویری از ساخت سد کمالخان در رودخانه هامون گفت: روز جمعه تصاویری از پیشرفت پروژه بند کمالخان در رودخانه هامون از سوی افغانستان منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این بند در مرز ایران و این کشور همسایه قرار دارد و از روز جمعه آبگیری خود را آغاز کرده است.

کمالی ادامه داد: اگر این اتفاق به همین روال پیش برود، آب در استان سیستان و بلوچستان از قبل کیمیاتر و کمیاب‌تر می‌شود. این مسئله در دو بعد برای کشور و منطقه حائز اهمیت است. اقتصاد استان به آب وابسته است و در صورت نبود زندگی معیشتی مردم به خطر می افتد و در نهایت با مهاجرت اجباری مردم مواجه خواهیم شد. همچنین تداوم کم‌آبی به معنای بروز و شیوع ریزگرد‌ها در جنوب کشور است. این ریزگرد‌ها آلودگی هوا را تا چند ده برابر از حد مجاز می‌رسانند و در بلندمدت باعث بیماری‌های ریوی می‌شود.

دبیر جنبش عدالتخواه استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مردم برای بقای معیشتی ملزم به مهاجرت شده‌اند. رهبری از این استان به عنوان تنگه احد یاد کرده‌اند، اما مسئولین خودشان را به بی خیالی زده‌اند و کشور افغانستان که تقریبا دست نشانده آمریکا در منطقه است، را نادیده گرفته‌اند. اگر تراکم جمعیت در این استان مرزی کم بشود، امنیت مرز‌های کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر امروز به فکر حل کردن مشکلات استان سیستان و بلوچستان نباشیم باید در آینده‌ای نزدیک به جای هر شهروند یک نیروی نظامی را در استان جای‌گذاری کنیم تا امینت حفظ شود. در حالی که با حل کردن مشکلات آب مهاجرت معکوس را مشاهده خواهیم کرد و مشکلات به آسانی حل می‌شود. رهبر انقلاب ۸۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای طرح ۴۶ هزار هکتاری اختصاص دادند تا زندگی مردم با خللی رو به رو نشود. اما با کوتاهی‌های مسئولین، افغان‌ها روز به روز طمع خود را بیشتر کردند و با ساختن بند کمالخان عملا مانع ورود آب به ایران شدند.  
کمالی افزود: این اتفاق یک امری خلاف مسائل بین‌المللی است. مسئولین ما حتی نتوانستند در برابر کشور همسایه خود بایستند. حقآبه هامون یک حق بین‌المللی است، ولی افغانستان فقط حقآبه هیرمند را به ایران وارد می‌کند. دولتمردان با این رویکرد، کشور را به تاراج گذاشته و مردم را محکوم به فنا و نابودی کرده‌اند. استان سیستان و بلوچستان حق برخورداری از ۸ نماینده را در مجلس شورای اسلامی دارد. چرا تاکنون با گذشت حدود یک سال هیچ واکنش قاطعی از سوی این افراد برای مسئله حقآبه از سوی نمایندگان استان ندیده‌ایم. همانگونه که نمایندگان جنوب استان نسبت به عدم جداسازی و تقسیم استان اظهار نظر می‌کنند، باید در این مورد حیاتی نیز شاهد اتحاد منتخبین خانه ملت باشیم.

این فعال دانشجویی ادامه داد: سیستان و بلوچستان، بهشت بی‌توجهی‌های مسئولین است. دولت تدبیر و امید با گذشت حدود ۸ سال باید پاسخگوی کم‌کاری‌های خود باشد. اگر ما امروز به دنیال احیای هامون نباشیم باید فردا منتظر مرگ پهناورترین استان کشور باشیم. چه اتفاقی باید در اینجا رخ بدهد که کمیسیون امنیت ملی به ماجرا ورود کند و رویکردی قاطعانه داشته باشد.

وی در پایان گفت: در شرایطی که تمامی مسئولین در بی‌تفاوتی مطلق به سر می‌برند و فقط به دادن وعده بسنده می‌کنند، امید ما به نگاه ویژه مقام معظم رهبری است. ناگفته نماند که دولت ما برای فشار به افغانستان راه‌های زیادی پیش رو دارد. افغان‌های بسیاری چه باهویت و چه بی‌هویت در ایران زندگی می‌کنند، به تجارت می‌پردازند از مرز‌های ما رد می‌شوند؛ به وسیله مهاجرین این کشور، ما می‌توانیم اهرم فشاری برای افغانستان بسازیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حقآبه ایران رودخانه هامون افغانستان دیپلماسی مجلس شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان

به گزارش ایرنا از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هاشم امینی ادامه داد: از مجموع ۳۰۰ روستای درگیر پیامدهای سیل، تنها ۲۸ روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روزهای آینده مشکل آب شرب این روستاها نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که همچنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استـفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد و در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: طی ۲۴ ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.

امینی ادامه داد: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت ۲۸ روستای باقی‌مانده، با استقرار ۱۵ دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تامین شده است.

به گزارش ایرنا، روز ۲۷ فروردین سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران برای استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان هشدار قرمز بارندگی و احتمال وقوع سیلاب صادر کرد. در پی این اعلان قرمز، استانداری سیستان و بلوچستان به همه دستگاه‌های این استان اعلام آماده‌باش کرد؛ استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به همه دستگاه‌های امدادرسان و عضو ستاد مدیریت بحران استان دستور داد تا همه امکانات خود را بسیج کنند.

دیگر خبرها

  • ببینید | دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ مگر سیلاب به داد مردم سیستان برسد
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان