نامه امام علی (ع) به مالک اشتر بی نظیرترین دستورالعمل حکومتی است
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۱۶۲۶
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: دستوراتی که در روابط اجتماعی برای ساختن جامعه صالح بیان شده همه برای آن است که انسانها در مسیر صلاح قرار گیرند.
تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: امام صادق (ع) میفرمایند: زمانی که امری را به کسی واگذار کردید که اهلیت داشت دیگر با او مخاصمه و منازعه نکنید؛ کسانی که وظایف را درک نمیکنند و یا نمیخواهند به وظایفی که خداوند برای آنان ترسیم کرده سر تعظیم فرود آورند و تبعیت کنند بر اساس دین این افراد سفیه هستند، ریشه اینگونه سفاهت، خودبینی، خودخواهی و تبعیت از خواستههای نفسانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه زوجین در انتخاب همسر باید به هم کفو بودن توجه داشته باشند، اظهار داشت: مراد از هم کفو بودن آن است که زوجین اهل زندگی باشند؛ زوجین باید در مسیر حق حرکت کنند و منازعه در حق نداشته باشند. قرآن کریم حق را محور همه امور میداند، خدا مولای حق است و از مولای حق جز حق ظهور پیدا نمیکند.
آیت الله تحریری با اشاره به اینکه اداره انسان با یک برنامه حقانی همراه است، عنوان کرد: قرآن نقشه و برنامه حق است. انسان اگر بر اساس حق گام بردارد به خسارت نمیرسد، مؤمنان که در مسیر عمل صالح گام بر میدارند در مسیر حق هستند و تحقق حق نیازمند صبر است.
تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه انسان در هر جایگاهی که قرار میگیرد باید نسبت به آن جایگاه آگاهی داشته باشد، بیان داشت: چنانچه کسی در یک جایگاهی قرار گرفت که صلاحیت آن را داشت دیگر نباید با آن منازعه کرد، البته مقصود از این کلام آن نیست که کسی اظهار نظر نکند و یا فردی که زمام امور را برعهده گرفته از نظر دیگران استفاده نکند.
وی افزود: خداوند به بالاترین شخصیت عالم میفرماید: با مردم مشورت کن؛ تصمیم با صاحب امر است اما صاحب امری که دستورش در همه شرایط واجب الاطاعه باشد تنها خداوند متعال است. انسان نمیتواند از دستورات الهی اشکال بگیرد اما میتواند سوال کند تا بفهمد، ارتباط آدمی با اولیای الهی برای همین فهمیدن است. بنابراین کسانی که با اشکال تراشی میگویند بر امام زمان (عج) نیز میشود، انتقاد کرد؛ نشان میدهد هنوز اولیات دین را فرا نگرفتند.
آیت الله تحریری اضافه کرد: حتی گفته شده زمانی که از یک عالم سوال پرسیده میشود نباید آن پرسش در راستای عاجز کردن ایشان باشد بلکه هدف از این سوال باید فهمیدن باشد. دستورات دین بسیار دقیق است و اگر همه آنها رعایت شود جامعه به صلاح و رستگاری میرسد.
تولیت مدرسه علمیه مروی نامه امام علی (ع) به مالک اشتر را بینظیرترین دستورالعمل برای اداره جامعه دانست و گفت: مسؤول در جایگاه مسؤولیت هرگز نباید احساس برتری کند و همواره باید در حاکمیت اسلامی خودش را تحت امر خداوند متعال ببیند و با تواضع و فروتنی در میان مردم و زیر دستان حاضر و از حالات آنان سوال کند.
وی با اشاره به اینکه اولیای الهی حاکم بر نفسشان هستند، تصریح کرد: در حاکمیت دینی آخرین حرف را تنها معصوم میزند زیرا کلام ایشان سخن الهی است؛ انسان در هر قسمتی امر را باید به اهلش بدهد اهل، کسی است که حق را بفهمد و اجرا کند.
آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه در جامعه باید عقلانیت و عاطفه حاکم باشد، گفت: حضرت علی (ع) به مالک اشتر میفرمایند: مهربانی به رعیت و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمتشماری، زیرا آنان دو گروهاند یا همکیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش؛ انسان نباید در ارتباطاتش خوار و ذلیل شود، مقصود از ارتباط، تعامل است و این تعامل قهرا با اظهار خضوع همراه بوده و باید بر اساس شرع مقدس صورت بپذیرد. نرمش و تواضع انسان در مقابل دشمن نباید به گونهای باشد که موجب سو استفاده طرف مقابل و یا ذلت فرد شود؛ کسی که نمیخواهد عزت مؤمنان حفظ شود منافق است حال در هر جایگاه و سمتی که میخواهد باشد.
کد خبر 5133916منبع: مهر
کلیدواژه: آیت الله تحریری حکومت اسلامی مالک اشتر قرآن کریم مدرسه علمیه مروی درس اخلاق فعالیت های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی ام البنین قرآن انقلاب اسلامی ایران قرآن کریم صحیفه سجادیه هیات مذهبی شبکه قرآن و معارف سیما مداحان قاسم سلیمانی حجت الاسلام محمد قمی رادیو قرآن ویروس کرونا مدرسه علمیه آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۱۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکرار گناه فرصت تعالی را از انسان میگیرد
حجتالاسلاموالمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل معارفی شام شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به حدیث شریف ثقلین، بر اهمیت تمسک به قرآن و اهلبیت علیهمالسلام تصریح نمود و اظهار داشت: اگر کسی از مواریث رسول خدا(ص) یعنی قرآن و عترت تبعیت کند، ثمره آن یعنی دوری از ضلالت، گمراهی و ابتلا به تحیر و جهل را خواهد چشید.
وی افزود: امت اسلام بعد از پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله فقط به قرآن توجه نمودند و بدون این که اهل دقت در قرآن باشند، قرآن را تنها در لسان جریان دادند و نسبت به اهلبیت علیهمالسلام غفلت نمودند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی تصریح کرد: امت اسلام اگر چه مدعی بودند قرآن کتاب خدا و قانون است، ولی عملاً بافاصله گرفتن از عترت آن را زیر پا گذاشتند که ثمره آن فراگیرشدن ظلم و جور در سرزمینهای اسلامی و عدول از صراط مستقیم بود.
وی به رجعت جاهلی پس از رحلت نبوی اشاره نمود و ابراز داشت: اباعبدالله الحسین علیهالسلام بعد از مشاهده دوری امت از مبانی راستین اسلامی، برای بقای دین، احیای قلوب و رهایی عقول از جهالت خود را فدا نمودند؛ به برکت حرکت سیدالشهدا علیهالسلام، اقبال به اهلبیت علیهمالسلام فراگیر شد و مردم در نخستین گام محضر امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهمالسلام شرفیاب میشدند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که در زمان امام صادق علیهالسلام فضا برای بیان مطالب ناب دینی فراهم شد، یادآور شد: امام صادق علیهالسلام در کنار پاسخ به سؤالات، شاگردان بسیاری را تربیت نمودند، بهگونهای که حدود ۴ هزار راوی، روایات ایشان که تمام ابعاد زندگی و حیات انسان را پوشش میدهد را نقل نمودند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی با بیان این که سه مصیبت و بلا متوجه هر امام معصومی است، خاطرنشان کرد: مصائب امام را در سه عرصه؛ مصائبی که به شخص امام عارض میشود، مصائبی که به عترت و اهل عیال وارد میگردد و مصائب و بلاهایی که متوجه شیعیان و پیروان حضرت است، میتوان مدنظر قرار داد.
وی با بیان این که در احادیث امام صادق علیهالسلام، تمام آسیبها و فرصتهای عامل رشد و سقوط انسان، به طور جامع و کامل بیان شده است، اظهار داشت: شیطان قسم یاد نموده تا از مواضع مختلف به انسان حملهور شود و اینقدر گناه را برای انسان تکرار سازد تا فرد از راه خدا و بندگی خدا فاصله گیرد و بسیاری از فرصتهای تعالی را از دست دهد.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بر اهمیت بازشناسی شناخت مسیرهای شیطان تصریح نمود و با بیان این که شیطان از چهار جهت حملهور میشود، خاطرنشان کرد: شیطان آخرت را برای انسان سهل و مال دنیا را شیرین و پرقیمت معرفی نموده، آدمی را غرق در لذتهای نفسانی قرار داده، شبهه را امر واقعی جلوه میدهد.
وی بر لزوم مراقبت از نفس در تمام لحظات زندگی تصریح نمود و اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام میفرمایند؛ شیطان دامهای متعدد دنیایی را پیش روی انسان پهن کرده است؛ مهمترین تلاش شیطان بر منحرفسازی محبین و دوستان اهلبیت علیهمالسلام استوار است.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی با بیان این که اگر کسی میخواهد در دام شیطان قرار نگیرد، باید آخرت در نگاهش بزرگ باشد، اظهار داشت: انسانی که آخرت برایش بزرگ باشد، برای رسیدن به امور پست دنیا آخرتش را نمیفروشد و انسان عاقل اگر از یک دام نجات یافت، عجب او را فرانمیگیرد؛ چرا که شیطان هیچگاه انسان را رها نمیسازد و با یک دام قویتر دوباره به سراغش برمیگردد.
وی ضمن اشاره به ۲۵ گنج دنیا در روایتی از امام صادق علیهالسلام، با بیان این که نماز شب چهره انسان را نورانی میسازد، اظهار داشت: احترام به پدر و مادر رضایت خدا را به دنبال داشته، تواضع و فروتنی جایگاه انسان را در نزد مردم بالا میبرد؛ هر کسی میخواهد قلبش نسبت به دنیا آرام باشد باید به کثرت مال بیرغبت گردد و هر کسی که میخواهد محبوب خدا باشد، باید نسبت به اهل معصیت بغض داشته باشد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن حمایت از طرح نور نیروی انتظامی در برخورد با قانونشکنان، بر لزوم برخورد با بیحجابی و شرب خمر تصریح نمود و اظهار داشت: بر مسئولان نظام اسلامی لازم است تا بغض اهل معاصی را در دل داشته باشند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود مکتب امام صادق علیهالسلام را مکتب تربیت اسلامی توصیف و به بیان فرازهایی از سیره این امام همام در تربیت انسانها پرداخت.