Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@12:25:40 GMT

احیای عروسک‌ها با هدف افزایش هویت اجتماعی مردم محلی

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۴۱۸۸

احیای عروسک‌ها با هدف افزایش هویت اجتماعی مردم محلی

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «اسباب‌بازی و عروسک، رد پای هنرمند در بازآفرینی و تولید عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های بومی» برگزار شد. در این نشست افسانه احسانی، مؤلف و کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم، با اشاره به اجرای طرح بقچه ایرانی، در مورد این طرح توضیح داد: یکی از برنامه‌هایی که در جوامع محلی برگزار کردیم مأموریت بقچه‌ی ایرانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با هدف بازآفرینی هنرهای سنتی، برایشان فضایی برای معیشت ایجاد کنیم. یعنی به جای قطع درخت بلوط برای تهیه‌ی ذغال، به جای آن عروسک‌های زاگرس درست کنند و با فروش عروسک‌ها بتوانند درآمد به دست بیاورند.

او افزود: یکی دیگر از اهداف ما از این طرح تسهیلگری و توان افزایی جوامع بومی جهت تولید محصولات باکیفیت ایرانی بود که به دنبال آن موجب کاهش وابستگی به سایر کشورها می‌شود. همچنین هدف دیگر ذائقه‌سازی و بازارسازی برای این محصولات بومی بوده است.

افسانه احسانی با اشاره به تفاوت هنرمندان بومی و هنرمندان شهری اظهار کرد: تفاوت هنرمندان بومی و هنرمندان شهری در این است که دسته‌ی دوم به شکل آکادمیک سواد و مهارتی را به دست می‌آورند اما هنرمندان بومی معمولاً سواد ندارند اما دانا هستند، تجربه‌ی زیستی دارند و حافظه‌ی تاریخی‌شان میراث ملموس را از اجدادشان به ما رسانده است.

این کارآفرین اجتماعی با طرح سوال اینکه چرا بازآفرینی عروسک‌های بومی میراث ناملموس اهمیت دارد، توضیح داد /: طبق کنوانسیون ۲۰۰۳ میراث فرهنگی ناملموس یا میراث زنده انگیزه‌ی اصلی تنوع فرهنگی ما و حفظ آن، ضمانتی برای تداوم نوآوری است. این کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس را مجموعه‌ی آداب و رسوم، اجراها، نمایش‌ها و نیز دانش‌هایی می‌داند که جوامع، گروه‌ها و افراد آن‌ها را بخشی از میراث فرهنگی خود محسوب می‌کنند.

احسانی خاطرنشان کرد: در گروه بقچه‌ی ایرانی با شروع فعالیت از سال ۱۳۹۲ تا اکنون تلاش کردیم تا عروسک‌های روستای در خراسان جنوبی در مرز افغانستان را بازآفرینی کنیم. ۷۵۰۰ عروسک بومی این منطقه به همراه ۷۵۰۰ جلد کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده و قرار است به بازار عرضه شود.

این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد: برای شروع این طرح ابتدا بررسی کردیم که کدام روستاها پتانسیل کارآفرینی را دارند به این معنا که محصولی از خود روستا بیرون می‌آید که با اصالت و هویت آن روستا همراه است. من به عنوان یک پژوهشگر با شناسایی این پتانسیل‌ها و با کمک از از بزرگان و ریش‌سفیدان روستا کار را شروع کردیم. با ارزیابی طرح‌ها اثرات مثبت و منفی فرهنگی و اجتماعی و محیط زیستی آن را سنجیدیم.

احسانی در مورد گام‌های این طرح فرهنگی بیان کرد: گام‌های این طرح به طور خلاصه از این قرار است: رفتن به میان مردم، تجربه‌ی زندگی بین آن‌ها، آموختن از آن‌ها، دوست داشتن‌شان، یافتن افراد توانمند گروه و کمک و پشتیبانی.

وی گفت: یکی از دلایلی که در فرایند کارآفرینی توجه ما را به خود جلب کرد این بود که عروسک‌ها به جامعه بومی احساس افتخار می‌داد و بین نسل‌ها ارتباط برقرار می‌کرد.

احسانی بیان کرد: یکی از نکاتی که برای ما اهمیت داشت دوری کردن از رقابت‌های ناسالم بود، ما به دنبال این بودیم که فرصت کسب تجربه را برای مردم محلی فراهم کنیم و اعتمادشان را به یکدیگر افزایش دهیم و همچنین هویت اجتماعی آن‌ها را افزایش بدهیم. علاوه بر این هدف ما این بود که سرمایه‌گذاران و سخنرانان بومی داشته باشیم.

احسانی همچنین اضافه کرد: از نقاط قوت فعالیت ما حضور داوطلبانی بود که در دوره‌های آموزشی گردشگری دوست داشتند گام به گام با ما همراه شوند و کار بزرگشان این بود که عروسک‌ها را در نمایشگاه‌ها و بازارهای گوناگون به فروش می‌رساندند.

کد خبر 5134124 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افغانستان خراسان جنوبی نمایشگاه مجازی کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب رایزنی فرهنگی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سازمان سمت تازه های نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب ترجمه رمان ایرانی ادبیات ایران مرکز فرهنگی شهر کتاب عروسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۴۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود

صالح اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در شرایط امروز کشور اظهار کرد: امروز در کشور دو کلان مسئله ناظر به فضای مجازی داریم که باید بر روی آن کار کنیم.

وی افزود: کلان مسئله اول همبستگی اجتماعی و کیان ایران است بعضاً در فضای مجازی شاهد اخبار و مطالب نادرست هستیم که بحث همبستگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند باعث مشکلاتی در کشور شود.

وی با بیان اینکه کلان مسئله دوم خانواده ایرانی است، تصریح کرد: خانواده ایرانی به مثابه یک کل منسجم است که یکی از محورهای اصلی آن تربیت است اما به نظر می‌رسد این نهاد اجتماعی در نسبت با فضای مجازی دچار اعوجاج شده است.

اصغری اضافه کرد: فضای مجازی یکی از فرصت‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود که متأسفانه شاهد آن هستیم بعضاً مخاطرات آن در خانواده پررنگ شده است.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌های ترویجی را در قالب کمپین‌های مردمی جلو ببریم، اضافه کرد: ما در سازمان مرکز سواد مجازی سازمان سراج تلاش می‌کنیم گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی را که دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-خانوادگی را در مدل خرد را دارند همراهی کنیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم.

مسؤول مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: جنس فعالیت‌های اجتماعی ارگانیک و مردم برای مردم را باید تقویت کنیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: حاکمیت و دولت عزم خوبی برای حل مسائل حوزه رسانه و فضای مجازی دارند اما الگوی مردم برای مردم یک الگوی مکمل محسوب می‌شود.

وی گفت: نباید و نمی‌توانیم به عنوان یک جامعه پویا منتظر باشیم تا همه اقدامات از سوی ساختارهای دولتی انجام شود بلکه باید توان خود در سطح خرد تقویت کرده و با احساس مسؤولیت اجتماعی نسبت به مسائلی همچون خبر جعلی دغدغه داشته باشیم.

اصغری تاکید کرد: در جامعه باید الگوهای موفق کوچک را توسعه و رسانه‌ای نمائیم.

وی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ما باید انسجام اجتماعی را افزایش دهد نه اینکه این فضا باعث دو قطبی شدن جامعه و اختلاف در جامعه شود، ادامه داد: ایجاد کمپین ملی مواجهه با خبر جعلی یکی از فعالیت‌هایی است که امسال به آن می‌پردازیم.

کد خبر 6088323

دیگر خبرها

  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود