Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@07:12:48 GMT

۱۵ درصد سرطان‌های پستان ارثی هستند

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۶۹۱۲

۱۵ درصد سرطان‌های پستان ارثی هستند

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ثریا سلمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص رادیوتراپی انکولوژی با اشاره به هفته سرطان در باره‌ی سرطان پستان اظهار کرد: سرطان پستان جزو شایع‌ترین سرطان‌های زنان در جهان به شمار می رود و بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی از هر ۶ تا ۱۰ زن یک نفر ممکن است مبتلا به سرطان پستان شود بنابراین آمار ابتلا به این بیماری بسیار زیاد است و باید میزان توجه ها را جهت پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه موضوعات هورمونی در زنان عمده علت ابتلا به سرطان پستان است، گفت: فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد ابتلا به سرطان پستان ممکن است موروثی باشد بنابراین هر فردی ممکن است بدون سابقه خانوادگی در معرض ابتلا به سرطان پستان باشد.

اولین بانوی متخصص حوزه رادیوتراپی انکولوژی در کشور با اشاره به اینکه زنان از ۲۰ سالگی باید نسبت به خودآزمایی سینه‌های خود اقدام کنند و اگر موارد مشکوک و هر نوع توده را در پستان یا زیربغل احساس کردند حتماً به پزشک مراجعه کنند، عنوان کرد: زنان اگر سابقه موروثی ابتلا به سرطان ندارند ماموگرافی را از سن ۴۰ سال به بالا و اگر سابقه ابتلا به این بیماری را در خانواده خود دارند، ماموگرافی را از ۳۵ سالگی آغاز کنند.

وی با تاکید بر اینکه سرطان پستان ۳۰ تا ۴۰ درصد با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است، گفت: تغذیه مناسب، خواب خوب و تحرک و وزن مناسب در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان بسیار حائز اهمیت است.

سلمانیان بیان کرد: در صورتی که سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود نتیجه مناسب درمانی حاصل خواهد شد و بیماری کاملاً از بین خواهد رفت ولی اگر بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود درمان شاید نتیجه موثری به همراه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه حدود ۵ درصد افراد مبتلا به سرطان پستان ممکن است مشکل آنها با درد همراه باشند، گفت: اصولاً سرطان پستان با درد همراه نیست مگر اینکه توده خیلی بزرگ شده باشد و بافت های اطراف را درگیر کند ولی به طور کلی هر نوع توده در پستان باید توسط افراد جدی گرفته شود و جهت بررسی بیمار به پزشک مراجعه کند.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی تصریح کرد: در ایران سرطان پستان نیز جزو شایع‌ترین سرطان‌های زنان به شمار می‌رود اما متاسفانه برخی از زنان درمان و تشخیص آن را به تاخیر می‌اندازند و یا در گرفتن مشاوره خجالت می کشند و این سبب می شود که بیماری آنها در مراحل پیشرفته تری تشخیص داده شود و این در حالی است که اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود حتی بدون نیاز به شیمی درمانی با یک جراحی ساده قابل درمان خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرطان سرطان سینه ابتلا به سرطان پستان تشخیص داده شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۶۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود

ایتنا - به‌زودی‌ روزی فرا خواهد رسید که آزمایشی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند تنها با بررسی یک قطره خون خشک‌شده، سه نوع سرطان مهم را با سرعت و دقت بالا تشخیص دهد.
این ابزار آزمایشگاهی در آزمایش‌های اولیه موفق شد با تجزیه و تحلیلی که تنها چند دقیقه طول ‌کشید، بیماران مبتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده)، معده  و روده بزرگ را تشخیص ‌دهد. محققان می‌گویند این آزمایش با تشخیص برخی مواد شیمیایی خاص در خون، ابتلا به سرطان در افراد را در ۸۲ درصد تا ۱۰۰ درصد موارد، تشخیص می‌دهد.

این ابزار جدید برای تجزیه و تحلیل محصولات جانبی سوخت‌وساز یا متابولیت‌ها در نمونه‌های خون از یادگیری ماشینی، روشی مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده می‌کند. این متابولیت‌ها که در بخش مایع خون به نام سرم یافت می‌شوند، همچون یک نشانگر زیستی (بیومارکر) عمل می‌کنند که احتمال وجود سرطان در بدن را نشان می‌دهد.

در حال حاضر برای سرطان‌های پانکراس، کولورکتال و معده، با وجود آنکه از کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان به شمار می‌روند، هیچ آزمایش خون مستقلی وجود ندارد که به اندازه کافی دقیق باشد و به‌تنهایی بتواند این بیماری‌ها را تشخیص دهد. بنابراین پزشکان برای تشخیص بافت‌های سرطانی معمولا از روش‌هایی چون تصویربرداری یا نمونه‌برداری از طریق جراحی استفاده می‌کنند.

دکتر چائویوان کوانگ، استادیار کالج پزشکی آلبرت انیشتین که در این پژوهش شرکت نداشت، می‌گوید: «‌در مقایسه با خون مایع، سرم خشک‌شده را می‌توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع، ذخیره و حمل کرد.» کوانگ در ایمیلی به لایوساینس گفت که سهولت نگهداری خون خشک دسترسی به آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان را در اختیار همگان در سراسر جهان قرار می‌‌دهد.

دانشمندان متولی این پژوهش جدید می‌گویند که این آزمایش می‌تواند در برنامه‌های غربالگری‌ سرطان هم تفاوت بزرگی ایجاد کند. به گفته آن‌ها، طبق مدلسازی که انجام داده‌اند، در صورت اجرای غربالگری سرطان در جمعیت روستایی چین با این ابزار جدید، می‌توان موارد ابتلا به سرطان‌های پانکراس، معده و روده بزرگ را (که تشخیص داده نشده‌اند) حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد.

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد