Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@10:04:27 GMT

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب به کار خود پایان داد

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۸۳۸۱

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب به کار خود پایان داد

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب با فروش بیش از یک میلیون عنوان کتاب به ارزش بالای ۶۴ میلیارد تومان در حالی به کار خود پایان داد که مشخص نیست در سال آینده تکرار شود یا خیر.

 خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داری: امسال سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان فرهنگی برای پر کردن خلاهای ناشی از عدم برگزاری این نمایشگاه و حمایت از صنعت نشر، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را برگزار کردند. این نمایشگاه از اول بهمن ماه آغاز به کار کرد و با دو مرتبه تمدید ، دهم بهمن به کار خود پایان داد.

 

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران هزار و 732 ناشر داخلی و 180 ناشر خارجی با بیش از 20 هزار عنوان کتاب های لاتین و عربی حضور داشتند. در کل در این نمایشگاه 120 هزار عنوان کتاب ارائه شد. کتاب های ناشران داخلی با تخفیف 20درصدی و کتاب های ناشران خارجی با تخفیف 50درصدی ارائه شد. ضمن اینکه محدویتی در ساعت خرید از نمایشگاه وجود نداشت و مخاطبان می توانستند 24 ساعته از نمایشگاه بازدید و خرید کنند.

 

قبل از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، ۲۱ اطلاعیه با موضوع نمایشگاه منتشر شد، ۸ فیلم آموزشی برای ناشران تهیه  و ۹۷ خبر از سوی ستاد خبری این رویداد فرهنگی منتشر شد. آزاده نظربلند، معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرده بود که در مرکز تماس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، 300 کانال جهت پاسخگویی در نظر گرفته شده است، بدین معنی که همین تعداد از افراد همزمان می‌توانند پشت خط تلفن اعلام شده حضور داشته باشند. متصدیان در دو بخش خریداران و ناشران، پاسخگوی سوالات و ابهامات مردم هستند.

 

با این وجود برخی از نویسندگان و علاقمندان کتاب معتقد بودند، اطلاع رسانی خوبی در مورد نمایشگاه مجازی کتاب صورت نگرفته است. محمود پوروهاب در این مورد به خبرنگار شبستان ، گفت: بنده از جزئیات نمایشگاه اطلاعی نداشتم. به نظرم بهتر بود از مدت ها قبل اطلاع رسانی صورت می گرفت تا مخاطبان در جریان کلیات و جزئیات این نمایشگاه قرار می گرفتند و کمتر دچار سردرگمی و مشکل هنگام خرید کتاب می شدند. باید در نظر داشته باشیم در کشور ما همه افراد به نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف اشراف ندارند. فضای مجازی پیچیدگی های خاص خود را دارد. بر این اساس باید  اطلاع رسانی زودهنگام و دقیقی در مورد نمایشگاه مجازی کتاب صورت می گرفت.

 

 عده ای دیگر از اهالی فرهنگی از شیوه اطلاع رسانی در مورد نمایشگاه مجازی کتاب رضایت خاطر داشتند. مجید محبوبی از نویسندگان کشورمان با بیان اینکه اطلاع رسانی خوبی در شبکه های مختلف اجتماعی و همچنین از طریق پیامک در مورد نمایشگاه مجازی کتاب صورت گرفته است به شبستان، گفت: وضعیت اقتصادی به گونه ای است که دیگر ما نویسندگان نمی توانیم از راه نویسندگی امرار معاش کنیم و مجبوریم سراغ کارهای دیگر برویم؛ به همین دلیل به شخصه خیلی نمی توانم اخبار کتاب را دنبال کنم اما برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب مجازی از طریق پیامک امثال بنده را در جریان قرار دادند.

در نمایشگاه مجازی کتاب، بانک صادران ایران و شرکت پست به خاطر مجازی بودن نمایشگاه همکاری و همراهی بسیاری با برگزار کنندگان نمایشگاه داشتند. به گفته حجت الله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات،بستر بانک صادرات ایران در اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های الکترونیکی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از حد نیاز در نظر گرفته شد. وی نمایشگاه مجازی کتاب تهران را یکی از مهمترین رویداد‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: این نمایشگاه جایگزین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فیزیکی نیست اما برگزاری مجازی آن تجربه‌ای برای همه ما است تا در این فضا چراغ فرهنگ، کتاب و کتابخوانی را روشن نگهداریم. صیدی اذعام کرده است که با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا زمینه‌ای ایجاد کردیم که حداکثر بستر الکترونیکی را برای تسهیل مبادله و خرید کتاب از سوی دانشجویان، طلاب، استادان دانشگاه، اهالی قلم در نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم شود.

 

در نمایشگاه مجازی کتاب تهران تسهیلاتی برای خریداران کتاب در نظر گرفته شد که مهم ترین آنها ارسال رایگان کتاب بود. مدیر عامل شرکت پست ملی ایران اعلام کرد که شرکت ملی پست ایران در راستای تحقق ایجاد عدالت ارتباطی در کنار مجموعه‌های فرهنگی قرار گرفت تا بتواند نقش خود را در زمینه عدالت فرهنگی ایفا کند. رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه شرکت پست ملی ایران با تمام توان در کنار نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار گرفت تا به نحو شایسته نقش پشتیبانی را در این زمینه به عهده بگیرد، گفت: در نمایشگاه فیزیکی هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ ناشر  با پست همکاری داشتند اما در نمایشگاه مجازی میزان مشارکت ناشران افزایش یافته است که می‌تواند الگویی برای سایر نمایشگاه ها باشد چرا که نمایشگاه مجازی کتاب هزینه کمی برای ناشران خواهد داشت.  

 

 بسیاری از خریداران در نمایشگاه مجازی کتاب از پست رایگان رضایت داشتند. با توجه به شیوع بیماری کرونا علاقمندان کتاب توانستند بدون رفت و آمد در سطح شهر ، بدون صرف وقت و هزینه رفت و آمد کتابهای مورد نیاز خود را تهیه کنند. کمال شفیعی کاهش هزینه خریداران به خصوص خریداران شهرستانی را از مزایای نمایشگاه مجازی کتاب دانست و به خبرنگار شبستان، گفت: افرادی از شهرستان برای خرید کتاب راهی نمایشگاه تهران می شدند و کلی دغدغه داشتند که شب کجا بمانند، غذا چه بخورند و از طرفی نیز کلی هزینه رفت و آمد و غذا پرداخت می کردند. اکثر کسانی که مخاطب کتاب هستند، جیب پر پولی ندارند. بر این اساس نمایشگاه مجازی کتاب برای این عزیزان بسیار مثمرثمر هست زیرا از بسیاری از هزینه های آنها کاسته می شود و آنها می توانند آن هزینه ها را صرف خرید کتاب کنند.ضمن اینکه کتابهایی که می خرند به طور رایگان برای آنها پست می شود.

 

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۲۲۳هزار و ۸۶۷ سفارش ثبت شده است که از این تعداد ۱۲۲هزار و ۴۵۸ سفارش ارسال و ۱۰۱هزار و ۴۰۹ سفارش در انتظار ارسال هستند. همچنین در مدت زمان برگزاری این نمایشگاه، ۵۷۰ هزار و ۸۲۹ بسته از طریق پست و ۲۷هزار و ۸۰۵ بسته از طریق خود ناشر ارسال شد. این نمایشگاه با فروش یک میلیون و 254 هزار و 599 عنوان کتاب به ارزش 640 میلیارد و 77 هزار و 568 ریال به کار خود پایان داد.

 

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب با تمام نقاط ضعف و قوت به کار خود پایان داد و حال باید دید که آیا این تجربه تکرار خواهد شد یا خیر. به خصوص که معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به خاطر همزمانی با ماه مبارک رمضان در اردیبهشت سال بعد برگزار نمی شود و حتی مشخص نیست که این نمایشگاه فیزیکی برگزار شود یا خیر اما آنچه قدر مسلم است این است که نمایشگاه قطعا در اردیبهشت برگزار نخواهد شد و ممکن است در بهار یا حتی با توجه به شرایط دیرتر برگزار شود.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی کتاب کتاب مورد نمایشگاه مجازی کتاب نخستین نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه مجازی کتاب کار خود پایان اطلاع رسانی عنوان کتاب خرید کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۸۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت نام مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ در استان اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیر انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل، از تمدید ثبت نام نخستین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در استان اردبیل خبر داد.

مهران محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ در استان اردبیل اظهار کرد: این رویداد پیش از این در قالب دو مسابقه ملی پایان‌نامه و کتاب سه‌دقیقه‌ای اجرا می‌شد که در دور جدید، با تجمیع مسابقات قبلی و با عنوان مسابقات ملی سدید در ۵ بخش پایان‌نامه، کتاب، مقاله، طرح پژوهشی و اختراع برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسابقات در دانشگاه های ۲۱ استان کشور و ۳۰ واحد جهاددانشگاهی اجرا می شود، بیان کرد: در هر بخش شرکت‌کنندگان در مقاطع مختلف باید در سه دقیقه به ارائه دستاوردهای علمی و مطالعاتی خود بپردازند تا بتوانند مورد ارزیابی داوران علمی قرار گیرند که شامل دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی همه دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دانشگاه‌های خارجی مورد تأیید وزارتین می باشند.

محمدی با تشریح شرایط شرکت در بخش کتاب افزود: شرکت کنندگان می توانند کتاب خود و یا سایر نویسندگان و مترجمان را برای مسابقه انتخاب نمایند اما باید تلاش شود تا آثاری که متناسب با مسائل و نیازهای کشور و ترجیحاً مروج آموزه های فرهنگی ایرانی و اسلامی باشد را مدنظر قرار دهند و  آثار دیگر نیز باید از ارزش محتوایی کافی برخوردار بوده و مخالف با ارزش های فرهنگی رسمی کشور نباشد ضمن اینکه اولویت با کتاب هایی است که در دو سال اخیر به چاپ رسیده باشند و یا کتاب هایی که به لحاظ تاریخی، فرهنگی و علمی اثر گذار باشند.

مدیر انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: در بخش پایان نامه فارغ التحصیلان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند با اولویت موضوعات کاربردی شرکت کنند اما پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی پذیرفته نخواهد شد.

نخستین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ در استان اردبیل برگزار می‌شود

وی بیان کرد: در بخش مقاله، مقاله ارائه شده باید در دوران دانشجویی شرکت‌کننده یا حداکثر دو سال بعد از آن در مجلات معتبر علمی داخلی یا خارجی منتشر شده باشد و در بخش اختراع نیز، اختراع ارائه شده باید مربوط به دوران دانشجویی شرکت‌کننده یا حداکثر دو سال بعد از دانش‌آموختگی ثبت و دارای گواهی ثبت اختراع از مرجع رسمی باشد.

محمدی خاطر نشان کرد: در بخش طرح پژوهشی، طرح ارائه شده باید در دوران دانشجویی شرکت‌کننده یا حداکثر دو سال بعد از دانش‌آموختگی به پایان رسیده باشد و دارای قرارداد و گواهی اتمام طرح و اعلام رضایت کارفرما برای ارائه در مسابقات باشد، در غیر این صورت شرکت‌کننده باید تعهدنامه عدم محرمانگی طرح را به دبیرخانه مسابقات تسلیم نماید.

وی با بیان اینکه مسابقات سدید بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی، بیانی و ایده‌پردازی در دانشجویان، کاربردی‌کردن پژوهش‌ها و تحقیقات دانشجویی، ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم است، اذعان داشت: مرحله کشوری این مسابقات پس از پایان مرحله مقدماتی استانی به صورت ملی اجرا خواهد شد.

 مسئول هماهنگی حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: دانشجویان دانشگاه‌های استان اردبیل و فارغ التحصیلانی که دو سال از تاریخ فراغت آن ها گذشته است، می‌توانند برای ثبت نام در بخش‌های مختلف این مسابقات با مراجعه به صفحه اختصاصی سدید اردبیل در سامانه فعالیت های فرهنگی به آدرس  https://www.roytab.ir/Ard۳MT  اطلاعات لازم را کسب و اقدام و یا با شماره ۰۴۵۳۳۷۴۹۵۰۷ داخلی ۱۱۵ و همراه ۰۹۱۴۹۵۱۱۴۶۱ ارتباط برقرار نمایند، ضمن اینکه کانال ارتباطی این مسابقات در پیام رسان ایتا به آدرس@Ard۳MT  بصورت مدام اطلاعات و اخبار جدید را ارائه خواهد کرد.

محمدی در پایان تصریح کرد: مهلت ثبت‌نام در این رویداد علمی و فرهنگی تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید شده و زمان برگزاری مسابقات بخش استان اردبیل، اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • تمدید مهلت ثبت نام مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»
  • تمدید مهلت ثبت نام مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ در استان اردبیل
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین