Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شنبه روابط عمومی دانشگاه یزد در ابتدای این نشست دکتر عاطفه شهبازی، مدرس دانشگاه یزد به ارائه مطالبی پیرامون شهروند هوشمند و ایده طرح " شهر ۱۵ دقیقه‌ای" پرداخت و مردم هوشمند و شهروند هوشمند را از اجزای روبنایی شهر هوشمند معرفی کرد که در آن تکنولوژی ابزاری برای رسیدگی و سهولت امور شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: کشورهای موفق در زمینه شهر هوشمند پس از طی فرآیند شهروند محوری، تکنولوژی مورد نظر را مستقر می‌کنند.

عضو کانون تفکر شهر هوشمند موانع اصلی ایجاد شهر هوشمند را این نبود تشکیلات منسجم، حاکمیت سیستم‌های سنتی، عدم وجود رقابت سازنده، کمبود نیروهای متخصص و مراکز تحقیق و توسعه، گرانی سیستم‌های الکترونیک، کمبود آموزش مردمی و تبلیغات، خلا قانون مدرن در ارتباط با استفاده از سیستم‌های الکترونیک، محدودیت زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه زیرساخت‌های مخابراتی برشمرد.

شهبازی، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تحقق شهر هوشمند در جوامع مختلف را شکاف دیجیتالی توصیف کرد که در آن مردم به همسو شدن با موضوعات هوشمندسازی شهر تمایلی ندارند.

وی با معرفی ایده شهر ۱۵دقیقه‌ای گفت: در این طرح شهروندان، پیاده یا با استفاده از دوچرخه ظرف ۱۵ دقیقه نیازهای خود را رفع می‌کنند که در نهایت به جای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به تمام نقاط شهر، با استفاده از انرژی‌های جایگزین تلاش می‌شود زیرساخت‌های حیاتی در بخش‌های مختلف به صورت یکسان توزیع شود. هدف نهایی این شهر دستیابی به یک شهر ایمن، سالم، پاک و پایدار است. 

دکتر جعفر رحمانی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، آموزش روحیه مطالبه‌گری، انتقاد و مشارکت در مباحث اجتماعی را در بین کودکان شرط تبدیل آنها به شهروند هوشمند دانست که بدون آن در جامعه شهروندانی منفعل خواهیم داشت. دکتر رحمانی میزان تحقق اهداف توسعه دولت الکترونیک در سال گذشته استان یزد را ۶۰ درصد بیان کرد که شامل اصلاح فرآیند در دستگاه‌های اجرایی استان نیز بوده است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، وجود ایرادات بدیهی در انجام عملیات خدمات الکترونیک، عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دستگاهی به صورت الکترونیک و آگاه نبودن شهروندان از حقوق خود را از جمله دلایل عدم تحقق طرح میز خدمت و یا خدمات الکترونیک دانست.

دکتر امیر جهانگرد، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد، در تعریف شهر هوشمند هدف را بهبود کیفیت زندگی مردم با ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: در روند هوشمندسازی شهرها نباید هدف را گم کرد اما باید دانست شهروندانی می‌توانند از امکانات شهر هوشمند بهره ببرند که نحوه استفاده از آنها را فراگرفته باشند.

دکتر سعید عطار رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد با اشاره به تفاوت مفهوم مردم هوشمند و شهروند هوشمند، شهر هوشمند را محیطی مملو از فرصت خلاق بودن و خوشبخت شدن تعریف کرد، نه لزوما شهری که به تکنولوژی دسترسی دارد.

وی حس تعلق و اعتماد را لازمه مشارکت دانست و افزود: پیمایش‌های مختلف از سال ۱۳۸۰ نشان می دهد که شهر یزد در حوزه ارتباطات و گرد هم‌آیی مردمی ضعیف عمل کرده است.

حمیدرضا قمی عضو شورای شهر یزد در تبیین جایگاه شهرداری برای آموزش شهروندی بیان کرد: شهرداری یزد دارای برنامه و ردیف بودجه مرتبط با آموزش شهروندی بوده که به طور مشخص سازمان فرهنگی ورزشی رفاهی شهرداری مسئولیت این امر را به عهده دارد.

وی نیز استقرار سیستم شورایاری را نیازمند بررسی‌های دقیقی دانست که ممکن است با توجه به بافت اجتماعی متفاوت محله‌ها در تمامی نقاط شهر قابلیت پیاده سازی را نداشته باشد.

وی با استناد به اعلام شورای عالی اداری طی چند روز گذشته، تمام دستگاه‌های اجرایی را ملزم به تشخیص و حذف فرآیندهای اضافی در ۳ماه آینده عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی در جهت افزایش سرعت خدمت رسانی خود می بایست ظرف ۶ ماه آینده حدود ۳۰ درصد زمان ارائه خدمات خود را کاهش دهند.

عضو شورای شهر در ادامه از پیشنهاد دکتر علی‌محمد لطیف دبیر کانون تفکر شهرهوشمند مبنی بر برگزاری کارگاه‌های آموزش شهروندی جهت آگاهی بخشی الفبای شهر هوشمند، استقبال کرد.

در همین رابطه محمدرضا پاکدل، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، از عدم همراهی و مطالبه‎گری شهروندان در رابطه با هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی به عنوان چالشی ذیل برنامه ریزی و اقدام یاد کرد.
 

برچسب‌ها یزد دانشگاه فاصله گذاری هوشمند دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد دانشگاه فاصله گذاری هوشمند یزد دانشگاه فاصله گذاری هوشمند دانشگاه تهران اخبار کنکور دستگاه های اجرایی شهروند هوشمند دانشگاه یزد شهر هوشمند استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۸۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم

در نشست تخصصی نقد و بررسی  برنامه محفل  که به میزبانی دانشکده صدا و سیمای قم در محل سالن شهید آوینی و با حضور برخی عوامل برنامه، کارشناسان، منتقدان و برنامه سازان برگزار شد، محمدحسین هاشمی گلپایگانی،تهیه کننده برنامه محفل، ساده و صمیمی بودن این مجموعه را از جمله اهداف پیش بینی شده برای تولید آن بیان کرد.

وی افزود: نیت گروه سازنده از همان ابتدا ایجاد حال خوب برای مردم بود نه آموزش مفاهیم سنگین قرآن.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به فرایند سخت و زمان گیر انتخاب ۱۰۰ سوژه از میان ۳ هزار سوژه برای تولید برنامه افزود: برنامه محفل حاصل تلاش ۲۵۰ نفر از متولدین دهه هفتاد است که تقدیم مردم عزیز کشورمان شد.

حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان از کارشناسان برنامه محفل هم، عملی و کاربردی نشان دادن قرآن کریم و مفاهیم آنرا از نقاط قوت این مجموعه تلویزیونی عنوان کرد.

در این نشست ضمن پاسخ عوامل برنامه محفل به سوالات مطرح شده از سوی حاضران، از آقایان محمد حسین هاشمی تهیه کننده، مهدی زاد حسینی سردبیر و حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان کارشناس برنامه محفل تجلیل شد.

برنامه تلویزیونی محفل در ایام ماه مبارک رمضان امسال از شبکه ۳ سیما به روی آنتن رفت و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • اولین نشست مجازی مدیر عامل در سال ۱۴۰۳ با کارکنان صندوق
  • برگزاری نشست بصیرتی و جهاد تبیین در تپه شهدای گمنام خوی + تصاویر
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • همه اقدامات باید حرکت به سمت رشد و ارتقای عملکردها باشد
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • تخریب کنندگان خودرو شهروند ، در دام پلیس