Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:09:26 GMT

رییس اتاق بازرگانی قم: سیاست خودروسازی بازنگری شود

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۰۷۵۷

رییس اتاق بازرگانی قم: سیاست خودروسازی بازنگری شود

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی در نشست با علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در محل اتاق بازرگانی قم مدعی شد: با وجود سوددهی برخی از شرکت‌های بزرگ در ۱۰ سال گذشته همانند شرکت‌های فولاد، پتروشیمی، داروسازی و مخابرات؛ صنعت خودرو نه‌ تنها برای کشور درآمدزایی نداشته، بلکه ضررهای بسیار زیادی را به اقتصاد وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عقیده کارشناسان اگر ارتباط ما با کشورهای دیگر و تولید محصولات خودروی آنان در ایران ایجاد شده بود، علاوه بر حفظ نیروی اشتغال و درآمدزایی، محصولاتی با کیفیت بهتر نیز در بازار عرضه می‌شد.

وی گفت: درآمد بالای صنایع پتروشیمی و فولاد را در سال های اخیر یک شرایط و فرصت خوبی برای ارایه تسهیلات این شرکت‌ها به صنایع وابسته و در نهایت پایین آمدن قیمت تمام‌شده محصولات در کشور بود که متاسفانه وجود این درآمدهای بسیار بالا، مانع از افزایش قیمت نشده است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که با نظارت هر چه دقیق‌تر دولت و رسیدگی مجلس شورای اسلامی از اتلاف منابع و ثروت‌های عظیم کشور جلوگیری شود. 

خاکی در بخش دیگر سخنان خود، مطالبی را در خصوص ارایه گزارش‌های اتاق بازرگانی در مورد مشکلات بخش صنعت و ارتباط آن‌ها با تصمیمات کشوری به مقامات فرااستانی عنوان کرد.

وی گفت: اتاق بازرگانی قم با حدود ۸۰۰ عضو در حوزه‌های صنعت، بازرگانی، کشاورزی و معادن جزو ۱۰ استان اول کشور است، همچنین حضور بیش از ۲هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در حوزه‌های سیمان، فولاد، صنایع شیمیایی، پلاستیک و لوازم خانگی باعث شده است تا ضریب اشتغالزایی در استان قم تک‌رقمی باشد.

وی به مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی برای ورود مواد اولیه خود اشاره کرد و گفت: در حالی که فرسودگی ماشین‌آلات برخی از صنایع بزرگ و کوچک نیازمند واردات تجهیزات با فناوری به‌روز جهان است، قطع فاینانس و یوزانس باعث شده تا تولید کشور در دوران تهدیدها و تحریم ها که مانع از ورود تسهیلات و مبادلات در کشور شده است در افزایش و توسعه با توقف همراه شود.

وی گفت: مقرر بود در سال ۱۴۰۴ کشور اول منطقه حداقل با ۸۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در بحث مسایل اقتصادی باشیم، اما شرایط نشان می‌دهد، راه بسیار سختی را در پیش داریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت، موانع داخلی برداشته شود تا با تلاش مضاعف به آن هدف دست پیدا کنیم.

وی گفت: اتاق‌های بازرگانی تمام تلاش خود را برای همراهی دولت و مجلس انجام داده تا بتوانند با مشاوره‌ها و قرار دادن آمار و اطلاعات کافی از شرایط بازار و به ویژه از وضعیت فعالان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مجلس، وظایف خود را به خوبی اجرا کند. 

  

اتاق بازرگانی بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی

در ادامه معاونت امور استان ها و تشکل های اتاق ایران گفت: اتاق ایران و اتاق های استان‌ها حامی سودجویان و قاچاقچیان نمی‌باشند در شرایطی که اقتصاد دچار چالش شده است، افراد سودجو عرصه را برای فعالان اقتصادی که به دنبال افزایش ارزش‌ِافزوده در کشور هستند را، سخت می‌کنند.

مظفر علیخانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامناسب بودن محیط کسب و کار گفت: اتاق بازرگانی به عنوان بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی می تواند هم در اجرای سیاست‌ها و هم در قانونگذاری و ارایه بخشنامه‌های اقتصادی مشاور خوبی برای دولت باشد.

وی در همین راستا پیشنهاد داد: اجازه دهیم اتاق به کمک مجلس و مرکز پژوهش های مجلس پیش‌نویسی را تهیه و طرح ادغام سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون را برای توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی، ارایه خدمات بهتر، اجرای دقیق بخشنامه‌های مربوط به فعالان اقتصادی و برقراری ارتباط موثر بخش خصوصی و دولت انجام پذیرد.

کارآفرینان برای ایجاد اشتغال مورد تشویق قرار گیرند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: بسیاری از مشکلات ناشی از کاهش درآمدهایی است که سال ۹۸ در حوزه‌های مختلف کشور با آن روبرو شد و امروز آثار آن مشاهده می‌شود.

علیرضا زاکانی گفت: بخش عمده ای از مسایل داخل کشور قابل حل است، لذا آنچه که مجلس دنبال می‌کند این است که با کمک نقش‌آفرینان و کسانی که در راستای حل مشکلات قدمی را برمی‌دارند تعامل و همکاری خوبی را داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، از تعیین پنج خط مشی توسط مرکز پژوهش ها و پیگیری آن‌ها تا حصول نتیجه خبر داد و گفت: در این پنج خط‌مشی به دنبال اعتدال بازار برای ایجاد اعتماد تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستیم، به نحوی که شیوه توزیع ثروت در کشور به گونه‌ای شود که فاصله فقر و غنا رو به کاهش باشد.

وی افزود: نیاز های مردم در حوزه معیشت، مسکن، سلامت، امنیت و آموزش در این برنامه دیده شده است، همچنین جلوگیری از سیاستگذاری‌های غلط و تهیه نقشه راه برای رفع موانع تولید و صادرات کشور با توجه به شعار عدالت به معنای فراهم شدن فرصت برای همه از دیگر برنامه‌های این پنج خط تبیین شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس است.

زاکانی ادامه داد: کارآفرینان برای خلق ثروت و ایجاد اشتغال باید مورد تشویق قرار گیرند و همچنین کسانی که به عنوان نیروی کار مشغول فعالیت هستند نیز باید مورد تشویق قرار گیرند، چرا که هر ۲ در حال تلاش برای خلق ثروت در کشور هستند.

به عقیده نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، کار کارشناسی دقیق می‌تواند جامعه را در همه ابعاد به رشد و پویایی برساند.

در این جلسه از سوی فعالان اقتصادی مسایلی در خصوص مشکلات ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، تصمیمات غیرکارشناسی در مورد مسایل مختلف ارزی و تعیین نرخ ارز که آسیب جدی به اقتصاد رسانده، امنیت غذایی جامعه و بهره‌گیری از تصمیمات و پیشنهادهای بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی برای پیشرفت و رونق صنعت غذایی و توجه به بخش صادرات فرش دستبافت اصیل ایرانی که در گذشته میزان قابل توجهی (یک‌چهارم) از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است؛ مطرح و تصمیمات لازم برای حل مسایل با همراهی مرکز پژوش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود اتخاذ شد.   

این نشست با حضور معاونت امور استان ها و تشکل های اتاق ایران و همچنین فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی قم تشکیل شد.

«حجم سرمایه‌گذاری انجام ‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان بیش از ۴۹ هزار و۵۶۲ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در۲هزار و ۲۱۷ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶هزار و ۱۲۳ تَن فرصت اشتغال ایجاد شده است.»

«استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) -قنوات- و فناوری اطلاعات و ارتباطات (.I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.»/

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی اتاق بازرگانی ایران علیرضا زاکانی قم اتاق ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی صنعت خودروسازی پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اتاق بازرگانی ایران علیرضا زاکانی مجلس شورای اسلامی اتاق بازرگانی ایران علیرضا زاکانی قم اتاق ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی صنعت خودروسازی اخبار کنکور مرکز پژوهش های مجلس مجلس شورای اسلامی اتاق بازرگانی قم فعالان اقتصادی مرکز پژوهش ها اتاق ایران بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۰۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا روز دوشنبه در آیین گشایش اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع در اصفهان، با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست، به برگزاری نخستین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو در سال ۲۰۲۱ در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: اجلاس مجمع توسط اتحادیه اتاق‌های بازرگانی در ترکیه با عنوان «TOBB» برگزار شد و در پایان، نیاز به گسترش چنین جلساتی برای رسیدن به توافق مورد تأکید اعضاء قرار گرفت.

 پورنچای دانویواتانا افزود: برای تداوم گفتگو‌ها بین ۳۵ کشور عضو ACD و استمرار تعاملات میان منطقه‌ای، برگزاری چنین نشست‌هایی موثر است.

او با تاکید بر ضرورت مبادلات بین اعضای مجمع گفت وگوی همکاری آسیا از طریق ایجاد استاندارد‌ها و وضع قوانین سرمایه‌گذاری تصریح کرد: موضوعات گوناگونی وجود دارد و نقش حیاتی اتاق‌های بازرگانی در این راستا بسیار مهم و کارگشاست.


دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با بیان اینکه احتمال دارد، جلسه بعدی اجلاس در کشور قطر برگزار شود، گفت: صرفنظر از علاقه‌مندی به تداوم برگزاری چنین جلساتی، همچنین مایلیم دست‌اندرکاران به مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، بصورت عمیق بیندیشند تا بتوانیم در پرتو تداوم همکاری‌ها، مشکلات موجود را برطرف کنیم.

پورنچای دانویواتانا ادامه داد: اگر هر کدام از اتاق‌های بازرگانی کشور‌های عضو آمادگی خود را بعنوان سومین میزبان اعلام کنند و داوطلب این کار شوند، در نهایت می‌توانیم به اجماع لازم در این زمینه برسیم.

او خاطرنشان کرد: باید همکاری‌های چندجانبه را بهبود ببخشیم تا بتوانیم چنین نشست‌هایی را به موفقیت برسانیم، بنابراین باید نتایج توافق‌های کسب شده بصورت گزارش به ACD ارائه و از طریق بهبود شرایط، مشکلات برطرف شود تا در مسیر توسعه مجمع به پیشرفت نائل شویم.

 مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (Asia Cooperation Dialogue) با هدف ارتقاء همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در «چاآم» تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

ایران نیز در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ بعنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده کشورمان است.

کشور‌های بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات عربی متحده، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین، عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا ACD هستند.

این اجلاس به مدت ۲ روز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • موضوعات مشترک کشور‌های عضو ACD پیگیری شود
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان