Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:18:51 GMT

سنجش بینایی بیش از 25 هزار کودک یزدی انجام شده است

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۴۶۰۸

سنجش بینایی بیش از 25 هزار کودک یزدی انجام شده است

ناصر صباغ‌زادگان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با بیان این که ۱۵۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم در اجرای طرح امسال در استان شناسایی شده‌اند، افزود: با توجه به شرایط شیوع کرونا، این طرح با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا می شود و جای نگرانی برای خانواده‌ها در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ در جریان اجرای این طرح، وضعیت بینایی ۵۴ هزار و ۴۰۰ کودک مورد پایش قرار گرفت که ۳۲۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی و اقدامات لازم برای ارجاع به بینایی سنج یا متخصص چشم پزشکی برای درمان این عارضه صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صباغ‌زادگان زمان اجرای این طرح را تا پایان بهمن ماه جاری اعلام کرد و از شهروندان استان خواست به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از تنبلی چشم در آینده برای سنجش بینایی کودکان خود اقدام کنند.

کارشناس پیشگیری بهزیستی شهرستان یزد نیز در خصوص اجرای این طرح در مرکز استان اظهار داشت: غربالگری وضعیت تنبلی چشم کودکان یزدی امسال نیز مانند سال های گذشته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می شود.

وهاب علی‌نیا افزود: تعداد کودکانی که تاکنون در شهرستان یزد مورد سنجش بینایی قرار گرفته اند حدود ۱۵ هزار نفر بوده و پیش بینی می شود ، حداقل ۱۶ هزار کودک دیگر نیز باید مورد معاینه قرار گیرند. 
وی تصریح کرد: از کودکانی که تا کنون مورد معاینه قرار گرفته اند، نزدیک به ۸۰۰ نفر مشکوک به ابتلا انواع اختلالات بینایی و من جمله آمبلیوپی بوده اند و در بین کودکانی که هنوز معاینه آنان انجام نشده حداقل حدود ۸۰۰ کودک دیگر مشکوک به انواع اختلالات بینایی وجود دارند که باید حتما برای به نتیجه رسیدن اقدامات درمانی مشکلات بینایی آنان زودتر تشخیص داده شود.
علی نیا یادآور شد: در جریان اجرای این طرح غربالگری در صورت نیاز کودک به عینک و جراحی، هزینه های آن از سوی سازمان بهزیستی تامین می شود .

برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از سال ۱۳۷۷ توسط سازمان بهزیستی در کشور اجرا می شود که در استان یزد این طرح هر سال با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و موسسات غیردولتی زیرپوشش بهزیستی با تمهیدات ویژه و بر اساس پروتکل بهداشتی تا پایان بهمن در حال اجراست.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی، اختلالی است که معمولاً بر اثر عوامل مختلفی نظیر دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم، انحراف چشم یا استرابیسم، عدم شفافیت مسیر بینایی ناشی از آب مروارید، کدورت قرنیه یا افتادگی پلک، دریک چشم دیده می‌شود که در آن در واقع عاملی مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» می‌کند و در نتیجه از چشم معیوب استفاده نشده و سبب تنبلی آن می‌شود.

تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است که به همین منظور بینایی چشم همه کودکان در این برنامه ۳ بار قبل از ورود به دبستان در سن ۳، ۴ و ۵ سالگی مورد غربالگری قرار می‌گیرد و موارد مشکوک به اپتومتریست یا پزشک متخصص ارجاع می‌شود که تشخیص زودهنگام، موفقیت درمان این اختلال را به شدت افزایش می دهد.

شهروندان با مراجعه به یکی از پایگاه‌های دائم سنجش بینایی زیرپوشش بهزیستی استان یزد و یا با ورود به آدرس اینترنتی www.swo.ir  می توانند اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند.

برچسب‌ها یزد غربالگری طرح غربالگری تنبلی چشم سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد غربالگری طرح غربالگری تنبلی چشم یزد غربالگری طرح غربالگری تنبلی چشم سازمان بهزیستی کشور اخبار کنکور اجرای این طرح سنجش بینایی تنبلی چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۴۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد

به گزارش همشهری آنلاین، این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد. عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

کد خبر 847618 منبع: ایسنا برچسب‌ها جراحی خبر مهم کلیه بندرعباس- استان هرمزگان پزشکی

دیگر خبرها

  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • مصاحبه پذیرفته شدگان در آزمون بهزیستی استان برگزار می شود
  • در 5 دقیقه با عینک زدن خدافظی کنید!
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد