Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@23:15:34 GMT

انقلاب علی بابا و ۳۰ هیولای دیگر در دنیای تجارت

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۵۵۲۸

امروزه با گسترش فضای وب و استفاده روز افزون مردم دنیا از بستر اینترنت، فضای بازرگانی هم از این موضوع مستثنی نشده است. شرکت ها و کمپانی های بزرگ با ایجاد پلتفرم های انلاین اجرایی و خدماتی فضای جدید کسب و کاری را برای مشتریانشان ایجاد کرده اند. کمپانی هایی چون آمازون، ای بی، علی بابا و ... از این دسته کسب و کارها می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در این مقاله به بررسی کمپانی جذاب، بزرگ و پر رمز و راز  علی بابا و زیر ساخته های آن در دنیای تجارت می پردازیم.

وبسایت علی بابا  در سال 1999 توسط 18 نفر به رهبری آقای جک ما ، در شهر هانگ ژو چین تاسیس شد. علت نام گذاری این وبسایت به نام علی بابا ، به گفته ی موسس آن، فراگیر بودن و آشنا بودن این نام برای اکثر مردم جهان می باشد. جک ما پس از آنکه ایده ی این نام به ذهنش خطور کرد ، با مردمی از کشورهای آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، چین و ... درباره ی علی بابا گفت و گو کرد و دریافت که مردم اکثر فرهنگ های دنیا، داستان علی بابا و 40 دزد را شنیده اند. بنابراین نام علی بابا را انتخاب نمود.در حوزه بازرگانی بین الملل، خیلی از شرکت های کوچک، متوسط و یا نوپا توانایی پرداخت هزینه های سنگین جهت بازاریابی بین الملل را به یک شرکت بازاریابی برای صادرات ندارند و حتی امکان شرکت در نمایشگاه های بین المللی برون مرزی نیز برای آن ها میسر نیست. اما این ها دلایلی برای توقف و خروج این شرکت ها از چرخه بازرگانی نمی باشد.

مطالعه بخش معرفی و آموزش سایت های B2B مهم در بازاریابی صادراتی از مجموعه آموزشی صادرات گام به گام تالیف دکتر رحیم محترم گزینه مناسبی برای تفهیم مطالب این بخش می باشد.



جک ما از کودکی به یادگیری مهارت های زبان انگلیسی پرداخته بود و در سن 12 سالگی به عنوان راهنما به گردشگران خارجی خدمت رسانی می نمود. او پس از اتمام دوره ی کالج، به عنوان معلم زبان انگلیسی و مترجم مشغول به کار شد. در اواسط سال 1990 میلادی در خلال انجام یک پروژه ی کاری، به ایالات متحده آمریکا سفر کرد. در این سفر بود که جک با اینترنت و قدرت نفوذ آن آشنا شد. پس از شناسایی پتانسیل های اینترنت، او تصمیم گرفت با استفاده از این ابزار شگفت انگیز به شکوفایی تجارت کشور چین یاری رساند.

اولین فعالیت وی بر بستر اینترنت، راه اندازی یک وبسایت تبلیغاتی بازرگانی (نیازمندی ها) برای شرکت های چینی بود . بعد از کار با شرکت های کوچک و متوسط، جک به نیازهای پنهان اینگونه شرکت ها پی برد. او با تکیه بر همان نیازها تصمیم گرفت کسب و کاری را بر بستر اینترنت پایه ریزی کند که به جهانی شدن این شرکت ها کمک کند.  همانگونه که علی بابای داستان، با گفتن رمز خاصی، درب غار پر از گنج را گشود، وبسایت علی بابا نیز در نظر داشت در نقش این رمز ورود، شرکت های کوچک و متوسط  را ثروتمند سازد!


از ابتدا، بنیانگذاران این شرکت اعتقاد داشتند که اینترنت باعث می شود که شرکت های کوچک و متوسط بتوانند نوآوری و تکنولوژی را برای رشد و رقابت بهتر در اقتصادهای داخلی و جهانی به کار گیرند. جک ما و تیمش پس از آنکه وبسایت علی بابا را به سودآوری رساندند و مزیت های این وبسایت برای تولید کنندگان، صادرکنندگان و سایر عوامل بازار در چین هویدا شد، بر آن شدند که  این کسب و کار را رشد و توسعه دهند. بر مبنای همین تصمیم گروه علی بابا را تاسیس نمودند و همزمان به یک گروه پیشرو در زمینه ی بازرگانی آنلاین در سطح دنیا تبدیل شد. امروزه گروه علی بابا Alibaba و شرکت های وابسته ی آن، سهم عظیمی از بازار عمده فروشی و خرده فروشی آنلاین و همچنین کسب و کار مبتنی بر محاسبات ابری ، رسانه های دیجیتال، سرگرمی و... را در اختیار دارد.

شرکت ها و سایت های زیر مجموعه ی گروه علی بابا


در این قسمت شرکت ها و زیر مجموعه های گروه علی بابا Alibaba را معرفی می نماییم تا با فعالیت ها دیگر این مجموعه ی عظیم آشنا شوید. گروه علی بابا Alibaba به جز وب سایت علی بابا Alibaba.com فعالیت های مختلفی را انجام می دهد و همچنین برای شکل دهی به اکوسیستم خود از کسب و کارها و خدمات شرکت های مرتبط و وابسته حمایت می کند. کسب و کارهای بزرگ و عمده ی مجموعه ی علی بابا Alibaba  به غیر از وب سایت فروشگاه علی بابا Alibaba.com  عبارتند از:


1- فروشگاه اینترنتی تائوبائو   TAOBAO MARKETPLACE

وبسایت تائوبائو که در سال 2003 تاسیس شد، بزرگترین فروشگاه اینترنتی و موبایلی C2C در چین می باشد. این فروشگاه اینترنتی در واقع یک شبکه ی اجتماعی مبتنی بر خرید و فروش در چین می باشد. . خریداران می توانند با اطلاعات موجود در سایت، از جمله رأی، نظرات وشکایات، پیشینه ی فروشنده را ارزیابی کنند. فروشندگان نیز میتوانند کالاهایشان را برای فروش از طریق قیمت ثابت، حراج و یا مزایده عرضه نمایند. این پلتفرم با بهره گیری از آنالیز داده های بزرگ  یک سیستم بازرگانی و بازاریابی شخصی سازی شده را فراهم نموده است.

همچنین این وبسایت از طریق محتوای بسیار جذاب و به روز رسانی های سریع این بستر را برای تجّار و مصرف کنندگان ایجاد کرده است که بتوانند مورد محصولات و گرایش های جدید و روند های بازار با یکدیگر تعامل داشته باشند. بازرگانان در Taobao در درجه اول افراد و کسب و کارهای کوچک می باشند. بازار Taobao در سال 2016 از نظر ارزش افزوده ناخالص در چین بزرگترین مقصد تجارت از طریق تلفن همراه بود . طبق آخرین آمار که در6 ماهه ی نخست سال 2017 منتشر شد، Taobao بیش از 529 میلیون کاربر موبایلی فعال دارد که 51 درصد استفاده کنندگان این وبسایت زن، و بقیه مرد می باشند.

2- فروشگاه اینترنتی  تی مال   TMALL

 

فروشگاه اینترنتی تی مال درسال 2008 از مجموعه ی تائوبائو Taobao جدا شد. این وبسایت که یک کسب و کار B2C می باشد، به صورت یک واسطه بین فروشندگان کالاهای برند و خریداران سطح بالا عمل می کند. تمرکز اصلی این وبسایت بر روی کالاهای گران قیمت ومخاطبان آن افرادی هستند که کالاهای لوکس و برند را استفاده می کنند. تعداد زیادی از برند های برتر، خرده فروشان بین المللی و چینی فروشگاه هایی را در Tmall ایجاد کرده اند. Tmall.com در حال حاضر عرضه کننده ی بیش از 70،000 برند بین المللی و چینی است که توسط بیش از 50،000 بازرگانان ارائه می شوند. در حال حاضر این وبسایت دارای بیش از  200 میلیون خریدار است.
Tmall.com رتبه اول را در بین تمام وب سایت های خرده فروشی چینی B2C در سال 2016 از لحاظ میزان تراکنش کسب کرده است و همچنان در این بازار پیشتاز است. این سایت 56.6 درصد از بازار خرده فروشی آنلاین B2C در چین را به خود اختصاص داده است که اختلاف آن با دو رقیب دیگرش یعنی JD.com با 24.7  درصد سهم بازار و Suning.com با 4.3 درصد از سهم بازار) بسیار معنا دار می باشد. به گفته موسسه ی تحقیقاتی آی ریسرچ iResearch ، وبسایت Tmall بزرگترین پلتفرم کسب و کار واسطه ای  ارائه دهنده ی خدمات از نظر ارزش در چین می باشد.



3-   فروشگاه اینترنتی خرده فروشی علی اکسپرس ALIEXPRESS

 

وبسایت علی اکسپرس AliExpress.com یک فروشگاه عظیم خرده فروشی جهانی B2B و B2C است که در سال 2010 به بهره برداری رسید. این فروشگاه به  مصرف کنندگان این امکان را می دهد که  از سراسر جهان به طور مستقیم از تولید کنندگان و توزیع کنندگان چینی در مقیاس خرده فروشی خرید کنند. از جمله کشورهایی که علی اکسپرس AliExpress در آنها محبوب است می توان روسیه، ایالات متحده آمریکا، برزیل، اسپانیا، فرانسه و انگلستان را نام برد.

چند نکته مهم در مورد وبسایت علی اکسپرس باید مورد توجه قرار گیرد:


1-  این وبسایت یک پلتفرم جهانی خرده فروشی می باشد و به همین دلیل چند زبانه است.


2- مصرف کنندگان چینی نمی توانند از این وبسایت خرید کنند، به عبارت دیگر این کسب و کار به گونه ای طراحی شده است که مردم چین نتوانند به عنوان خریدار از آن استفاده نمایند.


3- تمام خرده فروشان حاضر در این وبسایت باید ساکن چین باشند و مبدا تمام کالاهای معامله شده باید کشور چین باشد یعنی فروشندگان غیرچینی نمی توانند در این وبسایت محصولات خود را عرضه کنند.


4- این پلتفرم برخلاف وبسایت علی بابا Alibaba.com ، برای معامله کالا ها در حجم کوچک می باشد. یعنی حداقل مقدار سفارش، در مقدار خرده فروشی می باشد.


5- نکته ی بسیار جالب در مورد سایت علی اکسپرس، شیوه ی حل اختلافات پیش آمده بین خریدار و فروشنده می باشد. خریدار در صورت نارضایتی از محصول ارسال شده توسط فروشنده، به حساب کاربری خود در AliExpress مراجعه نموده و اعلام دعوی می نماید، در این مرحله خریدار می بایست مشکل پیش امده را شرح داده و راه حل پیشنهادی خود را نیز ارایه دهد، همچنین می تواند از محصول عکس یا فیلم تهیه نماید و به فرم شکایت ضمیمه نماید. در وضعیت دعوی، اگر بین خریدار و فروشنده قرارداد رسمی منعقد نشده باشد و یا به هر دلیلی قرار داد قابل دستیابی نباشد، علی اکسپرس AliExpress با ورود به دعوی، از طرف خریدار جهت احقاق حقوق وی و حل مشکل پیش آمده، با سرعت به سراغ فروشنده ی چینی رفته و سعی در حل مشکل می نماید.
وبسایت علی اکسپرس در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بازرگانان می توانند از قابلیت های این وبسایت برای تجارت های کوچک به جای وبسایت علی بابا Alibaba.com استفاده نمایند.

4- فروشگاه اینترنتی عمده فروشی 1688 دات کام

 

از عدد 1688 تعجب کرده اید؟ البته ما هنوز هم یادمان هست که شما کنجکاو عدد 102 هستید! با این حال این بار میخواهیم به کنجکاوی شما در مورد عدد 1688 فوراً پاسخ دهیم! علت استفاده از این عدد در آدرس این وبسایت، آن است که 1688 در زبان چینی به معنای ثروت خوب برای زمان طولانی تلفظ می شود و بسیاری از مردم چین به خصوص بازرگانان مرد، این امر را مبارک و با شگون می دانند. علاوه بر این، 1688 به آسانی در ذهن می ماند. به همین دلایل است که علی بابا Alibaba این وب سایت چینی زبان را به 1688 نام گذاری نموده است.

این وبسایت که در سال 1999 در چین تاسیس شد و به سرعت تبدیل به یکی از پیشگامان بازار آنلاین عمده فروشی B2B شد که خریداران و فروشندگان را در چین بهم متصل می کرد. طور کلی این وبسایت کالاهایی همچون پوشاک، تجهیزات الکترونیک، مواد اولیه صنعتی، ماشین آلات صنعتی،  محصولات کشاورزی و شیمیایی را شامل می شود. این وبسایت به عنوان یک حلقه از زنجیره ی تامین مواد اولیه برای خرده فروشان چینی مجموعه ی علی بابا Alibaba را شکل می دهد. تفاوت وبسایت 1688 دات کام با وبسایت علی بابا در این است که 1688.com در چین فعالیت می کند و ذینفعان آن فقط کسب و کارهای چینی می باشند، اما وبسایت علی بابا یک پلتفرم جهانی می باشد.



ما در سایت نوین تجارت محترم بعنوان پایگاه تخصصی آموزش های تجارت و بازرگانی بین الملل کشور، در بخش وبلاگ مطالب (مقاله سایت علی بابا چیست؟) به توضیح درباره 27 سایت دیگر و سایر پلتفرم های آنلاین وابسته به علی بابا و نحوه کار با آنها بصورت مفصل پرداخته ایم.

منبع: الف

کلیدواژه: فروشگاه اینترنتی وبسایت علی بابا علی بابا Alibaba com شرکت های کوچک گروه علی بابا سایت علی بابا خرده فروشی علی بابا کسب و کار مجموعه ی وب سایت شرکت ها ی چینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۵۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه

 با توجه به مطالب غیر واقع منتشر شده درباره بلیت فروشی بازی پرسپولیس و سپاهان از هفته بیست و پنجم لیگ برتر خلیج فارس، اطلاعیه‌ای از سوی باشگاه پرسپولیس منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع هواداران عزیز می‌رساند؛ باشگاه پرسپولیس طبق روال همیشگی با انجام تکالیف خود، مقدمات آغاز بلیت‌فروشی بازی پیش‌رو را انجام داده است. به این ترتیب، به زودی بخش خرید بلیت این بازی در وبسایت اختصاصی فروش بلیت به نشانی footballeticket.ir برای هواداران فعال می‌شود.

همچنین مطلب منتشر شده در صفحه منتسب به وبسایت بلیت‌فروشی به هیچ‌ عنوان صحت ندارد. دست اندرکاران سامانه فروش بلیت نیز منتظر اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذیصلاح برای شروع بلیت‌فروشی هستند.

منبع:خبرورزشی 

 

دیگر خبرها

  • ۱۲ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • افزایش ۳۳ درصدی خدمات پستی البرز در خرید و فروش اینترنتی
  • ورژن هیولای ادن هازارد در فصل 15-2014 / فیلم
  • استاپ‌موشن عرصه نوظهور در بازاریابی است/ نقش موشن‌گرافی در رونق تجارت
  • حادثه دریایی جدید در غرب یمن
  • یک هیولای دیگر در انتظار رودیگر
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی
  • توضیحات پرسپولیس در مورد بلیت فروشی