Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

فریدون مجلسی در خصوص ادعای اخیر وزیرخارجه فعلی آمریکا مبنی بر این که ایران ابتدا باید به برجام برگردد گفت: صحبت های جدیدی که در آمریکا مطرح می شود با صحبت های بایدن مغایرت دارد. او پیش از انتخابات گفته بود که من باید به برجام برگردم که این حرف منطق درستی داشت. منطقش این بود که ترامپ کار غلطی انجام داده که از برجام خارج شده در حالی که آمریکا در قالب قطعنامه شورای امنیت آن را به تایید رسانده و به تصویب همه اعضا رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین یک تعهد بین المللی است و کار ترامپ اشتباه بوده و باید به شرایط قبل از خروج برگردد.

وی افزود: معتقدم بازگشت ‌آمریکا به برجام در صورتی که بایدن واقعا به آن اعتقاد اولیه اش باقی باشد نیازی به اجازه و تشریفات ندارد فقط اعلام می کند که تصمیم ترامپ اشتباه بوده و باید به برجام برگردد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: مساله این نیست که با بازگشت ‌آمریکا به برجام تعهدات برجامی اجرا می شوند اما باید بدانیم که دعوای حقوقی در مسائل سیاسی فایده و نتیجه ای ندارد. فرض کنید که جمهوری اسلامی ایران تعهدی را به عهده گرفته و انجام داده اما طرف مقابل هم انجام نداده است، خب به کجا می خواهد شکایت کند و حق خود را بطلبد و یا این که با دنیا تجارتی داشته باشد. بنابراین مساله اصلا ربطی به برجام ندارد تحریم های آمریکا مربوط به تهدید اسراییل به نابودی از صفحه روزگار است. شما ممکن است بگویید که این مساله چه ربطی به آمریکا دارد که دخالت می کند اما او می گوید که به من مربوط است پس جنگ اصلی و کل تحریم و مسائلی در قالب برجام که می توانست مذاکراتی درباره ی آنها صورت گیرد موضوع دیگری است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: بعد از این که ایران آمریکا را تهدید کرد و بازرگانی با آن را ممنوع اعلام کرد آنها هم دوباره تحریم ها را برقرار کردند و شرکت های آلمانی ، زیمنس و توتال از ایران رفتند. حتی چینی ها بساطشان را از صنعت نفت ایران جمع کردند و رفتند. چین و روسیه همراه با اروپا، تحریم بانکی ایران را اجرا کردند همه ما می دانیم که بانکها با یک تشر دولتی نمی توانند بر خلاف مسائل مملکتشان کار کنند. انتظار داشتند که ایران هم به تعهدات عمل کند.

مجلسی در پایان با اشاره به قانون اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: این که بر خلاف قول اولیه آمریکا اعلام می کند که بازگشت به برجام عملی نخواهد شد دلیل اصلی اش قانون اخیرمجلس شورای اسلامی و مهلت دو ماهه ای است که به دولت داده اند. به نظر می‌رسد به طور قطع پس از بارها تجربه مسئولان ما باید بدانند که قدرتهای بزرگ ناچار هستند زیر بار این گونه تهدیدها نروند و یکی از دلایل آن هم این است که آمریکا منتظر است تا پس از مهلت دو ماهه تصمیم گیری کرده و اقدامی را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برجام فریدون مجلسی جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۵۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با امیر قطر درباره توافق پیشنهادی برای آزادی گروگان‌ها(تبادل اسرا) و آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  در گفت‌وگو با امیر قطر تاکید کرد که واشنگتن با مصر و قطر برای تضمین اجرای مفاد توافقنامه آزادی گروگان‌ها و آتش بس در غزه همکاری خواهد کرد.

این بیانیه افزود: دو طرف‌ آمریکایی و قطری در مورد ابتکارهای جاری برای افزایش ارسال کمک‌ها به غزه گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن از تلاش‌های امیر قطر و مقامات دوحه برای آزادی همه گروگان‌ها(اسرا) تشکر و قدردانی کرد.

این بیانیه تاکید کرد که بایدن و امیر قطر بر ادامه هماهنگی مستقیم و نیز از طریق تیم‌های مربوطه طی روزهای آینده توافق کردند.

فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماسدیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهحماس: تسلیم هیچ فشار آمریکایی در مذاکرات نمی‌شویمرسانه عبری طرح جدید پیشنهادی به حماس را رسانه‌ای کرد

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند