Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- فیلم تکان‌دهنده‌ای که چند روز اخیر از شکنجه شدن مددجویان مرکز ترک اعتیادی در قلات شیراز در فضای مجازی منتشر شد علاوه بر جریحه‌دار کردن افکار عمومی بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. - اخبار استانها -

به گزارش تسنیم از شیراز، در این رابطه با یک روان‌شناس که درمان‌گر تخصصی حوزه اعتیاد است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این زمینه با اشاره به کلیپ منتشر شده گفت: این نوع رفتار با بیمارانی که دچار اعتیاد هستند، علاوه بر این که ضربه مهلکی به این افراد می‌زند، تاثیر بسیار بدی نیز روی بیماران مراجعه کننده به کلینیک خواهد داشت زیرا به بُعد انسانی این بیماران توجه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی ادامه داد: این افراد قبل از این که بیمار باشند انسان هستند و باید به بُعد انسانی آنها در وهله نخست توجه شود و در این راستا این اتفاقات گویای این مطلب است که در این مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد زیرساخت‌های علمی وجود ندارد و بردن این بیماران به این کمپ‌های ترک اعتیاد و این نوع برخوردها با آنان ضربه مهلکی به این بیماران وارد می‌کند که غیرقابل جبران‌ است و بعضی مواقع برخی از این مراکز مشکل اعتیاد این بیماران ‌را برطرف نمی‌کنند و برعکس آسیب‌های جبران‌ناپذیری نیز متوجه این بیماران‌ می‌کنند.

این درمان‌گر اعتیاد با تاکید به این که هم خانواده‌های فرد معتاد و هم کارکنانی که در مراکز ترک اعتیاد کار می‌کنند باید مهارت‌ها و آموزش‌های لازم را در ارتباط با نحوه برخورد با این‌نوع بیماران فرا بگیرند افزود: در کمپ‌های ترک اعتیاد هیچ ‌گونه آموزش و مهارتی به بیماران ارائه نمی‌شود و این‌نوع رفتارها با این بیماران درگیر اعتیاد تنها منجر به تکرار چرخه معیوبی می‌شود که در نهایت تنها درماندگی بیمار را  تشدید می‌کند که متاسفانه  این‌ روزها بسیار شاهد بروز و انتشار این قبیل ویدئوهای آزاردهنده هستیم.

کمپ ترک اعتیاد یا شکنجه‌گاه / سکانسی که فقط در فیلم‌های هالیوودی می‌توان نمونه‌اش را دید / چه کسی مقصر است؟پلمب مرکز ترک اعتیاد متخلف در شیراز/ مدیران و مسببان ‌به مراجع قضایی معرفی شدنداستاندار قزوین: پلمب واحدهای صنفی گران‌فروش از دانه‌درشت‌های بازار آغاز شود

وی با بیان این که بیماران دچار اعتیاد در این‌ کمپ‌های ترک اعتیاد نسبت به آینده دچار درماندگی عمیقی می‌شوند اظهار داشت: این بیماران احساس می‌کنند که راهی برایشان نمانده و در نتیجه این برخوردها، آسیب‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند که خیلی از این افراد خودکشی را آخرین راه درمان ‌خود می‌بینند‌ و برخی دیگر از این بیماران بر اثر این فشارها دچار آسیب‌های جدی جبران ناپذیری می‌شوند.

مختارپور ضمن تاکید مجدد بر این که افرادی که در کمپ‌های ترک ‌اعتیاد کار می‌کنند ضروری است که نحوه درست برخورد با بیماران دچار اعتیاد را به صورت اصولی آموزش ببینند گفت: در همین راستا خانواده‌های این بیماران نیز نیازمند دریافت این آموزش‌ها هستند که در این زمینه سازمان‌هایی همچون شهرداری، آموزش و پرورش، علوم پزشکی، رسانه‌ها و حتی خود بهزیستی باید در زمینه آموزش این‌ مهارت‌ها به خانواده‌های این بیماران ورود جدی کنند.

این درمان‌گر اعتیاد افزود: بیماری اعتیاد یک بیماری پویا و مزمن است و امکان برگشت هر لحظه این بیماری همواره وجود دارد و مبحث اعتیاد نیازمند شناخت اصولی و زیربنایی است زیرا در مراکز کمپ‌های ترک اعتیاد تنها برای مدت مشخصی بیماران از مصرف مواد مخدر  محروم می‌شوند و قطع مصرف این مواد برای آنها به اجبار است و این بیماران به محض خروج از این‌ مراکز دوباره به سراغ مصرف مواد مخدر می‌روند.

وی بیان داشت: برای درمان این بیماران و حفظ قطع مصرف مواد مخدر ضروری است یک سری راهکارها و اصول به این افراد آموزش داده شود و تنها بردن آنها به مراکز کمپ اعتیاد به درمان آنها کمکی نمی‌کند چرا که قطع مصرف مواد مخدر در این‌ مراکز به اجبار راه درمان نیست و آسیب‌های روحی و روانی زیادی متوجه این‌ بیماران در این مراکز می‌شود و شکنجه کردن این بیماران در این‌کمپ‌ها یک ‌روش کاملا غیرعلمی است که فقط به ‌صورت موقت این افراد را از مصرف مواد مخدر دور می‌کند.

مختارپور ضمن تاکید بر این که ترک موادمخدر با درمان کاملا تفاوت دارد و رویکرد مراکز ترک ‌اعتیاد در وهله نخست محرومیت بیماران دچار اعتیاد از مواد مخدر است نه محدودیت تشریح کرد: محرومیت این بیماران از مواد مخدر اجباری است بدین ‌معنا که چون مواد نیست مصرف نمی‌کنند و به محض این که دوباره از کمپ بیرون بیایند همان کاری را که بلد هستند یعنی مصرف موادمخدر را انجام می‌دهند و این در حالی است که محدودیت یعنی این که همان‌طور که افراد مصرف‌کننده مهارت‌های مصرف‌کردن را یاد گرفته‌اند لازم است مهارت‌های مصرف نکردن و برخورد صحیح را هم یاد بگیرند.

وی در پایان گفت: با توجه به قواعد هر عنصر مانند رفتارها، احساس‌ها، رابطه و افکار این بیماران در واقع بیماران دچار اعتیاد باید خروجی کژکاری در همین عناصر را یاد بگیرند تا قدرت انتخاب داشته باشند که در واقع این اصول به عنوان راه‌حل‌های جدید به جای راه‌حل‌های موقت وکاذب مصرف مواد جایگزین می‌شود.

 مختارپور بیان داشت: در این راستا باید به این افراد در زمینه مصرف نکردن موادمخدر یا همان محدودیت آموزش داده شود اما متاسفانه شاهدیم که در مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد هیچ گونه مهارت‌هایی در زمینه عدم‌مصرف مواد مخدر به این بیماران آموزش داده نمی‌شود و به خاطر ‌نبود این آموزش و مهارت‌ها به بیماری این افراد در این کمپ‌های ترک اعتیاد دامن زده می‌شود.

در این رابطه خبرنگار تسنیم در تماسی که با فرماندار شیراز داشت از وی در مورد انتشار این ویدئو پرسید محمدرضا امیری گفت: امروز این‌کلیپ را دیدم و هنوز فرصت بررسی آن را نداشتم و هیچ اطلاعی از این ‌موضوع ندارم و در رابطه با این موضوع فردا در خدمت شما خواهم بود. وی در ادامه توپ را به زمین همکاران خود انداخت و افزود: چون ‌من اطلاعی ندارم نمی‌توانم اظهارنظر کنم و شما می‌توانید از دبیر شورای مواد مخدر در این زمینه سوال کنید.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر شیراز با بیان این که بهزیستی در مورد کلیپ انتشار یافته موسوم به کمپ قلات جوابیه کاملی داده و دادستانی شیراز نیز به موضوع ورود کرده اظهار داشت: شورا وظیفه نظارتی خود را در دستور کار قرار می‌دهد و پیگیر موضوع خواهد بود.

زهره مرزبان

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کمپ های ترک اعتیاد مصرف مواد مخدر مهارت ها کمپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۹۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرای این جنایت وحشتناک که به اختلافات قدیمی و ریشه دار ملکی در منطقه کورده و پیچ ساغروان گره خورده است، هنگامی رمز گشایی شد که چند فیلم از صحنه درگیری هولناک حاشیه بزرگراه آسیایی مشهد در اختیار مقام قضایی قرار گرفت که توسط شهروندان فیلمبرداری شده بود. از سوی دیگر نیز تصاویری از صحنه جنایت ضمیمه پرونده جنایی شد که توسط راننده پژو (مقتول) به ثبت رسیده بود.

در همین حال دوشنبه گذشته با دستور قاضی دکتر صادق صفری (بازپرس ویژه قتل عمد) ۵ متهم این پرونده به محل وقوع جنایت در نزدیکی پیچ ساغروان هدایت شدند و مقابل دوربین قوه قضاییه به تشریح زوایای جدیدی از این جنایت تکان دهنده پرداختند. آن ها که با مشاهده اسناد و مدارک انکار ناپذیر چاره ای جز بیان حقیقت نداشتند به داستان سرایی های گذشته پایان دادند و هر کدام چاقویی را به دست گرفتند که روز حادثه خونبار،آن را در اختیار داشتند. لحظاتی بعد ۳ چاقو از روی کاپوت خودرو برداشته شد و یکی از متهمان نیز چماقی را به دست گرفت که آن روز با آن ضرباتی را بر پیکر راننده پژو (مقتول)فرود آورده بود.

کشف جسد دست و پابسته زن ثروتمند در کمد | خدمتکار خانه دستگیر شد آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد | مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت

امنیت کامل در محل واکاوی قضایی این پرونده جنایی برقرار بود و متهمان در فضایی آرام چنان جزئیات وقوع قتل در حاشیه بزرگراه آسیایی را بازگو کردند که دیگر جای سوالی هم برای وکلای مدافع باقی نماند!

در همین حال برخی از متهمان، دخالت های غیرکارشناسی برخی از افراد و نیروهای محلی برای ایجاد صلح و سازش در میان آن ها را از دلایل اصلی شدت اختلافات دانستند و مدعی بودند که اگر به شیوه قانونی برای حل اختلافات ملکی ادامه می دادند این جنایت وحشتناک رخ نمی داد.

درمیان متهمان این پرونده یکی از افراد سرشناس و پرنفوذی نیز وجود دارد که در یکی از قوای سه گانه کشور مشغول کاربود!

در این شرایط، بررسی های قضایی و کنکاش های تخصصی قاضی صفری درباره چگونگی وقوع این حادثه دلخراش نشان داد تعدادی از اهالی یکی از روستاهای منطقه گلمکان از مدت ها قبل درگیری های زیادی به خاطر اختلافات ملکی داشتند تا این که روز چهاردهم فروردین ،۴برادر و فرد دیگری به نام علیرضا در حالی که سوار بر دو دستگاه خودروی سمند بودند به تعقیب جوان پژو سواری به نام «قاسم-د»پرداختند تا بار دیگر از او زهر چشم بگیرند. «قاسم» نیز که متوجه تعقیب آن ها شده بود برسرعت پژو افزود تا از چنگ آن ها بگریزد ولی هنگامی که وارد بزرگراه آسیایی شد و به سمت مشهد پدال گاز را فشرد ناگهان راننده سمند از پشت سر به او رسید و با یک حرکت وحشتناک، کنترل فرمان را از دست جوان پژو سوار خارج کرد.

خودروی پژو که به آن سوی جاده منحرف شده بودپس از برخورد با جزیره میانی بزرگراه (آیلند) واژگون شد و پس از غلتیدن کف آسفالت در حاشیه جاده افتاد. در این هنگام راننده پژو که می دانست در چه مخمصه ترسناکی قرارگرفته است خود را از درون خودرو بیرون کشید و با پای پیاده پا به فرارگذاشت اما در این لحظه سمند دیگر تعقیب کنندگان از راه رسید و او را در حال فرار نقش بر زمین کردند. در یک چشم بر هم زدن ناگهان ۴ برادر چشم آبی به همراه یکی دیگر از اهالی که او را فردی شرور معرفی می کردند،از خودرو بیرون پریدند و با چماق و چاقو به جان راننده پژو افتادند. آن ها با ضربات متعدد چاقو و چوب،جوان ۳۲ ساله را هدف گرفتند و بی رحمانه تیغه چاقو را بر نقاط مختلف پیکر خون آلود وی وارد کردند.

در حالی که برخی از اهالی محل و رهگذران از این صحنه دلهره آور فیلم می گرفتند، برادران چشم آبی، پیکر خون آلود «قاسم-د» را رها کردند و از صحنه حادثه گریختند. طولی نکشید که پیکر نیمه جان راننده ۳۲ ساله پژو به بیمارستان طالقانی مشهد انتقال یافت اما او بر اثر عوارض ناشی از اصابت چوب و چاقو جان سپرد. این گونه بود که قاضی شعبه۲۰۸ دادسرای عمومی وانقلاب مشهد وارد عمل شد و به تحقیق در این باره پرداخت.

با لو رفتن ماجرای قتل در پی اختلاف ملکی،گروهی تخصصی از کارآگاهان به سرپرستی سروان عظیمی مقدم (افسر جنایی آگاهی خراسان رضوی) رصد های اطلاعاتی را برای دستگیری متهمان آغاز کردند و بعد از بازداشت دو تن از متهمان،بقیه افراد مرتبط با این پرونده جنایی که حلقه محاصره را تنگ تر می دیدند،خود را تسلیم قانون کردند و درحالی به تشریح زوایای مختلف این جنایت هولناک پرداختند که قاضی دکتر صفری،فیلم هایی از صحنه جنایت را برای آنان به نمایش گذاشت. از سوی دیگر نیز راننده پژو (مقتول)با نصب دوربین روی داشبورد خودرو و یقه پیراهنش، صحنه هایی از قتل خود را به تصویر کشیده بود که همه این اسناد محکمه پسند ضمیمه پرونده شد و بررسی های قضایی در این باره ادامه یافت.

بازسازی صحنه قتل در برگراه آسیایی مشهد - پرونده چشم آبی ها کد خبر 847125 منبع: خراسان برچسب‌ها خبر مهم قتل - قاتل حوادث ایران

دیگر خبرها

  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان توسط مرد نقاش
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش
  • ماجرای عکس تکان‌دهنده «آلن دلون» که جهان را شوکه کرد
  • جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط ۴ برادر
  • حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل
  • ماجرای عکس تکان دهنده اسطوره سینمای جهان چه بود؟
  • ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟
  • جزئیات تکان‌دهنده از پروژه «سرویسِ اسکورت»
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای