Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@20:54:49 GMT

کرونای انگلیسی و سکوت ۳ رسانه فارسی‌زبان انگلیس

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۲۰۶۳

کرونای انگلیسی و سکوت ۳ رسانه فارسی‌زبان انگلیس

انگلستان، اولین کشور زیر ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت است که به آمار بیش از ۱۰۰ هزار کشته کرونایی رسیده است.

به گزارش مشرق، پادشاهی انگلستان، اولین کشور زیر ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت است که به آمار بیش از ۱۰۰ هزار کشته کرونایی رسیده است. این کشور که جمعیت آن به ۷۰ میلیون نفر هم نمی‌رسد در ۲۶مین روز سال نوی میلادی ۱۶۳۱ جانباخته کرونایی در یک شبانه روز را ثبت کرد تا مجموع کشته‌های آن به ۱۰۰،۱۶۲ برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته قابل تامل، نحوه بازتاب این بحران توسط رسانه‌ها و شبکه‌های فارسی‌زبان مدعی بی‌طرفی است.

«بی‌بی‌سی فارسی»، «ایران اینترنشنال» و «من و تو» که هر سه آن‌ها در انگلیس مستقر هستند و کوچکترین اخبار تلخ مرتبط با کرونا در ایران را تحت پوشش گسترده خود قرار می‌دهند، در قبال میزبان خود به سکوت عجیبی فرو رفته‌اند.

شبکه BBC فارسی وابسته به دربار ملکه انگلیس، طی دو روز پس از اعلام این آمار، ۱۳۱ پست اینستاگرامی منتشر کرد که در این میان تنها به انتشار ۳ پست درباره بحران کرونایی انگلیس اکتفا کرد. این ۳ پست هم  مربوط به آمار رسمی و بدون موضع‌گیری بود.

برای فهم بیشتر سیاست رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی کافی است اخبار دوران بحران انگلیس را با اخبار مربوط به کرونا در ایران مقایسه کنیم. این رسانه در پوشش اخبار مرتبط با ایران، همواره سعی می‌کند از ترسناک‌ترین عبارات و تصاویر استفاده کند. استفاده از تصاویر تداعی کننده مرگ (همچون قبرستان، اموات درون کاور و...) در کنار کلماتی همچون «قتلگاه»، روشی است که بی‌بی‌سی برای بیان اخبار کرونا در ایران به کار می‌برد. این در حالی است که حتی وقتی انگلیس برای اولین بار به پرتلفات‌ترین کشور اروپایی تبدیل شد (که تا امروز هم ادامه داشته)، از تصاویر آرامش‌بخش برای بیان اخبار خود استفاده کرد.

عکس بالا استفاده از تصاویر دلهره آور از ایران و عکس پایین، تصاویر آرام بخش از انگلیس

* ایران اینترنشنال و بایکوت کامل آمار کرونا در انگلیس

ایران اینترنشنال دیگر رسانه مستقر در انگلیس است که در اقدامی عجیب، به طور کامل اخبار فاجعه‌بار کرونا در انگلیس را بایکوت کرده است. این رسانه‌ سعودی-انگلیسی در ۱۴۷ پست اینستاگرامی‌اش پس از زمان ثبت ۱۰۰هزار کشته کرونایی در انگلیس، تنها به انتشار آمار جهانی قربانیان کرونا اکتفا کرد و از بیان وضعیت تلفات در انگلیس خودداری کرد.

البته سیاست «ایران اینترنشال» در قبال آمار کرونا، همیشه اینقدر محتاطانه نبود. از ابتدای ورود ویروس کرونا به ایران، این رسانه سعی کرد کوچکترین اخبار مرتبط با بیماری در ایران را تحت پوشش گسترده خود قرار دهد، تا جایی که حتی ایران را در جایگاه متهم ردیف اول انتشار کرونا معرفی کند. اما از زمان گسترش کرونای انگلیسی که با قدرت چند برابر نسبت به کرونای معمولی در حال ایجاد تلفات در دنیاست، ایران‌اینترنشنال سیاست سکوت را برگزیده است.

* من و تو و ندیدن واقعیت

شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان انگلیس مکان «من و تو» هم سیاست هموطنان واقعی‌اش را در پیش گرفته. این شبکه، در این مدت ۱۱۶ پست اینستاگرامی منتشر کرده که در آن خبری از کرونای انگلیسی نیست و تنها یک پست آن مربوط به آمار جهانی قربانیان کرونا اختصاص داشته است.

اما جالب اینجاست که این شبکه در همین ایام که ایران چند هفته‌ای است به ثبات رسیده و میزان مرگ‌های کرونایی‌اش ۲ رقمی شده، مدام اخبار منفی ایران را منتشر می‌کند. من و تو موضوع واکسینه کردن مردم انگلیس را در اولویت پوشش خبری خود قرار داده و سعی می‌کند کادر درمان ایران را به بی‌تفاوتی نسبت به مردم متهم کند. این در حالی است که آمار تلفات انگلیس ۲۰ برابر ایران است و حتی در روزهای اخیر در یک روز به چهار هزارنفر هم رسیده بود.

البته این نوع اطلاع‌رسانی من و تو، اتفاق جدیدی نیست و این رسانه از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا، با انتشار مداوم تصاویر و اخبار منفی از ایران، سیاست سیاه‌نمایی و امیدزدایی را در قبال ایران در پیش گرفته بود.

بخشی از اخبار من و تو علیه وضعیت ایران در دوران کرونا

این رسانه‌های انگلیسی درحالی پس از فوت مهرداد میناوند بازیکن اسبق تیم ملی کشورمان، بر موضوع خرید واکسن دمیدند و هجمه‌های زیادی به ایران درباره خرید واکسن وارد کردند اما در مقابل خبر فوت لری کنگ، مجری مشهور بر اثر کرونا چنین دیگر هجمه‌هایی نبود.


تلاش ضدانقلاب پس از درگذشت میناوند برای القای اینکه اگر واکسن بود وی زنده میماند

سکوت ضدانقلاب پس از فوت لری کینگ و عدم اشاره به اینکه آیا واکسن می‌توانست جان او را نجات دهد یا خبر

سازمان غذا و داروی کشورمان مجوز مصرف اضطرار واکسن روسی اسپوتنیک را با بررسی مدار تکنیکال آن صادر کرده و هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و یا شرکت‌های خصوصی می‌توانند بحث خرید و ورود را عملیاتی کنند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید سلیمانی کرونا کرونای انگلیسی بی بی سی فارسی ایران اینترنشنال ایران ایران اینترنشنال من و تو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟

در گزارشی مواضع محمدجواد کریمی قدوسی را مرور می کنیم.

به گزارش اعتماد، بخشی از این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ وقتی یک طرح دو فوریتی توسط جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس وقت تهیه و به هیات رییسه مجلس ارایه شد، دو بار به معاهده «ان پی تی» که مهم‌ترین مبحث حقوق بین‌الملل در بحث انرژی اتمی است، اشاره و عجیب آنکه هر دوبار هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی نام این معاهده «ام پی تی، mpt» درج شد. یک بار در عنوان طرح ۵ صفحه‌ای و یک بار در متن آن به زبان انگلیسی.

این طرح ۵ صفحه‌ای که با خط خود کریمی قدوسی توسط اداره قوانین مجلس تکثیر و در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و بعد هم در فضای مجازی منتشر شد در کادر مربوط به عنوان طرح این عبارت را با خود دارد: «الزام دولت به حفظ حقوق مسلم هسته‌ای و مصادیق آن در چهارچوب معاهده «ام پی تی» «در مذاکرات هسته ای».

در بند نهم این طرح نیز چنین نوشته شده بود: «هر‌گونه موافقت با خواسته‌های طرف مقابل نباید خارج از معاهده «mpt» باشد».

«ان. پی. تی» مخفف نام انگلیسی «معاهده منع گسترش هسته‌ای» (Nuclear Non- Proliferation Treaty) است.

عجیب‌تر از اشتباه کریمی قدوسی امضای ۱۱۰ نماینده مجلس وقت پای این طرح بود که به این معنی بود که یا این ۱۱۰ نفر هم نام درست مهم‌ترین معاهده هسته‌ای جهان را نمی‌دانستند یا اینکه این طرح را چشم بسته امضا کردند.

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه ای خود رسید
  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه‌ای خود رسید
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟