Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@02:14:33 GMT

پیش‌بینی روند بازار سرمایه تا پایان سال

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۲۴۸۰

به گزارش بورس تابناک، جلال سیف‌الدینی‌، کارشناس بازار سرمایه افزود: در این میان کاهش دخالت‌ها در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی و سایر اظهارنظرها و اقدامات با اهداف غیراقتصادی می‌تواند تاحدی به افزایش ثبات در بورس کمک کند

با گذشت یک ماه از پایان فصل پاییز، گزارش‌های مالی ۹ ماهه اغلب شرکت‌ها روی کدال قرار گرفته است که در زمینه بررسی و تحلیل این گزارش‌های دوره‌ای باید به ماهیت فعالیت‌های آن‌ها توجه کرد، زیرا در برخی از شرکت‌ها مانند انواع هلدینگ‌ها، یا شرکت‌هایی که به طور قراردادی یا پیمانکاری کار می‌کنند، روند فعالیت‌ها به صورت مستمر و اصطلاحاً خطی نیست تا بتوان براساس گزارش عملکرد یک فصل در مورد آن‌ها قضاوت کرد؛ بنابراین عملکرد آن‌ها در گزارش‌های پایان دوره بیشتر مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: با این حال در مورد شرکت‌های تولیدی و خدماتی که فعالیت تولید و فروش آن‌ها به طور مستمر انجام می‌شود، می‌توان روند فعالیت‌ها را براساس گزارش‌های فصلی مورد بررسی قرار داد؛ در نظر داشته باشید در بررسی گزارشات فصلی نباید تنها به سود خالص که به طور تیتروار در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اکتفا کرد و لازم است سرمایه‌گذاران جزئیات عملکرد را نیز در متن گزارش‌های منتشر شده در کدال بررسی کنند.

سیف‌الدینی در خصوص مواردی که باید در بررسی این گزارش ها به آن توجه داشت، بیان کرد: میزان تولید و فروش، نرخ‌های فروش و حاشیه سود عملیاتی از جمله موارد مهمی که باید در این رابطه به آن‌ها توجه کرد. بررسی گزارش‌های سه ماهه سوم شرکت‌های صنایع مختلف نشان می‌دهد که در صنایع بزرگی نظیر کانی‌های فلزی، فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی عموما حاشیه سود نسبت به سه ماهه دوم ۹۹ بهبود داشته و مقدار فروش نیز تقریباً مشابه سه ماهه دوم بوده است.

وی سایر اقلام سود و زیان از جمله سود تسعیر نرخ ارز را نیز نیازمند مراقبت دانست و افزود: در برخی شرکت‌هایی  که محصولات صادراتی خود را با نرخ دلاری اما به طور غیرنقد فروخته‌اند، سود تسعیر ارز در صورت‌های مالی سه ماهه دوم و سه ماهه سوم ۹۹ وجود داشته است، ولی با توجه به ثبات و حتی تا حدی کاهش نرخ ارز در ادامه سال احتمال اینکه مجدد از این محل سود شناسایی شود پایین است. بنابراین در برآورد سود فصل چهارم سال این مورد را باید مدنظر قرار داد؛ همچنین در برخی شرکت‌ها نیز شاهد شناسایی سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها هستیم که آن هم احتمالا در سه ماهه چهارم رخ نخواهد داد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: با این حال با وجود آنکه شاهد گزارشات ۹ ماهه خوبی در صنایع یاد شده در بالا بودیم، چالش‌های نرخ‌گذاری دستوری محصولات آن‌ها در بورس کالا و همچنین تعیین نرخ انرژی و بعضاً مواد اولیه تحویلی به شرکت‌ها در قانون بودجه موجب شد که گزارشات فصلی با واکنش مثبت درخوری در بازار سرمایه همراه نشوند.

 

منبع: سنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی واکسن روسی کرونا پیش بینی بازار سرمایه نرخ ارز مهرداد میناوند علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی واکسن روسی کرونا گزارش ها شرکت ها سه ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جریان معاملات امروز ۱۲ اردیبهشت بازار سرمایه شاخص کل بورس با کاهش ۳ هزار و ۹۰۱ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز افزایش ۴۲ واحدی در تراز ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز بازار سرمایه ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومانی ثبت شده است. امروز همچنین ۲۳۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد.

او افزود: امروز ۶۰ درصد بازار به عبارتی ۴۲۴ نماد در محدوده مثبت و ۴۰ درصد در محدوده منفی به کار خود پایان پایان دادند. امروز تعداد خریداران حقیقی در بازار ۹۸ هزار کد و تعداد فروشندگان حقیقی ۱۰۴ هزار کد بود. همچنین امروز صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد ورود بیشترین میزان نقدینگی بودند و بیشتر خروج نقدینگی حقیقی‌ها به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

غفوری می‌گوید: این روز‌ها بازار کاملا بی رمق دنبال می‌شود و بازار در حالت بی میلی است و هیچ موتور محرکی با وجود ارزان بودن بازار دیده نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟
  • بررسی روند اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • ببینید | گزارش جالب یک فرش‌فروش خوش‌ذوق از بررسی کیفیت فرش توسط دو گربه!
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد