Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تولید نانوماده‌ای که می‌توان آن را روی نقاشی‌های دیواری اسپری کرد، محققان توانستند این آثار هنری را در برابر پرتو فرابنفش و زوال ساختاری محافظت کنند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، اعضای یک تیم تحقیقاتی برای حفاظت از آثار هنری، ایده نانویی را اجرا کردند. آن‌ها نانوموادی را ساختند که می‌توان از آن برای محافظت از نقاشی‌های دیواری استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



لی ژوانهوا، استاد دانشکده علوم و مهندسی مواد در دانشگاه پلی‌تکنیک نورث‌وسترن، گفت: «فناوری نانو، مواد غیرآلی موجود در نقاشی‌های دیواری را به ذرات کوچک تجزیه می‌کند.»

این ایده در تلاش برای محافظت از نقاشی‌ها به‌کار می‌رود که می‌تواند این ذرات را بهتر روی نقاشی‌های دیواری به‌کار برد. لی می‌گوید: «اسپری هیدروکسید کلسیم در جلو و پشت نقاشی‌های دیواری برای تقویت آن‌ها، اولین بار توسط کارشناسان آثار فرهنگی ایتالیا در سال ۲۰۰۰ پیشنهاد شد، اما به کارگیری این فرآیند دشوار بود.»

وی افزود: «با این وجود، از آنجا که نقاشی‌های دیواری چینی با نقاشی‌های دیواری در کشور‌های غربی متفاوت است، استفاده از روش‌هایی که در غرب برای حفاظت از نقاشی‌های دیواری ما استفاده می‌شود، غیرمسئولانه است.»

در سال ۲۰۱۶، لی و همکارانش برای تولید ماده جدیدی برای محافظت از نقاشی‌های دیواری پروژه‌ای را آغاز کردند. فقط در طی دو سال، این تیم ایده استفاده از نقاط کوانتومی گرافنی جوش خورده با هیدروکسید کلسیم را یافتند. نقاط کوانتومی در واقع نانوذراتی هستند که به‌دلیل خواص استثنایی آن‌ها، مواد جدیدی برای کاربرد‌های زیستی، اپتوالکترونیک، انرژی و محیطی محسوب می‌شوند.

لی معتقد است که با توجه به اثر تقویت کننده نقاط کوانتومی، نانو مواد هیدروکسید کلسیم کاملاً کربناتیزه شدند که به‌منظور محافظت از نقاشی‌های دیواری بسیار مهم است.

نتایج مطالعه نشان داد که نانوذرات دارای اندازه یکنواخت حدود ۸۰ نانومتر، چسبندگی شدید به رنگدانه‌ها در نقاشی‌های دیواری داشته و توانایی مقاومت در برابر پرتو فرابنفش را در نقاشی به وجود می‌آورند.

لی گفت: «خبر خوب این است که تعداد بیشتری از مجموعه‌ها، مانند مجموعه‌هایی که در موزه‌ها و معابد Shaanxi قرار دارند، می‌خواهند از مواد ما برای محافظت از نقاشی‌های دیواری خود استفاده کنند. ما به تحقیق و تولید مواد جدید بیشتر برای محافظت از نقاشی‌های دیواری و گسترش کاربرد این مواد ادامه خواهیم داد.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آثار هنری فناوری نانو نانومواد حفاظت از آثار هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۳۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک چهار دیواری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پلیس هرمزگان سرهنگ محمدامین نوروزی گفت: در ادامه طرح مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی مأموران انتظامی کلانتری ۱۲ با کسب خبری مبنی بر دپوی بیش از ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در بندر گنگ، عازم این محل شدند.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات پلیسی محل دپو و تخلیه سوخت قاچاق را در یک چهار دیواری شناسایی و در بازرسی از محل ۳۳ هزار و ۵۰ لیتر گازوئیل قاچاق از داخل مخازن کشف کردند.

سرهنگ نوروزی تصریح کرد: ارزش سوخت‌های کشف شده برابر نظر کارشناسان ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده و پرونده مقدماتی تشکیل و به مرجع قضائی ارسال شد.

کد خبر 6088537

دیگر خبرها

  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • کشف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک چهار دیواری
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی