Web Analytics Made Easy - Statcounter

تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون « کارگر » شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند. در این میان مطابق‌ قانون کار، کارگرانی که به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌اند، کارگران آزمایشی، ساعتی، نیمه وقت و فصلی مشمول دریافت عیدی هستند و کارفرما موظف به پرداخت این مولفه است. در بررسی این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با فرامرز توفیقی،‌ مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ عیدی کارگران در سال 99

فرامرز توفیقی،‌ مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در تشریح میزان نرخ عیدی کارگران در سال ۹۹ به خبرنگار «پارس‌نیوز» گفت: «عیدی کارگران از سال ۶۹ مصوب شده و تاکنون نیز در دل قانون کار باقی مانده است. با تصویب میزان حقوق کارگر در طی یک سال،‌ نرخ عیدی نیز مبرهن می‌گردد و کارگر‌ خود می‌تواند محاسبه کند که در پایان سال‌ تا‌ چه میزان عیدی دریافت می‌کند.»

قانون کار درباره عیدی کارگران چه می گوید؟

وی افزود: «در قانون کار آمده؛ عیدی کارگر عبارت است از سه برابر حداقل دستمزد و مصوبه همان سال به علاوه‌ی کارکرد ۱۲ ماهه به شرط آن‌که پیش از ۲ برابر حقوق دستمزدی یک کارگر را نگیرد. بدین ترتیب مبنای پرداخت عیدی پایه مزدی فرد بوده و کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگران خود بدهند که به این ترتیب کف عیدی امسال ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار تومان و سقف آن ۵ میلیون و ۷۳۱ هزار تومان است.»

*کارگران نیمه وقت، آزمایشی،‌اخراجی‌ و فصلی مشمول دریافت عیدی هستند

توفیقی تصریح کرد: «کارگران نیمه وقت، فصلی و ساعتی‌ نیز تناسب مدت زمان کارکرد خود عیدی دریافت خواهند کرد. مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر مأخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه شود.»

مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در پایان این گفت‌‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: «بر اساس ماده ۱۱ قانون کار و تبصره آن، کارگران آزمایشی‌ و حتی اخراجی نیز ملزم به دریافت عیدی خواهند بود. مطابق با آنچه که در قانون کار آمده، این دسته از افراد به نسبت مدت کارکردشان، عیدی و پاداش سالانه را دریافت می‌کنند؛ به عنوان مثال کارگری که پس از ۴ ماه کار کردن، بیکار شده باید به تناسب همان ۴ ماه کارکرد، عیدی دریافت کند و کارفرما موظف به پرداخت این مبلغ است. همچنین مبنای عیدی کارگران ساعتی  که حقوق ماهانه ثابت نداشتند و دستمزد آنان در هر ماه متغیر بود، محاسبه حقوق سه ماه آخر آن‌هاست. بر این اساس مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالیانه‌شان، میانگین سه ماه آخر خدمت خواهد بود.»

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: کارگر عیدی عیدی کارگران حقوق کارگران عیدی کارگران عیدی امسال عیدی 99 عیدی کارگران امسال حق و حقوق کارگران عیدی کارگران عیدی و پاداش عیدی کارگر قانون کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ایرادات شورای نگهبان به ماده ۲۵ طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را برای تأمین نظر شورای نگهبان رفع و تصویب کردند.

بند (الف) ماده (۲۵) به شرح زیر اصلاح شد:

الف- در هر سال مجموع درآمدهای موضوع ماده (۱۲۴) این قانون برای اشخاص غیرتجاری تا آستانه پنج برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون یا ۲۰ میلیارد ریال هر یک بیشتر باشد، در آن سال معاف از مالیات موضوع این فصل و نسبت به مازاد آن، مشمول مالیات با نرخ ماده (۱۳۱) این قانون است‌.

بند (ب) ماده (۲۵) به شرح زیر اصلاح شد:

ب- هر شخص غیرتجاری ایرانی بالای ۱۸ سال، در طول عمر خود در مجموع تا آستانه ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون، معاف از مالیات موضوع این فصل است. استفاده از این معافیت در هر سال بنا به درخواست اشخاص موضوع این بند از طریق کارپوشه غیرتجاری است و درصد (سهم) استفاده از معافیت این بند در هر سال از میزان باقیمانده آستانه مذکور که در سال‌های آتی قابل استفاده است، کسر می‌گردد. اشخاص فوق در طول عمر خود، حداکثر سه سال می‌توانند نسبت به درخواست و استفاده از این معافیت اقدام کنند.

بند (ج) ماده (۲۵) به شرح زیر اصلاح شد:

ج به‌منظور تسهیل معاملات سرپرست خانوار از قبیل فروش کالاهای مستعمل، نصاب بند «الف» این ماده برای اشخاص مذکور معادل است با ۶ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون یا ۲۴ میلیارد ریال هر یک که بیشتر باشد و نصاب موضوع بند (ب) این ماده، معادل است با ۱۲۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون.

بند (د) ماده (۲۵) به شرح زیر اصلاح شد:

د- در صورتی که در طول سال، مجموع درآمدهای موضوع ماده (۱۲۴) اشخاص غیرتجاری از میزان آستانه ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون بیشتر شود، مابه‌التفاوت از مجموع مقادیر مذکور این ماده به‌صورت علی‌الحساب مشمول پرداخت مالیات به نرخ مقرر در ماده (۱۳۱) این قانون می‌شود.

شخص مذکور مکلف است ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ اعلام سازمان، نسبت به صدور، اصلاح یا ابطال صورتحساب الکترونیکی مربوط یا پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات یا ارائه ضمانت به میزان مالیات متعلق اقدام نماید؛ در غیر این صورت اشخاص موضوع بند (الف) ماده (۱۱) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان موظف‌اند با اعلام بانک مرکزی به میزان مالیات مذکور، وجوه متعلق به شخص بدهکار را تا زمان انجام اقدامات فوق در حساب وی مسدود نمایند.

تبصره – آئین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف یک سال پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری بانک مرکزی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کد خبر 6090662 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست