Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@20:54:34 GMT

فقر و نکبت در قلب اروپا

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۶۲۹۸

فقر و نکبت در قلب اروپا

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  وضعیت زاغه نشینان شهر مادرید، بعد از کولاک شدید در اسپانیا به دلیل قطعی برق و موج سوم کرونا، بسیار وخیم گزارش شده و رنج و محنت روزانه این محله فقیرنشین با قطع برق به مدت سه ماه و تازگی به علت کولاک و ترکیدن لوله‌ها صد چندان شده است.

با هم به محله زاغه نشین Canada real واقع در ۱۲ کیلومتری شهر مادرید می‌رویم و میهمان یکی از ساکنین محله می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به رغم همه رنج و سختی‌هایی که این زاغه نشینان دارند، سارا بن آیاد، رسم مهمان نوازی را به جا می‌آورد.

اینجا قلب اروپاست و این‌ها یک رسوایی کامل است

شهرک Canada real که از مرکز مادرید ۱۲ کیلومتر فاصله دارد

در این محله سه ماه است که برق قطع شده و اخیراً چند روزی می‌شود، به علت کولاک و یخبندان شدید لوله‌های آب هم ترکیده است.

بن آیاد هر شب کتری را برف پر می‌کند و روی اجاق گاز می‌گذارد تا فردا صبح برای شستشو و پخت و پز آب گرم داشته باشد. او می‌گوید خوشحال می‌شویم هنوز آدم‌هایی هستند که به مشکلات ما اهمیت می‌دهند و به محله فقیرنشین ما سر می‌زنند. پیشنهاد می‌کنیم یک شب را در این سرمای طاقت فرسا در منزل ما سر کنید، تا بفهمید سرما با ما چه می‌کند. شاید اینطور بروید و برای ما کاری بکنید.

همه این‌ها در حالی است که سرما و کولاک اخیر در ۵۰ سال گذشته در مادرید بی‌سابقه بوده و کولاک به قدری شدید است که شاخه و بدنه درختان را تکه تکه می‌کند؛ اما در سراسر اسپانیا هیچ جایی به اندازه این شهرک از این کولاک آسیب ندیده است. جمعیت ساکن در این شهرک فقیرنشین، ۸۵۰۰ است که بیشتر آنان مراکشی یا از تبار مردم جنوب آسیا هستند و به زبان هندی صحبت می‌کنند.

از شروع ماه اکتبر ۴۵۰۰ نفر که در بخش ۵ و ۶ این شهرک زندگی می‌کنند، برق ندارند. مسئول برق شهرک می‌گوید: هیچ وقت ما سابقه قطعی برق به این طولانی را نداشته ایم. وی می‌گوید علت قطع برق به خاطر مسائل حفاظتی بوده است.

همچنین فقط ۴ کنتور ثبت شده برای ۱۵۰۰ خانوار در شهرک وجود دارد و بقیه از دکل‌ها غیر قانونی برق کشیده اند. این قطعی برق به خاطر سنگینی بار و خطرات جدی از سوی دولت انجام شده است.

بیشتر بخوانید

گسترش فقر در میان کشورهای اتحادیه اروپا

مقامات محلی مادرید اعلام کرده اند که این جریان غیرعادی مصرف برق در این محل به خاطر مزارع غیر قانونی ماری جوانا در شهرک است. این مزارع مصرف برق بالایی دارند و به تناوب باعث ایجاد جرقه در کابل‌ها می‌شوند که خطرات جانی بزرگی به همراه دارد، ولی مردم دو بخش ۵ و ۶ این شهرک این دلایل را نمی‌پذیرند و می‌گویند قطع برق، جان ۱۸۰۰ کودک این شهرک را به خطر انداخته است. زندگی در این شهرک قبل از قطع برق هم قابل تحمل نبوده است و هم اکنون با این قطعی برق، دیگر مردم به ته خط رسیدند.

اینجا قلب اروپاست و این‌ها یک رسوایی کامل است

وضعیت زاغه نشینان قبل از کولاک زمستانی

«بیاتریس آراگون» دکتری که از سال ۲۰۰۷ در این شهرک زاغه‌نشین کار می‌کند، می‌گوید: زندگی در این شهرک همواره دشوار بوده و با وجود اینکه هر ساله بلایای طبیعی مانند سیل و آتش سوزی داشته ایم، هرگز وضعیت بدین منوال سخت و طاقت‌فرسا نبوده است.

اخیراً به دنبال مرگ یکی از ساکنین در این شهرک، شکایات رسمی و مکتوب به دولت ارائه شده است. پزشک شهرک می‌گوید که تاکنون ۴۰ تا ۵۰ تن بر اثر استفاده از کپسول‌های گاز جهت گرمایش دچار مسمومیت مونوکسید شده اند.

اما وضعیت کودکان بسیار وخیم‌تر گزارش می‌شود. دست‌های کودکان به علت سرما زدگی آسیب فراوان دیده است و اکثراً با عفونت‌های شدید تنفسی روبه رو هستند.

البته نگرانی شدید دیگر به علت هجوم موج سوم کروناست و خانواده‌ها مجبورند به علت سرما در یک بستر با هم بخوابند و این خود باعث گسترش بیشتر کرونا در میان آن‌ها شده است. یکی از ساکنین می‌گوید اگر کنار هم نخوابیم به هر جهت از سرما خواهیم مرد.

اینجا قلب اروپاست و این‌ها یک رسوایی کامل است

پزشک این منطقه به ساکنین توصیه کرده که اگر در مناطق دیگر دوست، آشنا و یا اقوامی دارند، زمستان را نزد آنان سر کنند؛ البته به علت وجود کرونا و خطر تجمع خانواده‌ها در یک منزل این انتخابی میان بد و بدتر است.

همچنین «انجمن بارو» که در زمینه تحصیلات اجتماعی فعالیت دارد، می‌گوید، قطعی برق باعث شده تا بعضی از کودکان مجبور شوند تکالیف خود را در ماشین‌های سرد انجام دهند و بسیاری از دانش آموزان از شرکت در کلاس‌های آنلاین محروم بمانند.

ساکنین شهرک تمامی تلاش خود را می‌کنند تا صدای خود را به بیرون از شهرک انعکاس دهند. آن‌ها با مکاتبه و تظاهرات، وضعیت وحشتناک خود را به گوش مردم و مسئولین رسانده اند، اما تاکنون هیچ واکنشی از سوی مسئولین دیده نشده است. مسئولین دولتی قبل از فاجعه انسانی باید حرکتی بکنند.

در هفته پایانی دسامبر گروهی از گزارشگران سازمان ملل به این محله فقیرنشین آمدند و به دولت اسپانیا اعلام نمودند که باید برق این منطقه را تامین کند و اعلام نمودند نبود برق خشونت علیه کودکان است و حق حیات آن‌ها؛ اعم از غذا، آب، سرویس بهداشتی و تحصیل را به خطر می‌اندازد.

باید اذعان کرد که مشکل بزرگ در رسیدگی به مسائل این شهرک، تقسیم مسئولیت آن میان سه ارگان محلی است که هر یک، بهانه‌ها و مشکلات را مربوط به قسمت دیگر می‌دانند.

چهار سال پیش تصمیم گرفته شد، اهالی شهرک در داخل شهر مادرید اسکان داده شوند تا از تجمع آن‌ها در یک محل و ایجاد شهرک‌های فقیرنشین جلوگیری شود؛ اما این طرح تاکنون پیشرفتی نداشته است.

یک مقام مسئول اظهار داشت که اسکان این تعداد از مردم کار بسیارسختی است. این پروژه بزرگ مانند خرید ماشین نیست که به راحتی از هر نمایشگاه قابل خرید باشد؛ این اسکان چندین هزار خانواده است.

در این باره دولت برای گذر از این بحران پناهگاه‌های عمومی مجهز به کپسول گاز آماده کرده، ولی از ۱۷ خانواده که به شدت به این مراکز احتیاج داشتند و اسامی آن‌ها برای اسکان در این پناهگاه‌های عمومی ثبت شده است، تنها دو خانواده به این پناهگاه رجوع کردند و باقی آن‌ها از ترس همه گیری کرونا به پناهگاه‌های عمومی نرفتند.

اینجا قلب اروپاست و این‌ها یک رسوایی کامل است

زندگی ادامه دارد؛ کودکان در محله زاغه نشین مانند تمامی بچه‌های دنیا بیرون خانه برف بازی می‌کنند. بچه‌های بزرگتر آدم برفی می‌سازند و از روی تپه‌های مملو از برف و یخ سر می‌خورند. بزرگتر‌ها مقوا می‌سوزانند تا برای لحظه‌ای گرم شوند. مردم به تجربه دریافته اند که بیرون از خانه گرمتر است.

یکی از ساکنین محله که از طریق جمع آوری زباله امرار معاش می‌کند و به علت کرونا شغل خود را از دست داده است، می‌گوید: این فقر و نکبت و نبودن امکانات برای شهری در قلب اروپا در سال ۲۰۲۱ یک فضاحت و رسوایی کامل است.

اگر واقعاً سران حکومت تصمیم به اسکان مردم در داخل شهر دارند، می‌بایستی راهکار‌های شفاف خود را ارائه دهند.

وی می‌گوید اینجور که پیش می‌رود، تنها راه خلاصی مردم از این مشکلات «مرگ» است.

منبع:تابناک

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا موج سوم کرونا یکی از ساکنین قطعی برق قطع برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۶۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ مهدی نقدی امروز، ۱۴ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان که با محوریت حادثه آتش سوزی شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت برگزار شد، ضمن قدردانی از استاندار و مدیران کل استان جهت حضور در صحنه حادثه در همان ساعات اولیه، اظهار کرد: آتش سوزی ۴۸ ساعت گذشته بسیار متفاوت بود و شدت زیادی داشت؛ تا جایی که نزدیک شدن به صحنه و اطفای حریق غیر ممکن بود.

بیشتر بخوانید؛ آتش‌سوزی مهیب در شهرک چوبی گیلان

وی با بیان اینکه پروژه گازرسانی روستای امامزاده ابراهیم در دست اقدام است و به محوطه حرم رسیده، ادامه داد: مردم از کپسول گاز استفاده می کنند که در حادثه آتش سوزی با خطرات ناشی از انفجار مواجه بودیم و کار را برای مردم و آتش نشانان و امدادگران سخت می کرد.

نقدی با بیان اینکه آتش نشانان از شفت و احمدسرگوراب و نصیرمحله و شهرک صنعتی شفت و رشت و فومن برای کمک آمدند، گفت: سازه ها چوبی بود و سرعت آتش را افزایش دادند، البته یک دیوار به طرف حرم امامزاده و یک ساختمان بتنی از گسترش آتش تا رسیدن آتش‌نشانان جلوگیری کرد، اگر آنها نبودند، بازار کامل می‌سوخت.

وی با اشاره به مصوبه شورای تامین شهرستان شفت درباره عدم الزام احداث سازه‌های چوبی، تاکید کرد: چون این روستا به شهرک چوبی معروف است، فقط نمای ساختمان‌ها می‌تواند طرح چوب باشد.

فرماندار شفت با قدردانی از جمعیت هلال احمر برای اسکان خانوارهای خسارت‌دیده، بیان کرد: اداره‌های آب و برق و بنیاد مسکن و صمت پای کارند. اکنون نیازمند برقراری روشنایی معابر و آواربرداری و کمک‌های بلاعوض هستیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229351 برچسب‌ها آتش سوزی

دیگر خبرها

  • تصویب طرح جامع اولین شهرک مسکونی دولتی فارس
  • بلایی که سر امامزاده ابراهیم(ع) افتاد ؛ هر خانه کمتر از ۱۰ دقیقه دچار حریق شد
  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای
  • امام جمعه اهواز: طرح «نور» محله به محله اجرا شود
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • امام جمعه اهواز : طرح حجاب «نور» محله به محله اجرا شود
  • جزئیاتی از پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت
  • بررسي مسائل و مشکلات محله تخت استاد يزد
  • خسارت سیلاب به منازل مردم در شهرک شهید کشوری ایلام
  • آخرین خبر درباره جابجایی مهمانشهر رفسنجان