Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-30@11:22:24 GMT

مدیریت مصرف انرژی در جهان؛ خانه های سبز

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۶۶۷۱

کشورهای جهان با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر بدنبال راهی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و کمک به حفظ محیط زیست هستند. چنین طرح‌هایی با ایده‌هایی نظیر ساخت «خانه‌های سبز» یا خانه‌هایی که با محیط زیست سازگارتر هستند، بهینه‌سازی مصرف سوخت و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را میسر می‌سازد.

کارشناسان در تشریح منافع ساخت خانه های سبز اشاره می کنند که آلودگی ناشی از سوخت های سنتی نه تنها به  سلامت بشر بلکه به محیط زیست آسیب وارد می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که آلودگی هوا سالانه هفت میلیون نفر را در جهان به کشتن می دهد. برای جلوگیری از این امر و جلوگیری از هدر رفت منابع انرژی مبتنی بر نفت و گاز و مصرف بهینه آب و برق می توان کار را از خانه شروع کرد که بیشترین زمان در آن سپری می شود.

اندیشکده "جرمن واچ" اخیرا در گزارشی اعلام کرد که بلایا و فجایع طبیعی برای اقتصاد جهان در قرن حاضر رقم سرسام آور ۲.۵۶ تریلیون دلار هزینه داشته است.

براساس بررسی بیش از ۱۱ هزار رویداد ناشی از وضعیت آب و هوایی غیرمعمول و شدید نشان می دهد که حدود ۴۸۰ هزار نفر از سال ۲۰۰۰میلادی تاکنون در بلایای طبیعی سراسر دنیا جان خود را از دست داده اند که پورتوریکو، میانمار و هائیتی بدترین کشورهایی بودند که با بیشترین آسیب مواجه شدند.

خانه سبز چیست و چه مزایایی دارد؟

خانه سبز یک سازه سازگار با محیط زیست است که در آن از مصالح سازگار با محیط زیست و فرایندهای کم مصرف استفاده شده است. خانه های سبز از ویژگی های ساختاری استثنایی استفاده می کنند که استفاده بهینه از منابع مانند آب و انرژی را تسهیل می کند.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد (WEF) ، نصب پنل های خورشیدی جدید ارزان تر از سرمایه گذاری بر روی منابع  زغال سنگ ، گاز طبیعی یا سایر گزینه های سوخت فسیلی است. هزینه نگهداری و بهره برداری از یک ساختمان سبز در مقایسه با یک ساختمان غیر سبز کمتر است. با این کار پولی آزاد می شود که صاحبان خانه می توانند در جای دیگر سرمایه گذاری کنند. اگرچه ساخت یک خانه سبز در مقایسه با خانه غیر سبز ممکن است کمی هزینه بر باشد ، اما کم بودن هزینه های بهره برداری و نگهداری از خانه های سازگار با محیط زیست باعث می شود که آنها با گذشت زمان بسیار مقرون به صرفه تر باشند.

ساختمانهای سبز به منابع انرژی تجدید ناپذیر مانند زغال سنگ متکی نیستند. در عوض ، آنها دارای پنل های خورشیدی برای استفاده از انرژی خورشیدی و پنجره هایی هستند که مقدار کافی نور طبیعی را وارد می کنند. این طرح استفاده از نور مصنوعی را به حداقل می رساند.

نقش خانه های سبز در بهره وری آب

بهره وری آب مستلزم استفاده از منابع آب به گونه ای است که باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود و تضمین می کند که  نسل فعلی و نسل آینده از منابع آب سالم و کافی بهره مند است. ساخت یک خانه سبز صاحبان خانه را قادر می سازد تا از منابع جایگزین آب مانند آب باران استفاده کنند ، دستگاه های لوله کشی پیشرفته را برای کاهش هدر رفتن آب نصب کنند و سیستم های بازیافت و تصفیه آب را برای کاهش بهره برداری بیش از حد از منابع مشترک آب نصب کنند.

 مصرف انرژی  بین چهار بخش اقتصادی مسکونی ، تجاری ، حمل و نقل و صنعتی تقسیم می شود. گرمایش و خنک سازی منازل، روشنایی و گرمایش و سرمایش ساختمان های اداری، استفاده در خودروها و حمل و نقل بار و ساخت و تولید محصولاتی که در زندگی روزمره به آنها نیاز داریم.

سوئد خانه های مردم را به ایستگاه تولید برق تبدیل کرده است

سوئد در شاخص انتقال انرژی مجمع جهانی اقتصاد جزو کشورها برتر در صرفه جویی انرژی است و ۵۴ درصد از انرژی این کشور از طریق انرژی های تجدید شدنی تامین می شود. شبکه های هوشمند، منازل سوئدی ها را از مصرف کننده انرژی به تولید کننده انرژی تبدیل کرده است.

بر اساس اهداف مورد توافق در سال ۲۰۱۸ تقریبا یک سوم از انرژی مصرفی در اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ از منابع تجدید شدنی باشد که سوئد نقش پیشتازی را در این زمینه ایفا می کند.

برچسب ها: مصرف انرژی ، انرژی تجدید پذیر ، هدررفت انرژی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MHl

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مصرف انرژی انرژی تجدید پذیر هدررفت انرژی محیط زیست خانه های سبز خانه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۶۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل توانیر در آیین رونمایی از کمپین انرژی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از شاخص های مصرف برق شدت مصرف انرژی در کشور است که در ایران تقریباً دو برابر میانگین جهانی به شمار می آید.

وی افزود: همواره باید به صورت بهینه مصرف کنیم تا بتوانیم تقاضای جدید در بخش مولد کشور را تامین کنیم.

وی ادامه داد: هدف از این پویش این است که مشترکان خانگی و تجاری که بیش از ۸۰ درصد مشترکان کشور را تشکیل می دهند و ۵۰ درصد مصرف دوران اوج مصرف مربوط به این بخش است ترغیب به کاهش مصرف می کند، به همین دلیل هم جایزه و هم طرح های سال گذشته پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیر نقدی پیش بینی شده که در صورت تکرار کاهش مصرف، جوایز ارزنده تخصیص داده می شود.

به گفته این مقام مسئول با چنین اقدامی مشترکان می‌توانند برق مطمئن و پایداری را دریافت کنند و در کنار آن کمک می کنند تا بخش مولد کشور مانند صنایع و کشاورزی از انرژی بیشتری برخوردار بوده و بتوانیم برق پایدار اقصی نقاط کشور را تامین کنیم.
ادامه دارد…

کد خبر 6092448 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • پتروشیمی‌ها برای کمک به رفع مشکل ناترازی انرژی آماده اند
  • موافقت مجلس با جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳
  • جدول منابع و مصارف «حوزه انرژی» به تصویب رسید
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند