Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:21:31 GMT

این گربه زیبا را تا حالا دیده اید؟ + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۳۸۱۱

این گربه زیبا را تا حالا دیده اید؟ + فیلم

‍‍‍‍‍‍

 حدود یک ماه پیش بود که مدیرعامل انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه عکسی از گربه جنگلی در طبیعت خرقان را برای خبرنگار ایرنا ارسال کرد؛ نمونه ای زیبا از یک گربه سان که نخستین بار است مهمان این بخش از سرزمین ایران می شود.

آن زمان قصد داشتیم گزارشی از این گونه کمیاب منتشر کنیم اما مسئولان اداره حفاظت محیط زیست منتظر تایید نهایی از سوی دفتر حیات وحش سازمان کشوری بودند که امروز تحقق یافت و خبر رسمی نیز منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«داود جعفری» از اعضای حافظان طبیعت ساوه و زرندیه، فردی علاقمند به طبیعت و حیات وحش است که با تجهیزات شخصی و دوربین عکاسی اش ساعت ها را برای شکار و ثبت لحظه های ناب در سرما،  گرما و تاریکی شب و روشنی روز سپری می کند.

حاصل زحمات او تهیه فیلمی ناب از حضو گربه جنگلی در طبیعت حفاظت شده خرقان است که آن را در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داد.

مدیرعامل انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه نیز امروز با حضور در دفتر ایرنا ساوه در مورد این گونه جانوری تازه پدید توضیحاتی ارائه کرد.

«مهدی فرقانی پور»  گفت: در سال ۱۳۹۰ خبر رسید که یک گونه از خانواده گربه سانان به نام «لینکس» یا وشق و سیاهگوش در منطقه خرقان توسط سگ های گله کشته شد.
وی افزود: نکته جالب این بود که در بررسی ها معلوم شد که با وجود حیات این نوع گربه در حیات وحش استان مرکزی اما هنوز به ثبت نرسیده بود و نخستین بار در طبیعت خرقان شهرستان زرندیه رویت شد.
به گفته او، پیدایش این گونه باعث شد که هم دست اندرکاران محیط زیست استان و هم اعضای حافظان طبیعت ساوه و زرندیه روی این گونه جانوری حساس شوند و با اهتمام جوامع محلی موفق شدیم که جمعیت این گربه سان با ازدیاد مواجه شود.
فرقانی پور تاکید کرد: صیانت از این گونه جدید با کار فرهنگی و توجیه اهالی محلی میسر شد و لازم است بدانیم که هرچه دانش و آگاهی زیست محیطی مردم افزایش یابد، صیانت از گونه های جانوری نیز با سهولت بهتری قابل انجام خواهد بود.
وی گفت: امسال یکی از عکاسان انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه موفق به ثبت فیلمی از گربه جنگلی در منطقه حفاظت شده خرقان شد.
فرقانی پور ادامه داد: بعد از ارسال فیلم به سازمان حفاظت محیط زیست کشور و بررسی های حدود سه هفته ای کارشناسان، در نهایت تایید نهایی این موضوع به اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اعلام و حضور این گربه سان در طبیعت خرقان زرندیه اثبات شد.

وی همچنین از حضور گونه دیگری از گربه ها به نام «پالاس» در طبیعت خرقان خبر داد و گفت: حدود ۲ سال پیش یکی از همیاران انجمن آن را مشاهده کرده بود و اکنون اطلاعی از ادامه حیات یا انقراض آن در دست نیست.
فرقانی پور تاکید کرد: مردم باید بدانند که حضور این گونه های گربه سان نه تنها منشأ خطر نیستند بلکه باعث تعدیل جمعیت جوندگان موذی از قبیل موش ها نیز می شوند و نقش مهمی در چرخه اکوسیستم منطقه دارند.
وی گفت: هیچ یک از مخلوقات خدا بیهوده آفریده نشده اند و اگر ما انسانها با فطرت پاک به این موجودات نگاه کنیم در نهایت سبب آشتی با طبیعت و صیانت از منابع و گونه های جانوری خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی نیز روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گونه ارزشمند که در بالای هرم گوشتخواران قرار دارد از سوی یکی از فعالان محیط زیست در خرقان زرندیه رصد و فیلمبرداری شده است که در نهایت پس از ارسال مستندات و تصاویر مربوط به دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و انجام امور تخصصی مربوطه، تشخیص گونه توسط کارشناسان مجرب مورد تائید قرار گرفته است.
«زضا میرزایی» اظهار داشت: این گربه‌ سان از جمله گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: گربه‌های وحشی، تنها زندگی می‌کنند و در بوته‌زارهای بلند، مناطق جنگلی، نیزارهای  مجاور تالاب و رودخانه‌ها و مناطق جنگلی زیست کرده و از پستانداران کوچک و متوسط تغذیه می‌کنند.
 میرزایی گفت: گربه جنگلی در مقایسه با دیگر گونه های همنوع دارای جثه بزرگ، پای بلند، دم کوتاه و گوش‌ بزرگ است و انتهای گوش آن موهای بلند و پشت گوش رنگ قهوه ای و سیاه دارد.
  وی عنوان کرد: استان مرکزی با اقلیم متنوع خاستگاه سوم تنوع زیستی کشور محسوب می‌شود و  جوامع محلی و همیاران محیط زیست آن به ویژه در شهرستان زرندیه نسبت به حفظ تنوع زیستی و حیات وحش منطقه، کنشگر و حساسند و به ارزش‌های محیط زیستی واقف هستند که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد.

در ایران هشت گونه از گربه سانان زندگی می کنند که شماری از آنها در منطقه حفاظت شده خرقان زرندیه مشاهده شده است. 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست ساوه زرندیه مناطق حفاظت شده گربه سان اختصاصی ایرنا حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست ساوه زرندیه سازمان حفاظت محیط زیست ساوه زرندیه مناطق حفاظت شده گربه سان اختصاصی ایرنا حیات وحش اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۳۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، کلاته گفت: ۳ کیلومتر از حریم رودخانه از آلودگی‌های پلاستیکی و پسماند‌های به جای مانده از گردشگران پاکسازی شد. وی بیان کرد: هفته زمین پاک فرصتی برای تامل در خصوص اهمیت زمین، طبیعت و همچنین احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به حفاظت از محیط زیست است.  این مقام مسئول با اشاره به شعار این هفته و لزوم حفاظت از زمین در برابر پلاستیک و آلودگی‌های ناشی از آن از تمام دوستداران محیط زیست درخواست کرد تا با جمع آوری زباله‌های خود از طبیعت زیبا و کاهش مصرف پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی ما را در حفاظت از محیط زیست و داشتن زمینی پاک یاری کنند.

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد