Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نشست «بی‌تفاوتی اجتماعی» همراه با معرفی و نقد کتاب «بی‌تفاوتی؛ یک انتخاب ناگزیر» شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ با حضور محمدرضا سرگلزایی (روان‌پزشک و مدرس)، جبار رحمانی (عضو هیأت‌علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی) و فاطمه علمدار (جامعه‌شناس و نویسنده کتاب بی‌تفاوتی؛ یک انتخاب ناگزیر) به‌صورت برخط برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست محمدرضا سرگلزایی با بررسی نوع واکنش‌های انسان در شرایط نامطلوب، از منظر «زیستی و گونه‌شناختی» و «بالینی و روانشناختی»، نوع اول را میان انسان‌ها و جانوران یکسان دانست و ابراز کرد: انسان مانند جانوران وقتی در موقعیت نامطلوب یا تهدید قرار می‌گیرد، سه نوع واکنش ستیز، گریز و سکون و بی‌حرکت‌ماندن را بدون انتخاب و به‌طور طبیعی و تعریفی که در مغز وجود دارد، از خود نشان می‌دهد. همین واکنش‌ها ما را زنده نگه داشته و به لحاظ بقا، باعث شده که گونه یا ژن ما باقی بماند. اما اتفاق دیگری که برای انسان افتاده، مسأله تربیت در دنیای مدرن است. چیزی که باعث شده ما صرفاً خود را از منظر ژنی و گونه‌ای خود نبینیم. ما موجوداتی معطوف به معنا هستیم که می‌خواهیم به زندگی و دنیای خود معنا دهیم. لذا نمی‌توانیم بی‌معنایی را تاب بیاوریم. ما به‌عنوان انسان مدرن، مسأله تربیت برایمان اهمیت پیدا کرده و هویت ما با فردیت ما، یک ارتباطی برقرار کرده است. بنابراین نمی‌توانیم صرفاً به بودن در یک گروه به لحاظ گونه، بسنده کنیم. در کنار نگاه کردن به انفعال از منظر زیست‌شناسی، از منظر بالینی و روانشناختی، انفعال برای جامعه ما یک «بیماری» و یک امر «بیماری‌زا» محسوب می‌شود و باید برای آن کاری کرد.

این روان‌پزشک انواع واکنش‌های افراد در شرایط نامطلوب را از نظر گذراند و تصریح کرد: وقتی افراد در شرایط نامطلوب قرار می‌گیرند، عده‌ای دچار گسست و انفکاک و یا کرختی عاطفی می‌شوند. افراد در این نوع واکنش، با کندن خود از محیط، به خودافسردگی دست می‌زنند. در این شرایط، خشم درونی می‌شود و افراد احساس بی‌ارزشی می‌کنند. عده‌ای دیگر هم در این شرایط، نوعی خشم نسبت به بیرون پیدا می‌کنند که این خشم گاهی باعث پرخاشگری و یا از طریق ایجاد اختلال در امور دیگران، باعث پرخاشگری منفعلانه می‌شود.

سرگلزایی درباره زمینه‌های ایجاد بی‌تفاوتی در جامعه، عنوان کرد: برای سبب‌شناسی این موضوع باید ببینیم در یک جامعه سیاست مهم است یا فرهنگ و اقتصاد. در این زمینه نظریه‌های متفاوتی از اندیشمندان وجود دارد که هر کدام یکی از این موارد را زیربنا دانسته و مابقی را روبنا. به نظر من در جامعه ایران سیاست زیربنا است و فرهنگ و اقتصاد روبنا. این روان پزشک به زمینه‌های فرهنگی انفعال روانی-اجتماعی اشاره کرد و گفت: چند مورد در این زمینه دخیل هستند که ازجمله آن‌ها، نامشخص‌بودن مرز حریم فردی، بی‌اعتمادی اجتماعی، عرفان‌زدگی فرهنگی و مهارهای تربیتی هستند.

وی با توضیح درباره هریک از این موارد افزود: ما در تعلیق بین فرهنگ کلانشهری و روستایی گیر کرده‌ایم و براین اساس نمی‌دانیم کجا باید دخالت کنیم و کجا دخالت نکنیم. به‌طور مثال نمی‌دانیم در دعوای خانوادگی همسایه که صدای خشونت آن‌ها به گوش می‌رسد، دخالت کنیم یا خیر. ما امروز در وضعیت بمباران اخبار قرار گرفته‌ایم و نمی‌دانیم کدام یک از اخبار درست و کدام نادرست است به همین دلیل در این شرایط، دچار نوعی بی‌اعتمادی می‌شویم که نتیجه آن، فلج انتخابی‌ست. درباره عرفان‌زدگی فرهنگی هم، ما نهاد یا گفتمانی به نام نهاد عرفانی داریم که می‌خواهد رابطه ما با هستی را ساماندهی کند. وقتی ما دچار مشکلاتی در زندگی می‌شویم، بین عمل به نهاد عرفان و یافتن پاسخ برای آن مشکلات از راه‌های دیگر عاجز می‌مانیم که این مسأله منجربه پدیده‌ای به نام نهیلیسم روانشناختی می‌شود. ما از کودکی همواره کودکان را با عباراتی مثل نکن، نباش و … تحت عنوان مهارهای تربیتی، بار می‌آوریم که همه این موارد برای آن‌ها درونی می‌شود و در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد. این مدرس دانشگاه در پایان راه‌حل‌هایی را برای این انفعال روانی- اجتماعی مطرح کرد.

فاطمه علمدار سخنران دوم این برنامه، مسأله خود را در نگاشتن کتاب «بی‌تفاوتی؛ یک انتخاب ناگزیر»، چگونگی تبدیل بی‌تفاوتی به یک تصمیم و انتخاب در یک موقعیت را مسأله خود خواند و اذعان کرد: بی‌تفاوتی در یک موقعیت خلق می‌شود که سه عنصر «بازیگران»، «نسبت بازیگران باهم» و «منطق توجیهی» در آن دخیل هستند. بازیگران یک موقعیت، افرادی را شامل می‌شود که یا دچار وضعیت نامطلوب می‌شوند، یا این وضعیت نامطلوب را ایجاد می‌کنند و یا افرادی که شاهد این وضعیت هستند. نوع واکنش در این وضعیت بسته به نوع نسبت بازیگران، ازجمله جایگاه و نقش آن‌ها (مقام بالاتر و پایین‌تر) و میزان نزدیکی آن‌ها باهم (واکنش درمقابل دزدی از کیف خواهر متفاوت از واکنش درمقابل دزدی از یک غریبه است)، متفاوت خواهد بود. هم‌چنین انتخاب واکنش یا بی‌تفاوتی متأثر از منطق‌هایی چون حق چیست؟ مصلحت در چیست؟ و فایده دارد یا خیر؟، خواهد بود. لذا براساس رابطه بین این چند عنصر است که واکنش ما می‌تواند مداخله یا بی‌تفاوتی باشد.

نویسنده کتاب «بی‌تفاوتی؛ یک انتخاب ناگزیر»، از انواع بی‌تفاوتی اعم از بی‌تفاوتی برای حفظ بقا، تنبیهی، بزرگ‌منشانه، محتاطانه، گزینشی و … نام برد و در پایان تأکید کرد: ما انسان‌ها موجودات محدودی هستیم و موجود محدود نمی‌تواند در برابر بی‌نهایت وضعیت نامطلوبی که در دنیای خود دارد، واکنش نشان دهد. بی‌تفاوتی یک انتخاب است بنابراین قابل شماتت نیست. بلکه آن چیزی که قابل شماتت است، این است که ما خودآگاه نباشیم، بازنگری از خود نداشته باشیم و امکانات و محدودیت‌های خود را نسنجیم و ندانیم که کجا، چه برخوردی باید داشته باشیم.

جبار رحمانی در بخش پایانی این برنامه، عمده پژوهش‌های انجام‌شده در مورد بی‌تفاوتی در ایران را در حوزه «گزلشافتی» دانست و به جای خالی این پژوهش‌ها در حوزه «گماینشافت» اشاره و اظهار داشت: در حوزه گماینشتافت یااجتماعات نزدیک مثل خانواده، گروه دوستان و …، بیشترین میزان صمیمیت و دوستی وجود دارد و لذا بیشترین میزان تعلق و اعتماد در این گروه‌های اولیه دیده می‌شود.بنابراین افراد نه تنها نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند بلکه سعی می‌کنند برای یکدیگر مرام بگذارند. اما در حوزه گزلشافت یا عرصه عمومی و نهادهای بزرگ، معمولاً بی‌اعتمادی وبه تبع آن، بی‌تفاوتی زیاد است.

کد خبر 582485 برچسب‌ها جامعه شناسی اندیشه روانشناسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: جامعه شناسی اندیشه روانشناسی بی تفاوتی نوع واکنش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالتیکو: آمریکا ارسال بمب به اسرائیل را تعلیق کرد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، این مجله امروز سه شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که از ابتدای جنگ غزه تاکنون حامی اصلی رژیم صهیونیستی بوده است ارسال دو نوع بمب دقیق ساخت شرکت بوئینگ به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد.

پالتیکو نوشت دولت بایدن در حال اتخاذ تدابیری برای به تاخیر انداختن انتقال تسلیحات به رژیم صهیونیستی است تا پیامی سیاسی به تل‌آویو منتقل کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که رژیم صهیونیستی همچنان برای حمله به رفح، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی پناه گرفته‌اند، تهدید می‌کند.

سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های خارجی، از جمله آمریکا نسبت به حمله به این منطقه فشرده هشدار داده‌اند و گفته‌اند که این یک فاجعه انسانی خواهد بود. با این حال، دولت بایدن هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه در صورت ادامه حمله، عرضه تسلیحات را قطع خواهد کرد، ارائه نکرده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد آمریکا فروش چندین محصول تجاری را که برای رژیم صهیونیستی در نظر گرفته شده بود، تعلیق کرد.

رویترز گزارش داد آمریکا حداقل دو هفته است که ارسال چندین محموله تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی از جمله تجهیزات مربوط به ساخت بمب‌های دقیق را متوقف کرده است.

همزمان، نشریه هیل نیز در گزارشی به احتمال قطع کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت بایدن در هفته جاری چالش بزرگی برای ارائه گزارش عملکرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره پیش رو دارد که در نتیجه آن احتمال قطع کمک‌های آمریکا به تل‌آویو دور از ذهن نیست.

طبق گزارش این رسانه وابسته به مجلس نمایندگان آمریکا، بایدن ملزم است هفته جاری گزارش دولت ایالات متحده درباره نتایج بررسی نحوه کاربرد تسلیحات آمریکایی ارایه شده به رژیم صهیونیستی و مطابقت استفاده از آنها با قوانین بین‌المللی ناظر بر جنگ و حقوق بین‌المللی را به کنگره ارائه کند و در صورتی که مطابق این گزارش، رژیم صهیونیستی در حال نقض قوانین بین‌المللی باشد، دولت ملزم خواهد بود ظرف ۴۵ روز اقدام بعدی خود را اعلام کند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904115

دیگر خبرها

  • پالتیکو: آمریکا ارسال بمب به اسرائیل را تعلیق کرد
  • نخست وزیر ارمنستان: تعلیق مذاکرات مرزی با آذربایجان، منجر به جنگ می‌شود
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر
  • آمریکا یک محموله مهمات به اراضی اشغالی را تعلیق کرد
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»