Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:50:17 GMT

آغاز عملیات جمع‌آوری گازهای مشعل در عسلویه

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۴۶۰۱

آغاز عملیات جمع‌آوری گازهای مشعل در عسلویه

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت نفت، این پروژه که برای نخستین بار در منطقه ویژه اقتصادی پارس اجرا می‌شود، علاوه براینکه مشعل این ‏پتروشیمی در ارتباط با حفظ محیط زیست را خاموش خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه حداکثر سه سال پس از راه‌اندازی واحد بازگشت داشته باشد.

قرارداد این پروژه زیست محیطی پس از طی تشریفات قانونی و برگزاری مناقصه به ارزش بیش از یکهزار میلیارد تومان با شرکت نام‌وران امضا شد و این شرکت ایرانی متعهد شد پروژه زیروفلرینگ ( خاموش شدن مشعل) را در مدت ۲۶ ماه در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع و در سایت فرآیندی پتروشیمی ‏نوری اجرا کند و به بهره‌برداری برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش، در طرح بازیابی گازهای ترش مشعل و ‏تولید کود سولفات آمونیوم، گازهای هیدروکربنی‌ ترش خروجی واحدهای ۲۵۰، ۹۵۰ و ۲۷۰، شیرین‌سازی و به محصولات ارزشمندی تبدیل می‌شود.‏

هدف از اجرای طرح بازیافت ترکیبات سنگین از گازهای ترش مجتمع نوری، افزون بر کاهش آلودگی محیط زیست از طریق ‏حذف ترکیبات سمی گوگردی موجود در گازهای ترش تولیدی در واحدهای مختلف مجتمع نوری است. افزایش ‏بهره‌وری و سودآوری مجتمع، استحصال هیدروکربن‌های سنگین موجود در گاز شیرین‌سازی‌شده که شامل مقادیر قابل توجه ‏LPG‏ ‏است نیز در این طرح در نظر گرفته خواهد شد.‏

همچنین براساس این طرح استحصال ترکیبات ‏LPG، یک روش مبتکرانه، کم‌هزینه و جدید در واحدهای آروماتیک که مبتنی بر تجربیات مهندسی است، ‏استفاده خواهد شد، علاوه برآن در این طرح ترکیبات گوگردی جداشده از گاز نیز در واحد جداگانه‌ای به کود شیمیایی ‏آمونیوم سولفات تبدیل خواهد شد که با توجه به نیاز بخش کشاورزی از یک سو و از سوی دیگر مشکلات بازاریابی انواع دیگر ‏محصولات جانبی گوگردی استحصال‌شده در سایر مجتمع‌های شیمیایی، مزیت قابل توجهی محسوب می‌شود.‏

برچسب‌ها پتروشیمی میدان گازی پارس جنوبی وزارت نفت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گاز صنایع پتروشیمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پتروشیمی میدان گازی پارس جنوبی وزارت نفت پتروشیمی میدان گازی پارس جنوبی وزارت نفت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گاز صنایع پتروشیمی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۴۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود

وزیر نفت گفت: با همکاری شرکت پالایش و پخش و شرکت صنایع ملی پتروشیمی بخشی از تولید متانول تولید کشور به سمت تولید بنزین سوق داده می شود.

به گزارش مشرق، جواد اوجی وزیر نفت امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بخصوص پتروشیمی‌هایی که تولید محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌های خوبی امضا شد، گفت: با همکاری شرکت پالایش و پخش و شرکت صنایع ملی پتروشیمی بخشی از تولید متانول تولید کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود.

وی افزود: امروز در بسیاری از کشورها از خوراک متانول برای تولید بنزین استفاده می‌شود. در ایران نیز دانش فنی و ظرفیت انجام این کار وجود دارد. در برخی پتروشیمی‌ها که سهامداران آنها تمایل داشتند با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق رقم خورد و بخشی از تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: این ریل‌گذاری انجام شده و با توجه به افت قیمتی که در سال‌های گذشته در محصولات متانول داشتیم و از طرفی به منظور حل ناترازی بنزین می‌توانیم در تولید بنزین از خوراک متانول استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین نیز اکنون اتفاق می‌افتد و در ایران نیز می‌توانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت

وزیر نفت خاطر نشان کرد: با تکمیل ۷۹ پروژه نیمه‌تمام و اجرای ۵۰ پروژه جدید می‌توانیم به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت را افزایش دهیم. همچنین به دنبال افزایش ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی هستیم.

وی ادامه داد: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده است، اتفاق خوبی رقم خورد چراکه عمده سهامداران این پتروشیمی‌ها مردم هستند.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت در شروع سال جدید پروژه‌های کلان را با استفاده از منابع داخلی مورد توجه قرار داده است، گفت: در توسعه میادین نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در دو سال اخیر صورت گرفت توانستیم نگاه خوبی را به بخش داخلی ایجاد کنیم.

بهره بردای از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام تا پایان سال

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد بودیم یک اتفاق بزرگ و کم‌نظیر در صنعت نفت رقم خورد، گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میادین گازی می‌تواند شرایط بسیار خوبی را در این صنعت رقم بزند. نزدیک به ۲۰ میلیون مخزن گازی با ۱۴ شرکت و هلدینگ بزرگ پتروشیمی تفاهمنامه امضا شد و بالغ بر هفت میلیارد دلار شرکت‌های بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و رقم بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز را از توسعه این میادین طی دو و سه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسانیم که ضمن تامین خوراک پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی نیز نقش مهمی دارد.

وزیر نفت اضافه کرد: ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تا پایان سال به بهره برداری می رسد و ۵۰ پروژه بزرگ جدید در راستای ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار قرار داریم.

افزایش ۸ درصدی تحویل گاز به صنایع پتروشیمی

وی همچنین گفت: سال گذشته بیش از هشت درصد نسبت به سال قبل از آن گاز بیشتری را به صنایع پتروشیمی تحویل دادیم. نتیجه این مساله این شد که تولید محصولات پتروشیمی به خوبی پیش رود و امسال انتظار است که نسبت به سال گذشته از نظر حجمی و ارزش تولید رقم بیشتری را محقق کنیم.

دیگر خبرها

  • تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه به همت صنعت پتروشیمی
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه
  • لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • پیش راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام در عسلویه