Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@00:48:37 GMT

دم خروس لغو محدودیت ارتفاعی جماران بیرون زد!

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۴۸۳۴

دم خروس لغو محدودیت ارتفاعی جماران بیرون زد!

درحالیکه چندی پیش سخنگوی دولت و وزیر راه لغو محدودیت ارتفاعی جماران را سفت و سخت رد کرده بودند، عضو شورای شهر پایتخت از توقف لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران با رای دیوان عدالت خبر داد.

به گزارش مشرق، ماجرای لغو محدودیت ارتفاعی جماران در چند ماه گذشته از بزرگترین چالش‌های موجود میان دولت و شهرداری تهران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چالش از آنجایی آغاز شد که از اواخر خردادماه سال جاری، اخباری مبنی بر تلاش برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران به منظور ساخت طبقات مازاد ساختمانی متعلق به نهاد ریاست جمهوری منتشر شد، و از ایجاد فشارها بر شهردار تهران سخن به میان آمده بود.

بیشتر بخوانید: افراد غیربومی خانه‌های محله جماران را خریداری کردند

شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان مرجع رسمی رسیدگی به این چالش در این مدت چند بار تشکیل جلسه داد و مساله این ملک و طرح تفصیلی محله جماران را مورد بررسی قرار داد. پس از کش و قوس‌های زیادی که در این جلسات به نفع موافقان و مخالفان لغو محدودیت ارتفاعی شکل گرفت، محمد سالاری در جلسه شورای شهر در آذرماه از تحت فشار قرار گرفتن شهردار تهران برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران از سوی دولت خبر داد و گفت: به صورت محرمانه بیست روز پیش لغو محدودیت ارتفاعی جماران ابلاغ شده و بارها با تلفن و مذاکرات شهردار را تحت فشار قرار داده‌اند.

سالاری این تصمیم را نه بر مبنای نظرات کارشناسی کمیته‌های فنی، اعضای شورای عالی، مدیریت شهری تهران و جامعه حرفه‌ای برشمرد و در گفت و گو با خبرنگار به دستگردان کردن صورتجلسه فوق در میان معاونین وزرا و امتناع برخی از معاونین از امضای این صورتجلسه خبر داد و گفت: به همین دلیل در حاشیه هیئت دولت از شخص وزرا امضا جمع کردند، در حالی که روال نبوده است.

بیشتر بخوانید: برد نهاد ریاست جمهوری پس از ماه‌ها لجاجت برای ساخت «ملک جماران»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی مشاوری را برای بازنگری این طرح غیرقانونی انتخاب کرده است، ابراز داشت: علیرغم اینکه نگاه‌های کیفی هم در این طرح وجود دارد اما عملاً محدودیت ارتفاعی در محدوده ۱۴۷ پلاک را از بین می‌برد. و این طرح در واقع حقی را در محدوده شمالی و غربی برای برخی از ساکنین ۱۴۷ پلاک به وجود آورده و به بقیه مالکین محدوده ظلم شده است.

پس از انتشار این اظهارنظر محمد سالاری، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود در واکنش به ادعای شورای شهر تهران در خصوص ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران گفت: مصوبات محرمانه‌ای نداریم.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به طور کلی این موضوع را سفت و سخت تکذیب کرده است، ابراز داشت: شورای شهرسازی و معماری دارای ضوابط سفت و سختی است و براساس این ضوابط نسبت به بررسی و تصویب طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای اقدام می‌کند. و امضای محرمانه‌ای در کار نبوده است.

دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز در واکنش به این ادعای دولت اعلام کرد: علی رغم تکذیب وزیر راه مبنی بر مصوبه محرمانه شورای عالی شهرسازی در خصوص ساخت و ساز جماران، وجود این مصوبه واقعیت دارد.

محسن جوانی قائم مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: در این زمینه احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت با وزیر راه و شهرسازی تلفنی صحبت کرد ولی وزیر راه مصوبه محرمانه را تکذیب کرد. به دنبال این تکذیب، منابع مطلع و مورد اعتماد سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت مجدداً از صدور دستور ویژه مبنی بر تنظیم چنین صورت جلسه‌ای با قید محرمانه بودن در شورای عالی شهرسازی خبر داده و بر این مهم صحه گذاشتند.

حال بعد از گذشت یک ماه از انتشار این اخبار، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توئیتر خود نوشت: ‏با رأی ‎دیوان عدالت اداری، اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی ‎محله جماران متوقف شد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید سلیمانی شورای عالی شهرسازی محمد سالاری علی ربیعی وزارت راه و شهرسازی ملک جماران کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران هیئت دولت لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران لغو محدودیت ارتفاعی جماران دیده بان شفافیت و عدالت شورای عالی شهرسازی شهرسازی و معماری شورای شهر وزیر راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، قائم‌مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در این نشست  با تاکید بر انجام نشدن  اقدامات جزیره‌ای میان زیرمجموعه وزارت راه گفت: با توجه به نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی به کارکنان و پرسنل وزارت‌خانه باید تمام تلاش خود را معطوف به توجه به رفاه، معیشت و مسکن پرسنل کنیم.

محمدعلی زهره‌ای با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی و همدلی میان زیرمجموعه‌های این وزارتخانه افزود: آنچه سبب افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم در سراسر ایران اسلامی می‌شود، همدلی و هم‌افزایی زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است چراکه بدین صورت نقاط قوت رشد یافته و نقاط ضعف رقع خواهد شد.

وی در ادامه بر اهمیت توجه به آموزش پرسنل و کارمندان تاکید گفت: در حوزه آموزش و افزایش دانایی و سطح علمی پرسنل باید دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان، روسای ادارات و سایر پرسنل در دستور کار دائمی سازمان‌ها قرار گیرد چراکه دائماً نیازمند به‌روز رسانی سطح علمی کارکنان و کارشناسان هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در این جلسه، با تاکید بر جایگاه این استان و مشهدالرضا (ع) در سطح کشور گفت: خراسان‌رضوی به‌واقع به‌دلیل وجود مضجع شریف رضوی شرایط خاص و متفاوتی دارد به‌گونه‌ای که سالانه شاهد سفر میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی به این استان هستیم.

داعی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید در همه زمان، تلاش خود را معطوف به تسهیل شرایط ورود زائران داخلی و خارجی کند، افزود: در همه پیک‌های سفر و غیره، علی‌رغم تمام کمبود‌ها و کاستی‌های اعتباری، تمام تلاش زیرمجموعه‌های وزارت راه در استان خراسان‌رضوی، ارائه خدمات به زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) با بالاترین کیفیت بوده است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی نیز در این نشست به مهم‌ترین اقدامات سال گذشته این اداره‌کل اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از طرح های مسکوت‌مانده از دهه ۷۰، فرودگاه گناباد بود که سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در حال حاضر پرواز‌های آن نیز برقرار است.

محمود امانی‌بنی با اشاره به بهره برداری چهار طرح عظیم فرودگاهی در سال گذشته در فرودگاه مشهد افزود: طرح‌های توسعه ترمینال داخلی با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال، توسعه اپرون با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال، سه پل ارتباطی انتقال مسافران با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال و سامانه جدید کمک ناوبری ILS فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیاردریال در اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه فرودگاه مشهد پس از فرودگاه مهرآباد دارای بیشترین نشست و برخاست پرواز‌های داخلی و پس از فرودگاه امام (ره)، دارای بیشترین نشست و برخاست در زمینه پرواز‌های خارجی است گفت: در پی بهره برداری طر‌های عمرانی و توسعه‌ای فرودگاه مشهد، در حال حاضر قابلیت پذیرش تا ۱۴ میلیون مسافر را داریم.

دیگر خبرها

  • مراسم بزرگداشت مرحومه خانم معصومه حائری ویژه خانم ها/ 5شنبه، حسینیه شماره2 جماران
  • راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی کار خود را در محلات رفسنجان آغاز کردند
  • برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه
  • دُم خروس بیرون زد!
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد