Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@21:32:29 GMT

تکریم از یار امام در مازندران|وداع با آیت‌ الله نظری

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۵۰۴۵

تکریم از یار امام در مازندران|وداع با آیت‌ الله نظری

خبرگزاری فارس مازندران ـ رحلت آیت‌الله عبدالله نظری‌خادم‌الشریعه در روز یک‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه موجی از پیام‌های فضای مجازی و اجتماعی را به همراه داشت و مراسم تشییع ایشان هم در صبح روز دوشنبه که توسط نماینده ولی فقیه در استان مازندران و استاندار، روز عزای عمومی در استان تعیین شد با عزاداری و زیارت در صحن امام‌زاده ابوطالب(ع) زیراب و تشییع خودرویی تا مسجد جامع زیراب و مراسم عزاداری در آن انجام شد و به ساری منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*بیان دیدگاه‌‌ها درباره شخصیت آیت‌الله نظری

حجت الاسلام شرف‌الدین نظری فرزند آیت الله نظری، ایشان را شخصیت جامع که می‌تواند الگویی همه جانبه برای مردم باشد، توصیف کرد.

علی امیری یکی از تشییع‌کنندگان، آیت‌الله نظری را فردی مهربان و گشاده‌رو دانست که حلال مشکلات بود.

حجت الاسلام محمود نظری فرزند دیگر آیت‌الله نظری به صفت «برای مردم» و «میان مردم» ایشان اشاره کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و استاندار مازندران در پیام مشترک خود با تعیین روز دوشنبه به عنوان روز عزای عمومی در استان، آیت‌ الله نظری‌خارم الشریعه را یکی از پایه گذاران نهضت امام راحل برای پیروزی انقلاب اسلامی در مازندران نامیدند که مجاهدت‌های وافر کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز به عنوان یار صدیق امام و رهبری دین خود را در این راه ادا کرد و در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر، دعوت حضرت حق را لبیک گفت و به مراد خود پیوست.

عین‌الله طالبی سرپرست فرمانداری سوادکوه به کارنامه درخشان و سوابق افتخارآمیز آیت الله نظری در مبارزه با نظام ستم‌شاهی و همراهی با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری دانست ونیز هدایت دینی مردم مومن دیار علویان در دوران پیروزی انقلاب ودفاع مقدس ودیگر مقاطع حساس تاریخی در اذهان ماندگار است.

سید‌مهدی جعفری امام جمعه پل‌سفید‌سوادکوه، خدمات ارزشمند را آیت‌الله نظری در تعلیم و ترویج معارف اسلامی، سیره اهل بیت(ع) و تربیت شاگردان ذکر کرد که در اذهان مردم ماندگار خواهد شد.

حجت الاسلام محمد‌زمان رضایی امام جمعه زیراب‌سوادکوه با اشاره به سوابق درخشان آیت‌الله نظری بر روحیه مردمی و دفاع از ولایت ایشان در مقاطع مختلف اشاره کرد.

به گزارش فارس، آیت الله عبدالله نظری در سال 1311 شمسی هجری در قریۀ خرمندیچال زیراب سوادکوه متولد گردید.

 

او که از حافظه و استعداد و نبوغ خاصی برخوردار و قرآن را در سن چهار سالگی در مکتب خانۀ محل خود در نزد مرحوم ملاابراهیم فرا گرفته بود، مقدمات را در سنین 6 – 7 سالگی در محضر والد بزرگوارشان شروع نموده که در سن هفت سالگی از سایه پرمهر و تعلیمات پدری محروم گشته در همان زمان در میان اقران و اماثل خود حائز مقامی عالی و ممتاز گشت.

وی پس از چندی در ساری از محضر اساتید حضرات آیات صدوقی-  سعادت –  نظری ادبیات را در حوزه علمیه رضاخان (سعادتیه) فرا گرفته و سپس به مشهد مقدس رضوی عزیمت نموده و در محضر ادیب نیشابوری-  آقا سید احمد نهنگ (مدرس)-  حاج شیخ هاشم قزوینی و مرحوم کجوری تلمظ نموده و پس از اقامتی چند در خراسان و استفاده از محضر بزرگان آن سامان، در عصر فرخنده زعیم عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقام الشریف وارد حوزۀ علمیۀ قم گردید.

 

در قم دروس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول را نزد اساتید حضرات آیات عظام حاج آقا حسین بروجردی به مدت 8 سال فقه، حاج آقا روح الله خمینی به مدت 8 سال اصول، حاج سید شهاب الدین نجفی مرعشی ، آقا شیخ راضی تبریزی، حاج شیخ محمد علی اراکی، حاج شیخ عباسعلی شاهرودی، حاج میرزا هاشم آملی، حاج آقا سلطانی طباطبائی، حاج آقا علی صافی و حاج آقا لطف ا… صافی کسب فیض و تفسیر و فلسفه عالی را در محضر علامه عالی تبار حاج سید محمد حسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان استفاده نمودند.

 

زیبایی بیان و سبک تدریس روان علاوه بر بنیۀ غنی علمی آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه  از همان ابتداء ایشان را به عنوان استاد کامل و جامعی در حوزه‌های علمیه مشهد و قم قلمداد نمود. اکثر فضلای آن دوران که جزو علمای این زمانند خاطره تدریس این استاد بزرگ را به خصوص در حوزۀ علمیۀ قم از یاد نمی‌برند و از آن با شگفتی و عظمت ذکر می‌نمایند و هم اکنون جمع کثیری از شاگردان وی در مقامات عالی کشور و نظام مشغول انجام وظیفه می‌باشند.

این تدریس در همۀ زمینه‌ها از قبیل ادبیّات، منطق، فلسفه، تفسیر و سطح فقه و اصول صورت می گرفت و هم اکنون سالیانی است که حوزۀ درس خارج ایشان در ساری برقرار و فضلا و اعلام از نعمت وجود این استاد عظیم الشّأن برخوردارند.

آیت الله نظری خادم الشریعه  چند سالیست که با تشکیل لجنۀ تحقیقاتی (علم کلام) در کنار تدریس فقه و اصول و تفسیر شخصاً بر فعالیت جمعی از فضلا و نخبگان حوزه علمیه مازندران در این زمینه اشراف داشتند. وی که در این فن از احاطه و وسعت خاصی برخوردار می باشند، به خاطر اهمیت زیادی که برای این کار قائلند به خصوص در تابستان‌ها وقت بیشتری را در حوزۀ تابستانی (ورسک) برای این کار مصروف می‌نمایند و اعاظم و بزرگانی از حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران و نیز اساتید عالیۀ دانشگاه‌ها در این امر همّت و جدیّت و همکاری دارند و اخیراً پاره ای از آثار این لجنه به صورت جزوات مختلف به چاپ رسیده است قرار است ا‌ن‌شاالله تعالی مطالب مطروحه به صورتی منظم و مبرّب تدوین شود.

 

از همان روزهای اولیۀ آغاز نهضت روحانیت شیعه در سال 41 – 42، حضرت آیت الله نظری که از شاگردان حلقه درس حضرت امام خمینی قدس سرّه الشّریف محسوب می شدند جزو پیشتازان و پایه گذاران نهضت به ویژه در سطح مازندران بودند.

مسؤولیت هماهنگی علماء آن عصر مازندران با خیزش انقلابی حوزۀ علمیّه قم به رهبری مراجع عظام تقلید آن زمان مخصوصاً حضرت امام تنظیم و امضاء اعلامیّه ها و بیانیّه ها و تلگرافات اعتراض آمیز و روشنگر بر علیه دستگاه سلطنت که از طرف مدرّسین و بزرگان حوزه علمیّه قم صادر می شد جهت دادن به فضلاء و طلّاب جوان و مبارز آن دوران حوزه تا پیروزی انقلاب مساعدت و یاری مالی و تقبّل هزینه‌های مربوطۀ به نهضت روحانیت و اعزام پیک‌های ویژه به شهرها در این زمینه، و مشاوره و همکاری با بزرگان و زبدگان انقلاب و … از جمله فعالیتها و اقدامات ایشان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

پس از پیروزی انقلاب نیز همچنان بارگران حمایت از نظام و مقام معظم رهبری و ترویج از اسلام را بر دوش دارند.

در اوج کشتارها و در بحبوحۀ انقلاب، آیت‌الله نظری پیام همبستگی مردم و عشایر سوادکوه را به محضر امام امّت در نوفل لوشاتوی پاریس رساندند و امام راحل طی نامه‌ای از این امر تشکر فرمودند و تقدیر خود را ابلاغ نمودند.

آیت‌الله نظری پس از اقامتی ۱۲ روزه در پاریس در روز ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ در کنار امام و با پرواز انقلاب به ایران برگشتند.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: آیت الله نظری خادم الشریعه یار امام پیروزی انقلاب آیت الله نظری حاج آقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر مطهر ٢ شهید گمنام در کرمان و رفسنجان/وداع با فرزندان روح الله در ديار حاج قاسم

پیکر پاک و مطهر ٢ شهید گمنام همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در روستای سیمک منطقه کوهپایه کرمان و شهر رفسنجان تشییع و خاکسپاری می‌شود.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، پیکر پاک و مطهر ٢ شهید گمنام همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در روستای سیمک منطقه کوهپایه کرمان و شهر رفسنجان تشییع و خاکسپاری می‌شود. 

مردم روستای سیمک منطقه کوهپایه شهرستان کرمان میزبان شهیدی ١٩ ساله و از شهدای عملیات خیبر و مردم رفسنجان میزبان شهیدی ٢٤ ساله هستند که از شهدای عملیات بدر می‌باشد.

مردم شهر رفسنجان پیکر مطهر یک شهید گمنام را از ساعت ١٥ امروز از میدان شهید سلیمانی تا میدان ابراهیم این شهر تشییع و سرانجام پیکر مطهر شهید در حسینیه نخل شهر رفسنجان خاکسپاری خواهد نمود.

مردم منطقه کوهپایه نیز با حضور پر شور و با شكوه خود از پیش از ظهر امروز پیکر مطهر شهید گمنام را از روستای درب انارستان به سمت روستای سیمک تشییع و مراسم تدفین پیکر مطهر شهید در روستای سیمک منطقه کوهپایه واقع در شهرستان کرمان در حال انجام است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو گفت: در حال حاضر در سطح ٢٥ شهرستان استان کرمان ١٤٥ یادمان و حرم شهدای گمنام وجود دارد و تعداد شهدای گمنام تدفین شده ٣٢٢ مورد می‌باشد که با تشییع ٢ پیکر مطهر شهدا در امروز تعداد شهدای گمنام تدفین شده در استان کرمان به ٣٢٤ مورد می‌رسد.

وی با اشاره به ضرورت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا در جامعه افزود: هم اکنون ٢٣ یادمان و حرم شهید گمنام در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان وجود دارد و ٤٢ شهید گمنام در سطح دانشگاه‌ها زینت بخش این مراکز علمی می‌باشند.

مهدوی فرد اعلام کرد: در سطح روستا‌های استان نیز ١٤ حرم و یادمان شهید گمنام وجود دارد و مزار ٢١ شهید گمنام زینت بخش روستا‌های استان کرمان است.

او گفت: در سطح مراکز نظامی و انتظامی استان نیز ١٤ حرم و یادمان شهید گمنام وجود دارد و ١٨ شهید گمنام در این مراکز خاکسپاری شده اند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اهمیت آشنایی نسل جوان با رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان در دوران ٨ سال دفاع مقدس افزود: در سطح شهر‌های استان ٩٤ حرم و یادمان شهید گمنام وجود دارد و ٢٤١ شهید گمنام زینت بخش شهر‌های استان کرمان می‌باشند.

همچنین سعید ایرانمنش مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان نیز در مصاحبه‌ای گفت: استان کرمان دارای ٦ هزار و ٨٠٠ شهید و ۲۱ هزار و ۵۰۹ نفر جانباز می‌باشد.

شایان ذکر است پبکر‌های مطهر این ٢ شهید گمنام شامگاه ١٣ اردیبهشت ماه وارد فرودگاه بین المللی کرمان و طی این مدت در شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان، مورد استقبال گرم مردم شهید پرور قرار گرفته و فضایی معنوی در این مناطق ایجاد شده بود.

دیگر خبرها

  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری
  • تشییع پیکر مطهر ٢ شهید گمنام در کرمان و رفسنجان/وداع با فرزندان روح الله در ديار حاج قاسم
  • گزارش تصویری | وداع با پیکر مطهر شهید حجت‌الله یوسفیه
  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است
  • امام جمعه قم: تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند
  • تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند /سپاه محاسبات چندین ابرقدرت را بهم ریخت
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • آیین تکریم آیت الله موسوی جزایری با حضور شیوخ طوایف عراق و خوزستان برگزار شد