Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهضت استادی بسیج طی نامه‌ای به وزیر علوم خواستار توقف ادغام معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در معاونت‌های دانشجویی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نهضت استادی بسیج طی نامه‌ای به وزیر علوم خواستار توقف ادغام معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در معاونت‌های دانشجویی شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ (سوره مبارکه النحل آیه ۱۲۵)

استاد گرامی جناب آقای دکتر منصورغلامی (دام عزه)
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

سلام‌علیکم؛
اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد، با احترام به استحضار می‌رساند درک نظام معیار اسلامی و نهادینه کردن آن در میان همه آحاد جامعه همچون نخی است که همه عناصر اجتماعی، نهادها، ساختار‌ها و سازمان‌ها را به یکدیگر متصل نموده و عامل بسیار مهم و حیاتی در وحدت و انسجام‌بخشی است که در این صورت هیچ جامعه‌ای تحت هیچ شرایطی زمینه‌های عامل وحدت خود را مورد تزلزل قرار نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
جمهوری اسلامی ایران نیز در دستیابی به اهداف خود بدون نظام معیار نمی‌تواند به اهداف خود برسد.   ایجاد چارچوب نظام معیار بدون توجه به مقوله فرهنگی ـ اجتماعی، امکان‌پذیر نیست. مقوله‌های فرهنگی ـ اجتماعی تبیین‌کننده چیستی، چرایی و چگونگی مسیر جامعه است، چراکه جریان‌های فرهنگی ـ اجتماعی، بخصوص در دانشگاه‌های کشور که ادعای توسعه تمدن اسلامی و ایجاد جامعه صالح را دارد، همچنین برای تربیت انسان در طراز جمهوری اسلامی، غایات و اهداف بسیار ارزشمند فرهنگی تربیتی وجود دارد که باید محقق شود، بنابراین باید توجه داشت که دستیابی به این غایات و اهداف، بدون داشتن مدیریت فرهنگی و اجتماعی مستقل، به‌هیچ‌عنوان میسر نمی‌شود. این امور ازجمله مباحث محتوایی و معنوی فطری است که انسان در طراز جمهوری اسلامی را تحقق می‌بخشد.
در این ماه‌های پایانی دولت، جمع کثیری از استادان انقلابی، متدین و وطن خواه دانشگاه‌ها با نگرانی از بعضی از تحولات و تصمیم‌گیری‌های اخیر تعدادی از هیأت‌های امناء در دانشگاه‌ها دایر بر ادغام معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی در معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها، خواستار آن شده‌اند که نهضت استادی کشور نسبت به این تصمیم مخرب و تضعیف‌کننده جایگاه فرهنگ و تربیت هشدار داده و از آن برادر ارجمند درخواست شود تا نسبت به توقف این‌گونه تصمیمات شتاب زده و سیاسی اقدام فرمائید.
بر همین اساس بنا به اطلاعات واصله از برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، به‌طور فزاینده و به‌صورت کاملاً بی‌صدا و هماهنگ، طی چند ماه گذشته طرح ادغام حوزه معاونت‌های فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه‌ها، در معاونت دانشجویی، تحت عنوان اصلاح ساختار و کاهش هزینه‌ها، از طریق تصویب در هیئت‌های امناء در حال شکل‌گیری است.
شاید ضروری نباشد برای آن استاد عزیز و ارجمند این مهم توضیح داده شود که حضرت امام خمینی (ره) در اولین سال‌های تشکیل نظام جمهوری اسلامی فرمودند: «دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملّت را سعادتمند می‌کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد، یک ملّت را به عقب می‌زند. (صحیفه امام، ج ۸، ص ۶۱)
بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران با فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی و در ادامه با گسترش آن در قالب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییر بنیادینی را ترسیم نموده اند که همانا تحول تربیتی و فرهنگی در استاد و دانشجو بود؛ تأخیر در تحقق این رسالت مهم موجب شد که خلف صالح ایشان بار‌ها این انتظار به‌حق را در قالب بیان‌های گوناگون دنبال نمایند. در مقطعی فرموده‌اند:
«اسلامی کردن دانشگاه‌ها یک معنای عمیق و وسیع و جامعی دارد و به اعتقاد من، از نان شب برای دانشگاه‌ها واجب‌تر است» و در زمان دیگری متذکر شدند که خروجی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور:
«باید عمیقاً متدین و دارای تعهد دینی و اخلاق دینی باشند، توقع ما از دانشگاه این است.»
معظم له همچنین در فراز دیگری در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کردند:
«(فرهنگ) این خیلی مهم است، فرهنگ هویت یک ملت است، ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملّت است. همه‌چیز مترتب بر فرهنگ است، فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، حاشیه و ذیل سیاست نیست، اقتصاد و سیاست ذیل و حاشیه بر فرهنگ‌اند. به این باید توجه کرد. نمی‌توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم.»
همچنین ایشان در رمضان سال ۱۳۹۷ در جمع اساتید منتخب دانشگاه‌ها یادآور می‌شوند که:
«یکی از مراکز مهم تربیت قوه‌ی عاقله‌ی کشور، دانشگاه است. در این فرآیند ساختن و پرورش دادن قوه‌ی عاقله برای اداره‌ی کشور، استاد یک نقش ویژه‌ای دارد، اگر دانشگاه بخواهد این نقش را ـ نقش ایجاد و پرورش قوّه‌ی عاقله‌ی کشور را ـ درست ایفا کند، یک الزاماتی دارد. یکی عبارت است از درگیر شدن با مسائل کشور؛ یعنی دانشگاه خودش را از مسائل کشور جدا نداند و مسائل کشور، چالش‌های کشور برای دانشگاه، مسائل واقعی و حقیقی و اصلی باشد. دوّم، تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویّتی دانشجویان است؛ یعنی فراتر از تعلیم، مسئله‌ی تربیت؛ آن‌هم با جهت‌گیری اخلاقی و معنوی و تلطیف روحی و دمیدن روح احساس هویّت در مجموعه‌ی جوان دانشجو. سوّم، یک صیرورت دائمی در محیط دانشگاه، یک تحوّل مستمر و دائمی در محیط دانشگاه».
آقای وزیر! به کدام‌یک از این انتظارات امام و رهبری و قضاوت‌های عقل پاسخ‌داده‌شده است؟ اینک چرا به‌جای تقویت سازوکار‌های فرهنگی دانشگاه، کوچک‌سازی آن در دستور کار برخی دانشگاه‌ها قرار گرفته است؟ فکر نمی‌کنید اگر وزرای آموزش عالی وظیفه خود را در این عرصه‌ها درک می‌نمودند و در پاسخ به یکی از این تذکرات راهبردی و مطالبات ملّت مسلمان ایران و در عمل به روح فرهنگی قانون اساسی اقدامات لازم را درباره فرهنگ و تربیت در دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساتید متدین دانشگاه شاخص‌های ارزیابی علمی تربیتی و فرهنگی برای اعتلای استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها تعریف، اندازه‌گیری و بر اساس آن رتبه بندی دانشگاه‌ها مبادرت می‌کردند، این روز‌ها نه‌تن‌ها اقدام به کوچک‌سازی ساختار‌های فرهنگی نمی‌کردید که بر اساس واقعیت‌های تلخ موجود، قدم‌های بلندی برای تخصیص منابع انسانی و مالی برای معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها برداشته تا با رشد ظرفیت‌های این عزیزان، ده‌ها رسالت بر زمین‌مانده ازجمله کمک به اصلاح تأثیرگذاری فرهنگی، تربیتی اساتید و شکل‌گیری رویکردی فرهنگی در مدیریت محیط دانشگاه‌ها محقق می‌شد، وانگهی در حالی که اینک برخی دانشگاه‌های مهم جهان به ایفای مسوولیت‌های اجتماعی روی آوردند به کدامین دلیل حوزة اجتماعی را مورد بی مهری قرار داده و آن را به عنوان اولویت بعدی محیط‌های علمی اعلام می‌کنید؟
آقای وزیر! حتما سند بنیادین دانشگاه اسلامی مصوب نظام اسلامی به سال ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطالعه کرده‌اید که در اولین راهبرد آن نوشته‌شده است: «تبیین و طراحی نظام جامع فرهنگی ـ تربیتی دانشگاه مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و هماهنگی دیگر نظامات دانشگاهی» و در راهبرد دوم نظام مدیریتی «تعادل هدفمند در طراحی و برنامه‌ریزی و طرح جامع دانشگاه با تأکید بر بعد فرهنگی و تربیتی» از گزاره‌های هدفمند آن است.
آیا با اجرای این راهبردها! به این نتیجه رسیدند که معاونین فرهنگی و اجتماعی را با ادغام در معاونت دانشجویی درگیر انبوهی از مسائل ذیربط خوابگاه، غذا و ده‌ها اقدام اجرایی روزمره نمایند؟ گو اینکه مسائل دانشجویی در دانشگاه‌ها تا به آن اندازه اهمیت دارد که خود موضوعیت یابد، اما برخی با آگاهی و یا نا آگاهی قصد کردند تا با التقاط دو حوزه مهم فرهنگی و دانشجویی به برخی امور صنفی دامن زده و احتمالاَ فرهنگ را به عنوان محور پیشرفت و تعالی دانشگاه‌ها در قربانگاه هندسة ذهن سکولار خود ذبح کنند.
همچنین شنیده شده است که برخی هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها برای تأمین پست‌های سازمانی و مناصب مورد نیاز فنی یا سیاسی ـ صنفی به این کار غیر عقلایی مبادرت کردند که لازم است در صورت اثبات مورد پیگرد قرار گیرند.
جناب آقای وزیر! نهضت استادی بسیج شما را وزیری انقلابی، متدین و از موسسان نهضت استادی بسیج در برخی دانشگاه‌ها می‌شناسد، گو اینکه این امرقطعا به معنای تضعیف فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌هایی است که قرار است نسل تحرک‌آفرین، دانا و انقلابی برای پیش برد گام دوم انقلاب به جامعه تحویل دهند. این اقدام تکرار تجربه تلخ و اشتباه وزارت آموزش و پرورش وقت در حذف معاونت پرورشی است که پس از تخریب‌های فرهنگی برجای‌مانده، آن‌هم با دستوررهبر حکیم انقلاب بازگردانده شد.
نهضت استادی بسیج صمیمانه، اما قاطعانه از جنابعالی تقاضا دارد در این شرایط حساس که تحولات و تطورات ناشی از فضای مجازی، طرح‌های تازه‌ای را برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی در محیط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی طلب می‌کند و با توجه به اینکه توطئه دشمنان مترصد اختلاف‌افکنی بین جریان‌های وفادار انقلاب اسلامی است، جنابعالی، اما باتدبیر خود در اسرع وقت و به‌فوریت از این اقدام نابه جا، مخرب و کاملا مشکوک قاطعانه جلوگیری نمایید.
توفیقات روزافزون شما را از خداوند منان مسئلت داریم.

ـ سازمان بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی
ـ سازمان بسیج اساتید استان آذربایجان غربی
ـ سازمان بسیج اساتید استان اصفهان
ـ سازمان بسیج اساتید استان اردبیل
ـ سازمان بسیج اساتید استان ایلام
ـ سازمان بسیج اساتید استان بوشهر
ـ سازمان بسیج اساتید استان تهران
ـ سازمان بسیج اساتید تهران بزرگ
ـ سازمان بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری
ـ سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی
ـ سازمان بسیج اساتید استان خراسان رضوی
ـ سازمان بسیج اساتید استان خراسان شمالی
ـ سازمان بسیج اساتید استان خوزستان
ـ سازمان بسیج اساتید استان زنجان
ـ سازمان بسیج اساتید استان سیستان و بلوچستان
ـ سازمان بسیج اساتید استان سمنان
ـ سازمان بسیج اساتید استان فارس
ـ سازمان بسیج اساتید استان قم
ـ سازمان بسیج اساتید استان قزوین
ـ سازمان بسیج اساتید استان کهکیلویه و بویراحمد
ـ سازمان بسیج اساتید استان کردستان
ـ سازمان بسیج اساتید استان کرمان
ـ سازمان بسیج اساتید استان کرمانشاه
ـ سازمان بسیج اساتید استان گیلان
ـ سازمان بسیج اساتید استان گلستان
ـ سازمان بسیج اساتید استان لرستان
ـ سازمان بسیج اساتید استان مازندران
ـ سازمان بسیج اساتید استان مرکزی
ـ سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان
ـ سازمان بسیج اساتید استان همدان
ـ سازمان بسیج اساتید استان یزد
ـ بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های دانشگاه پیام نور
ـ بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای
ـ بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های دانشگاه علمی ـ کاربردی
ـ بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های دانشگاه فرهنگیان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نهضت استادی بسیج معاونت فرهنگی دانشگاهها معاونت دانشجویی دانشگاه اسلامی وزیر علوم ـ سازمان بسیج اساتید استان ادغام معاونت های فرهنگی فرهنگی و اجتماعی نهضت استادی بسیج فرهنگی ـ اجتماعی برخی دانشگاه ها جمهوری اسلامی انقلاب فرهنگی دانشگاه ها محیط دانشگاه دانشگاه ها ی تربیت ی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۵۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی در یاسوج خبر داد و گفت: از این مبلغ تاکنون تنها ۳۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سیدعلی احمدزاده در بازدید محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از مجتمع کلاس‌های درسی دانشگاه مادر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 100 میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی اختصاص یافته که از این مبلغ تاکنون فقط 35 میلیارد تومان تخصیص یافته که در صورت تزریق اعتبار لازم پروژه‌های در دست اجرا سرعت می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه با حمایت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و با کمک اعتبارات استانی پروژه‌های دانشگاه یاسوج سرعت می‌گیرند، عنوان کرد: مجتمع درسی دانشگاه یاسوج با زیربنای پنج هزار و 800 متر مربع و پیشرفت 90 درصدی نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل است.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ضرورت دارد این مجمع کلاسی مهرماه به بهره‌برداری برسد و در اختیار دانشجویان قرار گیرد که از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم اعتبار لازم را اختصاص دهد.

احمدزاده همچنین در مراسم کلنگ‌زنی دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج گفت: این پروژه با 50 میلیارد تومان اعتبار اولیه اجرای آن آغاز شد و البته اعتبارات دانشگاه یاسوج به خوبی دیده نشده بود

وی با بیان اینکه با تدبیر وزیر علوم 50 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت خوابگاه متاهلی در حال احداث اختصاص یافت، یادآور شد: مجوز ساخت دومین خوابگاه متاهلی داده شده و 50 میلیارد تومان اعتبار هم برای دومین خوابگاه دانشگاه در نظر گرفته شد.

احمد زاده با اشاره به اینکه اعتبارات دانشگاه پیش از این 100 میلیار تومان بود که سر جمع به 200 میلیارد تومان افزایش یافت، ادامه داد: خوابگاه متاهلی در حال ساخت دانشگاه یاسوج  با زیربنای 2 هزار و 620 متر مربع و با 35 واحد در 4 طبقه در حال احداث است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در آیین کلنگ زنی دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج گفت: امیدواریم این پروژه که از اعتبارات سفر دور دوم رئیس جمهور به استان است هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد و مامن امنی برای تحصیل دانشجویان متاهل باشد.

محمدعلی زلفی گل ضمن قدردانی از اقدامات پیشین سیدعلی احمدزاده در راه‌اندازی دانشگاه قم و دانشگاه حضرت معصومه(س) اظهار داشت: استاندار کهگیلویه وبویراحمد یک چهره دانشگاهی است که قطعا در تخصیص های اعتبارات سفر رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای به دانشگاه یاسوج دارد.

زلفی گل با بیان اینکه هر چه نگاه به علم و دانش متفاوت‌تر باشد سرعت توسعه و رشد استان ارتقاء می یابد، گفت: خیر و برکت توسعه و رشد کمی و کیفی دانشگاه متوجه خود استان خواهد بود.

وزیر علوم در ادامه از خوابگاه متاهلی در حال ساخت دانشگاه یاسوج با زیربنای 2 هزار و 620 مربع و با 35 واحد در 4 طبقه از اعتبارات وزارت  ساخته می‌شود بازدید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی