Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@20:50:06 GMT

چگونگی تحقیق روی مغزهای کوچک

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۶۵۶۴

چگونگی تحقیق روی مغزهای کوچک

چطور ممکن است در این شرایط کودک را در دستگاه ام‌آر‌آی قرار داد و از او خواست تکان نخورد؟! این در حالی است که اهمیت مطالعات مغزی کودکان برای بررسی شرایط رشدی آن و نیز درک اختلالات و نحوه بروز و مشکلات ناشی از آن برای ما بسیار ارزشمند است.

تا پیش از این، تحقیقات برای مطالعه مغزی کودکان با استفاده از دستگاه ام‌آر‌آی و در شرایط آزمایشگاهی ممکن بود اما محققان دانشگاه کالیفرنیا چیزی شبیه به یک کلاه برای بررسی رشد مغزی کودکان تهیه کردند که ابزار مهمی برای فهم شرایط رشدی مغز به خصوص در مشکلاتی مثل اختلال طیف اوتیسم و فلج مغزی در کودکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



می‌پرسید در این کلاه چه چیزی استفاده شده است؟ فناوری به‌کاررفته در این کلاه شامل نور بی‌خطر «فروسرخ نزدیک» است که از طریق کلاه به سر منتقل و برای تولید تصاویر سه بعدی از فعالیت مغزی کودکان استفاده می‌شود.

این یعنی این‌که دیگر دکترها و متخصصان علوم اعصاب برای تصویربرداری از مغز کودکان به ام‌آر‌آی که گران و کاربرد آن هم برای کودک بیدار سخت است، نیاز ندارند.

نور قرمز از طریق صدها چراغ ال‌ای‌دی روی کلاه به پوست سر کودک می‌رسد و تغییرات اکسیژن‌رسانی در مغز را ترسیم می‌کند.

تغییرات اکسیژن‌رسانی در مغز به این معناست که کدام نواحی مغزی در حال پردازش اطلاعات است و این یعنی تیم تولیدکننده توانسته تصاویر با کیفیت بالا و سه بعدی را بدون نیاز به ام‌آر‌آی فراهم کند.

یکی دیگر از مزایای تولید این کلاه این است که دیگر مطالعه به محیط آزمایشگاه ختم نمی‌شود. می‌توان از کودک در هر محیط و شرایطی، حتی در خانه که کودک با محیط طبیعی خود و والدینش در تعامل است نیز تصاویر مورد نیاز را تهیه کرد.

سرپرست پروژه دکتر راب کوپر، متخصص مهندسی‌پزشکی و فیزیک‌پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «همان‌طور که والدین می‌دانند، نوزادان شش‌ماهه بسیار فعال هستند. آنها مدام حرکت می‌کنند و به‌راحتی حواسشان پرت می‌شود. با استفاده از تکنیکی مانند ام‌آر‌آی، کودک باید کاملا ثابت بماند که در مورد نوزادان تقریبا غیرممکن است، مگر این‌که در خواب و آرام باشند. روشی که ما نشان داده‌ایم ایمن، بدون صدا و پوشیدنی است و می‌تواند تصاویری از عملکرد مغز با وضوح مکانی بهتر از هر فناوری قابل مقایسه دیگر تهیه کند.»

وی می‌افزاید: «امید ما این است که نکات مخفی بی‌شماری که در زمینه رشد مغزی کودکان برای ما وجود دارد با استفاده از این نسل جدید فناوری‌ها روشن شود و به گروه وسیعی از محققان در زمینه‌های مختلف اجازه دهد اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی رشد مغز نوزاد سالم کسب کنند و روش‌های جدیدی را برای تشخیص، نظارت و در نهایت درمان بیماری‌های عصبی مانند اوتیسم و فلج مغزی به‌دست آورند.

فاطمه موسوی بصیرت - دانش
منبع: Neuro Science News

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مغز کودکان مغز کودکان مغزی کودکان ام آر آی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی

در جریان جدیدترین جنایت صهیونیست ها در یورش به نوار غزه، بمباران پارک کودکان در اردوگاه پناهجویان المغازی واقع در منطقه دیرالبلح، به شهادت ۱۴ کودک و مجروح شدن چندین نفر دیگر منجر شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، اشغالگران صهیونیست حتی به کودکان غزه نیز اجازه نمی‌دهند چند دقیقه در روز برای فرار از واقعیت دردناک جنگ، مشغول بازی شوند. ارتش صهیونیستی در جدیدترین جنایت خود محوطه بازی کودکان در اردوگاه المغازی، واقع در منطقه دیرالبلح را هدف قرار داد و دست کم 14 کودک فلسطینی را به شهادت رساند.

 

.

 

حمله موشکی ارتش رژیم صهیونیستی به خیابانی مملواز جمعیت و کودکان مشغول بازی باعث شد این هیاهوی کودکانه به یکباره خاموش شود. همه کودکان بجز چند نفر که در این حادثه مجروح شدند، به شهادت رسیدند.

رجاء رضوان،کودک ساکن اردوگاه المغازی در تشریح جزئیات این جنایت به خبرنگار تسنیم در نوار غزه گفت: می خواستم وسائلی بخرم، همین که آماده شدم و میخواستم به بیرون از اردوگاه بروم، ناگهان بمباران شروع شد و دقیقاً یک موشک جلوی من به زمین اصابت کرد. محمد، پسر عمویم هم آسیب دید و روی زمین افتاد.

«فهد صیدم»، یکی دیگر از کودکان ساکن اردوگاه المغازی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: داشتم درخیابان راه می رفتم، شاهد بودم که بچه ها با خوشحالی در حال رفت و آمد و بازی بودند که ناگهان بمباران اتفاق افتاد. دست و پای بچه ها قطع شد و همه روی زمین افتاده بودند تا اینکه نیروهای امدادی آمدند و همه بچه ها را بردند.

این جنایت که در روز روشن در اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز نوار غزه رخ داد و جان 14 کودک را گرفت، نشانگر پافشاری اشغالگران بر ارتکاب جنایات شان علیه کودکان غزه است. کودکان مهم‌ترین و آسیب‌پذیرترین قشری هستند که در این جنگ هدف قرار گرفته و تا کنون بیش از 14 هزار کودک بی گناه توسط اشغالگران به شهادت رسیده اند.

باسم العثامنه، که دخترش ملاک در جریان این تجاوز زخمی شد به خبرنگار تسنیم گفت: خدا رحم کرد که جراحت‌های دخترم ملاک، در مقایسه با دیگر کودکان سطحی بود. خدا به همسایه ها و خانواده هایی که پسران و دخترانشان را از دست دادند صبر دهد. خدا را شکر ملاک جراحت هایش سطحی است، همین طور محمد، فرزند برادرم نیز جراحت هایش سطحی است. خدا رحم کرد.

 

 

جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شدبرنامه عمران ملل متحد: بازسازی غزه 80 سال طول می‌کشد

 

 مردم و کودکان غزه حتی در این شرایط دشوار نیز در برابر تجاوز و اشغال تسلیم نمی شوند. جنگ نه تنها آنها را می کشد، بلکه آنها را از داشتن مادرانشان نیزمحروم می کند. گزارش سازمان ملل از شهادت دست کم 10 هزار زن از جمله 6 هزار مادر در خلال جنگ غزه حکایت دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی