Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@08:19:50 GMT

عاشقان شیرینی معتاد می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۸۹۷۷

عاشقان شیرینی معتاد می‌شوند

شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هر ماده غذایی که در مصرف آن افراط صورت بگیرد، حتی خوردن آب، میوه و مقدار کم شیرینی هم می‌تواند ضرر‌هایی برای بدن داشته باشد. یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به مصرف شیرینی و مواد حاوی قند بالا، اعتیاد به مصرف مواد شیرین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در واقع شیرینی می‌تواند در بعضی افرادی که نسبت به مصرف آن افراط می‌کنند، اعتیاد ایجاد کند؛ چرا که مصرف شیرینی دقیقا در قسمتی از سنسور‌های مغز اثر می‌گذارد به همین دلیل است که افراد بعد از خوردن شیرینی به نسبت حال خوبی دارند و این موضوع در افرادی که به مصرف شیرینی عادت دارند بیشتر دیده می‌شود.

اولیایی گفت: در واقع با مصرف انواع شیرینی، قند و شکر ماده‌ای به اسم دوپامین در بدن تولید می‌شود که باعث سرخوشی و انرژی بالای بدن می‌شود؛ بنابراین فرد برای داشتن حال خوب، مدام به مصرف شیرینی ترغیب می‌شود.

مصرف شیرینی عامل اصلی چاقی

این مشاور تغذیه بیان کرد: اولین مشکلی که در پی مصرف شیرینی ایجاد می‌شود، چاقی و افزایش وزن شدید است. در پی افزایش وزن اختلالاتی مانند انواع سرطان، دیابت، گرفتگی عروق، کاهش قدرت تمرکز، تسریع روند پیری، آکنه، اختلال در خواب، سرد مزاجی، مشکلات گوارشی و کبد چرب را هم شاهد خواهیم بود.

اولیایی افزود: این روزها که بیماری کبد چرب در بین افراد جامعه بسیار شایع شده، افزایش مصرف شیرینی می‌تواند این وضعیت را به شدت تحت تاثیر منفی قرار دهد.

این مشاور تغذیه در پاسخ به این سوال که آیا باید از مصرف شیرینی و قند به طور کامل منصرف شد، گفت: اگر بتوانیم از مصرف قندو شیرینی به طور کامل پرهیز کنیم، اقدام بسیار مناسبی است. در واقع از نظر تغذیه‌ای محرومیت مدام در خصوص مصرف شیرینی و شکر ایجاد نمی‌کنیم اما باید مصرف این مواد غذایی آگاهانه انجام شود.

اولیایی تصریح کرد: افرادی که برای مصرف شیرینی وابستگی شدید دارند باید سعی کنند هر روز میزان مصرف خود را کاهش دهند. برای افراد عادی وقتی هوس به مصرف شیرینی می‌کنند، بهتر است حواس خود را به موضوع دیگری پرت کنند؛ در واقع هدف این است که فکر خود را از مصرف زیاد شیرینی دور کنند. توصیه می‌شود نه تنها در مصرف شیرینی، بلکه نسبت به هر ماده غذایی به اصل تعادل، پایبند باشید.

بیشتر بخوانید

هشدار؛ گرفتگی صدا زنگ خطر ابتلا به یک سرطان علائم افت قند خون/ نکاتی مهم از تاریخ انقضای داروها/ خوراکی‌های چربی‌سوز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیرینی تغذیه سالم مصرف شیرینی مصرف شیرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۸۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، مهدی ابراهیمی در گفتگویی با بیان اینکه تکدی‌گری به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته می‌شود، اظهارکرد: برهمین اساس، طبق قانون، شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در معابر شهری، با همکاری نیروی انتظامی را در دستورکار خود داریم. وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۴۷۰۰ نفر متکدی در سطح شهر شناسایی و به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شده‌اند، گفت: ۷۵ درصد این افراد «آقا»، ۱۹ درصد «بانوان» و ۶ درصد هم کودکان زیر ۱۸ سال هستند. معاون اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد افزود: متاسفانه تست اعتیاد بیش از ۱۸۹۰ نفر از متکدیان، مثبت بوده که با هماهنگی مقام قضایی و همکاری بهزیستی به کمپ‌های درمان اعتیاد رایگان و دولتی تحویل شده‌اند. ابراهیمی تصریح کرد: علاوه بر این، ساماندهی متکدیان اطراف حرم مطهر رضوی نیز با همکاری مسئولین مربوطه صورت گرفته در همین قالب، بیش از ۷۹۰ نفر به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند. ابراهیمی اظهارکرد: متاسفانه شایع‌ترین موضوع در پدیده تکدی‌گری، سواستفاده از احساسات زائرین و مجاوران است که متکدیان حرفه‌ای با شیوه‌های متنوع و مختلفی همچون استفاده از عروسک به‌جای نوزاد و تغییر ظاهر از مرد به زن، به تکدی‌گری می‌پردازند. وی گفت: سالمندان و زنان، بیش از سایر گروه‌های سنی در معابر و چهارراه‌ها حضور دارند و دلیل آن هم، کمک بیشتر مردم به این گروه‌های سنی است. 46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901231

دیگر خبرها

  • جمع‌آوری ۲۷۶ معتاد متجاهر در کردستان
  • ۱۷۱ معتاد بهبود یافته شاغل شدند
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • بررسی اضافه شدن نام «خلیج فارس» به استقلال/ اولیایی:مالکان جدید باشگاه اول طرح توسعه ارائه بدهند
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد