Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@00:40:04 GMT

شکر تلخ

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۹۴۰۵

شکر تلخ

قند و شکر، پس از صنعت نساجی، دومین صنعت قدیمی ایران بوده و از جمله اقلام پر مصرف خانوار است که متاسفانه این روزها شاهد گرانی و نبود این اقلام در فروشگاه ها و نگرانی مردم شدیم.

خبرگزاری شبستان،خراسان جنوبی: قند و شکر، پس از صنعت نساجی، دومین صنعت قدیمی ایران است این صنعت با توجه به استراتژیک بودن و منبع ارزان تامین انرژی نسبت به سایر مواد غذایی، همواره مورد توجه و حمایت دولت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش کشاورزی به عنوان مهمترین بخش و تامین کننده مواد اولیه آن است و در کنار بخش کشاورزی، انرژی و صنعت حمل و نقل هم در این صنعت تاثیرگذار هستند. بیشترین مصرف کننده قند و شکر در وهله اول خانوارها و بعد از آن صنایع غذایی، لبنی است.

 

در سطح جهانی، به طور عمده شکر از نیشکر و چغندر قند استخراج می شود و تولید قند و شکر از نیشکر یا چغندر قند به آب و هوا و منطقه جغرافیایی بستگی دارد.

 

این روزها افزایش قیمت اقلام مورد نیاز خانوارها و سبقت قیمت ها به امری عادی تبدیل شده است، نایاب شدن قند و شکر و افزایش قیمت آن به عنوان یکی از اقلام مهم در سبد غذایی خانوار، این روزها مشکلی به مشکلات مردم افزوده است.

 

قیمت شکر از حدود یک ماه گذشته دچار نوسان شده است برخی کاهش تولید نیشکر و ... را مهم‌ترین دلایل این مشکل عنوان می کنند و برخی هم افزایش قیمت ناگهانی شکر را مزید بر علت می دانند.

 

طی هفته‌های اخیر قیمت قند و شکر افزایش یافته است و در حال حاضر قند پنج کیلوگرمی با افزایش قیمت بین 70 تا 80 هزار تومان عرضه می شود اما شکر در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها و... وجود ندارد و فقط شکر تنظیم بازار به صورت بسته بندی شده با قیمت 8 هزار و 700 تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

 

 

مسئولان پاسخگو نیستند

یکی از شهروندان ضمن گلایه مندی از افزایش بی رویه قیمت ها می گوید: چرا مسئولان به فکر مردم نبوده و پاسخگو نیستند با این افزایش قیمت ها قادر به تأمین نیازهای ضروری خانواده هم نیستیم.

 

«علی هاشمی» می افزاید: یک روز روغن گران و نایاب می شود و روز دیگر برنج، دیگر با این افزایش قیمت ها دخل و خرج مان همخوانی ندارد.

 

وی با اشاره به قرار داشتن در آستانه نوروز می گوید: در این ایام به قند و شکر بیشتری نیاز است و با این افزایش قیمت و نایاب بودن شکر، خانواده ها با مشکل مواجه می شوند چرا که به هر فروشگاه و مغازه برای خرید مراجعه می کنیم می گویند شکر نداریم.

 

 

شهروند دیگری هم ضمن گلایه از افزایش بی رویه قیمت ها می گوید: با افزایش اقلام مورد نیاز مردم هر بار یکی از اقلام ناخواسته از سبد غذایی خانواده حذف می شود وقتی گوشت گران شد گفتیم حبوبات و تخم مرغ بیشتر مصرف می کنیم اما حبوبات و تخم مرغ هم گران شد.

 

«مریم محمدی» گریزی به شغل همسرش می زند و می گوید: همسرم خیاط است و باتوجه به بیماری کرونا در این ایام میزان سفارشات و کار بسیار کم بوده است برای تهیه مواد غذایی، کرایه منزل و... با مشکل جدی مواجه شدیم.

 

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن و... می گوید: در گذشته با افزایش قیمت گوشت قرمز وسعمان به خرید گوشت مرغ می رسید اما با افزایش قیمت مرغ و بالا رفتن تورم و کم بودن حقوق ها دیگر خرید مرغ و تخم مرغ هم امکان پذیر نیست.

 

وی در ادامه به این نکته اشاره می کند که در گذشته تخم مرغ را به صورت کیلویی تهیه می کرده اما در حال حاضر با توجه به افزایش بی رویه قیمت ها و عدم کنترل و نظارت مسئولان باید بر اساس نیاز و دانه ای آن را تهیه کند.

 

وی نبود شکر را هم در ایام منتهی به نوروز از مشکلات می داند و می گوید: سال گذشته با توجه به شروع بیماری کرونا نوروز و عید دیدنی انجام نشد اما امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی دید و بازدیدها خواهد بود تعداد زیادی از شهروندان شیرینی مورد نیاز عید نوروزشان را خودشان تهیه می کردند که آن هم امسال با افزایش قیمت شکر توجیه ندارد و با این وجود شیرینی هم از سفره نوروز حذف خواهد شد.

 

در ادامه یکی از فروشندگان با اشاره به کمبود شکر در استان می گوید: با توجه به افزایش قیمت شکر از آوردن و فروش این محصول خودداری کردیم چون قیمت آن خیلی بالا رفته است و برای خریدار هم توجیه ندارد.

 

«امیر محمد زاده» در خصوص کمبود شکر معتقد است، در استان کمبود شکر نداریم اما با توجه به عرضه شکر تنظیم بازار با قیمت پایین تر برخی شکر را دپو کرده تا جو آرام شده و مردم این افزایش قیمت سه هزار تومانی در هر کیلوگرم را هضم کرده و آن را کم کم وارد بازار کنند.

 

وی می گوید: قیمت قند 5 کیلوگرمی از یک ماه گذشته از 55 هزار تومان به حدود 70 هزار تومان و قیمت شکر از 8 هزار و 100 تومان به 11 هزار و 500 رسیده است که با توجه به نبود ثبات قیمت در بازار، قدرت خرید مردم و به دنبال آن میزان فروش ما کاهش چشمگیری داشته است.

 

 

کمبود شکر نداریم

در ادامه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتکو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه از ابتدای امسال سه هزار و 382 تن شکر جذب و توزیع شده است، می گوید: از این میزان شکر جذب شده 626 تن در حال توزیع و مابقی توزیع شده است.

 

«الیاس جویبان» می افزاید: هزار و 319 تن شکر دیگر در حال پیگیری و جذب است که به محض جذب در شبکه توزیع قرار می گیرد و با این روند جذب و توزیع در استان مشکل کمبود شکر وجود ندارد.

 

وی یادآور می شود: با توجه به تغییر تعرفه در حال حاضر برای صنف و صنعت شکر کیلویی 11 هزار و 500 تومان عرضه می شود و سهمیه مردمی با قیمت 8700 در قالب بسته بندی یک کیلوگرمی تنظیم بازار توزیع می شود.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان تاکید می کند: از 626 تن شکر در حال توزیع 410 تن بین صنف و صنعت و 216 تن بین مردم استان توزیع می شود.(حدود50 درصد در شهرستان ها و حدود 50 درصد در مرکز استان)

 

وی با بیان اینکه هزار و 319 تن شکر دیگر در حال جذب است، می گوید: در حال حاضر در 30 واحد صنفی منتخب، فروشگاه های زنجیره ای و مواد غذایی شکر تنظیم بازار توزیع می شود و مردم نگران کمبود شکر نباشند.

 

 

افزایش قیمت قند و شکر

در ادامه رئیس اتحادیه خواربار فروشان بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با اشاره به افزایش قیمت شکر، می گوید: در حال حاضر 70 نفر از طریق اتحادیه معرفی شدند تا شکر تنظیم بازار را با قیمت 8700 تومان در اختیار شهروندان قرار دهند.

 

«محمد شریف» با بیان اینکه در حال حاضر کمبود شکر در استان مشاهده می شود، می افزاید: برای حل مشکل کمبود باید در کنار شکر تنظیم بازار شکر آزاد هم وجود داشته باشد تا با مشکل کمبود مواجه نشویم.

 

وی قیمت هر بسته 5 کیلوگرمی قند را 75 هزار تومان اعلام می کند و می گوید: در چند روز گذشته حدود 50 تن قند با قیمت قبل عرضه شد یعنی هر بسته 5 کیلوگرمی قند با قیمت 55 تا 58 هزار تومان بین فروشگاه ها توزیع شد.

 

وی قیمت قند در حال حاضر را بر اساس برند، نوع و کیفیت آن را بین 65 تا 78 هزار تومان به ازای هر پنج کیلوگرم اعلام می کند و می گوید: عرضه قند با قیمت بالاتر از این ارقام تخلف محسوب می شود.

 

 

پایان پیام/706

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمبود قند و شکر گلایه مردم خراسان جنوبی شکر تنظیم بازار افزایش قیمت افزایش قیمت حال حاضر فروشگاه ها هزار تومان کمبود شکر قند و شکر قیمت شکر قیمت قند تخم مرغ قیمت ها تن شکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۳۲ سنت رسید.

به گزارش مشرق، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه افزایش یافته است. وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور احتمالاً در شرایط مستحکم‌تری نسبت به سه ماهه اول سال جاری میلادی قرار دارد. از طرف دیگر نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت به خاطر ادامه تنش‌ها در خاورمیانه هنوز پابرجاست.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۳۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۵ سنت معادل ۰.۳۰ درصد افزایش ۸۳ دلار و ۸۲ سنت معامله می‌شود.

جانت یلن وزیر خزانه جاری آمریکا در روز پنجشنبه گفت رشد اقتصاد این کشور احتمالاً بهتر از آن چیزی است که اطلاعات ضعیف‌تر از حد انتظار در سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان دادند.

وی گفت رشد تولید ناخالص داخلی در آمریکا در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته و تورم تا سطح متعادل‌تری پایین آمده است.

اطلاعات نشان می‌دادند رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول آهسته شده است. قبل از اظهارات یلن، همه چیز حاکی از افزایش تورم بود که بر قیمت نفت تاثیر می‌گذاشت، چون سرمایه‌گذاران تخمین می‌زنند فدرال رزرو نرخ بهره را قبل از ماه سپتامبر پایین نمی‌آورد.

شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی برای ماه مارس که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو برای تعیین سیاست‌های پولی‌ست قرار است امروز منتشر شود.

از طرف دیگر ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه همچنان بر نگرانی نسبت به عرضه نفت افزوده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

رژیم صهیونیستی حمله هوایی خود به شهر رفح‌ را علی رغم هشدار به متحدانش در مورد تلفات زیاد آغاز کرده است.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟