Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظریف اقدامات تهران را مطابق با توافق هسته‌ای دانست و بر لزوم بازگشت آمریکا به اجرای کامل تعهداتش تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان، اقدامات تهران را مطابق با توافق هسته‌ای دانست  و بر لزوم بازگشت آمریکا به اجرای کامل تعهداتش تاکید کرد و گفت: ایالات متحده باید حسن نیت خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایجاد کند چرا که ایالات متحده به دلیل تصمیم خودشان برای خروج از توافق هسته‌ای بدون به ریشه‌های موجود در داخل آن، خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از طرف دیگر ایران از سازوکار‌های توافق هسته‌ای برای محدود کردن همکاری خود استفاده می‌کند، اگر بند ۳۶ را بخوانید ما کاملا مطابق با توافق هسته‌ای عمل کردیم. اکنون ایالات متحده باید دوباره به اجرای تعهداتش بازگردد که در آن صورت ایران بلافاصله برای پاسخ دادن آماده خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه در اینجا زمان مطرح نیست، اظهار کرد: مساله این است که آیا ایالات متحده و دولت جدید می‌خواهد از سیاست‌های قدیمی، سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ پیروی کند یا خیر.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: در این صورت می‌توانیم در مورد مساله دیگری که رئیس جمهوری بایدن مطرح کرده است بحث کنیم. توافق هسته‌ای بر اساس آنچه می‌توانستیم توافق کنیم و نمی‌توانستیم توافق کنیم، مورد مذاکره قرار گرفت. این توافقی است که انجام شده است. ایالات متحده مجبور است آنچه در مورد آن توافق کردیم را بپذیرد. ما تصمیم گرفتیم که در مورد برخی موارد به توافق نرسیم، نه به این دلیل که آن‌ها را نادیده گرفتیم بلکه به این دلیل که ایالات متحده و متحدانش برای انجام آنچه که لازم بود، آماده نبودند.

 

وی اضافه کرد: آیا ایالات متحده آمادگی دارد فروش سلاح به منطقه ما را متوقف کند، اگر می‌خواهد در مورد دفاعی ما صحبت کند؟ ما یک هفتم عربستان سعودی با دو و نیم برابر جمعیت، صرف دفاع می‌کنیم.

 

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: آیا ایالات متحده آماده کاهش صد‌ها میلیارد دلار اسلحه‌ای است که به منطقه ما می‌فروشد، است؟ آیا ایالات متحده آمادگی دارد جلوی کشتار کودکان در یمن را بگیرد تا بخواهد در مورد وضعیت یمن صحبت کند؟ هنگام مذاکره در مورد توافق هسته‌ای، ایالات متحده برای بحث در مورد این مسائل آماده نبود.

 

ظریف اظهار کرد: به همین دلیل توافق کردیم که توافقی که بهای آن را پرداخت می‌کنیم، محدود کنیم. شما می‌دانید که محدودیت‌های خرید تسلیحات ایران برای ۵ سال تمدید شد، این محدودیت در ماه اکتبر برداشته شد، زیرا ما در مورد مسائل منطقه توافق نکردیم و همچنین در مورد مسائل موشکی نیز توافق نکردیم.

 

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۳ مساله موشک‌ها هم برطرف خواهد شد، اظهار کرد: طبق قطعنامه‌های قبلی، مساله موشکی زمانی موضوع خواهد شد اگر ایران توانایی تولید کلاهک جنگی را داشته باشد؛ بنابراین موضوع بی‌اهمیت و بی‌ربط خواهد بود.

 

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره اظهارات همتای آمریکایی خود که گفته بود اگر ایران به تعهداتش عمل کند، آن را بررسی خواهد کرد و سپس اقدام متناسب را انجام می‌دهد، گفت: هیچ مکان یا فرایندی برای همسان‌سازی اقدامات وجود ندارد تا بتوان کاری را با هماهنگی انجام داد.

 

ظریف افزود: همانطور که می‌دانید در داخل برجام، سازوکاری در نظر گرفته است. یکی از آن‌ها کمیسیون مشترک است و کمیسیون مشترک دارای یک هماهنگ‌کننده است. هماهنگ کننده دارای دو عنوان است، پیش از این فدریکا موگرینی بود و اکنون جوسب بورل است. او یک عنوان تحت نماینده اتحادیه اروپا در موضوع سیاست دفاعی خارجی است و عنوان دیگر او، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک است. او می‌تواند از هر دو عنوان برای آنچه که آمریکا و ایران باید انجام دهند، استفاده کند.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: به وضوح، تمام اقداماتی که ایران انجام می‌دهد توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید و نظارت می‌شود. ما نشان داده‌ایم که ما به وعده‌های خود عمل می‌کنیم، طرفی که نتوانسته است نشان دهد که به وعده‌های خود عمل می‌کند ایالات متحده بوده است.

 

ظریف اظهار کرد: همانطور که گفتم ایالات متحده نیاز به اثبات حسن نیت خود دارد همانچنان که ما پیش از آن حسن نیتمان را اثبات کرده‌ایم. ما از محدودیت‌های توافق هسته‌ای دور هستیم برای اینکه ایالات متحده تلاش می‌کند یک جنگ اقتصادی کامل علیه ایران تحمیل کند.

 

وی تصریح کرد: اکنون اگر متوقف شود، ما به انطباق کامل برمی‌گردیم. برخی از مواردی که شما به هشت هزار پوند ذخیره اورانیوم غنی شده اشاره کردید، می‌تواند در کمتر از یک روز به مقدار قبلی بازگردد، همچنان که پیش از این انجام دادیم، اورانیوم غنی شده را فرستادیم و در قبال آن کیک زرد دریافت کردیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: برخی موارد دیگر ممکن است چند روز یا چند هفته‌ها طول بکشد، اما بیش از زمان ایالات متحده برای عمل به دستورات اجرایی به منظور بازگرداندن فعالیت‌های حمل و نقل، بانکداری، نفت ایران و سایر موردی که رئیس جمهور ترامپ آن را نقض کرد، طول نمی‌کشد.

 

ظریف درباره قانون راهبرد لغو تحریم و اخراج بازرسان که از آن به عنوان نقض تعهدات ایران نام برده شد، هم گفت: این مواردی که انجام دادیم، نقض توافق از طرف ما نبود بلکه بخشی از کاهش تعهد ما بود. زیرا این‌ها تعهدات داوطلبانه‌ای هستند که انجام می‌شوند، ما بازرسان را بیرون نمی‌ریزیم بلکه تعداد آن‌ها را کاهش می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید امروز ایران سختگیرانه‌ترین فرایند بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نسبت به هر کجای دیگر جهان دارد.

 

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران اظهار کرد: اقدامات ایران بار‌ها و بار‌ها مورد بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. ما این مساله را محدود خواهیم کرد، اما راه حل بسیار ساده‌ای برای آن وجود دارد که بازگشت ایالات متحده به اجرای تعهدات خود، پیش از آن تاریخ است. آن تاریخ، یک روز مهم است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمدجواد ظریف محمد جواد ظریف ظریف مطابق با توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران آیا ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۹۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا قراردادی 13 میلیارد دلاری برای جایگزینی "هواپیمای روز قیامت" با یک شرکت آمریکایی بسته است.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، نیروی هوایی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که قراردادی 13 میلیارد دلاری با شرکت "سیرا نوادا" برای ساخت یک هواپیمای جایگزین برای بوئینگ های " ای 4 بی" E-4B - معروف به هواپیمای روز قیامت منعقد کرده است.

ایالات متحده آمریکا پیشتر در دهه 1970 برای سناریوهای مختلف یک جنگ هسته ای یک هواپیمای خاص موسوم به "روز قیامت" به شرکت بوئینگ سفارش داده بود که هم اینک 4 فروند از این هواپیماها که به "ای 4 بی" معروف است در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده است.

عکس آرشیوی از هواپیمای روز قیامت ای 4 بی/ رویترز

این هواپیماها برای شرایط اضطراری یک جنگ هسته ای و یا جنگ تمام عیار که زیر ساخت های حیاتی آمریکا مورد هدف قرار بگیرد، طراحی شده است که از آن به عنوان یک مرکز فرماندهی و کنترل هوایی استفاده می شود.

سخنگوی نیروی هوایی آمریکا روز جمعه در بیانیه ای گفت: پروژه مرکز عملیات هوابرد بقا (SAOC) قرار است جایگزین هواپیمای قدیمی (ای 4 بی) دهه 1970 شود که به پایان خدمت خود نزدیک می شود.

نیروی هوایی افزود: کار بر روی SAOC در کلرادو، نوادا و اوهایو انجام می شود و انتظار می رود در سال 2036 تکمیل شود.

رویترز در ماه دسامبر گزارش داد که نیروی هوایی ایالات متحده قرارداد با شرکت بوئینگ به منظور توسعه هواپیمای روز قیامت جدید موسوم به (BA.N) "نگهبان شب" را  لغو کرده است.

هواپیمای روز قیامت که معمولا برای انتقال وزیر دفاع ایالات متحده استفاده می شود، به عنوان یک پست فرماندهی متحرک طراحی شده است که قادر به مقاومت در برابر انفجارهای هسته ای و اثرات الکترومغناطیسی است و به رهبران ایالات متحده این امکان را می دهد تا در صورت بروز شرایط اضطراری ملی، با سوار شدن به این هواپیما ارتش را از این مکان هدایت و کنترل کنند. 

E-4B همچنین قادر به سوخت گیری در هوا است و دارای اتاق های کنفرانس و و تجهیزات ارتباطی پیشرفته است.

نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر چهار فروند هواپیمای E-4B را با حداقل یک فروند در حالت آماده باش در همه زمان ها اداره می کند. 

این هواپیماها از ناوگان هواپیماهای جامبو جت بوئینگ 747-200 با تغییرات بسیار زیاد ساخته شده که با منسوخ شدن قطعات آن، نگهداری آنها به طور فزاینده ای دشوار و گران شده است.

انتظار می رود E-4B در اوایل دهه 2030 به پایان عمر مفید خود برسد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ساخت هواپیمای "روز قیامت" در روسیه دستور رئیس جمهور روسیه برای ساخت دو فروند هواپیمای "روز رستاخیز" هواپیمای روز قیامت چیست؟

دیگر خبرها

  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری
  • روسیه به کانادا هشدار داد
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی