Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@03:41:17 GMT

درباره گز و خواص آن

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۱۴۱۵

در مورد گز و خواص آن چه می دانید؟ گز سنتی ایرانی، یکی از قدیمی ترین و زیباترین شیرینی ها است. همچنین ممکن است یکی از غیرمعمول ترین غذاهای لذیذ دنیا باشد.این شیرینی خوشمزه که گز نامیده می شود از شهر اصفهان، شهر زیبای ایران که دوبار پایتخت بوده است، برخواسته است. شما برای تهیه گز اصفهان می توانید بصورت فیزیکی و یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر دوست داشتید برای خرید گز اعلاء اصفهان اقدام کنید می توانید از سایت گز آنتیک این کار را انجام داده و بهترین گز اصفهان را درب منزل تحویل بگیرید.

 

درباره گز

نام گز از " گز انگبین" که به معنای شیره انگبین است گرفته شده است.انگبین نوعی درخت گز کوهی وحشی است که درکوه های زاگرس در اصفهان می روید. گز مانا نامیده می شود، مانا در متون ابراهیمی به غذایی می گویند که از آسمان می آید.

چند صد سال پیش ، گیاه شناسان دریافتند که مانا شیره درخت نیست و واقعاً از بهشت نمی آید. بلکه ترشحات حشره درخت گز است. این حشرات حدود یکسال زندگی می کنند و تمام آن را روی همان درخت می گذارنند.

ماده ها با تغذیه از درخت و سپس آزاد کردن مایعات غلیظ شیری و شیرین که روی شاخه های درخت خار می چسبد ، گز تولید می کنند. این گز هنگام قرار گرفتن در معرض هوا به حالت جامد خشک می شود.

گز نخ مانند از أواخر تابستان تا اویل پاییز برداشت می شود. دروگرها بوته ها را تکان می دهند و یا به آن ضربه می زنند و گز ریخته شده روی پارچه ای که روی زمین پهن شده یا روی پوسته های حیوانات ریخته شده را جمع آوری می کنند. سپس گز از الک عبور می کند تا ذرات ناخواسته مثل سنگ و برگ جدا شوند.

اکنون وقت آن است که شیرینی فروشان کار را بر عهده بگیرند. گز خشک، جوشانده می شود تا دوباره مایع شود و سپس صاف می شود.

از آنجا که برداشت بسیار فشرده و زیاد بوده و همچنین تقاضای گز فراوان می باشد ، قیمت آن زیاد است. برای تهیه گز بیشتر با قیمت کمتر ، قنادی ها معمولاً مقدار مساوی شکر و گز را با هم مخلوط می کنند.

زمانی که گز نرم و چسبناک است ، با سفیده تخم مرغ و مواد بومی ایران مانند میوه ها ، آجیل ها و ادویه جات ترکیب می شود. خانواده ها دستورالعمل ها را با استفاده از فرمول های دقیق که به طور محرمانه محافظت می شوند ، به نسل های بعدی منتقل می کنند.

گز ایرانی بصورت قطعاتی با قطر پنج و ضخامت یک و نیم سانت برای پذیرایی بریده می شود. در مدل مدرن تر وجدید تر، آن را بصورت مستطیل های کوچک سرو می کنند.گرچه در بسیاری از دستورهای جدید تهیه گز، شربت ذرت و شکر را جایگزین انگبین می کنند اما طعم نهایی چندان متفاوت نیست. این طعم در هرحال نرم و لطیف باقی می ماند.

بسته به موادی که به ان اضافه می شوند، گز می تواند طعم لطیفی از گل سرخ بدهد و یا طعم خوب اما تندی داشته باشد.

گز می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد، سفید باشد یا مثلا بخاطر زعفران افزوده شده به آن زرد باشد.

جدای از هر چیزی که به گز اضافه شود ، دو چیز همواره در آن ثابت می ماند: یکی کیفیت غیرمعمول شکننده و جویدنی بودن و دومی طعم واضح شیرینی که ناشی از مقدار فروکتوز بالای ان است.

در جشن هایی مانند نوروز از گز برای پذیرایی استفاده می شود. از آنجا که نوروز در زمان اعتدال بهاری قرار می گیرد، همیشه جشنی زیبا در زمانی خوب بوده که با طعم هایی مثل ادویه جات و شیرینی جات ایرانی مرتبط می باشد.

 

از آنجا که گزاغلب با استفاده از پسته های خوشمزه و ادویه های ارزشمند ایرانی مانند زعفران و هل تهیه می شود، محصولی بسیار خوب برای نمایش تنوع گیاهان ایرانی است. گز شیرینی قابل تقدیری است زیرا میزبان می تواند با مقدار مناسبی از آن از تمام مهمانان پذیرایی کند.

گز، این شیرینی خوشمزه و عجیب و غریب، همانقدرکه خوشمزه است،دیدنش هم لذت بخش است. گزی که شیرینی آن با ظرافت توسط یک حشره تولید می شود،قرنهاست که معروف و دوست داشتنی است. گز که با بافت اسفنجی و شیرینی مخملی وار شناخته می شود، برای سرو در کنار چای و پذیرایی از دوستان بسیار مناسب می باشد.

خواص گز

خواص گز درواقع خواص مواد تشکیل دهنده آن مانند انگبین و پسته هستند. اکنون در مورد خواص انها اندکی صحبت می کنیم.

 

خواص انگبین

انگبین ها منبعی غنی از ویتامین ها،املاح معدنی و قند هستند. انگبین دارای کلسیم است پس برای معالجه و پیشگیری پوکی استخوان مفید است. انگبین به مقدار کم ملین و به مقدار زیاد مسهل است پس از یبوست و بواسیر جلوگیری می کند و بهترین مسهل برای اطفال و پیران است. این ماده حرارت درونی را کاهش می دهد و عطش را برطرف می کند.

 

چون انگبین دارای منیزیم است، از پیشرفت سرطان و ابتلا به آن جلوگیری می کند. این ماده برای دهان و دندان مضر نیست بلکه دهان را سفید و لثه ها را محکم می کند.

 

 

خواص پسته

پسته ارزش غذایی زیادی دارد بنابراین خواص مهمی نیز خواهد داشت. پسته مغز و ذهن را تقویت می کند و برای آرام کردن قلب و اعصاب مفید است. برای بازکردن مجاری کبد معمولا از پسته نیز استفاده می شود.

به علت اینکه دارای خواص آنتی اکسیدانی است، از ابتلا به بیماری های سرطانی جلوگیری می کند. پسته کالری کم و پروتئین زیادی دارد که کمک می کند تا وزن شخص کنترل شود.

 

در این مقاله از پسته و خواص آن سخن گفتیم. چقدر خوب است که از این شیرینی خوشمزه ایرانی در مهمانی هایمان استفاده کنیم تا علاوه بر افزایش رضایت مهمانان از تولید داخلی نیز حمایت کرده باشیم. لازم به ذکر است انواع گز اصفهان در بسته بندی های مختلف در سایت آنتیک موجود می باشد.

از اینکه در این مقاله همراه ما بودید متشکریم. امیدواریم برای شما قابل استفاده قرار بگیرد.

منبع: الف

کلیدواژه: خواص آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۱۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

رازیانه خواص اعجاب انگیزی دارد، باعث از بین بردن نفخ می‌شود، گوارش را بهبود می‌بخشد، دارای خواص ضد التهابی است و باعث می‌شود که در فصل زمستان بدن‌تان گرم شود.

به گزارش جام جم، می‌توانید دانه رازیانه را داخل سبزیجات مختلف به کار ببرید یا دمنوش آن را بنوشید که نفخ را بعد از غذا از بین می‌برد.

دیگر خبرها

  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • خواص شیربرنج + فیلم
  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین
  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • خواص گل سرخ + فیلم
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد