Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی دولت گفت: در عرصه های علمی، زنان ما درخشش های بسیاری داشتند و امروز دانشجویان دختر بیش از پسران روی صندلی های دانشگاهها نشسته اند.

به گزارش برنا، مقدمه نشست خبری علی ربیعی، سخنگوی دولت، به شرح زیر است:

ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر و هفته زن

فاطمه (س) الگویی جاودان در همه وجوه اجتماعی و کنشگری فعال در عرصه های اجتماعی و سیاسی در همه دورانهاست و در عین حال الگوی مادری فداکار و خانواده ای سرشار از مهر و عطوف و تربیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه زهرا (س) این وجوه به ظاهر ناهمگن را در یک منظومه سازگار قرار داده بودند.

نامگذاری زاد روز فاطمه (س) برای پاسداشت مقام مادران و زنان، روز مادر و زن ر ا پر از معنی و مفهوم غنی ساخته است.

با توجه به موانع مختلف برای حضور اثربخش زنان در عرصه های مختلف ما کماکان نیازمند سیاستگزاری های معطوف به زنان هستیم. در این میان شیوه سبک زندگی فاطمه زهرا (س) الگویی برای ما و سرنمون مشی عملی ما می تواند باشد.

فرصت را مغتنم می شمارم و به بخشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و  دولت تدبیر و امید اشاره می کنم:

- انقلاب اسلامی زمینه ای را فراهم ساخت که زنان با عبور از حضور آمرانه در تجدد کلیشه ای به حضوری خود انگیخته و همگانی در سپهر جامعه دست یافتند.

- حضور زنان در تظاهرات خیابانی و قرار گرفتن در مقابل گلوله ها در 4 دهه قبل یک شگفتی عظیم بود که بی شک نشات گرفته از الگویی فاطمی در این عصر بود.

- پس از انقلاب اسلامی نرخ مشارکت سیاسی زنان همواره رو افزایش بوده و در انتخابات اخیر نیز مشارکت آنها بیش از مردان بود است. (52 درصد زنان).

- حضور زنان در عرصه های مدیریتی رو به افزایش بوده به نحوی که در سال 92 این حضور حداکثر پنج درصد بود و هم اکنون 24% زنان در عرصه مدیریتی حضور دارند.

- در عرصه های علمی، زنان ما درخشش های بسیاری داشتند. هم اکنون 33 درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند، که این نسبت پیش از انقلاب 2 درصد بوده است.

- امروز دانشجویان دختر بیش از پسران روی صندلی های دانشگاهها نشسته اند.

- همچنین در این سالها با تمهیدات صورت گرفته در دولت حضور زنان در سازمان های مردم نهاد افزایش چشمگیر یافته است و امروز زنان پیشتازان خیر جمعی می باشند.

- دولت نیز در راستای سیاستگزاری معطوف به زن، 10 لایحه جدید حمایت از زنان مدیران و دختران را تهیه نموده است.

- در این دولت در حمایت از زنان ایرانی، قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی دنبال و در این ماهها اجرایی شد.

- همچنین اقدامات حقوقی برای حمایت زنان و کودکان با پیشبرد لایحه تامین امنیت زنان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان صورت گرفته است.

- طرح الگوسازی و اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده و مهارت ارتباطی در خانواده اجرایی شده و تقویت مهارت های فردی خانواده ها در بحران کرونا نیز اخیرا اجرایی شده است.

- با توجه به زمینه های ایجاد شده برای مشارکت اقتصادی زنان بخش بیشتری از اشتغال های ایجاد شده در سالهای اخیر به زنان اختصاص یافته است.

- در سالهای اخیر در بحث بازار کار نرخ مشارکت زنان از 13.4% در سال 92 به %15.5 افزایش یافته و سهم زنان از اشتغال سیر صعودی داشته، به عنوان مثال از 23.5 میلبون شاغلین کشور، بیش از 3.69.000 نفر را زنان تشکیل می دهند. و در سال 95 به  66 درصدرسیده است.

 - طرح توانمندسازی زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار مبتنی بر مهارت افزایی و مشارکت دادن در کسب و کارهای خرد و الگوهای نوین اشتغال خانگی در کشور اجرایی شده است. در این راستا از تشکیل بیش از 410 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایر و تعاونی زنان حمایت شده است.

- همچنین جهت تامین امنیت آینده زنان سرپرست خانوار بیش از دویست و بیست هزار نفر در چند سال اخیر از سوی دولت دارای بیمه تامین اجتماعی شده اند.

- سهم بیمه شده های زن از سال 92 تا 99 همواره رو به افزایش بوده است، یعنی زنان بیشتر وارد بازار کار رسمی شده اند و اکنون به 20.3% رسیده است.

از همین فرصت استفاده کرده و در ادامه موفقیت زنان ایرانی سرکار خانم دکتر مژده روشن طبری مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد با آرای اعضای شورای بین المللی ایزو برای اولین بار در تاریخ این سازمان به عنوان ریاست کمیته سیاستگذاری کشورهای در حال توسعه انتخاب و از ابتدای سال جاری میلادی به این سمت منصوب شدند.

میلاد حضرت فاطمه که سلام و درود الهی بر او باد. به همه مادران، زنان و دختران ایران زمین مبارک و تهنیت باد.

روز فناوری فضایی

امروز روز فناوری فضایی می باشد. با عرض تبریک روز فناوری فضایی به تمام  کنشگران و متخصیصن حوزه فضایی، خوشبختانه امروز پروژه های فضایی از مرحله تحقیقاتی وارد مرحله کاربردی و عملیاتی شده و علاوه بر ماهواره پارس 1، به عنوان یک ماهواره پیشرفته سنجش از دور، ماهواره های ناهید 1 و 2، ظفر 2، طلوع و بلوک انتقال مداری سامان هم مراحل نهایی خود را سپری می کنند.

دسترسی آسان به داده های ماهواره ای برای توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات متنوع در راستای مدیریت بهینه کشور و افزایش بهره وری سایر حوزه ها با اولویت بالا مورد توجه دولت است.

دیروز هم با تلاش های متخصصان ما ماهواره بر "ذوالجناح" با یک تحول فناورانه در استفاده از سوخت جامد و موتوری قدرتمند به فضا پرتاب شد.

سفر وزیر امور خارجه به قفقاز

هفته گذشته وزیر خارجه کشورمان دکتر ظریف در جهت عملیاتی ساختن منطقه گرایی شش کشوری که به "ابتکار همکاری های منطقه ای شش جانبه" معروف شده به باکو، ایروان، تفلیس، مسکو و استانبول رفت.

در حقیقت سرمایه مذاکرات فرآیند سه جانبه، که ایران، ترکیه و روسیه در کمک به ایجاد صلح و ثبات در سوریه آن را کسب کردند زمینه مساعدی برای تعمیم این تجربه در یک حوزه متفاوت را فراهم آورد.

در یک چشم انداز و تحول مثبت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه، به اضافه 3 کشور قفقازی می توانیم سطح در هم تنیدگی اقتصادی و فرهنگی، و خطوط ترانزیتی و ریلی در این جغرافیای بزرگ از خلیج فارس تا خزر، از ارس تا دریای سیاه و مدیترانه را به چنان سطحی ارتقا دهیم که نه تنها وقوع هر مناقشه ای غیرممکن شود بلکه کل این منطقه وسیع به شاهراه تمدنی و نقطه اتصال شرق و غرب تبدیل شود.

در این سفر در ملاقاتهایی که صورت گرفت همه سران کشورهای منطقه بر حضور ایران و ایفای نقش موثر در این منطقه تاکید کردند.

این یک تجربه مبارک است که می بینیم همسایگان ما در قفقاز جنوبی، از بازی با حاصل جمع صفر عبور کرده و آماده ورود به عصر بازی برد – برد می شوند. این تجربه می تواند در گستره همسایگانی ما در آنسوی خلیج فارس هم منطبق با شرایط ویژه خود به شکلی دیگر تکرار شود.

پیام ما که بخصوص از زبان رییس جمهور و وزیر خارجه کشورمان بارها در این سالها تکرار شد، این است که عصر همسایه هراسی در عصر در هم تنیدگی امنیت به سر آمده است.

مصوبات مهم دولت

- در هفته گذشته دولت در راستای تقویت جوامع محلی و واگذاری اداره امور توسط مردم و نیز با توجه به ضرورت تحقق اصل تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به نهاد‌های محلی و ایجاد نهادهای اجرایی در روستا «لایحه تأسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور» را به تصویب رساند.

از جمله مهمترین محورهای این لایحه:

- دادن اختیار برای تملک اراضی در محدوده روستا و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت؛

- صدور پروانه، گواهی عدم خلاف و پایان‌کار ساختمان برای احداث بنا؛

- کنترل و نظارت برحسن اجرای صحیح طرح هادی واقع در محدوده روستا؛

- براساس این لایحه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند قبل از احداث هرگونه بنا در محدوده روستا از دهیاری پروانه ساخت اخذ نمایند. هرگونه ساخت و ساز در محدوده روستا بدون پروانه ساخت، ممنوع خواهد شد.

- همینطور دهیاری موظف است متناسب با فعالیت‌ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی شهروندان، پیشنهاد وضع عوارض محلی و بهای خدماتی را که به‌وسیله دهیاری قابل وصول می‌باشد، پس از تأیید شورای اسلامی روستا برای تصویب به شورای اسلامی بخش، ارسال و نسبت به وصول عوارض و بهای خدمات اقدام نماید.

- همچنین در تصمیم دیگر اعتبار برای جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله در برخی استان های کشور اختصاص یافت.

با تصویب هیات وزیران، تا مبلغ ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای برای بازسازی تأسیسات زیربنایی خسارت دیده ناشی از وقوع سیل و زلزله در سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال جاری در استان های سیل زده اختصاص داد.

- در مصوبه ای دیگر با گسترش دولت الکترونیک که از برنامه های محوری دولت بوده است با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان دریافت مجوز ساخت و ساز به مراجع متعدد، آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کشور و تسهیل فرایندهای مربوط را به تصویب رساند.

به موجب این مصوبه، وزارت کشور موظف ‌است با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و شهرداری تهران، بازبینی تمامی فرایندهای مربوط به پروانه ساختمانی را با استفاده از ظرفیت موجود در قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی اجرایی نماید.

- دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حداکثر ظرف ۶ ماه نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز اقدام نماید. صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاص داده خواهد شد، انجام می گیرد.

- دولت، شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی را نیز موظف کرد کلیه فرایندهای دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونه ای اصلاح کنند که تمامی پرداخت ها به صورت خودکار و الکترونیک انجام شود و سازمان تامین اجتماعی هم موظف است حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی بر خط حق بیمه کارگران ساختمانی مندرج در «قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی» اقدام نماید.

- در جلسه روز یکشنبه دولت مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای به منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق ایجاد و اصلاح شبکه فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی شهرهای اهواز، بندر امام و چمران اختصاص یافت.

- دولت همچنین با اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری واقع در بافت غیررسمی شهر بندر امام خمینی استان خوزستان موافقت کرد.

- در مصوبه ای دیگر هیات وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی با اختصاص تسهیلات لازم جهت اجرایی نمودن پروژه های احداث نیروگاه بخاری سیریک هرمزگان با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات موافقت کرد.

آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی

چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند را در حالی برگزار می کنیم که در آستانه یک قرن جدید، یعنی قرن 1400 قرار گرفته ایم.

منشور 12 بهمن در ترکیب جمهوریت و اسلامیت، منشور یک عصر سپری شده نیست، منشور آینده است، منشور عصر 1400 است.

با گفتمان امام خمینی مفهوم هویت ملی از اسارات قرون تاریک تاریخ استبدادی بیرون آمد و جوانی تازه ای آغاز شد. امام گفتند ملت یعنی "ملت بالفعل"، یعنی نسل حاضر و عزم و اراده نسل حاضر برای به دست گرفتن سرنوشت خویش به شیوه مردم سالارانه.

در 12 بهمن بود که تعریف کهنه گرایانه و باستان گرایانه ملت تبدیل به تعریف ملموس و این عصری و این زمانی و این جایی ملت شد.

از مشروطه و حتی قرون قبل از مشروطه به این سو هیچ گاه فضایی فراهم نشده بود که ملت خودش، در تمامیت خودش، با همه رنگها، سبک های زیستی، زبان ها و تنوع فرهنگی خودش به صحنه تاریخ وارد شود و هستی و هویت خویش را به کمک اراده  معطوف به تعیین دمکراتیک و مردم سالارانه سرنوشت به سپهر جامعه و تاریخ آورد و خودش سخن خودیش را بگوید.

یعنی ملت همان چیزی شد که خودش می گفت، نه آن موجود انتزاعی که دیکتاتوری به نحو آمرانه سعی در بازنمایی شاهانه آن داشت.

منشور 12 بهمن لحظه انطباق هویت ملت با اراده ملت برای تعیین دمکراتیک سرنوشت بود. آغاز چهل و دومین دهه فجر بر همه ایرانیان مبارک باد.

خبر تکمیل می شود ...

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: علی ربیعی محدوده روستا پروانه ساخت ساخت و ساز اجرایی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۳۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ مشکلات صنعت چای با حضور استاندار گیلان ، هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای و چایکاران در سازمان چای کشورامروز در نشستی در لاهیجان بررسی شد.

استاندار گیلان دراین نشست ازممنوعیت واردات چای سنواتی به بازار مصرف خبر داد و گفت: چای سنواتی فقط برای کمپوست است و اجازه نمی‌دهیم این چای وارد بازار مصرف شود، اگر فردی چای سنواتی را وارد بازار کند از طریق مراجع قضایی با آن فرد برخورد کرده و به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیم.

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه توجه به صنعت چای و چایکاران منجر به رشد گیلان در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی می‌شود، اضافه کرد: چای یکی از راهبردی‌ترین محصولات کشاورزی در گیلان است و در چند سال اخیر چایکاران در دریافت مطالبات خود با مشکلاتی مواجه بودند، اما امسال تمامی حق الزحمه دولت به چایکاران پرداخت و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی از ممنوعیت واردات چای سنواتی به بازار مصرف خبر داد و گفت: چای سنواتی فقط برای کمپوست است و اجازه نمی‌دهم این چای وارد بازار مصرف شود لذا اگر فردی چای سنواتی را وارد بازار کند از طریق مراجع قضایی با آن فرد برخورد کرده و به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیم.

استاندار گیلان با تاکید بر بازگشایی به موقع کارخانجات چای افزود: کارخانجات چای باید به موقع بازگشایی شوند و اگر صاحب کارخانه‌ای توانایی اداره آن را ندارند آن را اجاره دهند ، زیرا مطالبات چایکار باید به هر نحوی پرداخت شود.

دکتر اسدالله عباسی با تاکید بر لزوم توجه به تحقق شعار سال در حوزه کشاورزی در کشور گفت: برای دولت سیزدهم تولید با همکاری مردم مهم است، زیرا تحقق شعار سال یعنی (جهش تولید با مشارکت مردم) از اهداف دولت در کشور و به ویژه در استان‌هایی با ظرفیت کشاورزی و صنعتی است.

وی توجه به تولید ، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم دانست وافزود: در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده که مصداق بارز آن افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای است.

استاندار گیلان با بیان اینکه بین زنجیره تولید و مصرف در حوزه کشاورزی باید توازن ایجاد شود، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی از باغ ، مزرعه تا بازار باید توازن برقرارشود ، از این رو برای تحقق این امر باید با همفکری، وحدت و همدلی مشکلات را برطرف و توازن را ایجاد کرد.

اسدالله عباسی یکی از مشکلات حوزه کشاورزی را توزیع خارج از چارچوب محصولات در بازار دانست واضافه کرد: باید در حوزه چای، بادام، برنج و زیتون تجاری سازی و در نهایت توزیع مناسب انجام شود و در این صورت فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای موظف به خرید محصولات کشاورزی داخلی و در نهایت فروش آن هستند.

وی با بیان اینکه چای گیلان را باید به اوج شکوفایی در تولید و عرضه برسد، گفت: باید جلسه‌ای با بانک‌ها برگزار و میزان تسهیلات اعطا شده به چایکاران و کارخانجات چای مشخص شود تا کارخانجات برای پرداخت مطالبات خود باید چای را به فروش برسانند.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به پرداخت کامل مطالبات چایکاران افزود: با کارخانه‌های چایسازی که در پرداخت مطالبات چایکاران قصور کردند برخورد قضایی شده و هیج عذری در این خصوص پذیرفته نیست.

عباسی با بیان اینکه در سال گذشته مطابق با نیاز کشور ۴۲ هزار تن چای وارد کشور شده است، تصریح کرد: ابتدا باید میزان چای انباشت در کارخانجات و میزان تولید چای در کشور مشخص شده و بعد از نیاز کشور، چای را وارد کنیم.

رئیس سازمان چای کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه گفت: چایکاران با سختی زیاد در فصول مختلف سال به کاشت و برداشت چای مشغول هستند ولی همواره در پرداخت مطالبات این قشر از جامعه با مشکل مواجه بودیم ولی در سال گذشته در جلسه‌ای که با معاون نخست رئیس جمهور داشتیم بسیاری دغدغه چایکاران برطرف و دولت حق الزحمه خود را پرداخت کرده است.

حبیب جهانساز با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری گفت: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری ، برگ سبز چای (درجه ۱) به ازای هر کیلو ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای (درجه ۲) به ازای هر کیلو ۱۵ هزار تومان اعلام شده است.

رئیس سازمان چای کشور ، میزان بدهی کارخانه‌های چای به چایکاران را ۳۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: کارخانه‌های چای موظفند تمامی بدهی خود را به چایکاران پرداخت کنند ، ولی با این حال قرارداد با کارخانه‌های چای برای خرید تضمینی برگ سبزچای در سال جاری در حال انجام است.

جهانساز با تاکید بر وارد نکردن چای سنواتی به بازار در فصل بهره‌وری اضافه کرد: ورود چای سنواتی به بازار در آغاز فصل بهره‌وری یک معضل است و در سال جاری نیز با همین مشکل مواجه هستیم از این رو از دولت تقاضا داریم مسئله چای سنواتی را تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه کارگروهی در حوزه چای در کشور تشکیل شده که براساس مصوبه این کارگروه چای‌های سنواتی تاریخ گذشته کمپوست شوند، گفت: چای‌های سنواتی برای انجام مراحل کمپوست باید به کشور‌های هند، روسیه و چین صادر شود و اگر به کشور‌های دیگر صادر شود بدون شک هدف واردات به کشور است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به پیش‌بینی خرید ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خرید تضمینی برگ سبز چای در کشور افزود: از دولت درخواست می‌کنیم در تأمین نقدینگی به سازمان چای کمک کند.

دیگر خبرها

  • این دختر به نماد اعتراضی در امریکا تبدیل شده است | تصویر
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • وزیر علوم: پلیس آمریکا آزادی را در برخورد با دانشجویان معترض لگدمال کرد
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • خشن ترین تصاویر از رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان | نحوه برخورد با دختر دانشجو را ببینید
  • رسمی؛ پدرو روچا رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است