روز دوم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۴۱۲۸
عصر ایران - روز دوم جشنواره فیلم فجر سی و نهم در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 2 فیلم داستانی ستاره بازی (هاتف علیمردانی) و شیشلیک (محمد حسین مهدویان) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
ستاره بازی/ هاتف علیمردانی
بازیگران: فرهاد اصلانی، مایکل مدسن، شبنم مقدمی، مارشال منش، ملیسا ذاکری، لیندا جویز، هاوارد رسنزتین و دان لیستر
این فیلم که براساس یک داستان واقعی از مهاجرت خانواده ای ایرانی ساخته شده قرار بود در جشنواره فجر سال قبل باشد ولی به موقع آماده نشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم به لحاظ ساختار یا فرم روایی بیشتر بر صداهایی متکی بود که دختر جوان نقش اصلی داستان برای روانشناسش ارسال کرده بود و با توجه به گفتارهای متن او مخاطب از مقاطع مختلف زندگی دختر و خانوادهاش آگاه میشود، اتفاقات مختلف مانند جدایی پدر و مادر دختر، ازدواج مادر با شخصی دیگر، ارتباطات دختر با دوستش و ...
هاتف علیمردانی با تکیه بر اینکه داستان واقعی زندگی این دختر جوان را به تصویر کشیده بود ولی هیچ زاویه جدید یا موقعیت خاصی را به تصویر نکشیده بود که مخاطب را در تجربهای جدید شریک سازد. فیلم بیشتر تصویری کردن خاطرات دختر از زندگی شخصی اش بود تا شکل گیری یک موقعیت درام یا حتی ملودرام.
مشکل اصلی فیلم این است که فیلم بر پایه تلاطم و ناراحتیهای درونی یک دختر جوان است اما شکل و یا عمق روابط او با اطرافیانش و جهان اطرافش اصلا مشخص نیست. این که 2 دوست با همدیگر به یک کلاب بروند و با همدیگر مواد بزنند، برقصند و ... دلیلی بر عمیق بودن رابطه آنها یا صمیمیت آنها نیست. مخاطب نمی داند که این دختر جوان ارتباطش با اطرافیانش چگونه و در چه حد است و پرسشهای بدون پاسخ زیادی در فیلم شکل میگیرد که بی جواب می ماند و اصلا نیازی به مطرح ساختن آنها نیست مثل رابطه دختر با صاحب کار پدرش و ... یا تکرار موقعیت شناور بودن دختر زیر آب و آبگرفتگی اطراف دختر و ... که کلیشهای و تکراری است.
فرهاد اصلانی طبق معمول در نقش پدر دختر خوب ظاهر شده اما واقعا مادر دختر با بازی شبنم مقدمی هیچ تاثیری در قصه نداشت و حضور و یا نبودن آن هیچ تاثیری در فضای فیلم نداشت، البته این مقوله ربطی به بازی شبنم مقدمی نداشت و مشکلی است که در فیلمنامه به آن بی توجهی شده است. بازی ملیسا ذاکری به عنوان شخصیت اصلی قابل تامل بود. حضور بازیگری چون مایکل مدسن (بازیگر آثار تارانتینو) هم امتیازی برای فیلم محسوب نمیشود.
(امتیاز: 1 از 5 )
شیشلیک/ محمدحسین مهدویان
بازیگران: رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مهلقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدیفر و جمشید هاشمپور
شیشلیک تجربه جدیدی در کارنامه مهدویان محسوب میشود، فضایی کمدی که بر خلاف فیلمهای سابق او به لحاظ روایت بصری هم فرم جدیدی را تجربه کرده و دوربین او بر روی سه پایه قرار گرفته و از آن دوربین روی دست و لنزهای تله دیگر خبری نیست.
فیلمنامه شیشلیک با الهام از چند موقعیت که در فضای مجازی وایرال (پر بیننده) شده بود شکل گرفته است مانند مصاحبه پیرمردی معروف به (دشواری) که میگفت ما هیچ مشکلی نداریم کی گفته دشواری داریم و یا صاحب کارخانهای که در محیط کارخانه اش قوانینی سفت و سخت داشت که کارگرانش را به ورزش و ... وادار میکرد و در دنیای مجازی بحثهای فراوانی را بوجود آورد.
شیشلیک ایده خوبی دارد ولی از عناصر درستی برای آنچه مدنظر دارد بهره نبرده است. شروع فیلم و فضاسازی محیط کارخانه و اعلام قوانین یا شعارهای که میدهند واقعا طولانی است و به مرز تکرار هم میرسد بعد از آن هم موقعیتهایی که ساخته میشود فقط طرح آن است و به درستی از آن استفاده نشده است، مانند آواز خوانی رضا عطاران یا مدرس بودن ژاله صامتی و ...
بسیاری از زمان فیلم مانند یک نمایشنامه رادیویی است که فقط با گوش دادن هم میتوان به طور کامل آنرا دریافت و اساسا تصویر و بازی بازیگران هیچ کمکی جهت درک بیشتر آن ندارد.
مشکل اصلی فیلم این است که خود فیلم موضوع خودش را جدی نمیگیرد و اتفاقا هر گاه که میخواهد تاثیرگذار شود به دلیل یک حرکت بی ربط یا لودگی باعث میشود که مخاطب هم با آن لایه تاثیرگذار فیلم ارتباطش قطع شود مانند صحنه دفن پدربزرگ (با بازی جمشید هاشمپور) که اگرچه قرار است در این سکانس فضا تاثیرگذار و متالم از مرگ او باشد حرکات داد و ضجه زدن عطاران آن را کاملا بی تاثیر میسازد.
اگرچه فیلم سعی دارد به شکلی فانتزی و اغراق آمیز بگوید بهر حال موضوعی که مطرح میکند نمایانگر بخشی از واقعیتهای جامعه است ولی به همین دلیل که خود فیلم آنرا جدی نمیگیرد آن هم از کار در نمیآید. برای مثال در فیلم اجاره نشین ها مهرجویی یا لیلی با من است تبریزی قدرت فیلم ها در این است که به آنچه بازگو میکنند باور دارند و تا آخر وکمال آن را بیان میکنند.
بازی بازیگران اصلی عطاران، جمشیدی و صامتی هم اتفاق جدیدی برای آنها محسوب نمیشود و به نوعی تکرار یا کولاژی از نقشهایی است که در گذشته هم از آنها دیدهایم.
(امتیاز : 1.5 از 5)
حاشیههای روز دوم (شیشلیک خور):
دومین روز جشنواره فیلم فجر با ادامه حاشیهها از وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی و حضور ناظرانی از وزارت بهداشت سپری شد.
با وجود آنکه از ماهها قبل نسبت به برگزاری جشنوارههای فجر ابراز نگرانی میشد، در نهایت اجازه برپایی جشنواره فیلم و تئاتر فجر با حضور مردم صادر شد ولی از امروز ۱۳ بهمن برخی مسئولان مربوط در موضوع کرونا تاکید کردند که اگر مورد نقضی دیده شود ،جشنواره در هر مرحلهای متوقف میشود.
در همین راستا در دومین روز جشنواره ناظری از وزارت بهداشت به محل برگزاری این رویداد در مرکز همایشهای برج میلاد آمد تا چگونگی رعایت پروتکلها بررسی شود.
محمد مهدی طباطبایی نژاد- دبیر جشنواره - در این باره میگوید که ظرفیت ۱۸۰۰ نفری سالن نمایش فیلم به ۴۰۰ نفر رسیده و از این پس سختگیری بیشتری برای انجام پروتکلها صورت گیرد. ضمن اینکه محدودیتها برای حضور عکاسها در بخش فتوکال در روز دوم اتفاق افتاد. بجز اینها انتظار میرود از سوی مسئولان بهداشتی که مجوز برگزاری این رویداد را دادهاند، بررسی و ارزیابی منظم در صورت لزوم پیگیری شود و حاضران در جشنواره هم به اجرای پروتکلها در تمام لحظات از جمله زمان نمایش فیلم متعهد باشند.
به گفته مدیر اجرایی جشنواره -عزت الله علیزاده - کل ظرفیت سالنهای نمایش فیلمها ۵۴۴ هزار و ۱۹۹ نفر بوده که با حذف برخی صندلیها حدود ۱۴۴ هزار صندلی در تهران قابل فروش مانده است.
تا شب گذشته هم بیش از ۵۹ هزار بلیت خریداری شده است و فیلم «شیشلیک» بیشترین فروش را داشته است.
فرهاد اصلانی از بازیگران اصلی فیلم ستاره بازی در برج میلاد غایب بود و گفته شد به دلیل شرایط پاندمی کرونا نتوانسته در نشست خبری فیلم حاضر شود. البته شبنم مقدمی هم که سر پروژه فیلمبرداری است تنها برای دقایقی تلفنی صحبت کرد.
فیلم دومی که در سینمای رسانهها نمایش داده شد،« شیشلیک» محمدحسین مهدویان بود که در نشست خبری آن مهدویان غایب بود و از طریق اسکایپ گفتگو کرد. مهدویان که چند سال متوالی است در جشنواره فیلم دارد، اثری در یک ژانر متفاوت را به جشنواره رسانده که با اصلاحیههای مختلفی هم روبرو شده، هر چند او تاکید میکند که ممیزیها به جهان فیلمش آسیبی وارد نکرده است.
مهدویان که از فیلمهای دفاع مقدسی و به یک کمدی تلخ رسیده، در پاسخ به سوالی که او را گاهی شیشلیکخور نهادهای انقلابی عنوان کرد و گاهی هم شیشلیک خور جریان شبه روشنفکری، گفت که از این حرفها ناراحت نمیشود ، چون آنها را تلاشی مذبوحانه برای کشیدن ترمز خود و ناامید شدنش میداند.
در این نشست رضا عطاران که مدت هاست در صفحه شخصی خود در اینستاگرام هم توصیه ثابت بهداشتی دارد، به شوخی به ژاله صامتی گوشزد کرد که حین صحبت ماسکش نیفتد و دهانش معلوم نشود.
همچنین پژمان جمشیدی که سابقه همکاری با ژاله صامتی و برخی دیگر از بازیگران این فیلم را داشت، از همبازی بودن با رضا عطاران ابراز خوشحالی کرد ولی در ابتدای صحبت خود به درگذشت مهرداد میناوند و زخمی که بر دلشان مانده اشاره کرد و برای علی انصاریان آرزوی سلامتی کرد.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: جشنواره فیلم نشست خبری جشنواره فجر شبنم مقدمی ژاله صامتی رضا عطاران پروتکل ها دختر جوان فیلم ها روز دوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۴۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریال «ماه شرف خانم» در سیمای مرکز کردستان تولید میشود
به گزارش خبرنگار مهر، علی مرادی صبح چهارشنبه در جلسه قرارگاه رسانهای استان با موضوع روز دختر اظهار کرد: باتوجه به فرا رسیدن دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س) با هدف بزرگداشت این دهه و تقویت فرهنگ رضوی و آشنایی جامعه با جایگاه دختران و بانیان ایران اسلامی این جلسه با هدف همافزایی و راهکارهای عملیاتی در محورهای محتوایی و پیشنهاداتی برای تولید محتوا تشکیل شده است.
وی بیان کرد: تبیین جایگاه حضرت معصومه (س) به عنوان الگویی بیبدیل در بحث ولایتمداری، کمال، معرفت، علم و عبودیت برای دختران به عنوان مادران آینده پراهمیت است و مهمتر از آن پرداختن به موضوع حجاب و عفاف و الگوسازی دختر مسلمان کرد با توجه به پیشینه قوم کرد یک ضرورت است که باید به آن پرداخته شود.
مدیرکل صدا و سیمای کردستان اذعان کرد: در تحقق تمدن اسلامی با رویکرد امیدآفرینی، بصیرت افزایی، نشاط بخشی، الگوآفرینی و تبیین جایگاه مسلمان کرد در دفاع از عزت ملی و مقاومت هوشمندانه مقابله اغواگری و تبلیغات دشمنان با تاکید بر کرامت دختر ایرانی در سایه حجاب و عفاف باید مورد توجه باشد.
مرادی اذعان کرد: حضور پرنشاط و پرقدرت دختران در فعالیتهای علمی، سیاسی، ورزشی با رویکرد استانی با تاکید بر هویت ملی میتواند در بحث کرامت دختران اثرگذار باشد.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه خاطر نشان کرد: درنظام حکمرانی دنیا تعاریف جدیدی ارائه شده و رسانهها در دنیا بعنوان قدرت چهارم معرفی شدهاند که در جهت دهی مناسبات سیاسی اجتماعی و فرهنگی اثرگذارند و اهمیت رسانه امروز برکسی پوشیده نیست.
مدیرکل صدا و سیمای کردستان از تعریف ۱۵۰ ساعت برنامه ویژه روز دختر در استان خبر داد و گفت: سیمای مرکز کردستان برای ایجاد نشاط و امید در مردم جامعه، ارتقای حس ارزشمندی، تکریم دختر در خانواده و انعکاس نگرش صمیمت حاکمیت به دختران در برنامههای روز دختر برنامهریزی کرده است.
مرادی خواستار جریان سازی رسانهای پربار و قوی در راستای حضور دختران در همایش روز دختر شد و گفت: این مهم به تکریم بیشتر دختران و خانوادهها منجر میشود.
وی اذعان کرد: جایگاه و نقش دختران فلسطینی و غزه باید در برنامههای روز دختر مورد توجه باشد.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان همچنین از آغاز تولید سریال «ماه شرف خانم» در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقهای خبر داد و گفت: این سریال میتواند در بحث خودآگاهی قوم اثرگذار باشد.
مرادی اذعان کرد: سریال یاد شده به معرفی مستوره اردلان میپردازد و کار تولید آن را امیدواریم بزودی آغاز کنیم.
کد خبر 6094036