مهدویان و چالش طبخ یک «شیشلیک» تند!
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۵۰۴۴
به گزارش مهر، در این گزارش آخرین تحولات و حواشی بزرگترین رویداد سینمایی کشور، یعنی سیونهمین جشنواره فیلم فجر مرور میشود.
چهره روز؛ محمد حسین مهدویان
کارگردان جوانی که با «ایستاده در غبار» در ویترین فجر کشف شد و در ادامه با «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیخت و با «درخت گردو» جایگاه خود را بهعنوان فیلمسازی که نمیتوان به آثارش بیتفاوت بود تثبیت کرد، در ششمین تجربه کارگردانی خود، دست به یک ریسک تمام عیار زده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمدحسین مهدویان البته در واکنش به این کنایه، صراحتاً از کارنامهاش دفاع کرد و گفت: «به تک تک فیلمهایم علاقه دارم، فیلمهای مهمی بودهاند هر کدام در سینما دیده شدهاند از هرکدام از فیلمهایم انرژی میگیریم یاد گرفتهام این اظهار نظرها تلاش مذبوحانه برای کشاندن ترمز من و گرفتن انرژی من است اما من ناراحت نمیشوم.»
با این همه اما «شیشلیک» فیلمی بهشدت مستعد برای شکلگیری یک دو قطبی، شدیدتر از تجربههای قبلی مهدویان در بستر جشنواره فجر است. فیلمی که خوانش نمادین روایت و داستان آن میتواند سوءتفاهمهای جدی درباره انگیزه خالقانش ایجاد کند و در عین حال از منظر جذابیتهای سینمایی و گیشه، پتانسیل بالایی برای همراه ساختن مخاطبان عام با خود دارد و همین ویژگیها میتواند جبهه موافقان و مخالفان فیلم را تقویت کند. کمااینکه منتقد معتبری همچون مجید اسلامی در اظهارنظری در فضای مجازی این فیلم مهدویان را «کاندیدای مهمی برای عنوان بدترین فیلم تاریخ سینما» لقب داده و خسرو نقیبی دیگر منتقد سینمایی هم با نگاهی متفاوت آن را «یک کمدی سیاه خوب است، با یک فهرست بلندبالا از حسرتها» توصیف کرده است.
مهدویان که در گام نخست فیلمسازی خود به واسطه همکاری با سازمان «اوج» برای ساخت «ایستاده در غبار» در معرض اتهام سفارشیسازی قرار داشت، در ادامه مسیر با ساخت فیلمهای «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «رد خون» علاقمندان خاص خود را پیدا کرد. سال گذشته اما همکاری او با یک برند اقتصادی بزرگ برای ساخت «درخت گردو» طیفی از علاقمندان همیشگیاش را منتقد او کرد و حالا با ساخت «شیشلیک» با سرمایهگذاری همان برند اقتصادی، جریان تغییر موضع علاقمندان و منتقدان سینمای مهدویان تقویت هم میشود.
درباره فیلم تندوتیز «شیشلیک» گفتنی کم نیست، بهخصوص که نقاط ضعف محتوایی فیلم بیش از مهدویان متأثر از فضای ذهنی امیرمهدی ژوله در مقام فیلمنامهنویس است و شاید به همین دلیل خروجیاش چندان به مذاق علاقمندان دنیایی که پیش از این مهدویان در همراهی با فیلمنامهنویس مشترک آثار قبلیاش یعنی ابراهیم امینی خلق کرده بود، خوش نیامده است.
مهدویان بیش از همیشه در این دوره از جشنواره فیلم فجر در معرض قضاوت قرار خواهد گرفت و باید دید در مواجهه با این دوقطبی، او که این روزها مشغول کارگردانی اولین سریال خانگی خود در منطقه شمال کشور است، آیا تغییری در ادامه مسیرش خواهد داد یا خیر؟
فیلم روز؛ ستارهبازی
حالا میشود از هاتف علیمردانی به عنوان یک فیلمساز اجتماعی یاد کرد، او این بار همه دغدغههایش را برداشته و روایتگر «ستارهبازی» در آمریکا شده، فیلمی که تمام فرایند ساختش در آمریکا سپری شده و کارگردانش به گفته خودش برای روایتی بهتر در طول ساخت، حتی دو بار به این کشور سفر کرده است.
این روزها که سونامی مهاجرت از موضوعات روز در جامعه محسوب میشود و از نگاه برخی آمریکا احتمالاً اولین مقصد هر مهاجری است؛ مهاجرانی که برای زندگی بهتر تمام آمالشان را در این کشور جستجو میکنند؛ دست گذاشتن روی سرنوشت تلخ یکی از همین مهاجران و جویندگان آمال و آرزوها در «جایی دیگر» انتخابی قابل تحسین برای ساخت فیلم «ستارهبازی» بوده است.
مسأله «ستارهبازی» اما دغدغه مشترک همه کشورهاست؛ اعتیاد را میتوان چالش جدی هر کشوری دانست که هرچه برایش تلاش میکنند کمتر به نتیجه میرسند که این هم از سودآور بودن ترانزیت مواد مخدر نشات میگیرد.
«ستاره بازی» اما روایتگر خانوادهای است که برای زندگی بهتر به آمریکا مهاجرت میکنند اما هدیه این مهاجرت خانوادهای از هم پاشیده و فرزندی گرفتار شده به اعتیاد است، فیلمی که ایدهای جدی در دل خود دارد، اما در پرورش آن گامی پیش نمیگذارد.
هاتف علیمردانی اما با وجود دو سفر به آمریکا نتوانسته در پرداخت موفق باشد به طوری که روز گذشته بعد از نمایشش سوالی که در ذهن ایجاد میشد این بود حالا که در این دوره هیات انتخابی وجود نداشت تا بشود هزینه انتخابها را روی دوش آنها انداخت واقعاً این فیلم در کدام بخش نامزد دریافت جایزه شده است؟
حاشیه روز؛ نشستهای رسانهای خلوت اما گرم
یکی از بخشهای جذاب جشنواره فیلم فجر در دورههای مختلف برای اصحاب رسانهها، نشستهای خبری و گفتگوی رودررو با عوامل فیلمها بوده و هست. این فرصت در جشنواره متفاوت سیونهم صورت خاصتری هم پیدا کرده است. رعایت سفت و سخت پروتکلهای بهداشتی حضور اصحاب رسانه در این نشستها را که در سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد و در حد فاصل اکران فیلمها برگزار میشود، به حداقل ممکن رسانده و عوامل فیلمها هم تحت ملاحظات خاص و غالباً بهصورت محدود امکان حضور در نشست را پیدا میکنند.
با این همه اما تا همین جا نشستهای رسانهای فیلمها توانسته بازار بازتابهای رسانهای جشنواره را گرم نگه دارد. اظهارات پرویز پرستویی در روز نخست جشنواره به بهانه رونمایی از «بیهمه چیز» و نشست تیم تولید «شیشلیک» در دومین روز جشنواره، بازتاب قابل توجهی در فضای رسانهای داشت. حضور آنلاین محمدحسین مهدویان در نشست خبری فیلم «شیشلیک» هم ظرفیت تازهای بود که احتمالاً میتواند برخی نشستهای مهم جشنواره در روزهای باقی مانده از جشنواره را سروشکل متفاوتتری بدهد.
اجرای نشستهای رسانهای هم یکی از چالشهای مهم جشنواره تا به اینجا بوده است. تعیین سقف زمانی نیم ساعته برای نشستها و همزمان تلاش برای طرح کلیه سوالات مکتوب ارائه شده از سوی اصحاب رسانه از عوامل فیلمها مدیریت این نشستها را بهشدت دشوار کرده و همین مسئله هم تا به اینجا و طی دو روز ابتدایی زمینهساز برخی حواشی و دلخوریها میان مجریان برگزاری نشستها و نمایندگان برخی رسانهها شده است.
پیشنهاد ویژه؛ ابلق
دغدغه اصلیاش «قصهگویی» است؛ چه زمانی که قلم به دست داشت و داستان و رمان مینوشت، چه حالا که دوربین به دست گرفته فیلمسازی را تجربه میکند. نرگس آبیار بیتردید مهمترین فیلمساز زن سینمای ایران در دهه ۹۰ محسوب میشود. فیلمسازی برخاسته از دنیای ادبیات و کلمه، که با همین پشتوانه کارگردانی را با یک فیلم اقتباسی آغاز کرد.
«اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند» هرچند فیلمی چندان خوش اقبال در جلب رضایت منتقدان و مخاطبان نبود اما نقطه تولد یک فیلمساز جسور در سینمای ایران شده است. «شیار ۱۴۳» سکوی پرتاب آبیار به عرصههای خطیرتر و جدیتر فیلمسازی بود. فیلمی تحسینشده که نشان از ورود کارگردانی بلندپرواز به میدان سینمای ایران داشت.
هرچند «نفس» هم نشانههایی از این بلندپروازی در دل خود داشت اما آنچه نرگس آبیار را برای سختگیرترین علاقمندان سینمای ایران تبدیل به فیلمسازی غیرقابل چشمپوشی کرد، «شبی که ماه کامل شد» بود. فیلمی سخت، بزرگ و جسورانه با موضوعی ملتهب.
آبیار همچون فیلمهای قبلی کارنامهاش، «ابلق» را هم در سکوت خبری ساخته است. فیلمی که زوج بازیگر اصلی فیلم قبلی او یعنی الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در آن نقشآفرینی کردهاند و بهرام رادان هم از دیگر بازیگران مطرح آن است.
فیلم سینمایی «ابلق» بهواسطه داستان تلخ اجتماعیاش تجربهای متفاوت در کارنامه آبیار محسوب میشود. این فیلم امروز در سانس اول در سالن اصحاب رسانه رونمایی میشود.
منبع: الف
کلیدواژه: سینمای ایران رسانه ای اصحاب رسانه ستاره بازی فیلم ها نشست ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۵۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سند مقدماتی پیوست رسانهای شعار سال تدوین شد
به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز ملی فضای مجازی، نشست اجرای پیوست رسانهای و گفتمانسازی شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با حضور اساتید اقتصاد، مدیران رسانهها و انسان رسانههای اقتصادی به همت ستاد رسانه مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست چگونگی پرداختن به شعار سال توسط رسانهها به عنوان یک مطالبه مردمی بررسی راهکارهای تحقق این شعار به عمل و پیوست رسانهای برای ایجاد وحدت رسانهای برای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
* نباید شعار جهش تولید را تنها معطوف به دولت بدانیم
در این نشست حمیدرضا زندی جانشین رئیس و دبیر اجرایی ستاد رسانهای فضای مجازی کشور با تاکید بر نامگذاری سال 1403 توسط مقام معظم رهبری به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: این شعار دو بخش اقتصادی و اجتماعی داشته و بر نقش و مشارکت مردم در تحقق این جهش تاکید دارد و برهمین اساس نیاز به بسیج مردمی برای عملیاتی کردن آن هستیم.
وی با بیان اینکه نباید این شعار را معطوف به دولت بدانیم بلکه دولت بخشی از آن اجرای است و بسیاری از مراکز و دستگاهها هستند که فراتر از دولت در ایجاد مشارکت مردم نقش دارند، اظهار داشت: جامعه در برخی موارد بهدلیل کمکاری و عدم تولید محتوا به وضعیت اقتصادی کشور مثبت نگاه نمیکند. برای مثال میزان اخبار تعطیلی یک کارخانه با اخبار راهاندازی مجدد همان کارخانه فاصله زیادی دارد و در این زمینه نیازمند تحول اساسی، فرهنگی و ریشهای هستیم.
دبیر اجرایی ستاد رسانه ای فضای مجازی کشور با بیان اینکه انتخاب شعار جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابی دقیق و راهگشاست، تاکید کرد: حقیقتا توجه جدی به شعار سال و تحقق آن، می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را هم حل کرده و گره از کار مردم باز کند.
زندی ادامه داد: ستاد رسانه ای فضای مجازی کشور بر همین مبنا و در جهت کمک به تحقق شعار سال، از مدت ها پیش با تشکیل جلسات متعدد، تلاش کرده که پیوست رسانه ای متقن و جامعی را با هدف دخیل کردن مردم عزیز کشور با موضوع تدوین کند که الحمدلله به نتایج بسیار خوبی هم رسیده ایم.
در ادامه دکتر حسن خجسته استاد حوزه رسانه و ارتباطات در این نشست، گفت: بدون وجود برنامه در دولت، رسانهها نمیتوانند در تحقق شعار سال اقدام کنند و حتما باید ایدههای عملیاتی دولت در این زمینه مبنا قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه مطالبه عمومی یکی از راههای پیگیری تحقق شعار سال است، اظهار داشت: این مطالبه مردمی از مسئولان حتما میتواند یکی از راهکارهای جدی در این زمینه باشد و عزم مسئولان را برای تحقق شعار سال جزمتر کند.
دکتر حسن نجفی سولاری با اشاره به این که توسعه و تولید ادبیات مشخصی دارند اما در جهش ابهام وجود دارد، گفت: برای تحقق این شعار به پیوست رسانهای نیاز داریم که سه رویکرد تبیینی، آگاهی بخشی و تبلیغ را باید رسانهها داشته باشد و براساس قالب و نوع هر رسانه با این سه رویکرد گفتمان سازی برای شعار سال ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: اصلی ترین هدفی که رسانهها باید برای تحقق این شعار دنبال کنند، تغییر نگاه دولت و مردم و ایجاد انگیزه است.
* پیشنهاد جمع آوری مطالبات قبلی مردم در زمینه جهش تولید
حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه این نشست با تاکید بر این که نیاز به ایجاد دیدگاه عملیاتی در حوزه رسانه داریم، تصریح کرد: پیوست رسانهای صرفا مربوط به نهادهای دولتی نبوده و در مرحله اول باید برای تمام کشور این پیوست تهیه شود و مطالبه تحقق شعار سال از طریق مردم، برای دولت ایجاد شود.
دلیریان موتور محرک این مطالبهگری را نخبگان اقتصادی دانست و تاکید کرد آنها میتوانند با تعیین افراد و ارایه راهکارها برای برداشتن موانع، مطالبات را برای ایجاد مسئولیت پذیری فردی پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از خواستههای مردم در زمینه جهش تولید در سالهای گذشته نیز هنوز محقق نشده، تصریح کرد: باید در ابتدا این مطالبات جمع آوری و در کنار شعار سال پیگیری شود تا اعتماد عمومی در جامعه فراگیر شود.
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی متذکر شد: شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای پرداختن به این خواستهها در سطح مردم هستند.
در ادامه این نشست حامد فروزان دستیار مردمی سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جهش تولید باید با مشارکت مردم باشد و بخش خصوصی را بخشی از زیست بوم اقتصاد مردمی تلقی کنیم اما همه آن نیست چون مبتنی بر سرمایه است. باید نوع مشارکت در سطوح شراکت، فعالیت، مدیریت و بهره برداری تبیین شود. الگو سازی در کنار اعتماد سازی اتفاق میافتد که در حال حاضر الگوهای موفق اقتصاد مردمی وجود دارند. این درحالی است که آگاهی بخشی در این زمینه برای مردم یکی از اصولی است که باید به آن پرداخته شود.
* راهکارهای عملیاتی یک پژوهشگر اقتصاد درباره تحقق شعارسال
حجتالاسلام سید محمدرضا رضی پژوهشگر حوزه اقتصاد کلان در این نشست با بیان اینکه مردم ما به دلیل ریشههای تاریخی به تولید کمتر فکر میکنند و به دلیل تعاریف متفاوت از اقتصاد مردمی فهم مشترک برای آن وجود ندارد، گفت: در مباحثی چون مالکیت، حق بهره برداری، عاملیت، مشارکت و مدیریت مهمترین بخش برای هدف گذاری را میتوان عاملیت و فاعلیت مردم دانست.
وی افزود: تولید یک فعل اقتصادی نیست بلکه یک فعل انسانی است بنابراین مطالبه از دولت غلط است بلکه مردم باید برای تولید پیش قدم باشند.
ارایه راهبردها و راهکارها از زبان نخبگان و خواص، تولید علم و توزیع آن در سکوها، چهرهسازی از شخصیتهای انقلابی که در عرصه اقتصادی که مهجور هستند و حرفهایی برای استفاده دارند، برنامهریزی برای بازنشر محتوای تاکنون دیده نشده و تولیدات فراوان در رسانه ملی و فضای مجازی، روایت جنگ تمام عیار اقتصادی برای مردم، مطالبه راهکارهای مردمیسازی اقتصاد در رسانه ملی از دولت، نیاز به رسانه تخصصی در عرصه اقتصاد مقاومتی و استفاده از زبان طنز و یا ساخت سریال از جمله پیشنهادات مطرحشده از سوی این پژوهشگر اقتصاد بود.
* مشارکت مردمی مهمترین بخش برای روشن شدن موتور تولید است
در ادامه دکتر محمد خوشچهره عضو هیئتعلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آسیب شناسی نظام تصمیمگیری، سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرایی در کشور یکی از مشکلات پایهای در عدم درک صحیح مفاهیم مشترک در این حوزه است.
خوشچهره با اشاره به اینکه جهش برای حرکت از سکون نیاز به پیش شرط دارد، افزود: مشارکت مردمی مهمترین بخش برای روشن شدن این موتور است و دنیا بر روی سرمایه انسانی که همان علم و دانش است تمرکز کرده است. همچنین سرمایه اجتماعی اصل بعدی است که تعاون و همکاری تبلور آن است.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی هدف دشمن مردم است بنابراین باید با درک این مهم، پروژه های ملی با تضمین ملی بودن ایجاد کنیم و این پروژه ها مولد باشند.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال افزود: قطعا فضای مجازی میتواند در ارایه خدمات مولد موثر باشد که البته نیاز به زیرساخت و ساختار مناسب و رفع موانع است تا بتوان از همه ظرفیت آن به خوبی استفاده کرد.
در ادامه نیز مهندس لیالی، معاون اجرایی قرارگاه جهاد تبیین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جهش تولید زمانی محقق میشود که به صورت فرایند به آن پرداخته شود و جای خالی پیوست رسانهای در دولت احساس می شود که باید به کمک این سلسله نشستها و گفتمانها این خلاء پر شود.
حسین عباسیفر اقتصاد دان و استاد دانشگاه نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: بند ۲اصل ۴۳ قانون اساسی و بند ب سیاست های کلی اصل ۴۴ که بر اصل کار و تولید و مالکیت تاکید دارند، در راستای تحقق شعار امسال است که اگر به آنها به درستی پرداخته شود این شعار محقق خواهد شد.
* سازوکار عملی مردمی سازی را مشخص کنیم
در ادامه این نشست که بیش از ۷ ساعت به طول انجامید، محمد عکاف از مدیران رسانهای کشور با بیان اینکه اساسیترین مسئله در شعار سال این است که آن را یک مانیفیست اجرایی و سیاستگذاری بدانیم نه یک شعارِ صرف، گفت: ما تا در رسانهها برای مردم منفعت تولید نکنیم، نمیتوانیم اثرگذار باشیم. ما میتوانیم برای جهش تولید، تولید مفهوم کنیم تا بفهمند این شعار برای آنها منفعت دارد.
در ادامه این نشست آقایان ملکی، حسینی و طه رمضانی نیز نظرات خود را درباره چگونگی تدوین پیوست رسانهای شعار سال بیان و بر مقابله جدی با فساد از طریق دولت، جوان سازی نظام اداری و مکلف کردن نظامهای مرتبط به انجام وظایف خود و برخورد جدی با متخلفان، پرهیز از شعارزدگی، تهیه پیوست رسانهای مناسب و تلاش برای ورود بخش خصوصی و تعاونی به اقتصاد ملی تاکید کردند.