Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - تغییر و یا تصویب برخی از قوانین در سطح کشور سبب ناراحتی معدن‌کاران شده است و معتقدند که این قوانین ضد جهش تولید است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   زنجان ، "قانون" در معنی اخذ قواعدی است که با رعایت تشریفات معین از طرف قوه مقننه وضع می‌شود و در معنی عام شامل مصوبات قوه مقننه و دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران مراحل ابتدایی وضع قوانین آغاز شد و هدف اصلی قانون احقاق حقوق ملت عنوان شد بر این اساس در آن سعی شده است که به درستی اصول و قواعدی ارائه شود که نهایت تمامی امور، منفعتی برای مردم از جوانب مختلف داشته باشد.

در طول سالیان به جهت تغییر سیاست‌ها و شناخته شدن مواردی که قابلیت اصلاح دارند قوانین تغییراتی را شامل شده‌اند، اگرچه ساختار کلی قانون و چارچوب آن ثابت بوده است اما اصلاح قوانین حرکت مثبتی برای ملت به شمار می‌رود و در راستای منافع مردم انجام می‌شود، یکی از حوزه‌هایی که دستخوش تغییراتی شده و نیاز به اصلاح دارد قانون معادن است.

در سال‌های اخیر با شدت گرفتن تحریم‌های نفتی و اتکای بالای اقتصاد ایران به صادرات نفت وضعیت اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار گرفت و در این شرایط بود که معادن نقش مهمی را اجرا کرده و فعالیت‌های معدنی به نحوی اقتصاد کشور را سرپا نگه داشت، البته که اهمیت فعالیت معادن در این روزها بر کسی پوشیده نیست و همه کشورها با هر وضعیت اقتصادی به فعالیت‌های معدنی در هر سطحی روی آورده‌اند.

زنجان یکی از استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شود و از نظر اقتصادی اتکای بالایی به فعالیت‌های معدنی دارد در همین راستا معدن‌داران استان زنجان نیز جز مجموعه‌های فعال بوده و از هر تغییر مثبتی در این خصوص حمایت می‌کنند، اما این روزها از سوی بعضی از فعالان این حوزه اعتراضاتی در خصوص قوانین اصلاح شده مطرح است که قوانین جدید را دشوار و سنگی سد راه فعالیت‌های معدنی می‌دانند.

بهره‌برداری از 21 طرح صنعتی و معدنی سیستان و بلوچستان در دهه فجرطرح اصلاح قانون معادن ضد جهش تولید است/ اصلاحات پیشنهادی سرمایه‌گذاران بخش معدن را فراری می‌دهداکتشافات جدید، منابع معدنی را به 60 میلیارد تن خواهد رساند

بر این اساس سوالی که مطرح می‌شود این است که اصلاح قانون معدن با چه هدفی انجام می‌شود؟ آیا اعتراض معدن‌داران در این خصوص به حق است؟ 

در این راستا یکی از فعالان حوزه معدن استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم در زنجان اظهار داشت: ما از اصلاح قانون حمایت می‌کنیم خواستار تغییر در سیاست‌ها هستیم اما در حال حاضر قانون اصلاحی که منتشر می‌شود بیشتر اذهان را به این سمت می‌برد که بستر برای رانت و ضربه به معدن‌داران فراهم می‌شود تا اصلاح قانون.

وی تصریح کرد: برای مثال اگر معد‌ار هنگام استخراج و اکتشاف به ماده معدنی جدیدی دسترسی پیدا کند باید اعلام کند تا بار دیگر دولت تعیین کند چه کسی می‌تواند آن ماده را استخراج کند، درحالیکه من این مسئله را قبول ندارم و فکر می‌کنم منافع ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این فعال معدنی گریزی به بحث ماشین آلات مکانیکی زد و عنوان کرد: کار معدنی با استفاده از ماشین‌آلات عجین است و دعدغه اصلی ما تامین ماشین الات است اما در دستور اخیر وزیر واردات ماشین آلات دسته دوم نیز متوقف شده و به نظر می‌رسد انتظار دارند ما با بیل و کلنگ استخراج کنیم.

از سوی دیگر مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اصلاح قانون معدن، اظهار داشت: اصلاح قانون معادن در مجلس اعلام وصول شده است و در کمیسیون تخصصی به کمیته ارجاع شده است براین اساس جلسات متفاوتی با فعالان این حوزه برگزار شده و ابعاد مختلف موضوع بررسی شده است و باید مجددا برای رای‌گیری وارد صحن شود. 

وی در خصوص بحث استخراج ماده معدنی تازه کشف شده گفت: معدن‌دار بر اساس میزان ماده معدنی و جزئیاتی که وجود دارد حقوق دولتی پرداخت می‌کند و زمانی که ماده معدنی جدید در حین بهره‌برداری و اکتشاف کشف می‌شود  باید حقوق دولتی بر اساس ماده جدید نیز محاسبه شود، به همین دلیل باید رقابت وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: معدن‌دار همچنان می‌تواند بعد از کشف ماده جدید نسبت به استخراج آن اقدام کند ولی نمی‌تواند اعلام مالکیت برای آن کند چراکه انتخاب بهره‌بردار باید بر اساس منافع ملت و دولت انتخاب شود و همه حق شرکت در مناقصه را داشته باشند. 

وی در خصوص ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی عنوان کرد: معدن نیاز به امکانات دارد به همین دلیل جاهایی را که کسری داریم و امکان تولید داخلی وجود ندارد را باید با واردات جبران کنیم. 

طاهری با بیان اینکه به دلیل مشکلات ارزی در سال 99 ممکن است برای بخش‌هایی بی‌مهری شده باشد، گفت: این مسئله باید بررسی شود اما به مرور تا سال آینده این موضوعات به امید خدا مرتفع خواهند شد.

از سوی دیگر ناصر فغفوری رئیس سازمان صمت استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: معدن‌داران از مسئولان فقط انتظار حمایت دارند اگر چه ما در حد توان از این قشر حمایت می‌کنیم ولی گاهی اوقات برخی از قوانینی که در سطح کشور تغییر می‌کنند ممکن است معدن‌کاران را کمی اذیت کند که از مسئولان کشوری انتظار داریم از این قشر حمایت بی‌دریغی داشته باشند چرا که در این وضعیت اقتصادی و تحریم‌ خرید نفت، معدن می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

بر این اساس انتظار انعطاف و حمایت از معدن‌دار کاملا به حق و به جا است اما در آنسوی میدان باید قوانین حافظ منافع ملت باشند و نمی‌توان با سهل شمردن امور، وظایف حافظان اموال ملی را زیر سئوال برد. با این حال نگرانی معدن‌دار اجرای قانون اصلاحی نیست و اصل ماجرا در نحوه اجرای آن است که دولت باید چنان مقتدر ظاهر شود که علاوه بر اجرای درست قوانین در خلال موضوع بستری برای رانت و سوداگری ایجاد نشود.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فعالیت های معدنی اصلاح قانون ماشین آلات معدن داران ماده معدنی معدن دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی خضریان نماینده مردم تهران در روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم توسعه در مورد تبصره ماده ۵۷ این لایحه گفت:در این تبصره اتفاقی رخ داده موضوعی برای اضافه شدن فوق العاده خاص برای یکی از دستگاهها وجود دارد در حالی که در سری اول ایراد شورای نگهبان این موضوع نبوده است.

بیشتر بخوانید: دومین جلسه مجلس برای بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ آغاز شد

خضریان اضافه کرد: صحن به رییس کمیسیون تلفیق برنامه اعتماد کرد و این موضوع را رییس کمیسیون بدون رای آوردن در بازگشت شورای نگهبان اضافه کرده است و در بازگشت دوباره به شورای نگهبان مورد ایراد واقع شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این خلاف عدالت است اگر بخواهیم برای یک دستگاه حقوق و مزایایی در فوق العاده اضافه کنیم. این خلاف عدالت و قانون رخ داده است.

وی از قالیباف خواست که این تبصره حذف شود و بدون این تبصره رای گیری شود.

قالیباف خطاب به خضریان بیان داشت: به معاونت قوانین سپردم که بود و نبود این موضوع را از متن مذاکرات چک کند و این مراعی بماند تا قوانین چک شود و بعد تذکر خضریان بررسی شود.

این موضوع در جلسه عصر مورد بررسی قرار گرفت و معاونت قوانین مجلس هم تایید کرد که تبصره مذکور اضافه شده است.

خضریان خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بازگشت شورای نگهبان بر روی این ماده ابهامی وارد شد که کمیسیون تلفیق بدون توجه به ابهام، تبصره ای را اضافه کرد و با امضای ابراهیم عزیزی، رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم انجام شده این فوق العاده خاص خلاف عدالت است و قوانین مجلس هم این موضوع را تایید می کند.

در نهایت رئیس مجلس اصلاحیه کمیسیون در مورد تبصره ماده ۵۷ برنامه هفتم را به رای گذاشت و با موافقت اکثریت نمایندگان به تصویب رسید.

کد خبر: 1229026 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • موارد تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران مشخص شد
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد