Web Analytics Made Easy - Statcounter

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بالغ بر ۱۳ شهید مفقودالاثر تقدیم انقلاب شد، گفت: 3 هزار شهید همچنان مفقودالاثر هستند.

به گزارش مهر، امیر سرتیپ ناصر سعیدی صبح سه شنبه در نشست کمیته شهدای مفقودالاثر استان سمنان که با حضور مسئولان استانی به میزبانی مجتمع فرهنگی دفاع مقدس سمنان برگزار شد، با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس ۱۳ هزار شهید مفقود الاثر تقدیم انقلاب اسلامی شد که در سال‌های اخیر با تلاش‌های وافر صورت گرفته ۱۰ هزار شهید شناسایی شده‌اند، تاکید کرد: هنوز سه هزار شهید مفقود الاثر دیگر در کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه گردآوری اطلاعات برای انجام عملیات تفحص، در زمره رسالت‌های کمیته جستجوی مفقودان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر با همراهی خوب نیروهای مسلح و خانواده شهدا، اقدامات ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفته است، ابراز داشت: از آنجا که یکی از دغدغه‌های مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و خانواده معزز شهدا، جستجوی شهدای مفقودالاثر تا یافتن آخرین نفر است، تلاش برای تفحص شهدای گمنام در دستور کار ویژه قرار دارد و تاکنون موفقیت‌های خوبی نیز کسب شده است.

انجام آزمایش «دی ان ای» از خانواده معزز شهدای مفقود الاثر

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به انجام آزمایش «دی ان ای» از خانواده شهدای مفقود الاثر، تاکید کرد: کاوش برای یافتن شهدای جاوید اثر در زمره رسالت‌های دینی، انسانی و اجتماعی و فرهنگی ما است که باعث تکریم خانواده شهدا می‌شود و از این بابت کارها در ستاد یافتن مفقودان به نوعی جهادی دنبال می‌شود.

سعیدی با اشاره به تجربه‌های موفق شناسایی شهدا و بازگشت آنان به وطن و همچنین پایان انتظار خانواده شهدا، ابراز داشت: بازگشت شهدا به آغوش خانواده باعث شد که آسیب‌های انسانی ناشی از جنگ کاهش یابد و لذا به دلیل همین اهمیت بالایی که یافتن مفقودان دارد، با تدبیری که نخستین بار از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مطرح شد، طرح تفحص شهدا به صورت سازماندهی شده و جهادی تحت عنوان «جستجوی نور» در سراسر مرزهای کشور راه اندازی شد تا بتوانیم در سراسر مرزهای ایران که در جنگ و دوران دفاع مقدس کار تفحص شهدا را در بعدی کلان‌تر انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده از کار تفحص شهدا در دوران دفاع پس از هر عملیات انجام می‌شد، بیان کرد: مقطع دوم تفحص شهدا پس از دوران مقدس بین سال‌های ۶۷ تا ۷۰ بود که کمیته یافتن مفقودان آغاز به کار کرد و تا امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و محصول کار جهادی طرح جستجوی نور، یافتن پیکر پاک ۴۵ هزار شهید دوران دفاع مقدس است.

۳۲۳ هزار شهید ایران در ۴۲ سال عمر با برکت انقلاب اسلامی

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه از ۳۲۳ هزار شهید ایران در ۴۲ سال عمر با برکت انقلاب اسلامی ۱۹۶ هزار نفر متعلق به دوران دفاع مقدس است، ابراز داشت: ۲۵ درصد از شهدای ما بعد از جنگ کاوش شدند و تشکیل کمیته بازخوانی عملیات‌ها، تعیین آمار دقیق شهدا، تکمیل بانک خون و «دی ان ای» در سراسر استان‌های کشور دنبال می‌شود.

سعیدی با بیان اینکه این کمیته‌ها در درون خود کارگروه‌های مختلفی دارند که برای مثال یکی از آنها کارگروه نیروی انسانی است که باید بررسی و آمار شهدا را به صورت قطعی مشخص کند، گفت: کمیته بازخوانی اطلاعات دیگر کارگروهی است که می‌بایست با استفاده از کمک فرماندهان، پیشکسوتان و رزمندگان که در هنگام شهادت دوستان خود، در کنارشان بودند بتوانیم شهدای مفقود را شناسایی کنند تا کار یافتن شهدا آسان‌تر شود.

لینک کوتاه: asriran.com/003Dz5

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دوران دفاع مقدس انقلاب اسلامی خانواده شهدا نیروهای مسلح کمیته جستجوی شهدای مفقود مفقود الاثر هزار شهید تفحص شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۵۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گناوه میزبان شهید دوران دفاع مقدس خواهد بود

دریافت 257 MB

محمد تقی صفری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه ریزی ها لازم برای استقبال و تشییع باشکوه پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی (دشتی نظری) در گناوه با برگزاری نشست‌های مختلف انجام شده است.

فرماندار گناوه افزود: این شهید والامقام جمعه شب در مسجد امیرالمومنین با برگزاری برنامه ویژه همراه با سخنرانی و مداحی استقبال خواهد شد.

همچنین بعد از ظهر روز شنبه همزمان با سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) مراسم تجدید میثاق و وداع با شهید در مصلی جمعه برگزار می‌شود و سپس پیکر مطهر این شهید والامقام تا گلزار مطهر شهدای گناوه بر دستان مردم قدرشناس شهرستان تشییع خواهد شد و در کنار همرزمان شهیدش به خاک سپرده خواهد شد.

شهید والامقام «مرتضی غلامی» (دشتی نظری) متولد ۱۳۴۳ که در زمان شهادت ۲۰ سال سن داشت در گناوه جز شهدای جاویدالاثر تا قبل از احراز هویت به شمار می‌آمد.

شهید غلامی در سال ۱۳۶۲ جمعی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به منطقه عملیاتی جنوب اعزام شده بود که در ۲۶ اسفند ۱۳۶۳ در عملیات بدر در منطقه شرق دجله جاده العماره - بصره به شهادت رسید.

پیکر مطهر این شهید در جریان تفحص سال ۸۸ در منطقه عملیاتی پیدا و در نجف آباد اصفهان به عنوان شهید جاویدالاثر در میان شهدای گمنام خاکسپاری شد و پس از گذشت ۳۷ سال انتظار، هویت این شهید گرانقدر از طریق آزمایش DNA در سال ۱۴۰۰ شناسایی شد.

فیلم: عصمت اسماعیلی

کد خبر 6094567

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده در اصفهان
  • جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده اصفهانی
  • فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده
  • استقبال از ۲ شهید گمنام در فرودگاه کرمان
  • گناوه میزبان شهید دوران دفاع مقدس خواهد بود
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس
  • فارس میزبان پیکر مطهر شهید علاءالدین اسدپور می‌شود
  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد