Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز گفت: تاسیس نخستین آزمایشگاه پیشرفته رانشگر الکتریکی کشور بالاترین اولویت توسعه آزمایشگاهی پژوهشکده است.

«حسن رضایی حقیقت» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز از طراحی نخستین آزمایشگاه رانشگر الکتریکی کشور در تبریز خبر داد و اظهار داشت: تاسیس نخستین آزمایشگاه پیشرفته رانشگر الکتریکی کشور بالاترین اولویت توسعه آزمایشگاهی پژوهشکده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز ادامه داد: برای راه اندازی این آزمایشگاه از فناوری‌های پیشرفته پلاسما و کنترل تراست، خلاء پایدار و دمای پایین، الکترومغناطیس، تامین توان و ولتاژ بالا، اتاقهای تمیز و سنجش و اندازه گیری نیروی رانش (میکرو تراست) و غیره استفاده می شود و طراحی های آن مطابق با استانداردهای سخت‌گیرانه سازمان فضایی اروپا خواهد بود.

وی طرح آزمایشگاه رانشگرهای فضایی را منحصر بفرد دانست و خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه نخستین آزمایشگاه رانشگر الکتریکی در سطح کشور و حتی منطقه خواهد بود و می‌تواند نیازهای اساسی کشور را در حوزه مربوطه تامین کند.

رضایی حقیقت، با تأکید بر این‌که توسعه فعالیت های فنی و علمی پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز نیاز به حمایت بیشتر مدیران و مسوولان استانی دارد، گفت: به جرأت می توان اذعان داشت؛ فعالیت‌های این پژوهشکده در حوزه ماموریتی و انجام تحقیقات علمی در حوزه طراحی و ساخت بخشی از قطعات مورد نیاز ماهواره برای کشور اقتدارآفرین و غرورانگیز است.

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز با بیان اینکه حوزه فضا، حوزه فعالیت های آینده بوده و عصر ارتباطات بدون این حوزه معنا ندارد، تصریح کرد: هم اکنون بیشتر کشورهای دنیا و حتی منطقه در بحث های فضایی برنامه های گسترده ای را در حال اجرا داشته و این پژوهشکده نیز زیر نظر پژوهشگاه فضایی ایران در این حوزه فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه فضایی ایران دارای ۵ پژوهشکده است، یادآوری کرد: پژوهشکده های سامانه های ماهواره و سامانه های حمل و نقل فضایی در تهران، پژوهشکده رانشگرهای فضایی در تبریز، پژوهشکده مواد و انرژی در اصفهان و پژوهشکده مکانیک در شیراز در حوزه های ماموریتی مربوطه فعالیت می کنند که این پژوهشکده علاوه بر حوزه ماموریتی خود به عنوان نماینده حوزه فضا در منطقه شمالغرب کشور نیز فعالیت می کند.

رضایی حقیقت گفت: این پژوهشکده دارای زیرساخت های تحقیقاتی و توسعه ای بوده که می تواند در توسعه علمی و فناوری کشور نقش آفرینی کند و افراد دانش آموخته و نخبه استان را جذب کند و در شرایط فعلی دارای یک سایت پژوهشی آزمایشگاهی با زیربنای یک هزار و ۲۰۰ متر مربعی است، که با اجرای طرح توسعه ای سایت شهید ساسانی ۴ هزار و ۸۴۶ متر مربع به فضای پژوهشی، اداری و آزمایشگاهی افزوده می شود.

 وی افزود: مجتمع شهید دهقان نیز با مساحت بیش از ۳۴ هزار متر مربع مشتمل بر ۴ هزار و ۳۸۵ مرمربع فضای کارگاهی و ۸۰۰ متر مربع ساختمان اداری از جمله امکانات مورد بهره برداری پژوهشکده برای کاربری های صنعتی و توسعه ایستگاه زمینی رصد ماهواره است.

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز یادآور شد: این پژوهشکده دارای آزمایشگاه های بالانس فوق دقیق قطعات دوار، اندازه گیری ریز اغتشاشات دینامیکی توسط میز کیستلر، گشتاورسنج دینامیکی، برق، الکترونیک و مخابرات، عمومی برق - الکترونیک، سنجش نور و آکوستیک و گشتاور سنج دینامیکی است.

وی از اجرای ۸۰ طرح پژوهشی و ۶۰ طرح توسعه فناوری در نقشه راه ۷ ساله پژوهشکده خبر داد و گفت: در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و همچنین سند جامع توسعه هوا و فضای کشور، خط مشی پژوهشگاه فضایی ایران و برنامه های راهبردی توسعه ماهواره سنجش از دور و مخابراتی پژوهشگاه مدنظر قرار گرفته و علاوه بر آن ها به حوزه های نوظهور در حوزه فضا مانند منظومه ماهواره ای نیز توجه شده است.

رضایی حقیقت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت احداث ساختمان جدید برای این پژوهشکده به عنوان پیش نیاز برنامه توسعه ای گفت: دو سوم زیربنای این ساختمان به توسعه آزمایشگاه ها و یک سوم بقیه نیز به بخش های اداری و محل استقرار پژوهشگرها اختصاص می یابد.

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز ، با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای احداث ساختمان از محل ملک تحت اختیار در منطقه امامیه تبریز تخصیص داده شده است، افزود: تامین مالی و اجرای طرح از طریق تجمیع منابع داخلی پژوهشکده در استان مدنظر است.

وی با اشاره به آثار مثبت وجود این پژوهشکده برای منطقه و استان، گفت: سوق دادن دانشگاه ها به سمت انجام تحقیقات کاربردی، جذب دانش آموختگان و نخبه ها، ایفای نقش در توسعه علمی و فناوری استان و جذب منابع دولتی به استان از تاثیرات مثبت وجود چنین مراکزی است، در این راستا هم اکنون ۲۴ طرح پژوهشی در حوزه کاربردی در این پژوهشکده با همکاری دانشگاه تبریز بصورت قرارداد در حال اجراست.

رضایی حقیقت با اشاره به اهمیت فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی گفت: بیش از ۴۰۰ مقاله محققان این پژوهشکده در نشریات علمی - پژوهشی و کنفرانس های معتبر ملی و بین المللی چاپ و منتشر شده است، افزون بر این تدوین و ترجمه کتب تخصصی و استانداردهای فضایی، تدوین دانش فنی پروژه ها، برگزاری سمینارهای علمی، همایش و کارگاه های آموزشی مرتبط با حوزه ماموریتی از مهمترین دستاوردهای پژوهشی این پزوهشکده است.

رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز دریافت ۴ رتبه در جشنواره بین المللی خوارزمی در دوره های مختلف، ثبت بیش از ۱۶ طرح اختراعی، طراحی و ساخت محصولات زیرسیستمی فضایی کشور، اتمام موفق ۴ پروژه توسعه فناوری فضایی را از افتخارات این پژوهشکده اعلام کرد.

رضایی حقیقت، با بیان اینکه پژوهشکده رانشگرهای فضایی دستاوردهای ارزشمند و قابل اتکایی را در عرصه فناوری فضایی دارد، ادامه داد: این دستاوردها از جمله شامل ساخت انواع چرخ عکس العملی، گشتاوردهنده های مغناطیسی، پین پولر، بوم گرادیان جاذبه، مکانیزم گسترش آنتن، مکانیزم گسترش پنل خورشیدی، مکانیزم نگهداری و رهایش چاقوی حرارتی، مکانیزم محرکه آرایه های خورشیدی، میراگر جریان گردابی مغناطیسی و نمونه های پیش آزمایشگاهی رانشگرهای یونی، الکترواستاتیکی اثر هال و پالس پلاسمایی است.

گفتنی است، این پژوهشکده در سال ۱۳۶۴ با عنوان واحد مهندسی پشتیبانی جنگ جهاد تاسیس و پس از اتمام جنگ تحمیلی و با توجه به لزوم توسعه مراکز تحقیقاتی و علمی کشور و در راستای رفع مشکلات فنی مهندسی با نام مرکز تحقیقات مهندسی آذربایجان شرقی تا سال ۱۳۸۹ فعالیت داشت، با شکل گیری ساختار فضایی کشور، این مرکز به علت برخورداری از توانمندی های تخصصی و دانش فنی با ارتقاء به پژوهشکده رانشگرهای فضایی به پژوهشگاه فضایی ایران ملحق شد.

پایان پیام/699

منبع: شبستان

کلیدواژه: پژوهش و تحقیق پژوهشگاه فضایی ایران نخستین آزمایشگاه رضایی حقیقت توسعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۸۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود

دکتر وطن خواه با بیان اینکه تشکیل شبکه های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان از برنامه های اولویت دار وزارت بهداشت است، اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه، استفاده بهینه از منابع  و عدم موازی کاری در آزمایشگاه‌ها، سطح‌بندی نیروی انسانی آزمایشگاه‌ها متناسب با تخصص آن‌ها و فراهم کردن دسترسی به تمامی خدمات آزمایشگاهی برای مردم در تمامی نقاط کشور با بهترین کیفیت خدمات آزمایشگاهی است.

وی افزود: طبق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۵ درصد آزمایشگاه های بیمارستان های دولتی تحت پوشش شبکه آزمایشگاهی قرار گیرند.

وطن خواه یادآور شد: در حال حاضر شبکه آزمایشگاهی در ارتباط با بخش خصوصی طبق آیین نامه ها موجود است و در صورت داوطلب بودن می توانند در شبکه آزمایشگاهی قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: بیش از ۸ هزار و ۲۰۰  آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه بهداشتی هستند.  

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • نخستین مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود