Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاجی‌بیگی گفت: از ابتدای شیوع طرح جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا تنها ۲ درصد مردم برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون در برنامه رادیویی به زندگی سلام کن، اظهار کرد: سازمان انتفال خون یکی از سازمان‌های خوشنام، خوب و قابل اعتماد مردم عزیزمان است که در عرصه سلامت کشور فعالیت می‌کند و وظیفه تهیه و تامین خون سالم برای ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی کشور را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان اینکه حدود ۴۷ سال از تاسیس مرکز انتقال خون در کشور می‌گذرد، افزود: در حال حاضر نزدیک به دو و نیم میلیون نفر از ۳۲ استان کشور جهت انتقال خون به همکاران ما مراجعه می‌کنند و سالانه دو میلیون و ۱۰۰ واحد خون اهدا می‌شود. در سال هم سه میلیون و ۶۰۰ واحد خون و فرآورده مثل گلبول فشرده شده، پلاکت، پلاسما و... در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع می‌شود.

حاجی بیگی گفت: به هر حال در کشور ما وظیفه تهیه و توزیع خون و فرآورده‎‌های آن به یک سازمان واحد به نام سازمان انتقال خون واگذار شده است که اصل و پایه اش را اهداکنندگان تشکیل می‌دهند. هم اکنون سازمان انتقال خون از بحث کمیت گذر کرده است و بیشتر به کیفیت اهمیت می‌دهد. تضمین کیفیت و کنترل کیفی اهمیت بالایی در این سازمان دارد. امروز دیگر دغدغه تامین خون کافی را درکشور نداریم؛ چراکه با مدیریت شبکه ملی خون کشور و مدیریت پخش خون و فرآورده‌های خونی مشکلی در تامین خون مراکز بیمارستانی و درمانی نداریم.

او ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد خون تامین شده برای تزریق به عزیزان تالاسمی کشور که مصرف کننده دائمی خون هستند و نزدیک ۲۰ درصد خون اهدایی برای آن‌ها استفاده می‌شود از کیسه‌های کم و دارای حساسیت کم استفاده می‌شود.

سخنگوی سازمان اهدای خون بیان کرد: برنامه حذف خون جایگزین در کشور را از سال ۲۰۰۷ اجرای کردیم و در حال حاضر اهدای خون ما در کشور ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت و با اهدای ایثار گرانه است. مردم بدانند که هنوز در ۷۰ کشور دنیا اهدای خون جایگزین وجود دارد.

ایران جزو ۴ کشور برتر آسیا در طب انتقال خون

او افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت داده کیفیت خون‌های اهدایی در ایران برابر با کشور‌های توسعه یافته اروپایی است.

حاجی بیگی توضیح داد: برنامه ملی خون‌های نادر را از سال ۸۹ شروع کردیم و از سال ۹۰ با تایید انجمن بین المللی انتقال خون به جمع ۲۳ کشوری که دارای برنامه ملی خون نادر هستند پیوستیم، در حال حاضر هم سامانه اهدا کننده خون نادر را در کشور داریم و تنها کشور مسلمان هستیم که دارای برنامه ملی خون‌های نادر است. خون نادر را در فریز‌های ویژه در دمای منفی ۸۰ درجه می‌توانیم به مدت ۱۰ سال نگه داری کنیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون عنوان کرد: ایران قطب آموزشی و پژوهشی در منطقه و مرکز سازمان انتقال جهانی بهداشت است و همکار سازمان جهانی بهداشت در آموزش انتقال خون به شمار می‌آید. جزو ۴ کشور برتر آسیا در طب انتقال خون هستیم که موفقیت بسیار بزرگی است. با گذشت ۴۷ سال از تاسیس سازمان انتقال خون میزان خون اهدایی ما در حال حاضر از مرز ۵۳ میلیون واحد گذشته است.

واردات و صادرات خون ممنوع است

او درباره واردات و صادرات خون بیان کرد: صادرات و واردات در همه جای دنیا و مراکز انتقال خون به دلیل بیماری‌های اپیدمیلوژیک ممنوع است. هر کشوری باید خون و فرآورده مورد نیاز خود را از مردم کشورش تامین کند و ما هم در کشور ایران در این زمینه سرآمد هستیم.

او درباره ذخایر خونی در ایران گفت: بهترین مکان برای ذخایر خون رگ‌های مردم عزیزمان است، ما همیشه ذخایر خون به اندازه کافی داریم و هر زمان که این میزان کم شده است و اراده کردیم مردم عزیزمان در صحنه حضور پیدا کردند.

حاجی بیگی درباره اهدای خون و پلاسما در دوران کرونا گفت: تمام دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و با اهدای پلاسما سیستم ایمنی پایین نمی‌آید و آنتی بادی به صورت مداوم در بدن ساخته می‌شود. متاسفانه در کشور ما از ابتدای شیوع طرح جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان تنها دو درصد مردم برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که این آمار پایین است.

او ادامه داد: ۱۸ هزار نفر را از اردیبهشت ماه به عنوان مراجعه کننده داشتیم و ۱۵ هزار واحد خون اهدا شده است. در استان‌ها رتبه اول تا پنجم در اهدای پلاسما متعلق به تهران، آذرباریجان غربی، یزد، خوزستان و اصفهان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا پلاسما سازمان انتقال خون مرکز انتقال خون سازمان انتقال خون خون و فرآورده انتقال خون اهدای پلاسما حال حاضر اهدای خون حاجی بیگی ملی خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • عابدینی: برند معنوی باشگاه پرسپولیس را فروختند/ با اهدای ۵ درصد سهام به پیشکسوتان شق‌القمر می‌کنند