Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:42:22 GMT

تولید گردو در ایران افزایش می یابد

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۸۷۴۵

تولید گردو در ایران افزایش می یابد

به گزارش ایرنا ، اصغر سلیمانی روز سه‌شنبه در کارگاه آموزشی اصلاح باغ‌های گردو در خلخال افزود: ایران چهارمین کشور تولیدکننده گردو در دنیا است ولی بدلیل استفاده از نهال‌های بذری عملکرد و کیفیت محصول تولیدی در آن کم بوده و قابل رقابت در بازارهای جهانی نیست.

وی با بیان اینکه گردو یکی از محصولات مهم خشکباری در دنیا بوده و در کشور ما نیز جایگاه مهمی دارد ، اظهارکرد: باغ‌های گردوی استان اردبیل بدلیل واقع شدن در منطقه سردسیر جزو استان‌های آسیب‌پذیر از سرمای دیررس بهاره بوده و حساسیت درختان گرودی بذری به یخبندان‌های دیررس بهاره باعث نوسانات شدید تولید شده و خسارت‌های زیادی را به باغداران تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تشریح کرد: اجرای طرح اصلاح باغات گردوی موجود از طریق اجرای طرح‌های نوین از جمله سرشاخه‌کاری با ارقام اصلاح شده و تجاری بر روی درختان گردوی قدیمی برای افزایش سطح کمی و کیفی و مقابله با سرمازدگی محصول ضرورت دارد.

وی حجم زیاد باغات گردوی بذری در مناطق مختلف کشور و نیز کمبود نیروی ماهر برای سرشاخه‌کاری درختان گردوی کهنسال را از موانع اجرای طرح اصلاح باغ‌های گردو و تسریع در کار تعویض تاج درختان ذکرکرد.

وی با اشاره به اهمیت شرکت مجریان طرح سرشاخه‌کاری در کارگاه‌های آموزشی اصلاح باغ‌های گردو افزود: دوره‌های آموزشی متعددی برای تربیت نیروهای ماهر در حال انجام بوده و دوره‌های مختلفی هم برای آشنایی باغداران و کارشناسان با خصوصیات ارقام اصلاح شده و نحوه مدیریت باغات سرشاخه‌کاری برگزار خواهد شد.

سلیمانی اظهارکرد: اخیرا کارگاه آموزشی نیز برای بررسی مشخصات اقلیمی موردنیاز گردو ، خصوصیات ارقام تجاری و سازگاری آنها با منطقه برگزار شد.

وی با بیان اینکه شهرستان خلخال به عنوان بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل در صورت اجرای طرح سرشاخه‌کاری شاهد افزایش کمی و کیفی گردو و کاهش مخاطرات کشاورزی و سرمازدگی خواهد بود ، گفت: گروه‌های مختلف برای سرشاخه‌کاری تشکیل شده و پس از تکمیل دوره‌های آموزش عملی ، عملیات اجرایی ۱۱ هزار مورد سرشاخه‌کاری درختان گردو  فروردین سال آینده در خلخال آغاز می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گردو میوه سردسیری خلخال نهال درخت گردو استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گردو میوه سردسیری وزارت جهاد کشاورزی گردو میوه سردسیری خلخال نهال درخت گردو استان اردبیل اخبار کنکور باغ های گردو سرشاخه کاری اصلاح باغ اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۸۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

مصطفی رجبی مشهدی گفت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا ۶۰۰ مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

به گفته وی، در این خصوص پروتکل و توافقنامه‌ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه‌ای امضا شده که بر اساس آن پروتکل‌های فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و  به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشور‌های اروپایی  صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: آن چه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه‌های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشور‌ها تا ۵ هزار مگاوات قابل افزایش است. تبادل برق با کشور‌های همجوار حتی می‌تواند به رفع ناترازی برق در فصل گرم سال از طریق واردات نیز کمک کند.

سخنگوی صنعت برق در همین زمینه خاطرنشان کرد: در چهار ماه گرم سال ما مشکل ناترازی برق داریم، اما در ٨ ماه باقیمانده امکان صادرات فراهم است، قطعا این تبادل برق کمک می‌کند که ناترازی را هم در تابستان برطرف کنیم یعنی در تابستان برق وارد کنیم و در دوره‌هایی که کمبود نداریم برق را صادر کنیم، پس اتفاقا تبادل و صادرات برق می‌تواند کمک کند که ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان از فراهم بودن امکان صادرات برق سرمایه گذاران بخش خصوصی از مسیر‌های انتقال برق موجود تا سقف ٣٠٠ مگاوات (۵٠ مگاوات به افغانستان، ٥٠ مگاوات به پاکستان، ١٠٠ مگاوات به عراق و ١٠٠ مگاوات به ترکیه) خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاران می‌توانند ٨ ماه برقشان را به این کشور‌ها صادر و در ٤ ماه گرم سال نیز به داخل عرضه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم