Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@23:11:11 GMT

سبک زندگی سالم در سیره فاطمه زهرا سلام الله علیها

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۹۲۶۸

سبک زندگی سالم در سیره فاطمه زهرا سلام الله علیها

با نگاهی به شیوه تعامل حضرت زهرا(س) با همسر و فرزندان که البته رابطه‌ای متقابل بوده می‌توان معیاری درست برای خانواده‌ها ترسیم کرد که با استفاده از آن خانواده‌مان را به سمت آرامش و صمیمیت و همدلی پیش ببریم.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: در یک خانواده سبک تعامل و برخورد اعضا با یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولا خانواده هایی که از شیوه‌های تعامل درستی نسبت به هم استفاده نمی‌کنند به مشکلات بزرگی بر خواهند خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بهترین سبک‌های تعامل افراد خانواده با یکدیگر را می‌توان در سیره اهل بیت علیهم السلام مخصوصا رفتار و کردار حضرت زهرا سلام الله علیها با خانواده‌اش پیدا کرد که می‌تواند الگویی بسیار مناسب برای همه ما در زندگی‌مان باشد.
با نگاهی به شیوه تعامل حضرت زهرا با همسر و فرزندان که البته رابطه‌ای متقابل بوده می‌توان معیاری درست برای خانواده‌ها ترسیم کرد که با استفاده از آن خانواده‌مان را به سمت آرامش و صمیمیت و همدلی پیش ببریم.

 

درک متقابل؛ موجب ثبات و آرامش درون خانواده


عدم درک متقابل بین زوجین یکی از مشکلات بزرگی است که امروزه تنش و اختلافات زیادی بین خانواده‌ها ایجاد کرده است. با الهام گرفتن از سیره زندگی حضرت زهرا سلام علیها می‎توان درک شرایط همسر را به بهترین وجه مشاهده کرد؛ در شرایط بد اقتصادی اوایل اسلام آن بانوی بزرگوار به هیچ وجه از همسرش چیزی نخواست که در توان او نباشد و هیچ موقع گلایه و شکایتی نکرد و حتی با پدر بزرگوارشان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم هم در این باره سخنی نمی‌گفتند. روزی که امام علی علیه السلام از وی پرسید: چرا از رنج گرسنگی و بی غذا ماندن خانه وی را خبردار نکرده، حضرت زهرا سلام الله علیها در پاسخ فرمود: «يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ ما لاتَقدِرُ عَلَيهِ؛ [1] ای اباالحسن! من از خدای خود شرم می کنم که به تو تکلیفی کنم که قادر به انجام آن نیستی.» امروزه در زندگی‌های خودمان دیده می‌شود که درصد بالایی از تنش ها از عدم درک متقابل و توقعات زیاد به‌وجود می‌آید به گونه‌ای که توقعات زیاد و چشم و هم چشمی‌ها وقتی در توان همسر نباشد باعث تزریق حس ناامیدی و افسردگی به همه اعضا می‌شود و در نتیجه به پرخاشگری طرفین و تنش ختم می‌شود و آرامش را از این خانواده‌ها خواهد گرفت.
درک کردن شرایط شوهر و همسرداری شایسته به مانند جهاد در راه خداست چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «جِهادُ المَرْأةِ حُسْنُ التَّبَعُّل؛ [2] جهاد زن همسرداری نیکوی اوست.» درک متقابل باید دو سویه باشد همان گونه که امام علی علیه السلام هم برای حضرت زهرا سلام الله علیها ارزش بسیاری قائل بودند و هیچ موقع کاری نکردند که آن بانوی بزرگوار ناراحت شوند. بنابراین همه ما‌ با ایجاد درک متقابل در خانواده می‌توانیم خودمان و زندگی مان را به سمت و سوی آرامش و خوشبختی سوق دهیم.

 

شناخت وظایف و تقسیم کارها


شناخت وظایف و تقسیم بندی کارها باعث کارایی بیشتر و پیشرفت خانواده‌ها خواهد شد. متاسفانه یکی از مشکلات امروز خانواده ها این است که زن و شوهر یا فرزندان به وظایف خود آگاه نبوده و تقسیم بندی کارها هم به شکل صحیح انجام نشده و این باعث سردرگمی و همچنین عدم توازن در خانواده‌ها خواهد شد. در خانواده حضرت زهرا سلام الله علیها تقسیم کارها به شکل صحیح انجام شده بود به این نحو که کارهای خارج از خانه به امام علی علیه السلام محول شده بود و کارهای داخل خانه هم به حضرت زهرا سلام الله علیها سپرده شده بود که آن بانوی بزرگوار از این تقسیم کار بسیار راضی و خرسند بودند و با این احساس رضایت و خشنودی و همکاری باعث بندگی بهتر امام علی علیه السلام شدند چنان‌که پیامبر اکرم از امام علی علیه السلام سؤال کردند: همسرت را چگونه یافتی؟ علی علیه السلام در پاسخ عرض کردند: «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلی طاعَةِ اللّهِ؛ [3] بهترین یار و یاور برای اطاعت و بندگی خدا است.» اگر ما هم نسبت به وظایف مان التفات داشته باشیم و در انجام آنها کوتاهی نکنیم نه تنها احساس رضایت به خودمان دست می‌هد بلکه باعث آرامش بقیه اعضای خانواده هم خواهیم شد.



جامعه سالم در گرو تربیت فرزندان سالم


یکی از مهم ترین نیازهای انسان، دوست داشته شدن و محبت از طرف دیگران است و این نیاز در کودکان و فرزندان‌مان نمود بیشتری دارد به گونه‌ای که اگر این نیاز ‌‌آن‌ها تامین نشود باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری در بزرگسالی آن‌ها خواهد شد. حضرت زهرا سلام الله علیها به بهترین وجه این نیاز فرزندانش را تامین و آن‌ها را به بهترین وجه ممکن تربیت کردند. ایشان محبت و تربیت فرزندان را بر هر کاری مقدم کردند چنان که سلمان فارسی می‌گوید: روزی حضرت فاطمه زهرا(س) را دیدم، که مشغول آسیاب کردن گندم است. فرزندش حسین علیه السلام به گریه افتاد و بی‌تابی می‌کرد. عرض کردم: برای کمک به شما، گندم را آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ حضرت فرمود: من به آرام کردن فرزند اولی هستم. شما آسیاب را بچرخانید.» [4] والدین با الگو قرار دادن سبک برخورد حضرت با فرزندانشان می‌توانند در شکوفا کردن استعداد آنان نقش به سزایی ایفا کرده و فرزندانی مفید برای خود و جامعه تربیت کنند. جامعه زمانی به سمت پیشرفت و رونق پیش خواهد رفت که ما جوانانی سالم و با استعداد تحویل آن بدهیم.

نویسنده: حجت الاسلام سید احسان دهسار، کارشناس سطوح عالی حوزه علمیه قم

پی نوشت:
[1] بحار الأنوار ، ج 43 ، ص 59 .
[2] الکافی، ج 5، ص 507.
[3] بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار علیهم السلام، ج 43، ص 177.
[4] حسینی شاهرودی، سیدمحمد، الگوهای رفتاری حضرت زهرا(س)، تربیت فرزند، ص 14.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت زهرا س سبک زندگی اسلامی حضرت زهرا سلام الله علیها امام علی علیه السلام حضرت زهرا س خانواده ها درک متقابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۹۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ژنتیکی مرگ زودهنگام را تا ۶۲ درصد کاهش دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: بر اساس یک مطالعه، حتی اگر ژنتیک شما را در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دهد، یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا به طور قابل توجهی با آن مبارزه کنید.

به گزارش سی ان ان، دکتر ژو لی(Xue Li)، رئیس دانشکده بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیان در چین، گفت با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک سبک زندگی سالم، خطر مرگ زودهنگام می‌تواند تا حدود ۶۲ درصد در افراد دارای استعداد ژنتیکی کاهش یابد.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین سبک زندگی سالم و طول عمر را نشان داده‌اند و برخی دیگر بر مولفه ژنتیکی در طول عمر تاکید کرده‌اند، اما گزارشی که در نشریه «بی ام جی اویدنس بیسد مدیسین» (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شد، چگونگی تاثیر این دو را بررسی کرده است.

افزایش ۶ سال به طول عمر با سبک زندگی سالم

دکتر علاءالدین شادیاب، دانشیار بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه «کالیفرنیا سن دیگو» که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که این مطالعه با داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار نفر و اطلاعات مربوط به ژنتیک، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سابقه بیماری آن‌ها، دارای روش شناسی قوی بود.

در جریان این مطالعه، محققان به هر فرد یک نمره «خطر پلی ژنتیکی» دادند، که نمره‌ای است که حجم زیادی ازانواع مختلف ژن‌های متعددی را که بر طول عمر انسان تاثیر می‌گذارند ترکیب می‌کند. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین بر اساس نحوه رعایت اصول سبک زندگی سالم نمره‌ای دریافت کردند و سپس محققان به طور متوسط وضعیت سلامت آن‌ها را به مدت ۱۳ سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشخص شود این افراد عمر کوتاه، متوسط یا طولانی دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که همه افراد، صرف‌نظر از خطرات ژنتیکی‌شان، در صورت داشتن سبک زندگی ناسالم، ۷۸ درصد بیشتر احتمال دارد که زودتر بمیرند. دکتر ژو لی، که همچنین مدیر موسسه ملی علوم داده در دانشکده بهداشت و پزشکی دانشگاه ژجیان است، گفت: افرادی که هم خطر ژنتیکی برای یک عمر کوتاه و هم سبک زندگی ناسالم دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی ندارند و سبک زندگی سالم‌تری دارند، زودتر می‌میرند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که در معرض خطر ژنتیکی قرار دارند می‌توانند با یک سبک زندگی سالم، طول عمر خود را تا ۵.۵ سال افزایش دهند.

عوامل معکوس کننده مرگ زودهنگام

این مطالعه مشاهده‌ای بود، به این معنی که می‌توانست ارتباط‌ها را تعیین کند، اما نمی‌توانست با اطمینان بگوید که این رفتارها علت مستقیم تغییرات در طول عمر هستند. اما محققان توانستند چهار عامل را شناسایی کنند که بیشترین تأثیر را بر معکوس کردن خطر مرگ زودهنگام دارند.

لی گفت: «این مطالعه یک ترکیب سبک زندگی بهینه شامل چهار عامل سبک زندگی: عدم مصرف سیگار، فعالیت بدنی منظم، مدت زمان خواب کافی و رژیم غذایی سالم را شناسایی کرده که مزایای بهتری برای افزایش طول عمر انسان ارائه می‌کند.

خواب کافی در این مطالعه هفت تا هشت ساعت در شب تعریف شد. دستورالعمل های فعلی فعالیت بدنی در آمریکا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و دو روز تمرین قدرتی در هفته را برای بزرگسالان توصیه می‌کند.

چطور سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای داشتن زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، گزینه مناسبی است، رژیم مدیترانه‌ای سبکی از غذا خوردن است که بر پخت و پز مبتنی بر گیاه تمرکز دارد و اغلب غذاهای آن حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، دانه‌ها و روغن زیتون است. در این رژیم غذایی از گوشت قرمز کم استفاده می‌شود.

وقتی نوبت خواب کافی می‌رسد، اگر نمی‌توانید هفت یا هشت ساعت بخوابید، سعی کنید یک روال خواب ایجاد کنید، زمانی که نمی‌توانید بخوابید از رختخواب خارج شوید و اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارید.

اگر تلاش کرده‌اید و نتوانسته‌اید یک برنامه ورزشی بسازید که می توانید به آن پایبند باشید، آن را به بخشی از برنامه روزمره خود تبدیل کنید، به آرامی شروع کنید و فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901659

دیگر خبرها

  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • شهید مطهری جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود/ سیره شهید مطهری در برنامه‌های هفته معلم بازگو شود
  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد