Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری بیان مصائب و مشکلات زنان سرپرست خانوار در یک گزارش کوتاه نمی‌گنجد، زنانی که به هر دلیل ناچارند در شرایط ناایمن اقتصادی صفر تا صد زندگی خود و فرزندانشان را اداره کنند و خم به ابرو نیاورند، هر چند نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته‌امداد تا حدودی نیازهای معیشتی این زنان را تامین می‌کنند، اما قطعا این کمک‌های اندک نمی‌تواند جوابگوی تمام نیازهای معیشتی زندگی آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، این روزها در زیر آسمان این شهر زنانی هستند که مردانه در برابر ناملایمات زندگی ایستادگی می‌کنند، زنانی که به دلیل طلاق، فوت همسر، بیماری و سالمندی همسر، متواری شدن و اعتیاد همسر و ... بار زندگی را به تنهایی به دوش می‌کشند، این زنان که تعدادشان در کشور کم نیست زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار نامیده می‌شوند.

متاسفانه به دلیل حس ناامنی اقتصادی که زنان سرپرست خانواده به آینده دارند، ترجیح می‌دهند که از پوشش نهادهای حمایتی خارج نشوند تا همین مستمری ناچیز را نیز از دست ندهند، اما بسیاری از زنان سرپرست خانوار نیز برای بهبود شرایط اقتصادی خانواده از تسهیلات اشتغالزایی نهادهای حمایتی استفاده کردند و توانستند منبع درآمدی برای خود و افراد خانواده خود فراهم کنند.

اما این زنان به دلیل مساعد نبودن شرایط اقتصادی و مهم‌تر از آن ویروس کرونا در این راه دچار مشکلات فراوان شدند و نتوانستند محصولات تولیدی خود را به‌فروش برسانند و حتی تعدادی از آن‌ها نیز توان پرداخت اقساط تسهیلات خود را ندارند.

جمعیت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری چشمگیر است، این در حالیست که آمار زنان تحت پوشش کمیته امداد استان بنا به دلایلی اعلام نمی‌شود، قطعا این جمعیت آماری نیازمند یک توجه خاص از سوی مسئولان متولی است.

حال که تعدادی از زنان سرپرست خانوار در چهارمحال و بختیاری، عزمشان را جزم کردند تا با اشتغالزایی روی پای خود بایستند، باید از شرایط  آن‌ها درک بهتری داشته باشیم و در راستای حل مشکلات کوچک و بزرگشان گام برداریم، شاید موفقیت این بانوان در عرصه اشتغالزایی کورسوی امیدی برای سایر بانوان باشد تا بتوانند روی پای خود بایستند.

حمایت مالی از زنان کارآفرین سرپرست خانوار

اشرف عسگری، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو  با ایسنا در خصوص حمایت‌های این سازمان از زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: در ایام شیوع کرونا، کمک‌هایی برای زنان سرپرست خانواری که برای خود کارآفرینی کرده بودند و دچار مشکل شدند، اختصاص یافت.

وی افزود: معمولا تسهیلات اشتغال در سازمان بهزیستی به گروه‌های همیاران بانوان که به‌صورت جمعی اشتغالزایی کرده بودند، تعلق گرفت، بنابراین در ایام کرونا برای حمایت و تقویت گروه‌های همیاری مجموعا ۱۸۰ میلیون تومان پرداخت شد.

عسگری با اشاره به اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای گروه‌های همیاری ناچیز بود، عنوان کرد: اما همین مبلغ اندک توانست کمک کند این بانوان کارآفرین بتوانند بخشی از آسیب‌های ناشی از کرونا به شغل خود را جبران کنند و روی پای خود بایستند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تمامی بانوان سرپرست خانواری که در این گروه‌های همیاری فعالیت شغلی داشتند، شغل خود را از دست نداند، بلکه میزان درآمد و فروش آن‌ها کاهش داشت، بنابراین برای حمایت از این مشاغل، این افراد به مکان‌هایی برای فروش محصولات معرفی شدند.

وی یادآور شد: همچنین مبالغی به‌صورت موردی به خانوارهای که دچار مشکل شده بودند نیز پرداخت شد تا این خانوارها بیش از این دچار مشکل نشوند.

عسگری در ادامه با بیان اینکه ۳۵۳۶ زن سرپرست خانوار تحت حمایت سازمان بهزیستی در چهارمحال و بختیاری قرار دارند، عنوان کرد: از این زنان ۳۵ درصد همسر خود را به‌علت فوت از دست داده‌اند و حدود ۴۲ درصد از این بانوان همسرشان معلول است و یا کارافتادگی بالای ۶۵ درصد دارد، همچنین ۲۱ درصد مطلقه و دو درصد نیز هرگز ازدواج نکرده‌اند، بخش کمی از آن‌ها نیز شوهرشان متواری است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در پایان در خصوص سایر حمایت‌های معیشتی از زنان سرپرست خانوار، گفت: در چند مرحله بسته‌های معیشتی ۵۰۰ هزار تومانی، پک‌های بهداشتی و کمک‌های نقدی برای این قشر در نظر گرفته شده است.

زنان سرپرست خانوار تا زمانی که به درآمد ثابت نرسند، تحت پوشش کمیته امداد هستند

علی ملکپور، مدیرکل کمیته امداد چهارمحال و بختیاری در خصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار برای ایجاد شغل و درآمدزایی، اظهار کرد: معمولا طرح‌های اشتغالزایی که از طرف بانوان سرپرست خانوار ارائه می‌شود، توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد، اگر بانوان شرایط دریافت تسهیلات را داشته باشند به بانک جهت اخذ تسهیلات معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح‌های اشتغالزایی بانوان سرپرست خانوار در برابر حوادث بیمه می‌شوند، اگر این طرح‌ها دچار خسارت شدند، بیمه به آن‌ها خسارت پرداخت می‌کند.

ملکپور با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار به‌محض دریافت تسهیلات اشتغال از تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی خارج نمی‌شوند، توضیح داد: تا زمانی که طرح اقتصادی و یا اشتغالزایی این بانوان به درآمد ثابت و پایدار نرسد، هم‌چنان تحت حمایت این نهاد هستند.

مدیرکل کمیته امداد چهارمحال و بختیاری در خصوص طرح‌های اشتغال‌ آسیب‌دیده زنان سرپرست خانوار در ایام شیوع کرونا، یادآور شد: برای حمایت از این بانوان تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شد.

وی در پایان با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند، عنوان کرد: همچنین در موقعیت‌های مختلف بسته به نوع مشکل به این خانوارها تسهیلات حمایتی در حوزه ساخت و تعمیر مسکن، خرید تجهیزات برای کلاس آنلاین و ... در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری معیشت زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی بهزيستي زنان کارآفرین سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری زنان سرپرست خانوار سرپرست خانوار کمیته امداد دچار مشکل تحت پوشش طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۰۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت برگزار می‌شود

زهرا حبیبی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری بر اساس دستورالعمل ابلاغی، برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: این رویداد با رویکرد هفت بخش خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد، مدیران، نخبگان، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی در هفته جمعیت و اواخر اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این رویداد ویژه عموم است اضافه کرد: علاقمندان می‌توانند آثار خود را در بخش‌های پوستر و طراحی گرافیک، داستان کوتاه و فیلمنامه، مقالات علمی و پژوهشی، نقاشی، تولیدات دیجیتال، عکاسی (موبایلی و دوربین حرفه‌ای)، انیمیشن، موشن و کلیپ، پیشنهادات، ایده و تجربیات کاربردی، تیتر و جملات کوتاه و تأثیرگذار، اینفوگرافی، پادکست، شعر و ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی (در راستای جوانی جمعیت) را تا تاریخ ۲۲ اردیبهشت به شماره ۰۹۰۱۲۹۷۳۵۲۰ در پیام‌رسان ایتا به دفتر امور بانوان و خانواده ارسال کنند.

کد خبر 6098121

دیگر خبرها

  • ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • بانوان صنعتگر در تحقق شعار نقش آفرینی کنند
  • زمینه فعالیت مشاغل خانگی را در اصفهان تقویت می‌کنیم
  • اختصاص زمین به خانوار‌های حائز شرایط جوانی جمعیت
  • حجازی: از هواداران انتظار حمایت داریم
  • تشریح دستاوردهای خراسان جنوبی از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • پرسپولیس - نساجی بدون حضور زنان
  • اسکان اضطراری ۲۰ خانوار در معرض خطر در روستای دماب