Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، وقتی بحث از توسعه و پیشرفت به میان می­آید تا حد زیادی توجه‌مان به سمت توسعه کالبدی و انبوه امکانات آموزشی، ورزشی، خدماتی و سلامت که در شهرها وجود دارد، جلب می‌شود، اما آیا همه این امکانات و خدمات به طور برابر و عادلانه در محلات مختلف شهر توزیع شده است؟ آیا همه مردم شهر دسترسی یکسانی به این امکات و خدمات شهری دارند؟ چه میزان از این امکانات متناسب با نیازها و اولویت­های شهروندان طراحی شده است؟ اینها سوالاتی است که در گذر از لابه‌لای محلات در اذهان هر مخاطبی شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کمی پرسه‌زنی و مشاهده در شهر متوجه خواهیم شد بخش عمده‌ای از امکانات و خدمات شهری به جهت دسترسی بهتر همگان در نقاط مرکزی شهر مستقر گردیده است؛ در صورتی‌که همیشه بدین‌گونه نیست و محلاتی در شهر وجود دارند که از این امکانات و خدمات شهری محرومند. به بیان دیگر در هیاهوی توسعه و پیشرفت شهرها بعضی از محلات، خواسته یا ناخواسته نا­دیده انگاشته می­شوند و در فرآیند شهرنشینی با برچسب حاشیه شهر و منطقه کم‌برخوردار شناخته می‌شوند و بسیاری از ظرفیت­های آن‌ها در حوزه­های مختلف اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و... بنا بر دلایلی نادیده گرفته شده است.

شهر گنبدکاووس نیز از این قاعده مستثنی نیست و چندین محله را در حاشیه خود دارد که به نوعی از یاد رفته و به حاشیه توجه رانده شده‌اند، محله «سیدآباد» یکی از این مناطق است که با تراکم بالای جمعیت و امکانات کم دارای محرومیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف است. دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی که به تازگی و چند سالی است به ابتکار وزارت کشور در مناطق حاشیه‌ای و کمتر توسعه یافته شهرها ایجاد می‌شود، رسالت زدودن غبار محرومیت از چهره این مناطق را برعهده گرفته است.

از این رو قصد داریم تا در گفت و گویی صمیمی با «اعظم احمدی» مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی سیدآباد و  بدلجه ضمن بررسی عملکرد این دفتر از محرومیت‌های این محله و بایدهای کارکردی در این حوزه نیز مطلع شویم:

* بهبود کیفی زندگی در جامعه محلی هدف ماست

فارس: دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به دنبال چه هستند؟

احمدی: دفتر توسعه محلی به دنبال پیشرفت و بهبود کیفیت زندگی در جامعه محلی است. در فرایند توسعه اجتماعی، اقتصادی و محیطی، اقدامات در اجتماعات محلی در اولویت برنامه‌ها قرار می‌گیرد که به دنبال توانمندسازی، مقتدر سازی و ارتقای کیفیت زندگی جامعه محلی است. درهمین راستا و به منظور بهره‌مندی از توان و ظرفیت بخش خصوصی در رشد و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و کم‌برخوردار، دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی از سال 1396 توسط وزارت کشور راه‌اندازی شده‌اند.

فارس: دفتر تسهیلگری در گنبدکاووس چه زمانی افتتاح شد؟

احمدی: این دفتر که اولین دفتر در استان گلستان و در شهر گنبدکاووس به شمار می‌رود در روز پنجم اسفندماه سال گذشته شروع به کار کرد. این دفتر زیر نظر اداره کل امور اجتماعی استانداری گلستان و توسط مجری طرح یعنی «موسسه مهرآفرینان جوان» گنبدکاووس فعالیت می‌کند.

فارس: اعضای دفتر تسهیلگری و توسعه محلی چه کسانی هستند؟

احمدی: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی سیدآباد و بدلجه با تیمی متشکل از کارشناسان مددکاری اجتماعی، علوم اجتماعی، شهرسازی، اقتصادی و حقوقی بنا دارد که با استفاده از ظرفیت­های شناسایی شده در محل و ارائه  برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای با جلب مشارکت اجتماعی افراد محلی گامی در جهت بهبود شرایط محلات و با محوریت توسعه اقتصادی و اجتماعی بردارد تا محلات کمرنگ شده و حاشیه‌ای نقش پررنگ­تری در جامعه داشته باشند.

* همکاری مستمر معتمدین محلات با دفاتر تسهیلگری

فارس: آیا از مشارکت مردم نیز در پیشبرد اهداف خود بهره می‌برید؟

احمدی: بله، قطعا، به طور کلی رسالت اصلی ما نیز همین مورد است که ما فقط نقش تسهیلگری و ایجاد ارتباط را ایفا می‌کنیم که به همین منظور در چندین جلسه طی نشست‌هایی که با معتمدین محلی برگزار کردیم، بخشی از دغدغه‌ها و نیازمندی‌ها را اولویت‌بندی کرده‌ایم.

فارس: جمعیت این محله بر اساس سرشماری شما چقدر است؟

احمدی: بنا بر سرشماری و نمونه‌گیری دفتر تسهیلگری، این محله دارای 10هزار و 596 نفر جمعیت است که هفت درصد جمعیت شهر گنبدکاووس را تشکیل می‌دهد. 69 درصد جمعیت این محله در سن 15 تا 64 سال می­باشند که جز جمعیت فعال محسوب می­شود.

فارس: ظرفیت‌های بالقوه این محله را در چه می‌بینید؟

احمدی: محله سیدآباد و بدلجه دارای ظرفیت­های بسیاری در حوزه­های مختلف فرهنگی اجتماعی، از جمله تعداد بالای جمعیت جوان و...تنوع قومی و فرهنگی (سیستانی، ترک، بلوچ و...) که با وجود این تنوع قومی و فرهنگی  به صورت مسالمت آمیزی در کنار هم زندگی می‌کنند است.

به نظر بنده نیروی جوان کار و غنا و اصالت فرهنگی برگرفته از تنوع قومی و فرهنگی امتیازات بزرگی برای این محله به شمار می‌رود.

* سایه سنگین بیکاری و کاهش امنیت اجتماعی بر سیدآباد

فارس: بزرگترین مشکلات محله سیدآباد چه مشکلاتی است؟

احمدی: از جمله مشکلات و آسیب­های اجتماعی شناسایی شده و در اولویت محله سیدآباد؛ بیکاری جوانان، کمبود امکانات فرهنگی و ورزشی، مشکلات زیست محیطی و کمبود امنیت اجتماعی در محله است که جمع شدن چندین عامل و موضوع اجتماعی موجب رشد تصاعدی محرومیت و البته مشکلات توسعه‌ای فرهنگی و اجتماعی شده است.

فارس: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در سیدآباد چه اقداماتی را انجام داده است؟

احمدی: خب یکی از مهم‌ترین محورهای اقدامات ما در حوزه رفع بیکاری جوانان بوده که این اقدامات شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارت آموزی برای بانوان، کمک برای اخذ وام در جهت راه‌اندازی کارگاه تولید قارچ، اخذ وام جهت گسترش کارگاه‌های تولیدی، رایزنی با کارآفرینان شهر جهت اشتغال تعدادی از بانوان در کارگاه‌های تولیدی، برگزاری دوره مهارت‌افزایی و کار با چرخ صنعتی به منظور کار در یک تولیدی بوده است.

طرح‌های توانمندسازی و آموزش فنی و حرفه‌ای نیز که مورد تقاضای اهالی بود با همکاری با اداره قنی و حرفه‌ای شهرستان در این منطقه انجام شد که افرادی که این دوره‌های آموزشی را گذراندند موفق به اخذ گواهینامه شده و با به کارگیری مهارت آموزش دیده به کار مشغول شده‌اند که از آن جمله تعدادی از جوانان در کارگاه‌های تولید قارچ راه‌اندازی کرده و در حال تولید این محصول و فروش آن هستند و برخی نیز در حال گسترش کارگاه تولیدی خود قرار دارند، از طرفی نیز تعدادی از بانوان به اشتغال خانگی در بخش «خیاطی»، «چرم دوزی» و «سوزن‌دوزی» مشغول هستند.

* جلب مشارکت مردم برای حل مسائل محلات ضروری است

فارس: شما به عنوان یک مددکار در دفتر تسهیلگری، رسالت اصلی خود را در چه می‌دانید؟

احمدی: طبیعی است که سیدآباد همانند دیگر محلات حاشیه‌ای شهرها؛ مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری را داراست و برای حل این مشکلات نقش تسهیلگران بعنوان میانجی و کمک کننده پررنگ‌تر است؛ بنابراین تسهیلگران باید با نگاهی عینی مشکلات و کاستی‌ها را در کنار ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در محلات پیگیری کنند. دفتر تسهیلگری هم باید با مطالعات اولیه و جلب مشارکت مردم گام‌های اولیه در جهت رفع مسایل محلات را بردارد اما برای کاهش و رفع این مشکلات در کنار مشارکت اجتماعی اهالی و نقش تسهیلگران، به همکاری و همراهی نهاد های دولتی و خصوصی هم نیاز داریم.

فارس: حرف ناگفته‌ای اگر دارید، بفرمائید؟

احمدی: ممنونم از شما که این وقت را در اختیار بنده قرار دادید و امیدوارم فرصتی فراهم شود تا از اقدامات اجتماع محور و نهادمحور دفتر تسهیلگری و توسعه محلی سیدآباد نیز گزارشی ارائه دهیم.

انتهای پیام/83014

.

منبع: فارس

کلیدواژه: توسعه محرومیت کیفیت زندگی گنبدکاووس دفتر تسهیلگری و توسعه محلی دفاتر تسهیلگری ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۱۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سرگشاده محمد قوچانی به سازمان تامین اجتماعی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد قوچانی سردبیر و صاحب‌امتیاز نشریات "آگاهی نو" و "کتاب نامه" طی نامه‌ای سرگشاده به سازمان تامین اجتماعی، روش برخورد "مغازه"ای کارشناسان این سازمان را برای تایید لیست بیمه مطبوعات مورد نقد قرار داده است‌. متن این نامه که در صفحه‌ی شخصی او در اینستاگرام منتشر شده به این شرح است:

این یک نامه سرگشاده است خطاب به سازمان تامین اجتماعی

دو مجله "آگاهی نو" و "کتاب نامه" با تولید محتوایی بیش از دو هزار صفحه در سال چهار نفر تحریریه ثابت دارد الباقی حق التحریر می‌گیرند. فهرست بیمه ما کوچک است: سردبیر و دبیر تحریریه، یک دبیرگروه و یکی از مشاورین مجله که برای آن‌ها بیمه رد می‌شود. ما به دلیل سازمان کوچکمان حتی منشی تحریریه یا مدیر مالی و اداری مستقر نداریم چون بودجه‌اش را نداریم و تا حالا خودمان هم‌زمان منشی و مدیر هم بوده‌ایم. درباره این چهار نفر هم بخشی از حق بیمه را ما پرداخت می‌کنیم و بخشی را وزارت فرهنگ که طبق یک قانون مشخص و عام به نشریات تا یک سطحی تخفیف می‌دهند. سازمان تامین اجتماعی با اعزام بازرس به صورت مکرر ما را کنترل می‌کند که مبادا این فهرست بیمه صوری و جعلی باشد! و چون حرفه روزنامه‌نگاری را با مشاغل دیگر اداری و تجاری قیاس می‌کند معتقد است ما باید از هشت صبح تا چهار بعد از ظهر در دفتر حاضر باشیم. بنابراین با بازرسی غافلگیرانه وقتی ما در حال مصاحبه یا تهیه مقاله بیرون مجله هستیم به دفتر مراجعه و با عدم رویت ما، کارگاه آگاهی نو را تعطیل اعلام می‌کند و تخفیف ارشاد را لغو می‌کند. مثلا ما امروز در حال گفتگو با دکتر ظریف بودیم که سرزده تشریف آوردند و هرچه همکار ما توضیح داده و مجله و نوشته‌های ما را نشان داده بازرس محترم زیر بار نرفته و کارگاه را تعطیل گزارش کرده است. سوال من این است پس این همه محتوا چگونه تولید می‌شود؟ چرا کسی حرفه ما را به رسمیت نمی‌شناسد؟ چرا فکر نمی‌کنند من هر روز نمی‌توانم کتاب‌هایم را به دفتر ببرم و مقاله بنویسم ؟ نمی‌توانم همه سیاسیون و روشنفکرانی که با آنان گفتگو می‌کنیم را به دفترمان دعوت کنم؟ نمی‌توانم با روزنامه‌نگاران برخورد اداری کنم! ما مطبوعات مستقل (خصوصی و غیردولتی) بنگاه‌های ضعیفی هستیم. حتی چند میلیون تومان هم در کار ما اثر دارد . اگر ما بیکاره بودیم که دفتر مجله اجاره نمی‌کردیم . چرا در شب‌های صفحه‌بندی که تا صبح کار می‌کنیم بازرس نمی‌فرستید؟ اصلا چرا مجله را ورق نمی‌زنید که کارنامه ما را ببینید . قطع یک تخفیف ناچیز قانونی به مطبوعات کدام مشکل دولت یا بیمه را حل می‌کند؟ کار ما مخفیانه نیست. مجله منتشر می‌شود و میزان کار هر فرد در آن روشن است. ما مغازه نداریم که هر روز صبح کرکره اش را بالا ببریم. روزنامه‌نگاری را به رسمیت بشناسید ... رونوشت : ۱. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲. وزارت کار ۳. سازمان تامین اجتماعی شعبه خیابان ملک ... ۲۵۹۵۷ برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901166

دیگر خبرها

  • فعالیت ٦١ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • طرح همیاران آرامش اجتماعی فراجا در محله‌های قزوین
  • اجرای طرح چهارشنبه‌های اجتماعی در پنج محله گرگان
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • نامه سرگشاده محمد قوچانی به سازمان تامین اجتماعی