Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی ساربان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر نمایندگی گمرک در شهرستان گناباد وجود دارد اما ارسال محموله های صادراتی پسته به گناباد و یا مرکز استان برای کشاورز و صادرکننده هزینه بر است به طوری که تجار جهت صادرات باید هزینه حمل و نقل  بالا و صرف وقت زیاد را  متقبل گردند که در نهایت این موضوع به زیان کشاورز است و در بیشتر موارد تجار رغبتی به خرید محصول و صادرات آن از شهرستان ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر ضرورت تاسیس نمایندگی گمرک در مه‌ولات نیز تاکید و بیان کرد: پیگیر سرمایه‌گذار و استقرار پایانه صادرات پسته در مه‌ولات هستیم و باید راهکاری اندیشیده شود که پسته تولیدی خراسان از گمرک همین استان صادر شود چون وقتی صادرکنندگان پسته را نمی خرند کشاورزان محصول خود را با قیمت پایین به فروش می رسانند.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: پسته در شهرستان مه ولات به‌صورت محدود در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی وکیوم‌شده به پاکستان و افغانستان صادر و عمده پسته‌ها به‌صورت کیسه‌های ۵۰ و ۷۰ کیلویی به استان کرمان حمل می‌شود.

ساربان افزود: رقم سفید بادامی مه‌ولات صادرات اروپایی ندارد و بیشتر به کشورهای شرق آسیا، روسیه، چین و افغانستان صادر می‌شود ولی پسته فندقی به بازار اروپا صادر می‌شود.

وی ادامه داد: پسته مه‌ولات با توجه به کاهش مصرف سموم در چند سال اخیر یک محصول سالم و ارگانیک است به طوری که ۱۲۰ هکتار از باغهای پسته این شهرستان دارای گواهی محصول ارگانیک هستند. 

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: یک محموله پسته ارگانک فندقی که از طریق تهران به بلژیک صادر شد برگشت ‌خورد و دلیل آن ‌هم این‌گونه اعلام شد که اتحادیه اروپا اظهار کرد این کشور فقط آزمایشگاه کرمان را به‌عنوان مرجع تایید کیفیت سلامت قبول می‌کند.

ساربان افزود: خرید تضمینی پسته باید توسط بازرگانان و صادرکنندگان اصلی با نظارت ارگانهای ذیربط دولتی انجام شود تا با حذف دلالان از این چرخه، کشاورزان پسته‌کار و تاجران حرفه‌ای این حوزه سود معقول و قابل قبول خود را کسب کنند.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت پسته درشهرستان مه ولات ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته بارور است که با توجه به شرایط آب و هوایی و تاثیر عوامل اقلیمی بر تولید پسته همه ساله افزون بر ۱۰۰ هزار تن پسته تر و ۲۶ هزار تن پسته خشک  از سطح باغهای مه ولات برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: عمده ارقام پسته تولیدی در مه ولات از نوع بادامی سفید، اکبری، کله قوچی، فندقی، احمد آقایی، گرمه و قرمز است و  در مقایسه با سایر ارقام، پسته گرمه و قرمز به عنوان زودرس ترین ارقام، برداشت و روانه بازار مصرف تازه خوری می شود.

ساربان افزود: شهرستان مه‌ولات تولیدکننده ۵۳ درصد از کل حجم پسته خراسان رضوی است و ۶.۷ درصد تولید کشوری این محصول را در اختیار دارد. 

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد از مجموع محصول برداشت شده در این شهرستان برای مصارف تازه خوری به سایر استان های کشور صادر می شود و بقیه محصول پس از فرآوری توسط ۶۰ واحد ترمینال ضبط پسته با ۸۶ خط تولید به صورت بهداشتی و خشک در چرخه صادرات داخلی و خارجی قرار می گیرد.

ساربان به افزایش تولید پسته ظرف ۲ سال اخیر اشاره و بیان کرد: با وجود خسارات سنگین تگرگ طی ۲ سال اخیر، هرسال بیش از ۲۶ هزار تن تولید داشته‌ایم و با توجه به اقلیم مناسب، پسته تولیدی مه ولات بسیار مرغوب است.

شهرستان مه‌ولات به عنوان یک شهرستان باغی در خراسان رضوی رتبه نخست سطح کشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و رتبه پنجم سطح زیرکشت و تولید زعفران را در این استان به خود اختصاص داده است و حدود ۹۷ درصد اشتغال در این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.
 
فیض‌آباد، مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مه‌ولات در فاصله ۲۱۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 

برچسب‌ها پسته توسعه صادرات کرمان اتحادیه اروپا بلژیک مه ولات چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پسته توسعه صادرات کرمان پسته توسعه صادرات کرمان اتحادیه اروپا بلژیک مه ولات چین اخبار کنکور شهرستان مه ولات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۱۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات گل و گیاه این استان در طی سال‌های آتی گفت: میزان صادرات گل و گیاه مازندران به اندازه ۱۰ درصد تولیدات استان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، الیاس لاریجانی، امروز_یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران یکی از بخش‌های زنجیره ارزش در این استان را با توجه به ظرفیت مازندران در تولید برگ شاخه بریده و گیاهان زینتی دانست و اظهار کرد: این تولیدات استان در سطح کشور به همین سبب بالاترین میزان تولید را دارد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت این استان و برگزاری نمایشگاه‌ها و نیز ایجاد انگیزه در میان تولیدکنندگان، امیدواریم در سال‌های آتی میزان صادرات گل و گیاه مازندران بیش از ۲۰ درصد رشد می‌کند.

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران میزان صادرات گل و گیاه این استان را به اندازه ۱۰ درصد تولیدات مازندران دانست و گفت: هم‌اکنون در این استان شش‌هزار بهره‌بردار در سطح ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی استان در بخش تولید گل و گیاه مشغول به فعالیت هستند.

لاریجانی ادامه داد: میزان تولید گل و گیاه مازندران در سه بخش در مقام اول کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه صادرات گل و گیاه مازندران به کشورهای حاشیه خزر، کشور عراق و حاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته میزان صادرات گل و گیاه مازندران و کشورهای هدف صادراتی این استان افزایش پیدا کند.

کد خبر 748823

دیگر خبرها

  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی