Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدحسین انزابی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه همزمان با شروع جریانات انقلابی در سال ۴۲، علمای تبریز هم درگیر موضوع شده بودند، افزود: بر همین اساس ساواک تعدادی از علمای آن روز تبریز را به طور متناوب در تهران یا تبریز دستگیر و زندانی کرده بود و بقیه هم اگر آزاد بودند تحت محدودیت‌های خاصی قرار داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی علمایی همچون آیات اعظام و حجج الاسلام انگجی، مجتهدی، شربیانی، محدث، قاضی طباطبایی، انزابی و سایرین همه در قیام سال ۴۲ شرکت کردند اما گروهی از آنها توسط ساواک به تهران تبعید شدند که از بین این شخصیت‌ها می توان به آیت الله قاضی طباطبایی و شیخ محمدحسین انزابی اشاره کرد که یکی به عنوان رهبر حرکت و دیگری به عنوان خطیب توانا جزو سردسته های مبارزات مردمی تبریز بودند.

انزابی اظهار داشت:آیت الله قاضی و انزابی ۲ شخصیت مبارز پس از گذراندن دوران زندان خود در تهران  به تبریز بازگشتند و همچنان به ارشاد مردم مشغول و به تعهدات منبری خود وفادار بودند و تا پیروزی نهایی انقلاب اسلامی این ۲ پیشتاز و پیشروتر از بقیه بودند و بر همین اساس ساواک آزار و اذیت بیشتری به آنها وارد می‌کرد،  این ۲  شخصیت مبارز پس از گذراندن دوران زندان خود در تهران  به تبریز بازگشتند و همچنان به ارشاد مردم مشغول و به تعهدات منبری خود وفادار بودند و تا پیروزی نهایی انقلاب اسلامی این ۲ پیشتاز و پیشروتر از بقیه بودند و بر همین اساس ساواک آزار و اذیت بیشتری به آنها وارد می‌کردبه طوری که برنامه ریزی برای تبعید آیت الله قاضی به کرمان و حجت الاسلام انزابی به جنوب کشور انجام شده بود که شخصیت‌های بزرگوار قم و نجف مانع این کار شدند.

وی با بیان اینکه زندانیان و تبعیدشدگان انقلابی به تدریج از سال ۱۳۴۴به بعد به تبریز برگشتند،  گفت: این نفرات همراه با تعدادی از انقلابیون جوان تبریز اولین حرکت برای تشکیل اتاق فکر را به دور از نظر ساواک شکل دادند تا روند تشکیلات را در راستای اهداف امام خمینی پیش ببرند.

فرزند مرحوم حجت‌الاسلام محمدحسین انزابی ادامه داد: مساله از اینجا شروع ‌شد که آیت الله سیدمحمدهادی‌ میلانی که در قم از یاران نزدیک امام بودند و خط فکری امام را بعد از تبعید ایشان در ایران نظارت می‌کرد،  در مورد پدر من به آقای حاج محمدحسن عبدیزدانی از مبارزان و زندانیان سیاسی آن دوراه نامه ای با این مضمون نوشتند که جمعیتی تشکیل بدهید و اگر جمعیت بیشتر میسر نبود حداقل پنج شش نفری تشکیل بدهید و دور آقای انزابی را بگیرید و اجازه ندهید تنها بماند.

انزابی اضافه کرد: در واقع عمده‌ بحث نامه آیت الله میلانی این بود که مبادا این شخصیت خطیب (مرحوم انزابی) از خطابه بماند و در تبریز غریب شود و برای جامعه انقلابی و روحانیت مصیبتی وارد گردد،  در نتیجه آقای عبدیزدانی دست به کار شدند و زمینه‌هایی در تبریز برای ایجاد جمعیت فوق و در نهایت قیام تاریخی ۲۹ بهمن فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه چند نفر از بزرگان تبریز به عنوان اتاق فکر تعیین شدند تا با وجود اختناقی که ساواک ایجاد کرده بود، فعالیت هایی را شروع کنند، اظهار داشت: در رأس این اتاق فکر هفت نفر از جمله آیت الله شهید قاضی طباطبائی، آیت الله میلانی، حسن الهی طباطبایی، محمدحسن عبدیزدانی و مرحوم انزابی قرار داشتند و مهندسی این اتاق فکر بسیار پربها بود و تمامی حرکت‌های بعدی مبارزات مردم تبریز از این مهندسی سرچشمه می گرفت.

این مبارز دوران انقلاب اضافه کرد: رژیم به تدریج بیدار ‌شده و می‌فهمید که گویی در شهر تبریز و کل کشور اتفاقاتی در حال رخ دادن است که باید خنثی شود که بر همین مبنا ساواک اقدام به شهادت مصطفی خمینی کرد تا بلکه سکوتی در جامعه حاکم شود اما وقتی این طور نشد، در قدم بعدی و روز ۱۷ دی ماه به امام توهین کردند که تئوری حاکمیت اسلامی را ریخته است.

انزابی با اشاره به اینکه ساواک با درج مطلبی در روزنامه اطلاعات به مناسبت روز کشف حجاب به امام توهین آشکار کرد و این مطلب ۱۸ دی ماه به دست طلاب قم رسید، گفت: ۱۹ دی ماه طلاب جهت هماهنگی به خانه تک تک مراجع رفتند و حضور جمعی طلاب مساله را همگانی کرد و قیام ۱۹ قم شکل گرفته و  سپس به دیگر شهرها از جمله اولین شهر یعنی تبریز سرایت کرد.

وی یادآور شد: در آن دوره انقلابیون و علمای پیشرو معتقد بودند این قیام باید صادر ‌شود اما نمی‌توانستند به سرعت مجلس ترحیم و هفته برگزار کنند بلکه باید مدتی را صرف برنامه ریزی و تدبیر می‌کردند و سوال اصلی در آن زمان این بود که کدام شهر برای صدور قیام مستعد است؟ و جوابش تبریز بود! همان تبریزی که چندی پیش بزرگداشت شهید مصطفی خمینی را برگزار کرده بود.

انزابی افزود: بر همین اساس رفت و آمدهایی بین قم و تبریز بیشتر شد و در نهایت تصمیم بر این شد که حرکت در قالب مجلس چهلم شهدای قم صورت بگیرد؛  از جمله شخصیت‌هایی که بدین منظور به تبریز رفت و آمد می‌کردند حجت لاسلام قرائتی بود که به عنوان نماینده‌ فکری علمای قم در تبریز حضور می‌یافتند رفت و آمدهایی بین قم و تبریز بیشتر شد و در نهایت تصمیم بر این شد که حرکت در قالب مجلس چهلم شهدای قم صورت بگیرد؛  از جمله شخصیت‌هایی که بدین منظور به تبریز رفت و آمد می‌کردند حجت لاسلام قرائتی بود که به عنوان نماینده‌ فکری علمای قم در تبریز حضور می‌یافتند و البته ایشان عامل اصلی نبودند بلکه کمک فکری می‌کردند.

وی با بیان اینکه حلقه‌های تاریخی تا سال ۵۶ توسط انقلابیون به دقت شکل گرفته بود که تدریس حکومت اسلامی می کردند، گفت: این ایده ها در قالب کتاب به حوزه‌ها و به دست جوانان رسیده و جامعه به سوی حکومت اسلامی رو کرده بود، به طوری که یکی از شعارهای اولیه‌ انقلاب قبل از پیروزی،  استقلال، آزادی و حکومت اسلامی است و این حکومت اسلامی را امام(ره) در سال ۴۸ در تدریس ولایت فقیه و حکومت اسلامی در نجف ارائه کردند.

انزابی اسلام، دین، علما و روحانوین را از شاخص ها و عوامل مهم به ثمر رسیدن مبارزات انقلابی ملت ایران دانست و اظهار داشت: در این میان هیات های مذهبی،  مساجد و پایگاه‌های دینی حضوری بسیار مثبت و هدفمند داشتند.

وی با ابراز گلایه از برخی افراد که وقتی صحبت از انقلاب می‌کنند به پیوند اسلامی آن توجه نمی‌کنند، گفت: قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز یک قیام و جنبش اصیل اسلامی بود نه یک شورش اجتماعی و سیاسی.

انزابی اضافه کرد: شورش در قاموس تاریخ‌های جهانی تعریف دارد که نوعی هرج ‌و مرج و حرکتی دم بریده و بی‌رهبر است در حالیکه  انقلاب اسلامی مردم ایران حرکتی هدفدار، مردمی و اسلامی است که بر اساس مطالعات تاریخی به جنبش روحانیت گره خورده است و این قیام به رهبری مرجعیت تشیع انجام یافت و تمام روحانیتی که این جریان را هدایت می‌کردند، مجتهد بودند.

برچسب‌ها پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران تبریز دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران تبریز دهه فجر اخبار کنکور انقلاب اسلامی حکومت اسلامی بر همین اساس اتاق فکر شخصیت ها آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۲۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: صرف صدور مجوز برای موسسات فرهنگی را قبول نداریم و قطعا نظارت، ارزیابی، حمایت و هدایت باید انجام بگیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، احسان آهنگر امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در نشست صمیمی با مؤسسات فرهنگی_ هنری و قرآنی استان و همچنین تبیین رویداد هم افزا، اظهار داشت: مشکلات عدیده ای در این حوزه ها داریم و به آنها معترفیم اما وقتی که مشارکت مردمی به میدان بیاید، بخش مهمی از چالش ها حل می شود. 

وی مؤسسات را بازوان اصلی فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: صرف صدور مجوز برای این مجموعه ها را قبول نداریم و قطعا نظارت، ارزیابی، حمایت و هدایت باید انجام بگیرد و قرار هم نیست که فرهنگ و ارشاد مجری کار باشد. 

آهنگر با اشاره به مشکلاتی که مدیران مؤسسات عنوان کردند، گفت: توپ را به زمین دیگری نمی اندازیم انتظار هم نداریم که مشکلات چند دهه به یکباره حل شود چون شدنی نیست اما حرکت ما باید رو به جلو باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: مسائل مربوط به اخذ مجوز، سامانه ها و رایزنی با ثبت اسناد را دنبال کردیم و به نتیجه می رسیم. 

وی درباره مسائل مالی عنوان شده نیز اظهار داشت: حل موضوع مالیات و رفع دغدغه مدیران حوزه فرهنگ و هنر نسبت به آن در برنامه است، باید یک تیم تخصصی تشکیل بدهیم که با اشراف به مسائل مالی به کمک مؤسسات بیایند. 

آهنگر در بخش دیگری از سخنان خود به رویداد هم افزا اشاره و اظهار کرد: تعامل دستگاه‌ها و تشکل های مردمی باید به معنای واقعی اتفاق بیفتد؛ یعنی باید اراده‌ای برای آن وجود داشته باشد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: اگر اراده شکل بگیرد، اعتبار را به همراه خواهد داشت و می توانیم برنامه هایی را در سطح کلان برگزار کنیم. 

وی با اشاره به توانمندی‌های مازندران اظهار امیدواری کرد: همایش یا جشنواره  ملی را با عنوان فرهنگ و هنر،  و اقتصاد به میزبانی مرکز استان برگزار کنیم. 

 ضرورت واگذاری کار فرهنگی به مردم

حجت الاسلام علی اکبر درخشنده معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه فرهنگ یک موضوع به شدت کم بهره از اقتصاد کشور است، افزود: کار فرهنگی باید به مردم واگذار شود چون برخاسته از دل مردم است و به دست آنها ادامه خواهد یافت. 

وی ادامه داد: هم افزایی با مردم و مؤسسات را در برنامه قرار دادیم و مقرر شد که طرح ها به دبیرخانه ارسال، گردآوری و ارائه شود. 

درخشنده شناسایی، پیش رویداد، برگزاری نمایشگاه، برنامه‌های جنبی، همکاری با دستگاه‌های اجرایی، و در نهایت پیگیری ارتباط و توسعه ایده‌ها را از فرآیندهای رویداد هم افزا در استان اعلام کرد. 

 ثبت 608 مؤسسه در مازندران 

در این نشست، محمد غلامی رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد: در استان 608 مؤسسه فرهنگی تک منظوره و چند منظوره داریم و  آنچه از دست ما بر می‌آید در رفع مسائل و معضلات دریغ نمی‌کنیم. 

وی همچنین گفت: از سال 1390 تاکنون، این نخستین نشست صمیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد با مؤسسات فرهنگی، هنری و قرآنی استان بوده است. 

به گزارش خبرنگار تسنیم، رویداد هم افزا بستری برای تعامل دستگاه‌های اجرایی با تشکل های مردمی است؛  مسائل مالی مانند مالیات و ارزش افزوده، مسائل حقوقی مانند قراردادها، محدودیت‌های سامانه های ستاد و ثبت مؤسسات، حمایت اداری و تسهیلگری، تعریف پروژه برای مؤسسات، تعامل بیشتر مؤسسات و ارشاد به ویژه پاسخگو بودن طرف دولتی، ازجمله مسائلی بود که در این نشست عنوان شد. 


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • انفجار شدید در تبریز ۴ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • حمله قلبی به دو هوادار تراکتور به خاطر استرس شدید
  • مسعود رجوی همکار و نفوذی ساواک بوده است؟!+ فیلم
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند