Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، باتوجه به شرایط پیش آمده از بعد از خروج آمریکا از برجام و تحت شدیدترین فشارها قرار دادن ایران با سیاست های تحریمی آمریکا به منظور محدود کردن توان ایران و البته با هدف انزوای بین المللی تهران و کاهش قدرت آن در کشورهای منطقه ای، مسئولین سیاست خارجی توجه بیشتری را به کشورهای شرق معطوف کردند تا از گزینه های موجود استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از خروج آمریکا از برجام و البته عدم انجام تعهدات اروپایی ها در قالب آن قرارداد، لزوم توسعه ارتباطات ایران با کشورهای شرقی و قدرتمندی همانند چون روسیه و چین بیش از پیش احساس شد که به موجب آن در سال های اخیر شاهد افزایش همکاری های دو جانبه هستیم.  

آنچه برای ایران و برای هر کشور دیگری از سیاست خارجی اهمیت دارد تامین منافع ملی است و البته که بدین منظور با هرکشوری به استثنای برخی موارد ایران ارتباط داشته و دارد.

روابط ایران و روسیه پس از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام، به دنبال آن همکاری ایران روسیه در منطقه و به طور خاص در پرونده سوریه و همچنین حمایت های روسیه در سازمان های بین المللی از مواضع ایران از اهمیت مضاغفی برخوردار شده است.

در همین خصوص برخی کارشناسان معتقدند امروز فرصت عالی جهت شکوفایی روابط اقتصادی میان دو طرف بخصوص درشرایط تحریم ها و شیوع کرونا ایجاد شده است.

سطح تبادلات تجاری ایران و روسیه مناسب نیست

هرچند مبادلات تجاری میان ایران و روسیه، به رغم شیوع کرونا، کاهش پیدا نکرده، اما تهران و مسکو، سطح روابط و مناسبات تجاری را متناسب با روابط راهبردی دو همسایه نمی‌دانند.

مناسبات کلی در زمینه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر حوزه ها میان ایران و روسیه در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارد اما با این وجود روابط اقتصادی تهران و مسکو با داشتن توانمندی ها و ظرفیت های بالا در سطح مطلوبی نیست و البته تلاش هایی از هر دوطرف برای رفع موانع و مشکلات  اقتصادی در جریان است.

مسئله بانکی و مالی یکی از موانع مهم و تاثیرگذار گسترش روابط تجاری میان دو کشور به حساب می آید که ضروری است جهت رفع این مشکل اقدامات گسترده و جدی صورت گیرد.

روی کارآمدن بایدن و لزوم نزدیکی بیشتر تهران و مسکو

از طرف دیگر هم، شرایط امروز عرصه بین الملل به نحوی است که با روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مجدد اروپا دیدگاهش با سیاست های کاخ سفید همسو شده و این مسیر قابل پیش بینی با گذر زمان بیشتر هم خواهم شد.

بنابراین، طبیعی است که موضوعاتی چون برجام و آینده روابط میان ایران و اروپا تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد و بهتر آن است که مسئولین مرتبط در این خصوص با هوشمندی بهتر و بیشتری اقدام کنند و ریل گذاری سیاست خارجی ایران بر اساس آنچه که مورد تاکید رهبری است مبنی بر رعایت اصول «دیپلماسی متوازن» پیش رود.

رعایت این اصل به معنای در نظر گرفتن منافع ملی در سیاست خارجی است، به نحوی که مسئولین دستگاه دیپلماسی به این مهم برسند که قبله عالم دیگر غرب نیست، دیگر زمان آنکه بگوییم همه مزیت ها و فرصت ها گره خورده به ارتباط با غرب است گذشته است.

رعایت اصل «دیپلماسی متوازن» تامین کننده منافع ملی است

امروز زمانی است که کشورهای آفریقایی، کشورهای آسیای میانه و شرقی ها و البته کشورهای آمریکای جنوبی از توانمندی ها و ظرفیت های بالایی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تجاری برخوردار هستند که در صورت تدوین برنامه ای بلند مدت و کاربردی می توانیم با رعایت اصل دیپلماسی متوازن منافع ملی را بیش از پیش تامین کنیم.

در پایان آنکه امیدواریم، با در نظر گرفتن تجارب سال های اخیر در خصوص ارتباط و توجه به کشورهای غربی و امید بستن عده ای در داخل به آنها، در پیشبرد «نگاه به شرق» عزم و اراده جدی تری را از خود نشان دهیم و البته که همچنان یکی از سیاست های راهبردی ما جهت خروج از شرایط تحریمی، توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه ای و همسایه است.

محمدمهدی ملکی کد خبر: 1088519 برچسب‌ها وزارت امور خارجه برجام روابط ایران وروسیه شرایط اقتصادی تحریم ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزارت امور خارجه برجام روابط ایران وروسیه شرایط اقتصادی تحریم ایران ایران و روسیه سیاست خارجی منافع ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۲۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، هادی توانا شنبه ۸ اردیبهشت در حاشیه غرفه خراسان رضوی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار کرد: حضور چندین هیات تجاری دولتی و اقتصادی از کشورهای افغانستان، چین و سیرالئون برای غرفه استان خراسان رضوی یک روز پرکار را رقم زد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی در ادامه افزود: مذاکرات و تفاهم بر روی بسیاری از حوزه‌ها مانند معادن، کشاورزی، صنایع غذایی و تجارت بین کشورها و همچنین هماهنگی برای پیگیری‌های بعدی از اهم رویدادهایی بود که رقم خورد.

وی تاکید کرد: ترافیک حضور هیات‌های خارجی و داخلی نشانگر وجود ظرفیت‌های بسیار عالی استان خراسان رضوی در حوزه‌های اقتصادی است.

توانا یادآور شد: در این دیدارها سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به بیان ظرفیت‌های متعدد و متنوع اقتصادی استان برای هیات‌های تجاری دولتی و اقتصادی خارجی پرداخت.

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • رئیس‌جمهور: تفاوت معناداری در نگاه ایران و کشورهای غربی به قاره آفریقا وجود دارد / لزوم توسعه روابط ایران و آفریقا
  • برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد