Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@15:31:24 GMT

ظرفیت خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی را داریم

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۲۵۱۹

ظرفیت خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی را داریم

ایسنا/گلستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از دانه‌های روغنی موردنیاز کشور از خارج وارد می‌شود، گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد که در تولید دانه‌های روغنی به خودکفایی برسیم.

مختار مهاجر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال آینده سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در دیم‌زارهای استان از ۲۰ هزار هکتار فعلی به ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه امسال در سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان کلزا کشت شده است، افزود: سال گذشته ۸۳ هزار تن کلزا در قالب خرید تضمینی از کشاورزان گلستانی خریداری شد.

وی با اشاره به رتبه نخست گلستان در تولید دانه‌های روغنی، بیان کرد: با توجه به رقم سویا جدیدی که تهیه شده، سال آینده سطح زیر کشت این محصول نیز در استان به بیش از ۳۰ هزار هکتار خواهد رسید.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: گلستان در تولید کلزا، سویا، آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند پاییزه و خرمالو مقام دوم، شلتوک، پیله تر ابریشم، پنبه و میگو رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشور را دارد.

مهاجر بیان کرد: در گلستان ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۶۵۳ هزار هکتار اراضی زراعی و ۳۲ هزار هکتار اراضی باغی وجود دارد.

وی یادآور شد: سال گذشته ۵ میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصولات بخش کشاورزی از جمله ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصولات زراعی، ۷۰۰ هزار تن محصولات دامی و ۳۴۰ هزار تن محصولات باغی تولید شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی دانه روغنی کلزا گلستان دانه های روغنی هزار هکتار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۲۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن