Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@11:58:13 GMT

زنان و حل تعارض‌های نوین

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۳۰۶۹

زنان و حل تعارض‌های نوین

هویت یکی از مسائل مهم جامعه ایران، در دهه‌های اخیر بوده است زیرا مهم‌ترین عرصه‌ای است که به رابطه فرد با خود و دیگران معنا می‌دهد و بر ابعاد درونی، بیرونی، فردی و اجتماعی انسان تأثیر می‌گذارد. هویت فردی، نوعی آگاهی است که هر فرد در فرایند اجتماعی شدن و تعامل با دیگران درباره خود کسب می‌کند در حالی که هویت اجتماعی افراد به وسیله گروهی که به آن تعلق دارد، تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه زنان ایرانی به دلیل رویدادهایی مانند شتاب جهانی شدن، فناوری‌های جدید ارتباطی و نقش وسیع رسانه‌ها با سرعت در حال گذار از سبک زندگی سنتی به مدرن هستند که این تحولات بر هویت فردی و جمعی آن‌ها سایه انداخته است و موجب از هم‌پاشیدگی ارزش‌های سنتی می‌شود. در واقع به هر میزانی که سنت، اهمیت و نقش خود را از دست می‌دهد، افراد بیشتر دست به انتخاب‌های جدید می‌زنند و در نتیجه درگیر تعارض و تکثر منابع هویتی می‌شوند. مانند تعارض در ویژگی‌های ظاهری (تعارض هویت فردی) و تعارض در ارزش‌های خانوادگی (تعارض هویت جمعی).

امروزه زنان ایرانی نیز در پی جامعه‌پذیری مدرن در نبرد بین سنت و مدرنیته به دلیل تضاد نقش‌ها و انتظارات با تعارض هویتی در جامعه و خانواده روبه‌رو هستند. هویتی که به دلیل آموزش‌های غیربومی و حتی متناقض با آن‌ها دوپاره شده است. این سردرگمی در هویت سبب شده که اغلب زنان از تصوری که از خود دارند راضی نبوده و در جست‌وجوی موقعیت‌های جدید در جامعه باشند. به مفهومی دیگر برای زن و دختر رهایی یافته از چارچوب خانواده سنتی، مسائل هویتی بیش از پیش اهمیت یافته است زیرا او باید موقعیت و هویت اجتماعی خود را در فضای سردرگم و متکثر کنونی بازتعریف کند در حالی که از نظر وی هویت شخصی در فضای متکثر کنونی با برخی مخاطرات مثل حفظ یکپارچگی خود در برابر چندپارگی مواجه است.

جامعه‌شناسان معتقدند آنچه یک گروه انسانی را هویت می‌بخشد و سبب تمایز آن‌ها از گروه‌های دیگر می‌شود، شباهت و تفاوت معناهایی هستند که افراد آن‌ها را می‌سازند. سبک‌های زندگی محصول منظم سرمایه فرهنگی هستند که به نوبه خود به نظام‌هایی از نشانه‌های تشخص اجتماعی تبدیل می‌شوند. ابزارهای فرهنگی هویت‌ساز موجب شکل‌گیری مقوله‌های هویتی در بین جوامع بشری می‌شود. زبان، مذهب، پوشاک، تفریحات و سرگرمی، ورزش و تغذیه موارد فرهنگی هستند که برای زندگی هر گروهی ایجاد معنا می‌کنند و سبب شباهت درون‌گروهی و تفاوت برون‌گروهی می‌شوند. بنابراین تنها زمانی می‌توان مانع بحران هویتی شد که نوعی وحدت اخلاقی نوین پایه‌ریزی شود و ارزش‌های عام‌گرا رشد کند.

امروزه زنان نیازمند بستر و شرایط مناسبی هستند که بتوانند میان هویت سنتی و مدرن پیوند مناسبی ایجاد کنند. این بستر را می‌تواند الگوی زن مسلمان ایرانی فراهم کند. مدلی که از ترکیب معارف قرآن و سیره فاطمی با تمدن کهن ایرانی نشأت گرفته است. بر اساس اسناد تاریخی زنان ایران باستان به امر خانه‌داری اهمیت داده و حتی بانوان قصر فرزندان خود را از کودکی برای مدیریت امور خانه آموزش می‌دادند. زنان ایرانی بسیار عفیف و نجیب بودند و وفاداری به خانواده یکی از ارزش‌های آنان بود. در سنت فاطمی نیز مشاهده می‌شود که با وجود فعالیت‌های اجتماعی به تربیت فرزندان و همسرداری مقید بود و سعی می‌کرد حضور گرم و دلچسبی در خانه داشته باشد که عبارت‌های عاشقانه این بانو به اهل خانه گویای همین مطلب است.

در مجموع می‌توان گفت زن ایرانی در صورتی می‌تواند هویت واقعی خود را حفظ کند که ضمن در نظر گرفتن اقتضائات زمانه، ابزارهای فرهنگی و اصیل خود را به رسمیت بشناسند و فراموش نکند رشد ۳۰ درصدی او در تمام عرصه‌های اجتماعی به برکت انقلاب اسلامی و قوانین حیات‌بخش اسلام بوده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زنان فناوری های نوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۳۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عاصمه قاسمی، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در بازدید از مجتمع ابوالفتوح رازی(ویژه مادران) واحد یادگار امام خمینی شهرری با اشاره به نگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع اشتغال، تحصیل و تدریس زنان در این مجموعه، نقش بانوان را در تعلیم و تربیت اجتماعی تشریح کرد.

وی از مجتمع ابوالفتوح رازی واحد یادگار امام خمینی شهرری به‌عنوان تنها دانشکده مختص مادران در دانشگاه آزاد اسلامی یاد کرد و با تأکید بر نقش مهم بانوان در تعلیم و تربیت اجتماعی عنوان کرد: مدیریت کلان دانشگاه آزاد اسلامی به مسئله امور زنان و خانواده نگاه ویژه‌ای دارد و موضوع تعلیم و تربیت اجتماعی یکی از موضوعات مهم در دانشگاه است و یکی از پایه‌های آن بانوان هستند؛ بنابراین باید نقش خود را در پیشبرد تعلیم و تربیت اجتماعی به خوبی ایفا کنند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده افزود: زنان به‌خصوص زنان دانشگاهی در سه طیف دانشجویی، استادی و کارمندی باید علاوه بر اثرگذاری از طریق ارتباط صحیح و درست در ترویج سبک زندگی دینی تلاش کنند.

قاسمی با بیان اینکه خانواده موضوعی مهم و جدی در سطح جامعه است، ادامه داد: معتقدیم بهتر شدن شرایط زنان و شرایط خانواده موجب تغییرات مثبت در شرایط جامعه می‌شود.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه زنانی که در عرصه علم فعالیت دارند جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند، تأکید کرد: معلمان و استادان زن نقش بسیار مهم و سازنده‌ای در جامعه دارند. سهم بانوان استاد در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، فرهنگ‌سازی، هویت‌بخشی به نسل نو، آینده‌سازی، مصونیت‌بخشی به جامعه در برابر همه آسیب‌های تهدید کننده و توسعه کشور بسیار مهم می‌باشد.  

وی خاطرنشان کرد: هویت زن امروز جامعه ایرانی فارغ از جنسیت، هویّتی مبتنی بر کرامت انسانی بوده و قرار است در چشم‌انداز سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و با تعریف این هویت، دوشادوش مردان در اثرگذاری اجتماعی، تربیتی و فرهنگی در دو نهاد خانواده و جامعه نقش‌آفرینی کند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بانوان علاوه بر خانواده در جامعه هم اثربخش هستند، اظهار کرد: بانوان می‌توانند هم خودآگاهی و هم آگاهی‌بخشی را افزایش دهند. زن ایرانی یک هویت اجتماعی سیاسی دارد که در کنش اجتماعی تأثیرگذار است و در طول این چند دهه شاهد یک انسجام اجتماعی بوده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • بازداشت کلاهبردار اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است