Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا به اعلام صفحه رسمی دادگاه بین‌المللی نتیجه بررسی صلاحیت دادگاه لاهه در پرونده شکایت ایران علیه آمریکا در نقض عهدنامه مودت ۱۹۵۵ امروز ساعت ۱۵ مشخص می‌شود.

خبرگزاری میزان - پس از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۹۷، این رژیم تحریم‌های یکجانبه اقتصادی و تشدید اقدام‌های محدودکننده علیه دولت، ملت و شرکت‌های ایرانی وضع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران نیز در واکنش به این اقدام، در تاریخ ۲۵ تیر ۹۷ شکایتی را به دیوان دادگستری بین‌المللی (لاهه) برد.

ایران به عنوان شاکی پرونده عنوان می‌کند آمریکا حق تحریم‌های یکجانبه و اقتصادی ندارد؛ مبنای این شکایت، عهدنامه مودت ایران و آمریکا که در سال ۱۹۵۵ میلادی (مرداد ۱۳۳۴) میان دو طرف امضا شده، است.

در یکی از بند‌های این عهدنامه آمده است: «هر یک از طرفین معظمین متعاهدین در تمام مواقع نسبت به اتباع و شرکت‌های طرف معظم متعاهد دیگر و اموال مؤسسات ایشان رفتار‌منصفانه و عادلانه مرعی خواهد داشت و از اتخاذ اقدامات غیر معقول و تبعیض‌آمیزی که به حقوق و منافع مکتسبه قانونی ایشان لطمه وارد آورد خودداری خواهد نمود و برای اجرای حقوق قانونی آنان که در نتیجه قراردادی به دست آمده باشد وسایل مؤثری طبق قوانین مربوطه تهیه و تأمین‌خواهد کرد.»

همین یک بند نشان دهنده این است که آمریکا در تحریم ایران، مرتکب نقض عهده نامه شده است.

حکم مقدماتی دادگاه لاهه در ۱۱ مهر ۹۷ اعلام شد و طبق این حکم، دیوان آمریکا را ملزم کرد که موانع صادرات و نقل و انتقالات مالی مربوط به اقلام بشردوستانه (دارو و تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی، قطعات یدکی هواپیما‌های مسافربری و خدمات فنی مورد نیاز آن) را رفع کند.

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این حکم در توئیتی نوشت: «دیوان بین‌المللی دادگستری دستور داد که آمریکا باید به تعهداتی که با تحریم مجدد مردم ایرانی پس از خروج از برجام نقض کرده، متعهد بماند. یک شکست دیگر برای حکومت معتاد به تحریم آمریکا و پیروزی برای حاکمیت قانون. ضروری است جامعه بین‌المللی با یک جانبه‌گرایی مخرب آمریکا به صورت جمعی مقابله کند.»

سفیر آمریکا در لاهه هلند، دادگاه را فاقد صلاحیت دانست و گفت: این پرونده‌ای بی‌مبنا است که دادگاه در آن صلاحیت قضایی ندارد.

ساعاتی پس از صدور این حکم، پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا اعلام کرد که آمریکا از پیمان مودت که بیش از ۶۰ سال پیش امضا شده بود، خارج می‌شود و گفت که این تصمیم ۳۹ سال به تعویق افتاده است.

در دور جدید رسیدگی، جلسات استماع برای رسیدگی به ایرادات مقدماتی آمریکا و ملاحظات و پاسخ‌های ایران به مدت یک هفته از ۲۴ تا ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ در دیوان دادگستری بین‌المللی برگزار شد.

پیش از این آمریکا در لایحه‌ای مکتوبی ایرادات خود را نزد دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرده و معتقد بود که این دیوان صلاحیت پرداختن به این موضع را ندارد. ایران نیز با ارسال لایحه‌ای به صورت مکتوب به دیوان بین الملل دادگستری، بر صلاحیت این دادگاه تأکید کرده بود.

اگرچه مبنای صلاحیت دیوان، انعقاد عهدنامه مودت میان دو طرف است، اما هم‌اکنون آمریکا از این عهدنامه خارج شده و این خروج تاثیری بر روند پرونده مطرح شده ندارد.

طبق اعلام رسمی سایت دیوان دادگستری بین‌المللی، نتیجه احراز صلاحیت در پرونده شکایت ایران علیه آمریکا در نقض عهدنامه مودت ۱۹۵۵ امروز ۱۵ بهمن ۹۹ در ساعت ۱۵ مشخص می‌شود. اما روند این پرونده ممکن است حتی چندین سال طول بکشد.

 

بیشتر بخوانید: تاکید تخت‌روانچی بر لزوم پایبندی آمریکا به اجرای قرار دیوان لاهه

 

انتهای پیام/

برچسب ها: لاهه ایران آمریکا دیوان دادگستری بین المللی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: لاهه ایران آمریکا دیوان دادگستری بین المللی دیوان دادگستری بین المللی عهدنامه مودت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۵۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) افزایش یافته، برخی از اعضای کنگره آمریکا  این دادگاه را تهدید به اقدام انتقام‌جویانه کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آکسیوس گزارش داد که  اعضای کنگره آمریکا به دادگاه کیفری بین‌المللی نسبت به صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی هشدار دادند.

به نوشته اکسیوس، اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اعضای کنگره تاکید کردند که در صورت صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی، در این زمینه بر روی قوانینی در حال کار است. 

چند روز قبل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه)، این نهاد بین‌المللی را نیز تهدید کرد.

رسانه‌های صهیونیستی در روزهای اخیر از جلسات مقامات ارشد حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی با نتانیاهو به‌دلیل احتمال صدور حکم تعقیب دادگاه لاهه علیه مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیلی به‌اتهام ارتکاب نسل‌کشی و جنایات جنگی در نوار غزه پرده برداشته‌اند.

گفته می‌شود نتانیاهو با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از وکلا و مقامات ارشد حقوقی این رژیم همچون یاریو لوین، وزیر دادگستری در تلاش است مانع از هرگونه صدور حکم تعقیب بین‌المللی مقامات سیاسی و فرماندهان و نظامیان اسرائیلی از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه شود.

عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاههکدامیک از سران صهیونیست تحت تعقیب دادگاه لاهه قرار می‌گیرند؟

 

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده نسل‌کشی آلمان در غزه رای می‌دهد
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا
  • دیوان بین‌المللی کیفری در جنگ اسرائیل و حماس صلاحیت قضایی ندارد
  • احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟