Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن پس از وقفه 6 ماه بار دیگر برای بررسی نهایی به صحن علنی مجلس رسید تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به آن تصمیم‌گیری کنند.

در نخستین روز بررسی این طرح برخی از پیشنهادات نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت، در همین راستا،  غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که ساخت 1 میلیون واحد مسکونی تناسبی با واقعیت جامعه ندارد، گفت: «این طرح بار مالی سنگینی به همراه دارد و همین امر منجر به شکل‌گیری رکود در سایر بخش‌های اقتصادی کشور خواهد، شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس با اشاره به گزارش ابتدایی مرکز پژوهش‌ها پیرامون این طرح، گفت: «پیشنهاد می‌دهم به جای ساخت 1 میلیون واحد مسکونی در 4 سال ابتدایی طرح، سالانه 700 هزار واحد مسکونی ساخته شود.»

*تنها 30 درصد از نیاز به مسکن در 3 سال گذشته پاسخ داده شد

به گزارش فارس، بر مبنای برآورد حداقلی طرح جامع مسکن که توسط دولت یازدهم نوشته شد، ساخت سالانه 1 میلیون و 50 هزار واحد مسکونی از سال 95 تا سال 1405 باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد پاسخ به نیاز روزافزون به مسکن در کشور باشیم.

در همین رابطه، بررسی واحدهای مسکونی ساخته شده به استناد تعداد پروانه‌های صادر شده از سال 95 تا سال 98، مشخص کننده آن است که در طول این سال‌ها ساخت تنها 950 هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار داشته است.

به عبارت دیگر، در طول سال 95 تا 98 و در شرایطی که مطابق طرح جامع مسکن ساخت 3 میلیون و 150 هزار واحد مسکونی باید در دستور کار قرار می‌‎گرفت، تنها 950 هزار واحد مسکونی ساخته شد و 2 میلیون 200 هزار تقاضای مسکن که ناشی از خانوارهای بدون مسکن، زوج‌های جوان و خانوارهای ساکن در بافت فرسوده است، پاسخ داده نشد.

در همین راستا و به منظور سامان‌دهی بازار مسکن بر اساس اطلاعات طرح جامع، باید علاوه بر ساخت سالانه 1 میلیون و 50 هزار واحد مسکونی، 2.2 میلیون مسکن ساخته نشده در سال 95 تا 98 نیز در دستور کار قرار گیرد.

*ساخت سالانه 1.5 میلیون واحد مسکونی تا سال 1400، بازار مسکن را سامان می‌دهد

بنابراین دولت به استناد طرح جامعی که خود نوشته است، از سال 99 تا پایان سال 1400 می‌بایست تقاضای 1.5 میلیون نفر را برطرف کند تا بدین ترتیب شاهد ساماندهی بازار مسکن باشیم.

در همین خصوص، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به این نکته که ساخت حداقل 1 میلیون واحد مسکونی نیز نمی‌تواند منجر به سامان بازار مسکن شود، گفت:«اگر از امسال تا پایان سال 1405 نیز سالانه 1 میلیون واحد مسکونی بسازیم، همچنان به نیاز 3 میلیون خانوار بدون مسکن بی‌توجه بوده‌ایم.»

این کارشناس مسکن ضمن تاکید بر تاثیر کاهش عرضه واحدهای مسکونی بر افزایش نجومی قیمت این کالای اساسی گفت:«نمایندگان محترم مجلس به جای کاهش محدودیت 1 میلیون واحد مسکونی، باید به دنبال افزایش آن باشند، چراکه کاهش عرضه اساسی ترین کالای مورد نیاز مردم یعنی مسکن منجر به فشار مصاعف به معیشت آن‌ها شده است.»

*بی‌توجهی نظام بانکی نسبت به پرداخت تسهیلات حوزه مسکن

توجه به نیاز روزافزون به ساخت مسکونی از یک سو و رشد نجومی قیمت مسکن از سوی دیگر 2 عامل اساسی در توجه به حوزه مسکن تلقی می‌شود. در همین رابطه یکی از دلایل اصلی کاهش عرضه مسکن، بی‌توجهی نظام بانکی به پرداخت تسهیلات این حوزه است. به طوریکه سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات پرداختی بانکی از 17.5 درصد در سال 91 به 1.7 درصد در سال 99 رسیده است.

به همین منظور طرح جهش تولید و تامین مسکن، به منظور احیای سهم مسکن از تسهیلات بانکی، منابع مالی ساخت حداقل 1 میلیون واحد مسکونی را از طریق منابع داخلی بانک‌ها تامین خواهد کرد. از ابتدای مطرح شدن این طرح، برخی از مراکز پژوهشی،شیوه تامین مالی این طرح را زمینه رکود سایر بخش‌های اقتصادی خواندند در حالیکه در متن این طرح آمده است که بانک‌های تخصصی که عمده تسهیلات سایر بخش‌های اقتصاد را تامین می‌کنند، از این طرح معاف هستند.

*رونق اقتصاد با هدایت منابع داخلی بانک به حوزه مولد اقتصاد

در همین رابطه، حمید بهزادی، کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر این نکته که تسهیلات بانکی در حال حاضر به تولید نمی‌رسد، گفت:« در شرایط کنونی تسهیلات بانکی منجر به افزایش هیچ شاخص تولید نشده و زمینه تامین مالی بازار غیر مولد را فراهم می‌آورد، لذا طرح جهش تولید با هدایت منابع داخلی بانک از بازار غیر مولد به بازار مولد اقتصاد منجر به رونق اقتصاد می‌شود.»

بهزادی با اشاره به اینکه بانک‌های تخصصی از ارائه تسهیلات به حوزه مسکن معاف شدند، گفت:« عمده تسهیلات بخش مولد اقتصاد توسط بانک‌های تخصصی تامین می‌شود و معافیت این بانک‌ها در ارائه تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن به دلیل جلوگیری از رکود در سایر صنایع است.»

به گزارش فارس، بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن در هفته آینده نیز در صحن علنی ادامه خواهد شد و امید است که نمایندگان مردم با تصویب قانونی جامع، زمینه کاهش فشر معیشتی به مردم از سمت تامین سرپناه را فراهم آوردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: طرح جهش تولید و تامین مسکن ساخت مسکن مجلس شورای اسلامی جهش تولید و تامین مسکن میلیون واحد مسکونی دستور کار قرار هزار واحد مسکونی طرح جهش تولید ساخت سالانه 1 بازار مسکن حوزه مسکن طرح جامع بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۵۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

ارسلان مالکی در حاشیه بازدید از پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بروجرد در گفتگو با خبرنگاران گفت: در بخش‌های مختلف طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف اجرا قرار دارد. 
وی اظهار داشت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور ۴۵ هزار هکتار زمین تامین و در اختیار طرح قرار داده شده است. 
معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: برای اجرای طرح جوانی جمعیت نیز سال گذشته ۷۰ هزار قطعه زمین در کشور تامین و به مردم تخصیص داده شد. 
مالکی افزود: امسال نیز برای اجرای طرح جوانی جمعیت، زمین مورد نیاز تامین و به مشمولان تخصیص داده خواهد شد. 
وی اظهار داشت: در استان لرستان در برخی از شهر تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن به تاخیر افتاده و باید با برنامه ریزی سریعا تعیین تکلیف شوند. 
وی بیان کرد: خوشبختانه در شهرستان بروجرد زمین تامین و پروژه‌ها شروع شده ولی یک سری مشکلات جزئی در بحث تسهیلات و آماده سازی وجود دارد که حل خواهد شد. 
معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طرح نهضت ملی مسکن چند بخش و چند متغیر دارد، اولین موضوع تامین زمین است، موضوع دیگر بخش آورده مردم است، که باید مشارکت کنند و سهم آورده خودشان را تکمیل کنند. 
مالکی افزود: آنچه که دولت باید پیگیری کند بحث تسهیلات است، برای اینکه فشار کمتری به مردم وارد شود زیرساخت‌ها را انجام خواهیم داد، اگر هم افزایی بین متقاضیان و دولت انجام شود تا پایان سال آینده واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن واگذار می‌شود.
وی اظهار داشت: مکلف به تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت هستیم و به مرور در حال تامین زمین می‌باشیم، در شهرستان بروجرد برای تامین زمین جوانی جمعیت مشکلی وجود ندارد، در خرم‌آباد نیز تابع زمینی است که برای طرح نهضت ملی مسکن تامین می‌شود و بخشی نیز به طرح جوانی جمعیت اختصاص خواهد داشت. 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • بیش از ۲هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در خوزستان پرداخت شد
  • وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در سمنان
  • یادگاری زلزله در سی‌سخت، نیمه تمام ماندن ۲۷۰ واحد مسکونی
  • برنامه ریزی برای ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در استان همدان
  • ساخت ۴۶ واحد مسکن محرومان در ۲ بخش سنگر و کوچصفهان
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • آغاز ساخت شهرک مسکونی کارکنان دادگستری هرمزگان
  • ۳۹۳۹ واحد مسکونی در بندرلنگه احداث می‌شود
  • اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • تامین زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در شمال سیستان و بلوچستان